دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / بارداری و زایمان / زمان بارداری /

 اندازه شکم در بارداری چقدر باید باشد؟ 

دوشنبه، 22 دی 1399
از آن جایی که هر زن منحصر به فرد است، مشخص شدن برجستگی شکم اش هم متفاوت است. در حالی که فرزند تان در طول سه ماهه دوم به اندازه کافی بزرگ می شود که برجستگی شکم تان مشخص شود، بسیاری نیز وجود دارند که به علت افزایش احتباس آب و باد کردن، شکم شان زودتر مشخص می شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، همواره شکم برجسته مهم ترین مشخصه بانوان باردار محسوب می شود. هرچند از همان ابتدای بارداری جنین در درون رحم رشد کردن و متعاقب آن رحم و شکم مادر شروع به رشد خواهند کرد اما معمولا با ورود به سه ماهه دوم و خروج رحم از درون لگن، شما می توانید این افزایش سایز و رشد جنین را از روی شکمتان مشاهده کنید.

اگر باردار هستید، بسیاری از دوستان و نزدیکان شما می خواهند تجربیات خود را با شما در میان بگذارند. آنها نظریات خود را در مورد وزن، اندازه، فرم شکم و غیره خواهند داشت و طبق تجربیات خود اطلاعات شان را به اشتراک می گذارند، اما واقعیت این است که اندازه شکم در دوران بارداری، به خودی خود، اهمیتی ندارد. تا زمانی که در دوران بارداری دچار اضافه وزن یا چاقی نشوید و جنین نیز رشد مطلوبی داشته باشد، جای نگرانی نیست و اندازه شکم شما نباید نگران کننده باشد. قرارهای پزشک خود را از دست ندهید و آزمایشات را در فواصل منظم انجام دهید، پزشک شما را در جریان امور قرار می دهد.

اندازه شکم در ماه های مختلف بارداری نمی تواند دقیقأ مرحله یا سن بارداری تان را نشان دهد. (برای آگاهی از عدد دقیق سن بارداری خود می توانید از ابزار تقویم بارداری استفاده کنید.)

چه شکم شما کوچک باشد و چه بزرگ، شما دقیقأ نمی توانید مرحله بارداری خود را تعیین کنید. شکل و اندازه شکم هر مادر با دیگری متفاوت است. اگر برجستگی شکم دوست شما در ماه ششم بارداری به اندازه مناسب بزرگ بوده، این بدان معنا نیست که شکم شما هم در ماه ششم به همان اندازه باشد. اگر تا آن زمان یک شکم کوچک دارید و پزشک به شما اطمینان می دهد که بارداری تان خوب پیش می رود، پس نگرانی و استرس ضرورتی ندارد.

کنترل وزن در دوران بارداری

پزشک متخصص زنان شما در هر جلسه وضعیت وزن بدست آمده تان را کنترل می کند. اما به اندازه ی شما نگران نمی شود. در حالی که وزن گیری در هر سه ماهه توصیه می شود، مهم است که توجه داشته باشید این مقادیر به صورت میانگین می باشند. این مقادیر دقیق نیستند بنابراین اجازه ندهید تا شما را خیلی درگیر کنند.

اگر در روز های اول بارداری کمبود وزن داشته باشید، ممکن است مجبور شوید وزن بیشتری بدست آورید. همچنین اگر چاق هستید، احتمالا باید در دوران بارداری وزن نسبتا کمتری را بدست آورید.

همچنین پیگیری و کنترل دقیق وزن بدست آمده در دوران بارداری ممکن است هیچ تاثیری بر نتیجه زایمان شما نداشته باشد. بنابراین اگر وزنی مطابق چیزی که توصیه شده است ندارید، بیشتر از نگران بودن برای تناسب وزن تان، بر رژیم غذایی تان تمرکز کنید.

اطمینان حاصل کنید که از غذاهای مناسب دوران بارداری می خورید و رژیم غذایی متعادلی دارید که تمام مواد مغذی مهم را برای شما و فرزندتان فراهم می کند. به چیزی که فرزندتان به شما می گوید، گوش دهید. اگر احساس گرسنگی می کنید، بخورید. و اگر احساس سیری دارید، چیزی نخورید. مطمئن شدن از مناسب بودن رژیم غذایی تان باعث می شود تا وزن بدست آمده تان، خود به خود تطبیق یابد.

اندازه شکم در بارداری و شاخص توده بدنی

شاخص توده بدنی تان می تواند درباره ی وزن بدست آمده در دوران بارداری بسیار کمک کند. برای زنانی که در ابتدا، شاخص توده بدنی متوسطی(۱۸٫۵ تا ۲۴٫۵) دارند، باید در سه ماهه اول حدود یک تا ۴٫۵ پوند اضافه کنند. (هر پوند معادل ۰٫۴۵۳ کیلوگرم است). در طول سه ماهه دوم و سوم وزن بدست آمده باید هر هفته چیزی حدود یک تا دو پوند باشد. در کل دوره بارداری، وزن بدست آمده بین ۲۵ تا ۳۵ پوند خواهد بود.

اما اگر شاخص توده بدنی تان زیر میانگین ۱۸٫۵ باشد، وزن بدست آمده تان باید روی هم رفته بین ۲۸ تا ۴۰ پوند باشد. برای زنانی که شاخص توده بدنی شان بین ۲۵ تا ۲۹ قرار دارد، پس باید حدود ۱۵تا ۲۵ پوند بدست آورند. همچنین حتی اگر بالای ۳۰ برود، وزن توصیه شده چیزی حدود ۱۱ تا ۲۰ پوند می شود.

چه زمانی برجستگی شکم مشخص می شود؟

از آن جایی که هر زن منحصر به فرد است، مشخص شدن برجستگی شکم اش هم متفاوت است. در حالی که فرزند تان در طول سه ماهه دوم به اندازه کافی بزرگ می شود که برجستگی شکم تان مشخص شود، بسیاری نیز وجود دارند که به علت افزایش احتباس آب و باد کردن، شکم شان زودتر مشخص می شود.

باز هم تناسب اندام شما در دوران بارداری نقش کوچکی دارد. اگر قبل از بارداری، ماهیچه های شکمی قوی ای داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که مدت طولانی تری شکم تان را تخت و صاف نگه دارید. همچنین زنانی که قبلا باردار شده باشند، این وضعیت در آنان متفاوت است. بنابراین اگر قبلا باردار شده اید، این شرایط را زودتر نشان می دهید. اصولا به این علت است که در بارداری قبلی، ماهیچه هایشان کمی ضعیف شده اند.

در بسیاری از زنان، افزایش وزن در دوران بارداری می تواند به علت بیش از حد بودن، کنترل اش سخت باشد. خصوصا اگر سخت تلاش کنند تا شاخص توده بدنی سالمی را حفظ کنند. خوشبختانه این نباید دلیل اصلی نگرانی مادران منتظر باشد. اگر سالم غذا بخورید، اندازه برآمدگی شکم تان کنترل می شود. خانم های عزیز موفق باشید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک