انواع سقف کاذب و روش های اجرای آن در ساختمان

  جمعه، 07 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
انواع سقف کاذب و روش های اجرای آن در ساختمان
سقف کاذب به عنوان یک پوشش برای سقف اصلی در نظر گرفته می شود. این پوشش نه تنها زیبایی سقف را دو چندان می کند، بلکه با استفاده از آن می توان تاسیسات و سیم کشی ها را پوشش داد و دغدغه مخفی نگه داشتن آنها را رفع نمود. سقف کاذب نوعی سقف ثانویه برای ساختمان محسوب می شود که در پایین سقف اصلی نصب می شود و عیوب آن را برطرف می سازد.

انواع سقف کاذب و روش های اجرای آن در ساختمان

سقف کاذب به عنوان یک پوشش برای سقف اصلی در نظر گرفته می شود. این پوشش نه تنها زیبایی سقف را دو چندان می کند، بلکه با استفاده از آن می توان تاسیسات و سیم کشی ها را پوشش داد و دغدغه مخفی نگه داشتن آنها را رفع نمود. سقف کاذب نوعی سقف ثانویه برای ساختمان محسوب می شود که در پایین سقف اصلی نصب می شود و عیوب آن را برطرف می سازد.

این سقف به سقف اصلی و دیوارهای اطراف متصل می گردد و سازه اصلی بار آن را تحمل می کند. سقف کاذب برای عایق نمودن سقف در برابر صدا و حرارت، اجرای نورپردازی های دکوراتیو و پوشش سیم های تاسیسات کاربرد دارد و در اکثر خانه های امروزی می توان نمونه های مختلف آن را مشاهده کرد.

این سقف ارتفاع اتاق را کاهش می دهد، به همین منظور برای جلوگیری از ایجاد فضایی محدود و تنگ آن را لزوما دیوار به دیوار اجرا نمی کنند. امروزه با خلق ایده های جدید، طرح های متنوعی برای سقف کاذب ارائه می شود که می توان با توجه به سلیقه و دکوراسیون مورد نظر آن ها را انتخاب نمود.

چه کسانی برای اولین بار از انواع سقف کاذب استفاده کردند؟

برای اولین بار ژاپنی ها در سال های ۱۳۳۷ تا ۱۵۷۳ میلادی در اوایل دوره موروماشی شروع به استفاده از انواع سقف کاذب کردند. سپس در سال ۱۵۹۶ میلادی انگلیسی ها برای آکوستیک کردن فضای تئاتر به استفاده از انواع سقف کاذب روی آوردند.
اما در نهایت آمریکایی ها در ۱۹۱۹ به ثبت اختراع آن پرداختند. در ابتدا سقف های کاذب به صورت کاشی های در هم فرورفته ساخته می شد و راه ساده ای برای دسترسی به سقف و ادوات زیر آن برای تعمیر نبود، مگر این که کل سقف باز و مجددا نصب می شد. اما در سال ۱۹۵۸ آمریکایی ها توانستند سقف کاذب قابل دسترس را توسعه دهند و به نام خود به ثبت برسانند. با گذشت زمان و توسعه معماری داخلی، انواع مختلفی از سقف های کاذب تولید شدند که هر کدام جذابیت و مزایای مخصوص به خود را دارند. در ادامه مطلب با انواع مختلفی از سقف های کاذب موجود در بازار آشنا خواهید شد.

تصویر

انواع سقف کاذب

سقف کاذب PVC

یکی از بهترین مواد برای تشکیل سقف کاذب PVC است. پی وی سی نوعی پلاستیک سخت است که پلی وینیل کلراید جزء اصلی ساختار آن بوده و در طی فرآیندی شیمیایی حرارتی تولید می شود. این ماده یک فرآورده ی نفتی است و محدودیت های دیگر متریال ساختمانی را ندارد. پی وی سی را می توان به هر شکلی درآورد و طرح های متنوع روی آن ایجاد کرد.
سقف های کاذب پی وی سی قابلیت نصب بر روی دیوار و نمای ساختمان را نیز دارند. همچنین عایق صدا و حرارت بوده در مقابل آب مقاومت دارند. از همین رو در مناطق مرطوب نیز از این سقف ها استفاده می شود. این نوع از سقف کاذب قیمت ارزان تری نسبت به سایر مصالح مشابه خود دارند و به راحتی می توان آن ها را تعویض کرد.
سقف کاذب پی وی سی را به دلیل این که از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است، بهترین گزینه برای سقف دستشویی و حمام می دانند.

سقف کاذب با رابیتس و اندود

این سقف پرکاربردترین نوع سقف کاذب می باشد . رابیتس ورق فولادی مشبکی است که با مفتول یا سیم آرماتور بندی به شبکه فرعی متصل می شود . ویژگی مهم رابیتس آن است که اکثر ملات ها به آن می چسبند و ترک برنمی دارند . رابیتس در دو نوع مسطح و برجسته ساخته می شود . نوع مسطح در دهانه های کوچک و نوع برجسته در دهانه های بزرگتر بکار می رود ، برای اندودکاری روی کانال های کولر و تأسیسات نیز از رابیتس استفاده می شود.

سقف کاذب آکوستیک

آکوستیک نوعی ایزولاسیون صوتی است، که با مصالح مختلف نظیر پارچه چین دار، پلاک های گچی، پلاک های چوبی یا ورقه های مقوایی فشرده سفید رنگ و سوراخدار ساخته شده و در مکان هایی مانند سالنهای سخنرانی، سینما و ... که باید از انعکاس صوت جلوگیری شود استفاده می شود.

سقف کاذب آلومینیومی

پوشش این نوع سقف کاذب از جنس آلومینیوم است و پشت آنرا معمولا با پشم شیشه پر می کنند. در این نوع سقف کاذب، وسایل اتصال از جنس فولاد گالوانیزه هستند.

سقف کاذب چوبی

در این نوع سقف ، قبل از اجرای لمبه کوبی ، دور سقف با چهارتراش چوبی مناسب کلاف کشی و تراز می شود . شبکه اصلی این نوع سقف از فولاد یا چهار تراش و شبکه فرعی آن چوبی است . لمبه های چوبی از جنس چوب نراد خارجی (روسی یا مشابه آن) هستند .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (331 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (251 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (187 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (51 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس (9 نظر) بهنوش بختیاری : علی دایی ستونه نباشه تهران کجه، برج میلاد خلال دندونشه...+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز