آشنایی با عملکرد و انواع افزودنی‌های سوخت

  جمعه، 20 آبان 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با عملکرد و انواع افزودنی‌های سوخت
مکمل‌های سوخت یکی از افزودنی‌های مجاز بنزین رایج برای خودرو‌ها به حساب می‌آید که در زمان سوخت‌گیری در کنار بنزین یا گازوئیل به باک خودرو افزوده می‌شود تا عملکرد خودرو‌ها را در زمان فعالیت بهبود ببخشد. ما در این مطلب نکاتی مهم درباره این افزودنی های بیان می کنیم. همراه ما باشید.

افزودنی های سوخت برای موتور های بنزینی و دیزلی عرضه می شوند و در تبلیغات خود کاربرد های بیشماری را نظیر محافظت از کاربراتور، تمیز نگه داشتن دریچه های ورودی و خروجی و پاک سازی سیستم سوخت از آب را وعده می دهند. محصولات مکمل دیگری نیز به منظور تمرکز بر روی بخش هایی نظیر اگزوز خودرو و مبدل کاتالیست طراحی شده اند.احتمال اینکه استفاده از این محصولات بر روی خودرو های جدید و یا خودرو هایی که به خوبی نگهداری می شوند تاثیر گذار باشد بسیار ضعیف است.در کل، استفاده ی مقداری مشخص از افزودنی های سوخت، باید با نتایجی مانند عملکرد نرم تر، کاهش مصرف سوخت، بازدهی بیشتر، نشتی کمتر، عمر طولانی تر موتور بعلاوه ی قابلیت های دیگری که شرکت سازنده برای آن مدعی است همراه باشد.
استفاده از این محصولات نیز آسان است، کافی است مراحل درج شده بر روی بطری را به درستی انجام دهید. اما روش کلی استفاده از این محصولات این است که در حالتی که باک خودرو پر است این محصول را به آن از طریق باک بنزین اضافه نمایید. این کار موجب ترکیب افزودنی سوخت با بنزین می شود و سپس از طریق پمپ های سوخت به انژکتور یا کاربراتور و محفظه ی احتراق خودرو راه پیدا می کند و اینگونه آنها را تمیز می کند.در کل این محصولات بر روی خودروهایی که قدیمی هستند و مسافت بالایی با آنها طی شده است و یا اینکه به درستی از آنها نگهداری و مراقبت نشده است کاربرد دارند. و احتمال اینکه استفاده از این محصولات بر روی خودرو های جدید و یا خودرو هایی که به خوبی نگهداری می شوند تاثیر گذار باشد بسیار ضعیف است.

بنزین زدن

افزودنی های سوخت چه هستند و چه کاری انجام می دهند؟

Fuel addetive یا مواد افزودنی سوخت، ترکیباتی هستند که برای بهبود کیفیت و کارایی سوخت های مورد استفاده در وسایل نقلیه به آن اضافه می شوند. این ترکیبات در انواع مختلف برای مدل های مختلف وسایل نقلیه مانند خودروها، کامیون ها، قایق ها، هواپیماها و... طراحی و تولید می شوند و به عملکرد بهتر موتور آن ها کمک می کنند. این افزودنی ها در اشکال مختلف مایع، پودر و قرص تولید شده و به بازار عرضه می شوند.

مزایای افزودنی های سوخت

  1. بهبود عملکرد موتور: وقتی رسوبات موجود در سوخت از بین بروند، سوخت و مایعات راحت تر در سیستم موتور جاری می شوند. این بدان معناست که موتور با همان مقدار سوخت همیشگی، سایش و فرسایش کمتری را تجربه کرده و در حد توان خود عمل می کند.
  2. حفظ کیفیت سوخت: سوختی که برای خودرو مصرف می کنید وقتی از قسمت های مختلف سیستم سوخت عبور می کند، تجزیه می شود. این تجزیه شدن باعث افت کیفیت سوخت می شود که آن هم به نوبه خود، به تشکیل رسوبات خورنده از جمله کثیفی چسبناک، زنگار و کربن می انجامد. این مواد می توانند دریچه های ورودی و دهانه های کاربراتور را مسدود کنند. استفاده از مکمل های سوخت می تواند باعث تثبیت سوخت و جلوگیری از افت کیفیت زودرس آن شود.
  3. جلوگیری از خرابی قطعات: بهترین مکمل سوخت توانایی مهار کردن خوردگی ها را دارد و به همین دلیل می تواند فرسودگی و خرابی زودرس قطعات فلزی خودرو را کاهش دهد. با استفاده از مکمل سوخت نیاز نیست به شکل مکرر قطعات موتور را بررسی کنید.
  4. کاهش انتشار کربن: بیشتر مکمل های سوخت می توانند رسوبات کربن موجود در سوخت را از بین ببرند که این به احتراق بهتر و انتشار کمتر کربن در محیط کمک می کند.

آیا افزودنی های سوخت واقعاً در عملکرد موتور تأثیر دارند؟

یکی از سؤالات اساسی که درباره ی افزودنی های سوخت ذهن برخی افراد به را به خود مشغول کرده، این است که آیا واقعاً این ترکیبات، آن گونه که در تبلیغاتشان گفته می شود، می توانند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد موتور داشته باشند؟ در پاسخ باید گفت که تأثیرگذاری ترکیبات افزودنی در گرو چند عامل است. عامل اول آن است که این مواد با خودروی شما سازگار باشند. بعضی از خودروها برای بنزین هایی با عدد اکتان بالا طراحی نشده اند؛ در این صورت اگرچه بنزین با عدد اکتان بالا کیفیت بهتری دارد، اما به دلیل عدم سازگاری با نوع معینی از خودرو، تأثیری در بهبود عملکرد آن نخواهد داشت.

طبیعی است که در چنین حالتی استفاده از افزودنی هایی که عدد اکتان بنزین را افزایش می دهند نیز نتیجه ای را در بر ندارد. برای مثال افزودنی های سوخت دیزلی هیچ تأثیری در عملکرد خودروهای گازسوز ندارند. نکته ی دیگری که باید به آن توجه کرد، کاربری های متفاوت افزودنی های سوخت است. موادی که به عنوان افزودنی به سوخت اضافه می شوند، انواع مختلفی دارند که هرکدام از این انواع برای اهداف متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. اگر این ترکیبات بر اساس اهدافی که برای آن ساخته شده اند، مورد استفاده قرار گیرند، می توانند نقش مؤثری در بهبود عملکرد موتور داشته باشند. در ادامه انواع مختلف افزودنی های سوخت را توضیح می دهیم.

انواع افزودنی های سوخت

انواع مختلفی از افزودنی های سوخت برای خودرو های مختلف و یا اهداف گوناگون تولید شده است که برای استفاده از آنها باید به خوبی با نحوه ی عملکرد آنها آشنا شوید . یک سرچ ساده در گوگل می تواند اطلاعات کافی درباره ی انواع این محصولات و کاربرد هر یک از آنها را در اختیار شما قرار دهد .به طور مثال ، فروش بنزین سرب دار در سال 2000 ممنوع شد و مدتی پس از آن بنزین بدون سرب جایگزین آن شد . برای افرادی که مدل خودروی آنها برای قبل از سال 1992 است این احتمال وجود دارد که برای استفاده از بنزین بدون سرب نیاز به تعویض موتور سیلندری خودرو داشته باشند . در عین حال افزودنی های بزنین بدون سرب می تواند به عنوان یک جایگزین موقت برای این نوع از موتور ها مناسب باشد .

اگر شما در منطقه ای سردسیر زندگی می کنید و خودروی شما دیزلی است ، می توانید از افزودنی های مخصوص برای جلوگیری از یخ بستن سوخت دیزلی در باک خودروی خود استفاده کنید . همچنین اگر قصد دارید تا خودروی خود را مدتی بدون استفاده در پارکینگ رها کنید می توانید از افزودنی هایی که از سوخت خودرو محافظت می کنند استفاده نمایید ، تا هنگامی که مجددا قصد استفاده از خودرو را دارید به راحتی استارت بخورد .پاک کننده های موتور نیز برای مواردی که مدتی است از خودرو استفاده نشده است و ممکن است که در سیستم سوخت آن رسوب تشکیل شده باشد مفید و کاربردی هستند و سیستم سوخت را پاک سازی می کنند .

جایگزین برای افزودنی سوخت

حقیقت این است که اگر خودروی شما کمتر از 10 سال عمر دارد و در این مدت به خوبی از آن نگهداری شده است دلیلی وجود ندارد تا از محصولات افزودنی سوخت استفاده نمایید ، زیرا سیستم الکترونیکی و سیستم سوخت خودرو به صورت خودکار بهترین عملکرد را ارائه می دهند . ممکن است این سوال برای شما پیش آید که اگر عملکرد افزودنی های سوخت مناسب است چرا توسط شرکت های خودروساز توصیه نمی شوند ؟ و چرا در تمامی ایستگاه های سوخت سراسر کشور یافت نمی شوند ؟

همچنین اگر قصد افزایش بازده خودروی خود را دارید می توانید از یکی روش هایی که به عنوان جایگزینی برای این دسته از محصولات در نظر گرفته می شوند استفاده کنید ، به طور مثال می توانید از بنزین هایی که درصد اکتان بیشتری دارند به جای بنزین های معمولی که دارای 95 درصد اکتان هستند استفاده نمایید . هزینه ی تمام شده برای بنزین های 99 درصد اکتان نیز کمی بیشتر از هزنیه ی بنزین معمولی است . همچنین فعالان در عرصه ی سوخت خودرو مدعی هستند که بنزین های دارای اکتان بالا ، نقش موثری را در زمینه ی پاک سازی سیستم سوخت خودرو ایفا می کنند .این نوع از سوخت برای خودرو های اسپورت که قدرت بالایی دارند بسیار کاربردی است ، با این وجود اگر باک خودرو های معمولی را نیز از بنزین هایی که اکتان بالایی دارند پر نمایید نه تنها مشکلی برای آنها پیش نمی آید بلکه ممکن است کارایی و بازده آنها را نیز ارتقا بخشد .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (467 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (327 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (319 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (215 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
ماجرای جمله ای که امام خمینی(ره) به سید حسن نصرالله گفت/ پیام مهم آیت‌ الله بهجت به سید مقاومت چه بود؟
جلسه غیرعلنی مجلس در مورد مسائل منطقه و حوادث لبنان آغاز شد
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس