انواع بیماری‌ پوستی در سگ ها و روش های درمان

  پنجشنبه، 19 فروردین 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
انواع بیماری‌ پوستی در سگ ها و روش های درمان
یکی از دلایلی که دامپزشکان بر برس کشیدن مرتب و روزانه سگ‌ها، حتی سگ‌های موکوتاه تاکید می‌کنن اینه که زودتر متوجه هرگونه علائم بیماری های پوستی در سگ بشید و برای درمان اقدام کنید.

بیماریهای پوستی سگ ممکنه در اثر کمبود، زیادی یا عدم تعادل بسیاری از مواد غذایی بروز بکنه؛ اما پاسخ پوست به این عوامل به صورت تعداد معدودی از ضایعات و علائم بالینی بروز می کنه. این عوارض شامل شوره، کبره، موریختگی، چرک دانه، قرمزی، موهای خشک،کدری یا چربی در پوست پت شما است. در نتیجه، انجام معاینات بالینی به تنهایی کمتر می توته در تشخیص علت دقیق بیماری های تغذیه ای پوست کمک کننده باشه.

رایج ترین بیماری های پوستی در سگ ها

۱. آتوپی یا حساسیت و آلرژی محیطی

خارش شدید و ناگهانی به ویژه در قسمت های صورت، سینه و شکم میتونه نشون دهنده این باشه که سگ در برابر عوامل حساسیت زای محیطی قرار گرفته و اونا رو عمدتا از طریق استنشاق وارد بدنش کرده.

نوعی از آلرژی که «آتوپی» نام داره مشابه همون مشکلیه که در انسان ها حساسیت فصلی رو به وجود میاره!

با این تفاوت که در سگ ها به جای عطسه و آبریزش بینی به صورت خارش پوستی خودش رو نشون میده و سگ دائم خودشو لیس می زنه و می خارونه.

تشخیص بیماری: از معمول ترین عوامل حساسیت زای محیطی علف، گرد و غبار یا گرده های گیاهان و مواد شوینده هستن که دامپزشک با انجام آزمایش خون می تونه این موضوع رو مشخص کنه.

درمان: درمان آلرژی های محیطی معمولا سخته و در موارد حاد با شامپو، قرص و تزریق درمان میشه. البته در سال های اخیر داروهای جدیدی به بازار اومده که مقاومت سگ رو در برابر این موارد بیشتر می کنه وعلائم حساسیت زا رو تا حد زیادی کاهش میده.

تصویر
بیماری های پوستی در سگ ها

۲. حساسیت به غذا

خارش شدید و رو به افزایش در قسمت های صورت، پاها، گوش ها و مقعد می تونه نشانه های حساسیت سگ به یک ماده غذایی باشه. سگ ها ممکنه نسبت به یک نوع خاص پروتئین مثل گوشت گاو، تخم مرغ، مرغ و لبنیات حساسیت نشون بدن. هرچند برخی مواد غذایی مثل گندم یا حتی سبزیجات هم می تونه باعث واکنش آلرژیک در بعضی سگها بشن (راهنمای انتخاب بهترین رژیم غذایی برای سگ).

درمان: درمان آلرژی غذایی در سگها مثل ما آدمها شامل یک دوره حذف کاملِ اون ماده از رژیم غذاییشه که بنا به تشخیص دامپزشک بین ۸-۱۲ هفته طول میکشه. در طول این دوره باید از دادن هرگونه ماده غذایی که احتمال حساسیت وجود داره خودداری کنید تا علائم آلرژیک در سگ درمان بشه.

۳. فولیکولیت یا التهاب فولیکول های مو

فولیکولیت یعنی تورم و التهاب فولیکول های مو و اغلب در سگ هایی اتفاق می افته که درگیر یک مشکل پوستی دیگه مثل آلرژی یا جرب هستن. این بیماری به صورت زخم، التهاب و برآمدگی روی سطح پوست خودش رو نشون میده.

درمان: دامپزشک معمولا برای درمان این بیماری شامپو، آنتی بیوتیک های خوراکی و پمادهای ضدباکتریایی تجویز می کنه تا علائم پوستی و عفونت رو از بین ببره.

۴. ایمپتیگو یا زردزخم

ایمپتیگو یه بیماری مسری پوستیه که بیشتر در توله ها و به صورت تاول های کوچک در سطح پوست، به ویژه در قسمت شکم دیده می شه. این تاول ها ممکنه بترکن و باعث انتشار و گسترش بیشتر آلودگی و همینطور درد و خارش در توله سگ بشن.

درمان: درمان ایمپتیگو یا زرد زخم در سگ معمولا با تجویز آنتی بیوتیک و شستشو توسط دامپزشک انجام می شه.

۵. عفونت مخمر پوستی در سگ

نواحی گرمتر بدن سگ مثل کانال گوش، بین انگشت ها، کشاله ران و نواحی تناسلی می تونه مبتلا به عفونت های مخمری بشن. در نتیجه این عفونت پوست ضخیم می شه و سگ مدام این نواحی رو می خارونه یا گاز می گیره. عفونت مخمری حتی می تونه باعث تغییر رنگ پوست بشه و بوی بدی رو ایجاد کنه.

درمان: شیوه درمان عفونت مخمری معمولا با تجویز کرم موضعی، شستشو با شامپوی مخصوص و قرص انجام می شه تا علائم آزاردهنده رو کاهش بده و عفونت رو در نواحی درگیر از بین ببره.

۶. درماتوفیتوز، کچلی یا قارچ پوستی

درماتوفیتوز یکی از رایج ترین بیماری های پوستی در سگ ها و همینطور انسانه و به وسیله قارچ هایی به اسم درماتوفیت ایجاد میشه.

عفونت قارچی خودش رو به صورت کچلی های گرد یا سکه ای، پوسته پوسته شدن و شوره پوست نشون می ده و اغلب نواحی سر، پنجه ها، گوش ها و پاهای جلویی سگ رو درگیر می کنه. سطح پوست سگ بخاطر خاروندن شدید سگ ممکنه قرمز و حتی ملتهب بشه و باعث مشکلات و عفونت بیشتر پوست بشه.

درمان: ازونجایی که این بیماری به انسان ها و همینطور حیوانات دیگه مثل گربه هم قابل انتقاله با مشاهده هرگونه علائم ریزش مو موضعی و کچلی سریع سگتون رو پیش دامپزشک ببرید. دامپزشک با درمان های موضعی مثل شامپو و پماد، درمان خوراکی یا تزریق می تونه این بیماری رو درمان کنه.

تصویر
بیماری های پوستی در سگ ها

۷. کک و کنه، انگل های خونخوار و خطرناک

کک و کنه با مکیدن خون سگ می تونن باعث ایجاد ناراحتی و بیماری های پوستی در سگ بشن و جزء رایج ترین بیماری های انگلی در سگ هستن.

این انگل ها وارد پوست سگ می شن و باعث ایجاد واکنش آلرژیک در سگ می شن و سگ به خاطر تحریک شدن پوستش دائم خودش رو می خارونه. در برخی سگها علائم واکنش آلرژیک خیلی شدیدتره و به صورت پوست ملتهب و قرمز شده خودشو نشون می ده و سگ برای خلاص شدن از خارش و تحریک پوستی مدام خودش رو می خارونه یا اون قسمت رو گاز می گیره و می جوه.

درمان: دامپزشک بعد از معاینه با تجویز درمان های موضعی یا تزریق این انگل ها رو از بین می بره. البته بسته به حجم و شدت انگل ها دوره درمان می تونه کوتاه یا طولانی تر بشه.

کک و کنه انگل های خونخواری هستن که می تونن تا مدت ها بدون میزبان در لابلای پرز فرش و ملحفه و … زنده بمونن. بنابراین خیلی مهمه که خونه تون رو با جاروبرقی تمیز کنید، رختخواب و جای خواب سگ رو بشورید و با کامل کردن دوره درمان و ویزیت مجدد مطمئن بشید که همه انگل ها از بین رفته باشن.

۸. بیماری جرب یا گال پوستی

جرب یا گال یکی از شدیدترین بیماری های پوستی در سگ هست که به خاطر حشرات-انگل های بسیار ریزی به وجود میاد که روی پوست و موی سگ زندگی و تغذیه می کنن.

دو نوع بیماری جرب وجود داره:

۱ . جرب دمودکس: به خاطر نوعی انگل ریز و میکروسکوپی به اسم کنه دمودکس به وجود میاد که بیشتر توله ها و سگ های زیر یک سال، سگ های پیر و سالخورده و سگ هایی با سیستم ایمنی بدن ضعیف رو درگیر کنه.

۲ . جرب سارکوپتیک: که به دلیل وجود کنه های سارکوپتیک به وجود میاد؛ خارش بسیار شدیدی ایجاد می کنه و اغلب در نواحی گوش شروع می شه و گسترش پیدا می کنه. علائم این جرب شامل ریزش مو همراه با خارش شدید و قرمزی پوست در نواحی آسیب دیده است.

درست مثل کک و کنه، اگه سگتون مبتلا به جرب شده حتما جای خوابش رو بشورید و از تماس سگ با حیوانات دیگه خودداری کنید.

درمان: دامپزشک یا نمونه گیری و معاینه پوست زیر میکروسکوپ می تونه وجود این انگل ها رو تشخیص بده. درمان جرب عمدتا شامل تجویز قرص و شستشو با شامپوی مخصوصه تا با کشتن و از بین بردن انگل ها و علائم آزاردهنده ‍ای مثل خارش و التهاب پوستی هم کاهش پیدا کنه.

۹. شوره سر یا مو در سگ

سگ ها هم مثل ما آدما می تونن دچار شوره سر و خشکی پوست بشن. شوره سر یکی از رایج ترین بیماری های پوستی در سگ هست که معمولا نشونه یه مشکل جدی تر مثل یه نوع عفونت می تونه باشه.

بعضی نژادهای سگ مستعد خشکی پوست به ویژه در فصل سرما و زمستان هستن و تغذیه و رژیم غذایی هم تاثیر زیادی در این وضعیت داره:

منابع باکیفیت و غنی پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ همگی به سلامت و تقویت پوست و موی سگ کمک می کنن.

درمان: شوره به تنهایی مشکل ساده ایه و دامپزشک با تجویز شامپوهای مخصوص به راحتی اون رو برطرف می کنه. البته حتما سگتون باید توسط دامپزشک معاینه بشه تا خدای ناکرده این شوره دلیل و نتیجه یه مشکل و بیماری جدی تر نباشه.

۱۰. بیماری خودایمنیِ لوپوس

لوپوس یه بیماری خودایمنی است؛ یعنی سیستم ایمنی بدن خودِ سگ به سلول ها حمله می کنه و باعث بیماری و مشکل می شه. در صورتی که بدن سگتون به ویژه اطراف بینی، چشم ها و پنجه ها دچار زخم ها و التهابهات پوستی شده و درمانش مدت زمان زیادی طول می کشه می تونه نشونه اختلال خودایمنی باشه.

لوپوس در صورتی که به موقع تشخیص و درمان نشه می تونه منجر به مشکلات سلامتی جدی بشه؛ بنابراین در صورتی که زخمی در بدن سگ وجود داره و التیام و بهبودیش بیش از حد طول کشیده حتما با دامپزشک مشورت کنید.

جلوگیری از بیماری پوستی سگ

۱٫ مراقبت و پیگیری همیشگی:

مراقبت پیگیر و همیشگی باعث سلامتی و شادابی حیوان خانگی شده و بروز بیماری های پوستی سگ و گربه جلوگیری میکنه.

۲٫ برس زدن :

با برس زدن مرتب موهای سگ و گربه، می شه ضایعات موها را از روی بدن حیوان جدا کرد و سطح پوست اونها را ارزیابی کرد.

۳٫ شستشو منظم و دوره ای :

شستشوی منظم حیوان با آب ولرم و شامپو سگ و گربه، گرد و خاک و مواد زاید و آلودگی ها را از بدن او جدا می کنه.

۴٫ معاینات دوره ای :

در معاینات دوره ای توسط دامپزشک نشانه های اولیه بیماری پوستی حیوان های خانگی به راحتی قابل تشخیص بوده و درمان مناسب و به موقع به کار گرفته شده و پیگیری می شه.

درمان بیماریهای پوستی سگ

مکمل های تغذیه ای

حیوانات خانگی که از غذاهای تجاری با کیفیت بالا استفاده می کنند نیازی به استفاده از مکمل های تغذیه ای ندارن. زمانی که حیوان از جیره های کم کیفیت تغذیه می کنه یا به دلایل ارثی دچار نقص در هضم یا جذب یک یا چند ماده غذاییه، میشه مکمل های تغذیه ای رو به جیره حیوان اضافه کرد

بهتر و کم هزینه تر است که کیفیت جیره غذایی ارتقا پیدا بکنه چرا که در این صورت تمام عناصر تغذیه ای به صورت متناسب تأمین می شن. اما چنانچه صاحب حیوان نسبت به تغییر جیره غذایی بی توجه بود و یا حیوان تمایلی به خوردن غذاهای دیگر نداش ، استفاده از مکمل غذایی پیشنهاد شده توسط Lewis می تونه مفید باشه.

جیره پیشنهادی

به ازای هر ۹ تا ۱۴ کیلوگرم وزن بدن، باید یک قاشق (۵ میلی لیتر) روغن ذرت یا روغن کاجیره (گلرنگ)، ۵۶ گرم جگر پخته، ۱۰۰ میلی گرم سولفات روی و یک قطره تنتور ید خورانده شه. بسیاری از صاحبان حیوانات به راحتی این ترکیب را در مقادیر زیاد تهیه می کنن.

مشکلات مربوط به مخلوط کردن این مواد را میشه با تهیه پوره از این مواد به وسیله مخلوط کن و نگهداری اون در ظروف نگهداری یخ مرتفع کرد. در هر وعده غذایی صاحب حیوان می تونه تعداد لازم از این ظروف حاوی مکمل رو از انجماد خارج کرده و به غذای حیوان اضافه بکنه.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (369 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس