انواع ناتوانی و اختلالات یادگیری

  شنبه، 31 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
انواع ناتوانی و اختلالات یادگیری
هیچ دارو یا درمان پزشکی ای برای کمک به بهبود ناتوانی یادگیری وجود ندارد. استراتژی های تحصیلی می تواند بر روی کودک شما در کلاس کار کند و یا بر اساس سطح ناتوانی کودک ممکن است کودک شما کلاس های تحصیلی خاصی را آغاز شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، انواع اختلالات یادگیری شامل اختلالاتی می شود که هر کدام، یکی از عملکردهای افراد را در زمینه هایی مثل خواندن، نوشتن و یا ریاضیات تحت تاثیر قرار می دهند. دانش آموزان مبتلا به این ناتوانی ها، نسبت به آنچه که از سن و سطح هوشی آن ها انتظار می رود بسیار پایین تر عمل می کنند. افراد مبتلا به اختلالات یادگیری، در تنظیم اطلاعات، ادراک دیداری و شنیداری، حافظه و توجه نقص دارند. دانش آموزان مبتلا به این اختلالات، بدون کمک والدین و مربیان، ضعیف عمل می کنند و در نتیجه عزت نفس و انگیزه بسیار پایینی دارند. همچنین، ترک تحصیل در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری بیشتر است و ممکن است در عملکرد شغلی و اجتماعی دچار مشکل شوند.

۱ – اختلالات یادگیری چیست؟

واژه ناتوانی یادگیری (LD) برای توصیف گروهی از اختلالات به کار برده می شود که روی اینکه چطور شخصی یاد می گیرد تاثیر می گذارد. وقتی ناتوانی یادگیری دارید، در خواندن، نوشتن، ریاضی، گوش دادن و حتی صحبت کردن مشکل دارید. معمولا تفاوت بزرگی بین آنچه که به طور اساسی از هوش شما انتظار می رود، با عملکرد واقعی شما وجود دارد.

۲-یک ناتوانی یادگیری یک… نیست

خیلی از مردم یادگیری ناتوانی را بر اساس آن چیزی که نیست توصیف می کنند. به عبارت دیگر، قبل اینکه یک ناتوانی یادگیری تشخیص داده شود باید شرایط خاص فرد در نظر گرفته شود. یک ناتوانی یادگیری: یک ناتوانی فکری نیست(شما باید آیکیوی بالای ۸۵ داشته باشید که بتوان گفت ناتوانی یادگیری دارید)همچنین ناتوانی یادگیری از دست دادن شنوایی، مشکلات بینایی، اختلال رفتاری یا احساسی، اختلال کم توجهی بیش فعالی و یا اوتیسم نیست.

۳- اختلالات یادگیری جزء شرایط مادام العمری هستند

چون خیلی از مردم وقتی بزرگتر می شوند یاد می گیرند تا تفاوت های یادگیری شان را جبران کنند، شاید اینطور به نظر برسد که ناتوانی های یادگیری شان به مرور ناپدید شده است. زیرا این تصور وجود داشت که فکر می کردند ناتوانی های یادگیری فقط بر روی کودکان تاثیر می گذارد.

اکنون ما می دانیم که ناتوانی های یادگیری در طول عمر یک شخص ادامه خواهد داشت حتی اگر آن ها یاد بگیرند تا سختی هایی که دارند را جبران کنند.

۴- انواع اصلی اختلالات یادگیری

واژه ناتوانی یادگیری شامل تفاوت های یادگیری بسیار متعددی است. سه نوع اصلی ناتوانی یادگیری شامل: ناتوانی خواندن، ناتوانی زبانی نوشتن و ناتوانی ریاضی می باشد. هر کدام از این انواع شامل چندین اختلال متفاوت است.

در واقع فقط یک ناتوانی یادگیری وجود ندارد بلکه ناتوانی های یادگیری دیگری وجود دارد. اختلال های یادگیری کمتر رایج که بر حافظه ، مهارت های اجتماعی و عملکردهای اجرایی تاثیر می گذارد.

۵- ناتوانی های خواندن

این ناتوانی معمولا به اختلال خوانش پریشی مربوط می شود. بین ۲ تا ۸ درصد از بچه مدرسه ای ها ناتوانی خواندن دارند. بعضی از نشانه های رایج ناتوانی خواندن شامل:

  • مشکل داشتن در تشخیص و یا ربط دادن صداهایی که همراه حروف هستند و بخش کردن صداها
  • مشکل داشتن در صداگذاری کلمات
  • مشکل داشتن با سجع ها و فهمیدن و استفاده از لغات و دستور زبان و تلفظ های ضعیف

۶- ناتوانی نوشتن

ناتوانی های نوشتن که به آن نوشتار پریشی گفته می شود، بر روی توانایی فرد برای بیان افکارشان در نوشتن تاثیر می گذارد. بعضی از نشانه های رایج این اختلال شامل:

  • بسیار شل و ول یا بسیار سفت گرفتن مداد در دست
  • دستخط ناخوانا
  • بلند خواندن لغات هنگام نوشتن آن ها
  • جا انداختن کلمات در جملات
  • مشکل داشتن با دستور زبان و ساختارهای زبان شناسی
  • خودداری از انجام کارهای نوشتنی
  • مشکل داشتن با سازماندهی افکار هنگام نوشتن

۷- ناتوانی های ریاضی

اختلال یادگیری ریاضی یک واژه گسترده برای انواع متفاوتی از اختلال هایی است که شامل مشکل داشتن با مسائل ریاضی است. برخی از نشانه های این اختلال شامل موارد زیر می باشد:

  • این افراد در شمردن اعداد کند هستند و مهارت های حل مشکل ریاضی پایینی دارند
  • در خواندن اعداد به ترتیب مشکل دارند
  • مشکلات محاسبه دارند
  • با مفهوم زمان و مسیرها مشکل دارند
  • با حل مسائل ریاضی ذهنی مشکل دارند

بچه ای با ناتوانی یادگیری ریاضی ممکن است قادر باشد یک روز مسائل ریاضی را حل کند اما هنگام مواجهه با همان مساله در روز دیگری گیج و سردرگم شود.

۸- ناتوانی عملکردهای اجرایی

عملکردهای اجرایی برای توصیف فرآیندهای ذهنی ای که نیاز به سازماندهی، برنامه ریزی، استراتژی داشتن، یادآوری جزئیات و مدیریت زمان دارد استفاده می شود. نواقصی که در این بخش ها وجود دارد باعث سختی های یادگیری می شود.

نشانه های مشکلات عملکرد اجرایی شامل موارد زیر است:

  • دودلی و تردید
  • مشکل داشتن با فعالیت های چند مرحله ای
  • مشکل داشتن با چیدن اهداف
  • فراموش کردن خیلی زود جزئیات دقیقا بعد از اتمام خواندن
  • و مشکلات مدیریت زمان

۹-تشخیص ناتوانی های یادگیری

اگر والدین یا معلمان بفهمند که کودکی در مدرسه مشکل دارد، در یک بخش یا چندین بخش، و عملکردهای او با سطح هوش او یکی نباشد، یک ارزیابی تکمیل شده است. هیچ آزمون تکی ای برای ناتوانی های یادگیری وجود ندارد. به جای آن یک سری از ارزیابی ها انجام می شود که معمولا شامل آزمون های عملکردی و تست آیکیو می باشد.

۱۰-درمان ناتوانی های یادگیری

هیچ دارو یا درمان پزشکی ای برای کمک به بهبود ناتوانی یادگیری وجود ندارد. استراتژی های تحصیلی می تواند بر روی کودک شما در کلاس کار کند و یا بر اساس سطح ناتوانی کودک ممکن است کودک شما کلاس های تحصیلی خاصی را آغاز شد.

۱۱-دخالت های آکادمیک

چون هر بچه ای با ناتوانی یادگیری متفاوت است و ممکن است در بخش های خاصی مشکل داشته باشد هیچ درمان آکادمیک ” استانداردی”وجود ندارد.در عوض، قوانین مدرسه، در کنار والدین باید یک برنامه تحصیلی فردی را در مسیر رسیدن به مشکلات کودک در بخش های خاص داشته باشند.

اگرچه، تمام دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری، باید از ساختارهای منظم و مرتب بهره مند شوند که به سازماندهی و تکنیک های یادگیری چند بخشی شان کمک شود.

۱۲-موفق شدن در کنار ناتوانی یادگیری

ناتوانی های یادگیری شرایطی هستند که در تمام عمر همراهتان هستند اما به این معنا نیست که بچه ای که ناتوانی یادگیری دارد موفق نمی شود. افرادی با ناتوانی های یادگیری را می توان در هر زمینه ی شغلی یافت.

برخی از مثال های افراد معروفی که ناتوانی یادگیری داشتند شامل: شر(خواننده و بازیگر آمریکایی)، آگاتا کریستی(نویسنده رمان های جنایی)، تام کروز، ووپی گلدبرگ(نویسنده و کمدین آمریکایی) می باشند. خیلی از افراد دیگری در تاریخ هستند که به نظر می رسد ناتوانی های یادگیری داشته اند شامل بنجامین فرانکلین(بنیانگذار ایالت متحد)، توماس ادیسون، توماس جفرسون، جرج پتنو و جرج واشنگتن می باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (548 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (318 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (329 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (119 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (23 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (15 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس