اردوغان برای نبرد با یونان مهیا شده است؟

  دوشنبه، 14 شهریور 1401 ID  کد خبر 221671
اردوغان برای نبرد با یونان مهیا شده است؟
تنش ها در مدیترانه در حال شعله ورتر شدن است و هشدار شدیداللحن اخیر اردوغان نشان می دهد که آنکارا به هیچ وجه نمی خواهد در برابر یونان و تسلیح جزایر نزدیک به مرزهای ترکیه کوتاه بیاید. ساعدنیوز در گفتگو با علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه به این مسأله پرداخته است.

علیرغم این که در معاهده لوزان تصریح شده است که باید از تسلیح این جزایر خودداری شود، ولی طرف یونانی به این اصل پایدار نمانده و بر تسلیح این جزایر بسیار تأکید دارد.

ساعدنیوز: در روزهای اخیر شاهد افزایش تنش ها میان ترکیه و یونان بوده ایم. چه مسائلی باعث شده است که تنش های دیپلماتیک میان یونان و ترکیه دوباره اوج بگیرد؟

علی حیدری: طی دو سال گذشته، ترکیه همه تلاشش را کرد تا روابطش با یونان را بهبود ببخشد و شرایط را طوری رقم بزند که بتواند در مدیترانه شرقی با فراغ بال سیاست های خودش را پیش ببرد. اما طرف یونانی طی دو سال گذشته، سیاست مثبت و درستی نداشته و هر بار که طرف ترکی فکر می کرد که می تواند روابطش با آتن را بهبود ببخشد، طرف یونانی با اقداماتی موجب دلسردی طرف مقابل می شد.

به طور مثال، وقتی بعد از چند دور مذاکرات سیاسی در آتن و آنکارا، زمانی که طرف ترکیه ای فکر می کرد وارد فاز عادی سازی روابط خواهد شد، طرف یونانی از کنگره آمریکا درخواست کرد تا فروش جنگنده های اف 16 را به ترکیه متوقف کند!

بحث تسریع تسلیح جزایر نزدیک به ترکیه توسط یونان نیز باعث نگرانی شدید طرف ترکیه ای شده است. علیرغم این که در معاهده لوزان تصریح شده است که باید از تسلیح این جزایر خودداری شود، ولی طرف یونانی به این اصل پایدار نمانده و بر تسلیح این جزایر بسیار تأکید دارد.

تصویر

در اوایل هفته هم دیدیم که آقای هلوسی آکار وزیر دفاع ترکیه سوار بر جنگنده اف 16 مانووری را در مرزهای دو کشور انجام داد تا هشداری باشد برای طرف یونانی.

ساعدنیوز: هشدار شدیداللحن اردوغان به آتن درباره امکان حمله شبانه به یونان و یادآوری نبرد ازمیر و دوران آتاتورک، تا چه اندازه با وضعیت سیاسی و نظامی کنونی ترکیه تطابق دارد؟ آیا این امکان وجود دارد که اردوغان آینده سیاسی اش را با تسویه حساب با آتن گره بزند؟

علی حیدری: بحث هشداری که وجود داشت، یک چیز غیرمنتظره بود؛ چون اردوغان تا به حال علیه یک دولت از چنین لحنی استفاده نکرده و عمدتاً چنین لحنی را در رابطه با گروه های تروریستی، پ ک ک و اعوان و انصارش در شمال سوریه مورد استفاده قرار می داد. اما این که آقای اردوغان از چنین لحنی خطاب به یک دولت استفاده کند، این تهدید سنگینی است.

تصور من این است که تنش ها بیشتر خواهد شد و روند به هیچ وجه رو به بهبود نیست و ما در سربالایی تشدید تنش ها میان یونان و ترکیه قرار داریم. رویکرد مثبتی از خودشان نشان ندادند. اتفاقاتی که در چند وقت گذشته رخ داده است مایه وخامت اوضاع شده است. قفل راداری سامانه های موشکی یونان بر روی جنگنده های ترکیه ای کاملاً حاکی از شدت و حدت تنش ها فیمابین دو کشور است.

لااقل در شرایط فعلی نمی توانیم انتظار کاهش تنش ها را داشته باشیم. اما این که آقای اردوغان در مقطع فعلی قصد حمله به یونان را داشته باشد؛ شاید ما شاهد یک عملیات محدود نظامی در یکی از جزایری که در حال تسلیح است، باشیم! چون سابقه نداشته است که چنین تهدیدی مطرح شود.

در اوایل هفته هم دیدیم که آقای هلوسی آکار وزیر دفاع ترکیه سوار بر جنگنده اف 16 مانووری را در مرزهای دو کشور انجام داد تا هشداری باشد برای طرف یونانی. خب این دور از انتظار نیست که اگر این روند ادامه پیدا کند، شاهد یک تنش سنگین محدود بین دو کشور باشیم. خصوصاً این که شرایط نشان داده است که عملیاتی اینچنینی در خارج از مرزها به میزان محبوبیت عمومی حزب حاکم کمک کرده است.

تصویر

افکار عمومی در ترکیه نسبت به یونان، دیدگاه های خاصی دارد که ناشی از دیدگاه های تاریخی است که اشغال بخشی از خاک ترکیه از سوی یونان و جنگ استقلال که منجر به بیرون ریختن نظامیان یونانیان شد، در ذهن عموم ترک ها وجود دارد.

ساعدنیوز: با توجه به حمایت تام و تمام آمریکا از یونان و نزدیک شدن اخیر ترکیه به مسکو، آیا امکان دارد که ترکیه در قبال وعده هایی ژئوپلوتیک و حتی اقتصادی از ناحیه مسکو برای تضعیف هر چه بیشتر آمریکا، به نیابت از مسکو وارد یک جنگ نیابتی در مدیترانه شود؟

علی حیدری: نه چنین چیزی امکان ندارد. ترکیه نشان داده است که سیاست خارجی مستقلی را دنبال می کند. برای کشور دیگری خودش را وارد چالش، بحران یا جنگ نخواهد کرد و هر آنچه که انجام خواهد داد، بر اساس منافع ملی خودش است.

اساساً روسیه دیگر برگی ندارد که بخواهد خرج کند و ترکیه را وارد مرحله جدید تنش با غرب کند. هر اتفاقی بیفتد از ناحیه ترکیه و تصمیمی خواهد بود که در آنکارا گرفته شده است.

ساعدنیوز: دیدگاه عمومی در داخل ترکیه نسبت به تنش میان ترکیه با یونان چگونه است؟ آیا اساساً اردوغان حمایت عمومی در مسأله جزایر محل نزاع را دارد؟ آیا جامعه ترکیه با توجه به تنش ها در شمال سوریه و تلفات اخیر ارتش ترکیه ظرفیت لازم برای بسیج افکار عمومی در وضعیت اقتصادی اسفبار کنونی برای حمایت از ارتش در جبهه مدیترانه را دارد؟

علی حیدری: وضعیت اقتصادی در ترکیه مناسب نیست اما این را باید در نظر بگیریم که افکار عمومی در ترکیه نسبت به یونان، دیدگاه های خاصی دارد که ناشی از دیدگاه های تاریخی است که اشغال بخشی از خاک ترکیه از سوی یونان و جنگ استقلال که منجر به بیرون ریختن نظامیان یونانیان شد، در ذهن عموم ترک ها وجود دارد.

مردم ترکیه نسبت به اقدامات یونان حساسیت هایی را دارند. خصوصاً بحث ملی گرایی در ترکیه جدی است و لااقل در بخشی از جامعه ترکیه، این بحث به صورتی جدی دنبال می شود. اما نمی توانیم به صورت قاطع بگوئیم که مردم ترکیه از جنگ جدید حمایت خواهند کرد؛ چرا که وضعیت اقتصادی این کشور مناسب نیست. مردم این کشور به خوبی می دانند که هر جنگی تبعات اقتصادی سنگین تری را برای کشور آغازکننده جنگ در پی می تواند داشته باشد.

به نظر می رسد که افکار عمومی ترکیه درباره یونان نگاه مثبتی ندارد، ولی درباره جنگ نمی توانیم با قاطعیت بگوئیم که افکار عمومی نگاه مثبتی به این مقوله دارد. درباره شمال سوریه و شمال عراق، این دیدگاه وجود داشت که پ ک ک و اعوان آن دست به عملیات های تروریستی می زنند و سال ها این عملیات ها در جریان بوده و همین تقابل، 40 هزار تلفات را از دو طرف در پی داشته است. به دلیل همین پیشینه تاریخی، ذهنیتی در مردم ترکیه نسبت به این موضوع شکل گرفته است که عملاً حامی اقدامات نظامی آقای اردوغان در این مناطق بود.

اما در مورد یونان، که ناتو و غرب را پشت سر خودش دارد، و یک کشور مسیحی است، کشورهای غربی طبیعتاً وقتی پای جنگ یک کشور مسلمان با یک کشور مسیحی در میان است، مشخص است که طرفدار کدام کشور خواهند بود؛ ضمن این که درباره درگیری احتمالی، قوانین ناتو در این باره مسکوت است و چیزی در این خصوص ذکر نشده است که اگر جنگی میان دو طرف عضو ناتو رخ داد، واکنش ناتو چه خواهد بود. همین موضوع باعث می شود که شرایط مبهمتر شود. اگر واضح این موضوع در قوانین ناتو مشخص شده بود، می توانستیم نسبت به درگیری ای که ممکن است به وجود بیاید، به صورت واضحتری نظر بدهیم. اما چون وضعیت مبهم است، و ترکیه هم اگر بخواهد اقدامی انجام دهد می تواند از این وضعیت به نفع خودش استفاده کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (224 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (136 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW