انواع مسکن های گیاهی در طب سنتی

  سه شنبه، 09 فروردین 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
انواع مسکن های گیاهی در طب سنتی
یکی از دغدغه های مهم بسیاری از بیماران و نیز دوستداران طب سنتی، دانستن مسکن های گیاهی و گیاهان جایگزین مسکن های شیمیایی برای کاهش دردها و آلام جسمی و روحی است.در این بخش انواع مسکن گیاهی را برای شما به اشتراک می گذاریم.

آیا مسکن های گیاهی عوارض دارند؟

متاسفانه بسیاری از افراد تصور میکنند که داروهای گیاهی هیچ نوع عارضه ای ندارند و با همین تصور تعدادی از گیاهان را با یکدیگر ترکیب میکنند و یا دمنوش های مختلف را با هم مصرف میکنند. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که هیچ گاه داروهای شیمیایی و داروهای گیاهی را به طور همزمان استفاده نکنید زیرا موجب تداخل دارویی میشود.

گیاهان درمانی

مسکن های گیاهی در طب سنتی

بسیاری از افراد با مسکن های گیاهی در طب سنتی آشنایی ندارند و برای درمان تمام درهای جسمی و حتی روحی به سراغ مسکن های شیمیایی می روند. این نوع از مسکن ها به سرعت درد را درمان میکنند و این مساله موجب رضایت افراد می شود اما از عوارض مصرف خودسرانه داروها هیچ اطلاعی ندارند و موجب میشوند تا مشکلات بعدی برای آن ها پیش بیاید. برخی از این داروها به دلیل داشتن ترکیباتی مانند کدئین , کافئین و… موجب اعتیاد خواهند شد. زکریای رازی جمله معروفی دارد که میگوید : ” طبیب حاذق طبیبی است که با آن چه در دسترس دارد بیمار خود را درمان کند. ” منظور از این جمله این است که با تمام چیزهایی که در اطراف خود دارید میتوانید خود را شفا دهید. یکی از این چیزها ادویه ها و گیاهان است. ما بسیاری از گیاهان را به صورت پودر شده و ادویه استفاده میکنیم که در اغلب موارد از خواص شگفت انگیز آن ها بی اطلاع هستیم. شاید اگر این مقاله را تا انتها بخوانید و با خواص درمانی آن ها شوید برای درمان دردهای خود دیگر به سراغ داروهای شیمیایی نروید.

فلفل قرمز

یکی از خواص شگفت انگیز فلفل درمان دردهای جسمانی است. درد های مفصلی و عضلانی , در در ناحیه پایین کمر و دردهای پس از عمل جراحی را بهبود می بخشد. اما مکانیزم تاثیر فلفل در درمان درد چیست؟ مصرف فلفل میتواند تولید ماده P در بدن را کمتر کند و موجب شود تا سیگنال های درد به مغز نرسد. به این ترتیب مغز دردی را دریافت نمیکند.فلفل قرمز به داشتن اثرات محرک، ضد اسپاسم، ضد نفخ، معرق، ضد عفونی کننده و قرمز کننده مشهور می باشد. در طب سنتی برای کولیک، لارنژیت مزمن، کافی نبودن گردش خون محیطی و به طور موضعی برای نورالژی ها، دردهای روماتوئیدی و سرمازدگی های بدون شکستگی مورد استفاده قرار می گرفته است.

نعناع

نعناع که یگی از خوشمزه ترین گیاهان نیز شناخته میشود به روش های گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد. شربت , دمنوش , برگ نعناع را میتوان خورد. این گیاه سبز رنگ به دلیل خاصیت ضد اسپاسمی اختلالات عضلانی را بر طرف کند و نقش مهمی در کاهش این اختلالات و دردها داشته باشد. همچنین کاهش گاز روده و شل شدن عضلات دستگاه گوارش از دیگر خواص این گیاه درمانی می باشد.

نعناع

هوفاریقون

هوفاریقون نیز یکی دیگر از گیاهان درمانی است که علاوه بر خاصیت تسکین دردهای جسمی میتواند از افسردگی ها خفیف و اختلالات اضطرابی در افراد کهنسال نیز پیشگیری کند و موجب جلوگیری از پیشرفت آن در افراد شود. اثر خشک کنندگی و مدری دارد. همچنین، در رفع فلج، سیاتیک و تقویت معده مفید است. هوفاریقون در تقویت و رفع عفونت ها، بخصوص در خانم ها موثر است. علاوه بر این، در بیماری های مزمن، انواع زکام، آسم و عفونت های ریوی مصرف می شود و در مداوای این امراض همیشه با موفقیت همراه بوده است.

دمنوش ریشه زردچوبه

زردچوبه گیاهی دارویی است که امروزه به عنوان ادویه در غذاها از آن استفاده میکنیم. اما به روش های دیگر نیز میتوان از این گیاه زرد و خوشمزه در تسکین دردها بهره برد و آن هم دمنوش ریشه زردچوبه است. این دمنوش خاصیت ضدالتهابی دارد و میتواند جایگزین مناسبی برای مسکن های شیمیایی مانند دیکلوفناک و ایپوپروفن باشد.افرادی که از آرتریت روماتوئید رنج می برند، می توانند آن را به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کنند.می توان یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در فنجان آب جوش دم کرده و عصاره آن را روزی سه بار و هر دفعه یک قاشق غذاخوری میل کرد.همچنین می توان زردچوبه را با نمک و روغن زیتون مخلوط کرد و خمیر حاصل را روی مفصل قرارداده و بانداژ کرد. مصرف زردچوبه نیز با مهار آنزیم ها در بدن خواص ضد التهابی دارد.

زنجبیل

گیاه زنجبیل گیاهی معروف در تسکین دردهای جسمی است. میتوانید پودر زنجبیل یا دمنوش آن را برای تسکین دردها استفاده کنید. در زمان قاعدگی خانم ها نیز خوردن این گیاه بسیار توصیه میشود زیرا تاثیری بیشتر از مسکن های شیمیایی دارد.زنجبیل به طور موثر دردهای ذهنی را کاهش می دهد، 2 گرم زنجبیل ممکن است به طور متوسط درد ماهیچه ای ناشی از ورزش های مقاومتی و دویدن طولانی را کاهش دهد ، به خصوص اگر حداقل 5 روز طول بکشد، زنجبیل به اندازه دیکلوفناک ( داروی درد NSAID ) برای مدیریت درد و بدون توجه به ناراحتی گوارشی تاثیر دارد.

زنجبیل

سیر

سیر را میتوان یکی از معجزات طبیعت نام برد. سیر گیاهی است که شاید بسیاری از افراد بوی ان را نامطبوع بدانند اما خواص بیشمار آن موجب میشود که برای بسیاری از امراض استفاده شود. یکی از این امراض گوش درد است. اگر دچار گوش درد شدید میتوانید یک حبه سیر را گرم کنید و در مجرای گوش بگذارید. درد آن تسکین پیدا خواهد کرد. همچنین سیر برای درمان وز وز گوش نیز موثر است.

کنجد

اگر دچار دردهای سینوزیتی هستید میتوانید از روغن کنجد استفاده کنید. روغن کنجد اصل را تهیه کنید و یا خود در منزل اقدام به روغن گیری کنید. سپس مقداری از آن را به پیشانی و شقیقه ها بزنید و به خوبی ماساژ دهید. علاوه بر استفاده از روغن کنجد در درمان سردرد میتوانید دود برگ گیاه خوگوشک و کندر و عنبر نساء را هر روز یک بار استنشاق کنید. این کار را به مدت سه هفته ادامه دهید.

زاج سفید

زاج سفید در درمان دردهای استخوانی و مفصلی موثر است. مقداری از زاج سفید را به وسیله دستگاه آسیاب پودر کنید و مقداری روغن زیتون را با آن ترکیب کنید. اگر روغن زیتون کهنه باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت. ترکیب به دست آمده را که مانند خمیر است بر روی موضع درد بگذارید و به خوبی ماساژ دهید.

زاج سفید

ریشه گیاه بید

یکی از دردهایی که باید برای تسکین آن از مسکن های شیمیایی استفاده کرد دردهای قلبی است. برای درمان این دردها معمولا از قرص آسپرین استفاده میشود. اما میتوان ریشه گیاه بید را جایگزین خوبی برای قرص های آسپرین دانست. تاثیر ریشه گیاه بید از قرص آسپرین نیز بیشتر است. همچنین بیماران قلبی میتوانند روزانه 3 حبه سیر را در موقع ناشتا صرف کنند. این کار موجب تسکین درد قلب خواهد شد.یکی از همچنین این داروی گیاهی در تسکین سردرد است. عرق بید می تواند در کاهش تنش ناشی از سردرد موثر و مفید باشد. عرق بید حاوی سالیسین است که اثر سالیسین همانند اثر اسید استیل سالیسیلیک موجود در آسپیرین دارد. برخی از مطالعات انجام شده اثرات تسکین دهندگی و درمان سردرد از طریق عرق بید را نسبت به اثرات آسپیرین برای سردرد طولانی تر می دانند.

زردچوبه

از شناخته شده ترین و موثرترین گیاهان دارویی با خواص ضدالتهابی است. کورکدمین ماده موثر موجود در زردچوبه است که اثرات ضدالتهابی و ضددرد شبیه مسکن های معمولی را دارا می باشد. افرادی که از آرتریت روماتوئید رنج می برند، می توانند آن را به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کنند.می توان یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در فنجان آب جوش دم کرده و عصاره آن را روزی سه بار و هر دفعه یک قاشق غذاخوری میل کرد.همچنین می توان زردچوبه را با نمک و روغن زیتون مخلوط کرد و خمیر حاصل را روی مفصل قرارداده و بانداژ کرد. مصرف زردچوبه نیز با مهار آنزیم ها در بدن خواص ضد التهابی دارد.

رزماری

نیز دارای خاصیت ضدالتهاب و ضددرد است و می توان رزماری، گل سرخ و روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و روی موضع مفصل قرار داد.دم کرده برگ گیاه قاصدک و گل پامچال نیز خواص ضد التهاب دارند. گزنه، پنجه شیطان و آواکادو نیز می توانند موثر باشند. برگ های رزماری کمک می کنند تا موکوس و بزاق (خلط) را برای بهبود سرفه آزاد کنند. همچنین بو کردن روغن رزماری باعث تسکین خلط و گرفتگی گلو شده و به درمان حساسیت های تنفسی، سرماخوردگی، گلو درد و حتی آنفولانزا کمک می کند.

رزماری

گل سرخ

دمنوش گل سرخ در بهبود درد های قاعدگی موثر است. اگر شما از سندرم پیش از قاعدگی رنج می برید حتماً این چای را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. طبق نظر برخی متخصصان این گل سبب تنظیم قاعدگی نیز می شود. رومیان باستان خاصیت دارویی برای رز قائل بودند و ابوعلی سینا که برای اولین بار از گل سرخ، گلاب گرفت از خواص درمانی آن بهره می برد. ساکنان اولیه آمریکای شمالی نیز برای تسکین سوزش سر معده و ناراحتی های معده چای دم شده با گلبرگ های رز می نوشیدند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر) جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن {ویدئو} اینجوری گرفتگی سینک ظرفشویی رو باز کن | ساخت چاه باز کن خونگی با جوش شیرین استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود بهترین راه برای پاک کردن نخود فرنگی و فریز کردن آن گریه و بی تابی هیأت دولت در مراسم استقبال از پیکر شهدای خدمت/ خوش آمدی سید شهید+ویدیو (ویدئو) حضور یک زن ترکیه ای در محل حادثه بالگرد رئیس جمهور/ این زن بعد از ساعتها عبور از جنگل های ارسباران به بالگرد رسید! ویدئو منتشر نشده از حضور آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش/ از درختکاری تا کلنگ زنی ویدیویی از ورود پیکر رئیس جمهور شهید و همراهان به فرودگاه مهرآباد در تهران اظهارات نیما نکیسا درباره رفتار سیدابراهیم رئیسی با ورزشکاران+ویدیو/ پاداش و جایزه های بچه ها رو سریع پرداخت میکردند حال و هوای منزل شهید حسین امیر عبداللهیان و سردار موسوی بعد از سانحه دلخراش+عکس (عکس) صندلی رئیس جمهور در هواپیما که سیاه پوش شد/ دسته گل عزای شهیدجمهور بغض ها را می ترکاند محافظت از جان و دل و ارادت سرتیم محافظ سیدابراهیم رئیسی به ایشان+ویدیو/ از مرتب کردن شال رئیس جمهور تا سایه به سایه مراقب بودن رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد روضه خوانی جگرخراش مهدی رسولی برای سیدابراهیم رئیسی در تبریز+ویدیو/ الهی دورت بگردم برا درد مردم تا کجا رفتی که پیدات نمیکردن
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟