آشنایی با اهمیت فن بیان و ارتباطات در محل کار

  پنجشنبه، 16 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با اهمیت فن بیان و ارتباطات در محل کار
فن بیان خوب در محیط کار از نیازهای ضروری در جامعه امروزی است و مزیت رقابتی ما محسوب می‌شود. فردی که حرفه‌ای صحبت می‌کند و دارای مهارت‌های کلامی است خیلی زود در محل کار موردتوجه قرار می‌گیرد و به‌سرعت جایگاه شغلیش ارتقاء پیدا می‌کند.

ضرورت یادگیری فن بیان در محیط کار

از آن جایی که تمام تعاملات ما از طریق زبانمان صورت می گیرد، لازم است روی مهارت فن بیان خود کار کنیم. بسیار دیده ام در شرایط بحرانی داشتن مهارت فن بیان و هوش کلامی به افراد در مهار مشکلات و تعارضات کمک کرده است.

اگر شما کارمند هستید، اگر مدیر میانی و یا مدیر ارشد یک سازمان هستید، همه و همه نیاز به یادگیری این مهارت دارید.

در سطوح سازمان، منافع ایجاد و شکل گیری تیم ها و گروه های کاری بر کسی پوشیده نیست.

شکل گیری تیم های اجرایی و مدیرتی برای پیشبرد اهداف و استراتژی های شرکت الزامی است. حال فرض کنید در این شرایط افراد داخل تیم نتوانند با هم تعاملات سازنده ای داشته باشند. اتفاقی که در این شرایط رخ می دهد، نه به نفع افراد داخل تیم و نه سازمان می باشد.

عدم ایجاد تعاملات سازنده باعث می شود افراد وارد حاشیه هایی شوند که از اصل ماجرا (یعنی کار و پیشبرد اهداف سازمان) منحرف شوند. یادگیری فن بیان و اصول ارتباطی به تمامی کارکنان به نفع تمام افراد سازمان می باشد.

محیط کار

راههای خوب صحبت کردن در محیط کار

۱-اول از خوتان بپرسید که اصلاً چه نیازی هست که من در این زمینه رشد کنم؟

  • آیا خوب صحبت کردن باعث معتبر و مهم بودن من در محیط کار می شود؟
  • آیا خوب صحبت کردن در محل کار من ارزش محسوب می شود؟
  • آیا من دراین زمینه راه حلی دارم؟

۲-منتظر زمان و مکان صحیح برای گفتگو وصحبت کردن باشید

شخص مناسب در زمان مناسب در نظر بگیرید. ببینید که آنها چطور گفتگو را آغاز می کنند و صحبت می کنند.

۳- درباره ایده ها و نظراتشان سؤال بپرسید

مهارت خوب گوش دادن را یاد بگیرید ابتدا خوب به ایده ها و نظرات اطرافیان گوش کنید. با تایید به آن اعتبار بدهید . ایده ونظر خود را در آن مورد به آنها بگویید. این نشان می دهد که شما نظرات دیگران را به خوبی می پذیرید و به آن احترام می گذارید.

۴- برای اشتراک ایده و افکارتان اجازه بگیرید

اجازه گرفتن برای بیان ایده و اظهار نظر در واقع نوعی احترام به طرف مقابل است. و به محترمانه ترین شکل ممکن صحبت کنید.
۵- نشان دهید که بسیار خواهان رشد و یادگیری هستید

اگر آنها با نظر ودیدگاه شما موافق نبودند، به گام سوم بروید و آن را اجرا کنید. آنقدر این گامها را تکرار کنید که به دیدگاه مشترک برسید. و درنهایت اینکه وقتی با نظر مخالف روبرو شدید کنترل خود را از دست ندهید و با احترام با نظرات مخالف روبرو شوید.

۶- تنفس عمیق را تمرین کنید

اگر در هنگام حرف زدن، تنفس شما از ناحیه ی قفسه ی سینه باشد(دیافراگمی نباشد) ، صدای شما، عصبی و غیرعادی به گوش شنونده، خواهد رسید و اثر مثبتی نخواهد گذاشت.

خانم” کیت دووره” موسس شرکت بیان، در شیکاگو :

اینکه هنگام سخنرانی در حالت عصبی، بتوانید درست تنفس کنید، کار بسیار دشواری است، پس فقط یه نفس عمیق آرامبخش، به شما کمک خواهد کرد که عمق صدای خود را بهبود دهید و اعتماد به نفس بیشتری از خود، در لحن صدایتان نشان دهید.

انواع صحبت (ارائه) در جلسات کاری

الف) خواندن متن سخنرانی از روی نوشته

گاهی اوقات بنا به دلائلی ما مجبور به خواندن سخنرانی از روی نوشته هستیم. این روش سخنرانی در موارد خاصی استفاده شده و خیلی توصیه نمی شود. سخنرانی های بسیار رسمی و مدون که تک تک کلمات آن بار حقوقی دارد، سخنرانی در اجلاسهای بین المللی، خواندن بیانیه های سیاسی یک گروه خاص، نوشته شدن محتوای سخنرانی توسط دیگران، بی تجربه بودن سخنران و نداشتن اعتماد به نفس کافی و از همه مهمتر عدم تسلط به متن و نداشتن تمرین و آمادگی کافی باعث می شوند تا ما یک سخنرانی را از روی متن اجرا کنیم.

مزایای خواندن سخنرانی از روی متن:

  • اشتباه نمی کنید.
  • متن را فراموش نمی کنید.
  • نگران مدیریت زمان نیستید.

معایب خواندن سخنرانی از روی متن:

  • چشمان شما اغلب روی متن کاغذ است. بنابراین مجالی برای ارتباط چشمی با مخاطبان نمی ماند و امکان دیدن بازخوردها و حالات مخاطبان نسبت به سخنرانی خود را ندارید.
  • معمولا وقتی سخنرانی از روی متن انجام می شود صدا ضعیف و یکنواخت بوده و لحن و قدرت ثابتی دارد. همین امر باعث می شود که مخاطب احساس خستگی کند.
  • در سخنرانی از روی متن، شما محدود به دامنه مشخصی از کلمات هستید و نمی توانید در صورت نیاز از کلمات و عبارات دیگر برای افزایش تاثیرگذاری بر مخاطب استفاده کنید.

ب) استفاده از یادداشت و اسلاید –سخنرانی محاوره ای تر میشود

هر سخنران بنا به کمیت و کیفیت سخنرانی، میزان اعتماد به نفس، تسلط خود به موضوع و سطح جلسه می تواند از روش ارائه سخنرانی با استفاده از یادداشت و اسلاید استفاده کند. برای این کار باید متن سخنرانی به صورت کامل (خط به خط) تهیه و تنظیم شده و سپس بر اساس آن اقدام به نت برداری جهت تهیه یادداشت و اسلاید کرد.

  • استفاده از یادداشت یا دست نوشته

دستنوشته ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از نقشه ذهنی، نمودار درختی و نوشتن رئوس مطالب بصورت نکته که در مقالات آینده بطور کامل در مورد آنها صحبت می کنیم.

  • استفاده از اسلاید و نرم افزارهای ارائه

هنگامی که میخواهید حجم زیادی از اطلاعات را به مخاطبین ارائه داده و ارائه خود را از حالت کسالت آور و خسته کننده بودن دربیاورید، می توانید از اسلایدهای کامپیوتری ( پاورپوینت ) استفاده کنید. در این روش شما از تصویر، صدا، ویدیو و المانهای متحرک استفاده می کنید. در نتیجه سخنرانی بسیار جذاب تر شده و مخاطب را بیشتر به خود جذب می کند. ارائه با پاورپوینت هم باید حتماً در دل خود داستانی منطقی داشته باشد. نرم افزار پاورپوینت معروفترین نرم افزار ارائه و پرزنتیشن حال حاضر دنیاست. نرم افزارهای دیگری مانند پرزی و فوکاسکی نیز برای اسلاید سازی استفاده می شوند.

یک ارائه خوب همچون یک متن ادبی باید دارای مقدمه، میانه و نتیجه گیری باشد. در بخش مقدمه معمولا به مخاطب خود می گویید که قرار است در چه مورد با او صحبت کنید، در بخش میانه، صحبت های اصلی که حدود 80 درصد از وقت را به خود اختصاص می دهد بیان می شود و سپس در بخش پایانی، گفته های خود را جمع بندی و نتیجه گیری می کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان