دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / اطلاعات دارویی /

عوارض و موارد مصرف داروی آنتی هیستامین دکونژستانت 

دوشنبه، 10 بهمن 1401
آنتی هیستامین دارویی است که که عمل هیستامین را در بدن خنثی می‌کند. در این محتوا عوارض و موارد مصرف آنتی هیستامین دکونژستانت بررسی می‌شود. همراه ساعد نیوز باشید.

هیستامین یکی از مواد شیمیایی است که هنگام واکنش پادتن ها (آنتی بادی ها) با مواد آلرژی زا آزاد می شود و مسئول بسیاری از علایمی است که در التهاب بینی ناشی از آلرژی یا بیماری رینیت آلرژیک دیده می شود. داروهای آنتی هیستامین با خنثی کردن عمل هیستامین باعث می شوند که خارش و آبریزش بینی و عطسه کردن تسکین یابد. همچنین این داروها علایم مربوط به آلرژی در مناطقی غیر از بینی مثلاً کهیرها یا دانه های پوستی را بهبود می بخشند. داروهای آنتی هیستامین را در صورت امکان باید پیش از حمله آلرژی مصرف کرد. داروهای آنتی هیستامین به اشکال مختلف قرص، قطره چشمی، شربت و اسپری بینی وجود دارند. در بسیاری موارد این داروها در دو شکل سریع الاثر و با اثر تدریجی هم وجود دارند.

موارد مصرف داروی آنتی هیستامین دکونژستانت

آنتی هیستامین دکونژستان (Antihistamine Decongestant) برای بهبود موقت احتقان بینی و سینوس ها، عطسه ها و آبریزش از بینی ناشی از سرماخوردگی و رینیت آلرژیک مصرف می شود. هیستامین ترکیبی شیمیایی است که بدن به طور طبیعی در برابر مواد آلرژی زا ترشح می کند. آنتی هیستامین ها نیز داروهای ضد حساسیت هستند که با مسدودکردن اثرات این ترکیب شیمیایی روی دستگاه تنفسی به پیشگیری و تسکین علائم آلرژیک مانند خارش، آب ریزش بینی، اشک ریزی، عطسه و... کمک می کند. با این حال مصرف زیاد این داروها عوارض و خطراتی دارد.

عوارض مصرف آنتی هیستامین دکونژستانت

خواب آلودگی، سرگیجه، خشکی دهان / بینی / گلو، سردرد، ناراحتی معده، یبوست یا خواب آلودگی ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید. اگر پزشک به شما توصیه کند از این محصول استفاده کنید، قطعا می داند مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این محصول استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند. اگر هر کدام از این عوارض جانبی غیرممکن، اما جدی را داشتید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تغییرات ذهنی / خلقی (مانند سردرگمی، توهم)
  • زنگ در گوش
  • ادرار دشوار
  • تغییر بینایی (مانند تاری دید / دو بینی)

اگر هر یک از این عوارض جانبی ناخوشایند اما بسیار جدی را داشتید، سریعا به پزشک مراجعه کنید: ضربان قلب نامنظم، تشنج. واکنش آلرژیک به این دارو بسیار نادر است. اما اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • بثورات
  • خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفس

فهرست بالا لیست کامل عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است مشاهده کردید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. قبل از مصرف این محصول، اگر به این محصول یا مواد دیگر حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

سخن آخر

هیستامین یک میانجی مهم در واکنش های التهابی و واکنش های آلرژیک فوری است، همچنین این ماده نقش مهمی در ترشح اسید معده دارد و به عنوان میانجی و تنظیم کننده ی عصبی نیز عمل می کند. هیستامین علاوه بر بافت های حیوانی در گیاهان نیز یافت می شود و همچنین بخشی از بعضی زهرها و ترشحات نیش حشرات را تشکیل می دهد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
عشق و حال شبانه با خودروی پلاک دولتی کار دست آقای راننده داد! / راننده از صحنه تصادف گریخت + فیلم
علی دایی در کنار همسر دوم و دختر کوچک و نازنینش +عکس
زیبایی خاص و چشم نواز پریناز ایزدیار با مدل موی مجعد/ چشارو نگاا😍+عکس
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
ترجمه تخصصی متن
(ویدئو) برج آنالما تاور یک آسمان‌خراش معلق با منظره‌های نفس‌گیر!
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید