عوارض و موارد منع مصرف کپسول امنیک

  پنجشنبه، 01 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 3 دقیقه
عوارض و موارد منع مصرف کپسول امنیک
کپسول امنیک که با نام تامسولوسین نیز شناخته می شود، برای کنترل و درمان بزرگی پروستات به کار می رود. در این مقاله با عوارض کپسول امنیک و مراقبت های ویژه آن بیشتر آشنا شوید.

در طول درمان با کپسول امنیک ممکن است علایمی همچون افت فشار خون ، تنگی نفس، خارش و غیره ایجاد شود. در صورت برخورد با هر یک از موارد ذکر شده می بایست نکاتی را مدنظر قرار داد که در ادامه ذکر شده اند: گاهی افت فشار خون ایجاد می شود که در موارد نادری منجر به بیهوشی می گردد. به محض اینکه دچار سرگیجه یا ضعف شدید، بایستی بنشینید و یا دراز بکشید تا اینکه علائم بیماری فروکش کند. در صورتیکه از نارسایی شدید کلیه رنج می برید، در مصرف این دارو باید احتیاط کنید، هرچند موردی در این خصوص تاکنون گزارش نشده است. در موارد نادر، ممکن است حین مصرف دارو، تورم در پوست و غشاء مخاطی، تنگی نفس، خارش و کهیر ایجاد شود. در این صورت لطفاً بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. اگر تحت عمل جراحی چشم برای درمان آب مروارید قرار خواهید گرفت، شما بایستی مصرف داروی تامسولوسین را به جراح چشم اطلاع دهید (حتی اگر قبلاً آنرا مصرف کرده اید). اطلاع دادن به چشم پزشک بسیار ضروری است، از آنجایی که برخی بیماران که در حال مصرف این دارو بوده اند و یا اینکه قبلاً آنرا مصرف کرده بوده اند، دچار مشکلاتی حین عمل جراحی آب مروارید شده اند (به عنوان مثال باز نشدن کافی مردمک چشم، شل بودن عنبیه در حین عمل).

عوارض جانبی کپسول امنیک

در صورتی که این عوارض جانبی خفیف باشند، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته برطرف شوند. اگر این عوارض شدید تر بوده و برطرف نشوند، باید با پزشک یا دارو ساز خود در این مورد صحبت کنید:

  1. سر درد
  2. گیجی
  3. آبریزش بینی
  4. اسهال
  5. سرفه
  6. کاهش حجم منی
  7. از دست دادن انرژی و قدرت عضلانی
  8. گلو درد یا مشکل در بلع
  9. درد قفسه سینه یا کمر
  10. خستگی
  11. حالت تهوع

در صورت ابتلا به عوارض جانبی جدی باید فورا با پزشک تماس گرفته شود. عوارض جانبی جدی و علائم آن ها می توانند شامل موارد زیر شوند:

  1. انزال غیر عادی
  2. پریاپیسم (نعوظی بلند مدت و دردناک)
  3. علائم شبیه به علائم آنفلوآنزا
  4. تاری دید
  5. کاهش فشار خونی که در هنگام تغییر وضعیت بدنی سبب ایجاد احساس سبکی سر، غش کردن یا گیجی شود.
  6. واکنش های حساسیتی که با سختی تنفس، تب، تورم گلو یا زبان، راش، خارش یا کهیر همراه باشند.

موارد منع مصرف کپسول امنیک

  1. این دارو را تنها افراد بزرگسال (دارای 18 سال یا بیشتر) می توانند مصرف کنند.
  2. حساسیت به دارو یا هر کدام از اجزای فرمولاسیون منع مصرف دارد.
  3. ایمنی مصرف دارو در کودکان به اثبات نرسیده است.
  4. در نارسایی شدید کبدی این دارو منع مصرف دارد.
  5. مصرف این دارو در افراد مبتلا به فشارخون توصیه نمی شود.
 کپسول امنیک

موارد احتیاط کپسول امنیک

مصرف تامسولوسین برای همه افراد مناسب نبوده و برای اطمینان از ایمنی این دارو باید موارد زیر را به اطلاع پزشک رساند:

  1. سابقه واکنش حساسیتی به مصرف تامسولوسین یا دیگر دارو های مشابه در گذشته
  2. تجربه افت فشار خون اورتواستاتیک: در این نوع افت فشار خون فرد پس از برخاستن از زمین دچار احساس گیجی و سبکی سر می شود.
  3. ابتلا به مشکلات شدید کلیوی یا کبدی
  4. انجام جراحی چشم برای درمان آب مروارید یا گلوکوم
  5. این دارو را به کودکان و بالغین کمتر از ۱۸ سال ندهید چون در این جمعیت سنی کاربرد ندارد.
  6. اگر حساسیت به تامسولوسین یا یکی از اجرا غیر فعال آن یا مشکلات جدی کبدی دارید نباید از این دارو استفاده کنید. همچنین اگر احساس گیجی حین نشستن و ایستادن دارید، نباید از این دارو استفاده کنید .

رانندگی و کار کردن در حین مصرف کپسول امنیک

هیچ شواهدی مبنی بر اثر کپسول omnic روی رانندگی و کار کردن وجود ندارد، ولی اگر دچار گیجی شدید نباید این دارو را مصرف کنید. هشدار هایی در مورد افزودنی های خاص این دارو: دیواره کپسول دارای جز رنگی E171 است که باعث واکنش های حساسیتی در پوست مثل خارش و جوش های قرمز می شود.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (550 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (413 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (370 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (125 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (42 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (12 نظر) تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود! (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس