انعطاف پذیری عاطفی و نحوه تقویت آن

  پنجشنبه، 26 خرداد 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
انعطاف پذیری عاطفی و نحوه تقویت آن
افزایش و تقویت انعطاف پذیری عاطفی در زندگی به شما در مقابله با مشکلات و شرایط سخت زندگی کمک می کند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا روش های تقویت تقویت انعطاف پذیری عاطفی را بررسی کنیم.

انعطاف پذیری عاطفی چیزی نیست که بتوانید یک شبه به دست بیاورید و در واقع این موضوع یک مهارت می باشد که نیاز به تمرین دارد . اگر مایل هستید که این قابلیت را در خودتان پیدا کنید و همیشه آن را فعال نگه دارید ، خبر خوبی برایتان داریم .در این قسمت راه هایی را به شما معرفی می کنیم که بتوانید انعطاف پذیری خود را افزایش دهید که با داشتن این انعطاف پذیری می توانید در هر چالشی از زندگی سربلند بیرون بیایید و از لحاظ عاطفی آسیب کمتری به شما برسد یا این که اصلا آسیب نبینید .

انعطاف پذیری عاطفی چیست؟

انعطاف پذیری عاطفی هنرِ زندگی کردن است. با استفاده از این هنر به سطحی از قدرت و توانایی می رسیم که سختی ها و مشقت های زندگی را موقتی و زودگذر می بینیم و با تحمل دردها و سختی ها خود را کامل تر می کنیم. در دنیای امروز که به سرعت در حال تغییر است، انعطاف پذیری عاطفی منبعِ قدرتی است که موجب می شود در برابر ضربه ها و مشت هایی که زندگی به ما می زند دوباره بلند شویم و به مسیر خود ادامه دهیم.گاهی زندگی به شدت غیرقابل پیش بینی می شود. ممکن است که در یک لحظه همه چیز درست پیش برود و در لحظهٔ بعد تمام دنیای ما کاملا به هم بریزد. در این وضعیت دو گزینه داریم: شکست را بپذیریم و تسلیم شویم یا بر آن غلبه کنیم و رنج و سختیِ خود را به فرصت و موقعیتی برای بهتر و قوی تر شدن تبدیل کنیم.

اهمیت انعطاف پذیری عاطفی

اگر نتوانیم به خوبی بر چالش های زندگیِ خود غلبه کنیم، به جایی نخواهیم رسید. انعطاف پذیری عاطفی به ما کمک می کند که مکانیسم های درستِ سازش را ایجاد کنیم و در دوره های سخت و پُراسترس زندگی، تعادلِ خود را حفظ کنیم تا بتوانیم کنترل احساسات مان را در دست بگیریم و بر آنها مسلط شویم.کسانی که انعطاف پذیری عاطفی دارند همیشه به این فکر می کنند که وقتی زندگی آنها را زمین می زند، چطور می توانند دوباره بلند شوند و به راه خود ادامه دهند. دوباره از زمین بلند شدن یعنی توانایی در پیداکردنِ معنایی مثبت در اتفاقاتی که ظاهرا منفی و ناخوشایندند. وقتی چنین تفکر و نگرشی داریم، دیگر برای بقا زندگی نمی کنیم، بلکه برای موفقیت و پیشرفت زندگی می کنیم.

ویژگی افراد با انعطاف پذیری عاطفی بالا

هر فردی به شیوه متفاوتی با چالش ها برخورد می کند. ولی ویژگی های مشخصی وجود دارد که در افرادی که انعطاف پذیری عاطفی دارند مشترک می باشد ؛ این ویژگی ها شامل کانون کنترل درونی ، خودآگاهی ، پشتکار و استقامت ، خوشبینی. در دوره های سختی و رنج پیدا کردن روزنه امید به زندگی دشوار است. در این میان اشخاصی که از نظر عاطفی انعطاف پذیرند می تواند چیزهای مثبتی را که در پس وضعیت های دشوار پنهان شده پیدا کنند. اینگونه اشخاص برای عبور از هرگونه موانع و مشکل به قدرت خود اعتقادی راسخ داشته و افرادی که به طور طبیعی انعطاف پذیرند شیوه توضیحی خوشبینانه ای دارند. به این منظور که سختی و مشقت را با عبارات مثبت و خوشبین آن نشان می دهند تا دچار احساس درماندگی و ناتوانی نشوند. این گونه افراد به علت داشتن ذهنیت و طرز فکر و درست در زمان بروز مشکلات به سرعت ترس را از خود دور کرده و تصمیم های قدرتمندانه ای می گیرند.

تصوی مفهومی امید به زندگی

13 راهکار برای افزایش انعطاف پذیری عاطفی

انعطاف پذیری عاطفی آموختنی است. در ابتدا نیاز دارید با قانون جذب اعتماد به نفس خود را بالا ببرید؛ زیرا به هر چه فکر کنید و اعتقاد داشته باشید برای شما اتفاق می افتد. پس باور داشته باشید که به هدف خود یعنی ایجاد انعطاف پذیری و استقامت خواهید رسید.گاهی پیش می آید مقاوم ترین افراد نیز خسته شوند و کم بیاورند. همه روزهایی داشته ایم که همه چیز خلاف میل پیش می رود و متاسفانه حتی کوچک ترین مسائل و اتفاقات ما را به وحشت می اندازد باعث ناامیدی و شکست ما می شود.در این روزهای ناخوشایندی، اگر زمان و فاصله ای برای بازسازی استقامت و انعطاف پذیری خود ندهیم، خسته و آسیب پذیر می شویم و سلامتی و موفقیت ما در طولانی مدت به خطر می افتد. انعطاف پذیری نیاز به تمرین و آموزش دارد. روش های زیر به ما کمک می کنند طاقت و تحمل خود را بالا ببریم. پس با ما همراه باشید.

1. ذهن خودتان را آرام کنید

اگر شخصی هستید که دوست دارید همیشه کارها را با سرعت انجام دهید و هیچ گاه آرامش ندارید ، بهترین کار این است که در وهله اول ذهن خودتان را آرام کنید که آرامش ذهن یکی از بهترین راه ها برای کنترل افکار می باشد و اگر این کار را سعی کنید به طور روزانه تمرین کنید ، می توانید در مدت زمان طولانی به طور ناخودآگاه با یک ذهن آرام روبرو شوید و بسیار مهم است که اهداف خود را بشناسید و سعی کنید که در طول روز با انجام مدیتیشن اهداف آرام سازی ذهن را پیاده کنید و افکار خود را کنترل کنید .

2. هر چیزی که هست را بپذیرید

قبول کردن واقعیت در زندگی یکی از اولین مراحل برای غلبه بر احساس استرس می باشد . همیشه سعی کنید که خودتان را با واقعیت ها روبرو سازید که این کار همچنین انعطاف پذیری عاطفی را بالا می برد.خودتان را متقاعد کنید که باید هر چیز را بپذیرید ، حتی اگر خلاف میلتان باشد و انگیزه خود را بالا ببرید. اعتماد به نفس تان را افزایش دهید و روحیه رقابت را در خودتان ارتقاء بخشید .

قبول کردن واقعیت به این معنا نیست که باید در همه مسائل زندگی تسلیم شوید و بلکه این موضوع معنی این را می دهد که نباید از واقعیت ترس داشته باشید . شما انسان بسیار شجاعی خواهید بود و این به شما اجازه می دهد که به خودتان دروغ نگویید و خودتان را گول نزنید .می توانید برای مقابله با شرایط سخت نیز قدرت بیشتری پیدا کنید . زمانی که سعی می کنید تا واقعیت زندگی را قبول کنید ، تاثیر اعجاب انگیز آن را مشاهده خواهید کرد .

3. به آشفتگی های ذهن زندگی خود بیشتر توجه کنید

سعی کنید با این موضوع مواجه شوید که آشفتگی های ذهنی تان به شما آسیب می رساند و سعی کنید که راه مقابله با آن ها را پیدا کنید . بهترین کار این است که گاهی اوقات آن ها را نادیده بگیرید و بیش از حد به این افکار دامن نزنید .سری بعد زمانی که در حال بحث با دیگران هستید ، سعی کنید که روی احساس عصبانیت خود غلبه کنید و به این فکر کنید که هیچ چیز ارزش ندارد که بخواهد ذهن شما را درگیر و آشفته کند .

4. از دیگران کمک بگیرید

زمانی که می خواهید از پس شرایط سخت زندگی بر بیایید حتماً اصرار داشته باشید که خودتان به تنهایی این کار را انجام دهید و سعی کنید از لحاظ عاطفی افرادی را دور و بر خود داشته باشید .حمایت اجتماعی در تمام موارد می تواند باعث شود که شما راحت تر با چالش های زندگی روبرو شوید و گاهی اوقات سخت است که از دیگران درخواست کمک کنید ، مخصوصا اگر شجاعت کافی را در خودتان نمی بینید ، ولی در هر حال باید به خودتان غلبه کنید و بدانید که این کمک گرفتن ها می تواند باعث رشدتان شود و هیچ کس در این دنیا وجود ندارد که بتواند به تمام مسائل و مشکلات زندگی به تنهایی غلبه کند .

5. مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید

حتماً در طول روز مسئولیت های زیادی بر گردن شما قرار می گیرد و باعث می شود که خودتان را فراموش کنید. اما اگر بخواهید که انعطاف پذیری عاطفی را در خود افزایش دهید ، باید مراقبت از خود را یک جزء ضروری در زندگی بدانید .مراقبت از خود تنها این نیست که حمام کنید و سعی کنید کارهای درمانی را انجام دهید و باید از روح و احساس خود مراقبت کنید و سبک زندگی را طوری تغییر دهید که به خودتان بیشتر از بقیه عشق بورزید .عادت های دوست داشتن خود می تواند از لحاظ عاطفی شما را ارتقاء ببخشد و همچنین در جسم تان نیز اثر مثبت خواهد گذاشت . با دوست داشتن خود می توانید بهتر از همیشه با چالش های زندگی مواجه شوید .

6. خودتان را با چیزهای مثبت احاطه کنید

آیا افراد مثبتی اطراف شما هستند ؟ اگر حس می کنید که احساس بلند پروازی در شما کاهش پیدا کرده و خنده و شادی در زندگی شما کم شده، یعنی اینکه افراد منفی گرا اطراف شما هستند که انرژی شما را به حد زیادی می گیرند.انرژی منفی شما را خسته و ناامید می کند. اگر می خواهید که همیشه در زندگی موفق باشید، باید سعی کنید که دوستان خود را هوشمندانه انتخاب کنید. همیشه باید اولویت انتخاب دوست را در این قرار دهید که این افراد افراد مثبت نگر و خوش بینی نسبت به آینده اطرافتان باشند و به خودتان یادآوری کنید که چه چیز در جهان مهم تر از مثبت بودن و آرامش داشتن است .

7. ترس خود را در آغوش بگیرید

ترس می تواند مانند یک هیولای زشت در نظر شما ظاهر شود که شما را به عقب بر می گرداند . بسیاری از افراد از ترس خود ترس دارند اما زمانی که ترس را تجربه می کنید ، به جای فرار کردن باید آن را در آغوش بگیرید .شاید عمل کردن به این موضوع برای بسیاری از افراد سخت باشد اما باهوش ترین افراد کسانی هستند که از ترسیدن بیم نداشته باشند و یکی از بهترین راه ها برای انعطاف پذیری عاطفی این است که با ترس های خود روبرو شوید و با روی باز پذیرای آن ها باشید و زمانی که از چیزی می ترسید آن را با صدای بلند به خودتان بگویید .

8. از شکست خود درس بگیرید

عقیده بسیاری از متخصصان و روان شناسان این است که باید شکست را جشن گرفت . شکست خوردن بخش طبیعی در زندگی هر فرد می باشد و همه ما سعی می کنیم که خودمان را در وضعیتی قرار دهیم تا دچار خجالت و شرمندگی نشویم .برای بسیاری از ما شکست خوردن ، خجالت و شرمندگی را به وجود می آورد اما اگر کمی هوشمندانه تر فکر کنیم ، متوجه می شویم که واقعاً اشتباهات می تواند پله ای برای پیشرفت ما باشند . از اشتباه کردن دوباره بیم نداشته باشید و دفعه بعدی که شکست خوردید ، از خودتان بپرسید که چه چیزی به تجربیات شما اضافه شد که می تواند شما را به انسان قوی تری تبدیل کند ؟

9. با هدف زندگی کنید

دلیل زندگی کردن رسیدن به اهداف می باشد و زمانی که هدفی در زندگی نداشته باشید ، در واقع اصلاً زندگی نمی کنید . اگر نمی دانید که هدف شما چیست ، باید دوباره نسبت به زندگی کردن خود تجدید نظر کنید و روش زندگی شما در صورت نداشتن هدف، کاملاً غلط می باشد .مچنین می تواند روی توانایی انعطاف پذیری شما در مسائل عاطفی تاثیر گذار باشد و اگر یک هدف را برای خودتان مشخص کنید ، احساس با ارزش بودن بیشتری خواهید داشت و مهم تر این که انگیزه شما بالاتر می رود و کمتر چیزی می تواند شما را از پای بیندازد افرادی که با هدف زندگی می کنند ، راحت تر می توانند معنی زندگی را بفهمند و به احساسات خود کنترل بیشتری دارند .

10. شوخ طبع باشید

در طول زندگی برای این که بهتر به استرس و سختی های آن غلبه کنید ، می توانید با شوخ طبعی جدیت موضوعات را بکاهید و البته منظورمان این نیست که هر مسئله جدی را به شوخی بگیرید.راحت گیر بودن و شوخ طبع بودن می تواند انعطاف پذیری روحیه شما را افزایش دهد و باعث شود از سختی های زندگی بیم نداشته باشید و گاهی اوقات آن ها را کوچک بشمارید . این کار باعث می شود که مشکلات در ذهن شما اهمیت کمتری پیدا کند و در نتیجه ترس تان نیز کاهش پیدا می کند و با آن مقابله می کنید .

11. بدن خود را حرکت دهید

احساسات شما می تواند در جسم شما ذخیره شود و اگر آن ها را ابراز نکنید ، باعث می شود که به بدن تان آسیب برساند . باید از لحاظ جسمی فعالیت هایی را انجام دهید تا انرژی احساسی شما تخلیه شود این احساسات در بدن شما تجمع می کنند و باعث آسیب به آن می شود .زمانی که نمی توانید با روحیه مثبت آن را تغییر دهید ، این انرژی های سمی به شما آسیب می زنند ، پس یکی از بهترین راه ها برای داشتن جسم سالم و بالا بردن انعطاف پذیری از لحاظ روحی این است که فعالیت خود را افزایش دهید و همیشه در یک جا ساکن نباشید .

12. خود واقعی تان را نشان دهید

سعی نکنید که در پیش دیگران تظاهر داشته باشید و از اینکه خود واقعی تان را نشان دهید ترس نداشته باشید . افرادی که شخصیت واقعی خود را از دیگران پنهان می کنند ، همیشه در درون خود احساس ضعف و ناامیدی دارند .اگر می خواهید که پایداری و انعطاف پذیری عاطفی خود را قوی تر کنید ، نیاز دارید که حس درونی تان را نسبت به خودتان تغییر دهید و زمانی که خود را دوست داشته باشید ، می توانید به راحتی خود واقعی تان را به دیگران نشان دهید .

13. ابتکار خود را افزایش دهید

ابتکار و خلاقیت چیزی جز موفقیت را برای شما رقم نمی زند و زمانی که مهارت های خود را در کار افزایش دهید ، ناخودآگاه علاقه آن را در وجودتان بالاتر می برید و باعث می شود که راحت به مشکلات غلبه کنید و پایداری عاطفی پروسه ای است که می تواند بعد از افزایش خلاقیت و ابتکار در فرد ایجاد شود .برای تغییر کردن در زندگی برنامه ریزی کنید و سعی کنید که در صورت مواجهه با بحران قبل از هرچیزی ابتکار عمل خود را به کار بگیرید و این کار باعث می شود که ترس شما از شرایط سخت کاهش پیدا کند زیرا به خودتان ایمان پیدا می کنید و در نتیجه انعطاف پذیری تان در مسائل عاطفی هم بالاتر خواهد رفت


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (57 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (41 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (41 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (39 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (36 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (33 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (32 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (26 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!