انواع سرطان پوست

  دوشنبه، 28 مهر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
انواع سرطان پوست
نوعی سرطان است که از پوست ناشی شده و دلیل آن، رشد غیرعادی سلول‌هاست. سلول‌های سرطانی توانایی حمله یا انتشار به دیگر قسمت‌های بدن را دارند. امروزه به دلیل افزایش مواجهه افراد با مواد سرطان‌زا، مانند موادی که در هواهای آلوده وجود دارند؛ درصد ابتلا به سرطان پوست افزایش یافته است.

سرطان پوست چیست؟

نوعی سرطان است که از پوست ناشی شده و دلیل آن، رشد غیرعادی سلول هاست. سلول های سرطانی توانایی حمله یا انتشار به دیگر قسمت های بدن را دارند. امروزه به دلیل افزایش مواجهه افراد با مواد سرطان زا، مانند موادی که در هواهای آلوده وجود دارند؛ درصد ابتلا به سرطان پوست افزایش یافته است.

انواع سرطان پوست

سرطان پوست یکی از شایعترین انواع سرطان در آمریکاست، این سرطان زمانی ایجاد می شود که سلول هایی که لایه ی پوست را تشکیل می دهند، به صورت کنترل نشده ای رشد می کنند و به سرعت تقسیم می شوند. انواع سرطان پوست عبارتند از:

سرطان سلول پایه ای (کارسینوم سلول باسل)

این سرطان، شایع ترین انواع سرطان پوست است. طبق این مقاله از هر ۱۰ فرد مبتلا به سرطان پوست، ۸ نفر به سرطان سلول پایه ای مبتلا می شوند. سلول های این سرطان در زیر میکروسکوپ به سلول های لایه ی زیرین اپیدرم (لایه ی سلول باسل) شبیه اند.

معمولاً این نوع سرطان پوست، در قسمت های از بدن ایجاد می شود که در معرض نور خورشید است، به ویژه، سر و گردن. سرطان سلول پایه ای، معمولاً به آرامی رشد می کند. این نوع سرطان، به ندرت، به نقاط دیگر بدن سرایت می کند. اما اگر درمان نشود، ممکن است به نقاط نزدیک نفوذ و به استخوان یا بافت های دیگر زیر پوست حمله کند.اگر این سرطان به طور کامل پاک نشود، امکان بازگشت آن وجود دارد. همچنین، افرادی که به سرطان سلول پایه ای پوست دچار شده اند، بیشتر ممکن است در آینده (در نقطه ی دیگری از بدن) به این سرطان مبتلا شوند.

سرطان سلول فلسی یا سنگفرشی (کارسینوم سلول اسکواموس یا فلسی)

از هر ۱۰ فرد مبتلا به سرطان پوست، ۲ نفر به کارسینوم سلول فلسی (سرطان سلول فلسی) دچار می شوند. در این نوع سرطان، سلول های فرد شکلی غیرعادی از سلول های فلسی لایه ی خارجی پوست را به خود می گیرند.سرطان سلول سنگفرشی ، بیشتر در قسمت هایی از پوست ایجاد می شود که در معرض نور مستقیم خورشید است. مثل صورت، گوش، گردن، لب و پشت دست. البته، در زخم ها و جراحات پوستی ممکن است در قسمت های دیگر بدن نیز بروز کند.گاهی این بیماری بر اثر آکتینیک کراتوزیس (*در ادامه آن را توضیح می دهیم) شروع می شود. سرطان سلول فلسی، به ندرت در پوست ناحیه ی تناسلی بروز می کند.احتمال نفوذ سرطان سلول فلسی به لایه های عمیق تر پوست و سرایت آن به بخش های دیگر بدن زیاد است. البته، این امر هنوز نادر و غیرمعمول است.

کارسینوم سلول بازال

کارسینوم سلول بازال (سرطان سلول پایه) شایع ترین نوع سرطان پوست و یکی از شایع ترین انواع سرطان در جهان است. بنابر گزارش انجمن سرطان آمریکا، از هر 10 مورد سرطان پوست، حدود 8 مورد آنها از نوع کارسینوم سلول بازال هستند. این نوع از سرطان پوست رشد کندی دارد و به خوبی قابل درمان است.

متاسفانه، نادیده گرفتن کارسینوم سلول بازال بسیار آسان است زیرا در بسیاری مواقع افراد فکر می کنند با یک جوش یا مشکل ساده پوستی که بهبود نمی یابد، مواجه هستند. ضایعات ناشی از کارسینوم سلول بازال خال ها یا برآمدگی هایی درخشان یا مروارید گونه هستند. آنها می توانند در هر جایی ظاهر شوند، اما اغلب روی صورت، گردن و گوش ها دیده می شوند. این ضایعات به طور معمول با خارش یا درد همراه هستند، می توانند ظاهری پوسته پوسته داشته، به راحتی خونریزی کرده و با گذشت زمان رشد کنند.

سرطان های پوست ملانومی

این سلول ها رنگدانه های قهوه ای به نام ملانین می سازند. ملانین ها سبب ایجاد رنگ قهوه ای یا برنزدر پوست می شوند. ملانین به عنوان کرم ضد آفتاب طبیعی پوست عمل می کند و از لایه های عمیق تر پوست در برابر اثرات مخرب نور خورشید محافظت می کند. سرطان پوست ملانوما از این سلول ها آغاز می شود.ملانوما می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد؛ اما اغلب در مناطق خاصی از بدن ایجاد می شود. تنه (قفسه سینه و پشت) شایع ترین محل در مردان است. در زنان پاها شایع ترین قسمت بدن هستند. گردن و صورت دیگر محل های رایج برای شروع ملانوم است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (52 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (36 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (5 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (10 نظر) دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (11 نظر) بازیگر زنِ جوانِ سینما: من نماز خوندن رو از شهاب حسینی یاد گرفتم+ویدیو (8 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (20 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (11 نظر) سفره غذای پر خرج و رنگین و دورهمی صمیمی بازیگران در یک مهمانی چرب و چیلی به سبک مایه دارهای عربستان+عکس (1 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (14 نظر) حضور نرگس محمدی در جشن تولد جاریِ قدبلند و آب زیرِ کاهَش+عکس/ لوکیشن مراسمش حرف نداره😍 (4 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (11 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
جاری‌ حسود زندگی زن جوان را نابود کرد/ عروس یکی‌یکدانه خانواده با خاک یکسان شد
فال روزانه امروز جمعه 1 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 1 تیر 1403
روایت رهبر معظم انقلاب از روزی که فلک و قصاص شد!
لیست کاملی از بازیگران معروفی که از همسرانشان طلاق گرفتند/ از مهدی پاکدل تا پژمان بازغی و رامبد جوان+عکس
محمد فاضلی سکوت را شکست؛ من رفتنی‌ام، ایران تو بمان
حمله عجیب همراه بیمار داغ دیده به دماغ تکنسین اورژانس/ وقتی موقع رفتن به سرکار شانستو با خودت نمیبری😂
داغ داغ/ قیمت همستر کامبت در صرافی kucoin اعلام شد/ بنظرتون کوبیدن رو شکم همستر اینقدری ارزش داره؟
لیست کامل پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران در یک ماه اخیر/ از تمساح خونی جواد عزتی تا مست عشق و سال گربه+عکس
فراری دادن جوانان از سواحل با موسیقی کلاسیک!
دانشجویان چفیه پوش دانشگاه استنفورد آمریکا با بر دست گرفتن پرچم‌های فلسطین از مردم مظلوم غزه حمایت کردند
برگزاری نخستین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان
کارگردان مستندهای انتخاباتی نامزدها چه کسانی هستند؟
آرزوی شهادت یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در حواشی داغ امروز پنجشنبه 31 خرداد 1403
واکنش علی مطهری به تنش در میزگرد مسعود پزشکیان / با اینکه دوست ماست اما مقصر است!