آشنایی با عرضه اولیه توکن بازی (IGO)

  سه شنبه، 24 آبان 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با عرضه اولیه توکن بازی (IGO)
عرضه اولیه بازی (IGO) یک رویداد جذب سرمایه است، که معمولاً از طریق فروش جمعی برای پروژه‌های صنعت بازی و استارت آپ‌ها انجام می‌شود. در ادامه مطلب بیشتر در این خصوص بحث می کنیم. همراه ما باشید.

عرضه اولیه بازی یا Initial Game Offering مفهومی در دنیای بازی های مبتنی بر بلاکچین هستند که این روزها در بین دوستداران ارزهای دیجیتال محبوبیت فراوانی پیدا کرده اند. اگر با این مفهوم که nft چیست آشنایی داشته باشید، بخش اعظمی از اطلاعات مورد نیاز درخصوص این فناوری نوظهور را به راحتی بدست خواهید آورد. در این فناوری، nft یا توکن ها به عنوان ارز و پاداش درون بازی در پروژه های عرضه شده نقش اساسی ایفا می کنند. شما در IGO می توانید توکن یک بازی بلاکچین را پیش خرید کنید. به عبارتی دیگر، پیش از شروع یک پروژه بازی مبتنی بر بلاکچین روی آن سرمایه گذاری می کنید. در نتیجه راه اندازی و توسعه بازی و ارائه آن در صرافی های بزرگ ارز دیجیتال می توانید انتظار بازگشت سرمایه قابل توجهی را داشته باشید. در این مطلب در مورد این فناوری و نحوه مشارکت در آن توضیحات بیشتری ارائه می دهیم.

عرضه اولیه بازی چیست؟

برای افرادی که به تازگی با دنیای ارزهای دیجیتال و فناوری های وابسته به آن آشنا شده اند ممکن این سؤال پیش آید که عرضه اولیه بازی یا IGO چیست. به طور مختصر می توان IGO را سرمایه گذاری روی یک بازی مبتنی بر بلاکچین معرفی کرد. این فناوری از طریق پلتفرم های لانچ پد به اجرا در می آیند. این پلتفرم ها روند کلی بازی را تسهیل می کنند. BSCPad، TrustSwap و Binance از جمله پلتفرم هایی هستند که جهت خرید و مشارکت در رویدادهای IGO راه اندازی شده اند. با توجه به مشارکت سرمایه گذار در IGO از طریق هر کدام از این پلتفرم ها، لازم است تا مقدار مشخصی از توکن های اصلی آن پلتفرم خریداری شود. توکن های خریداری شده باید برای مدتی در استخر قفل شوند. با شروع تخصیص و توسعه بازی، این توکن ها بر اساس الگوریتمی معین بین سرمایه گذاران تقسیم می شوند.

عرضه اولیه بازی را می توان روشی جهت جمع آوری و افزایش سرمایه در بازی های بلاکچین معرفی کرد. شرکت کنندگان با خرید nft یا توکن هر پروژه بازی از طریق صرافی های غیر متمرکز و بازارهای nft روی آن سرمایه گذاری می کنند. هر سرمایه گذار می تواند علاوه بر توکن های ارز دیجیتال بازی به دارایی های درون بازی از قبیل شخصیت ها، لوازم جانبی، جعبه های سحرآمیز و سلاح ها نیز دسترسی داشته باشد. در دنیای ارزهای دیجیتال کسب سودهای بزرگ مستلزم سرمایه گذاری در اولین فرصت است. سرمایه گذاری زودتر در بازی به صورت خرید توکن مربوط به آن با کمترین قیمت ممکن تعریف می شود. در IGO نیز با سرمایه گذاری زود هنگام و خرید توکن مربوط به بازی با کمترین قیمت ممکن، می توانید انتظار رشد قابل توجه ارزش توکن خریداری شده را داشته باشید.

عرضه اولیه بازی

نحوه عرضه IGO ها و تفاوت آنها با ICO

یک IGO به طور کلی شبیه یک ICO است. تفاوت بزرگ در چیزی است که شما روی آن سرمایه گذاری می کنید.در IGO سرمایه گذاری برای توسعه بازی استفاده می شود. بسیاری از IGO ها از طریق یک لانچ پد اجرا می شوند و نحوه راه اندازی IGO کمی به پلتفرم بستگی دارد که اغلب می تواند با خرید توکن ها از لانچ پد انجام شود.کاربران برای شرکت در IGO سرمایه خود را در استخر پروژه راه اندازی شده واریز می کنند و توکن های بومی در این استخر قفل می شود. پس از راه اندازی، توکن ها اغلب به صورت مرحله ای منتشر می شوند.

یک نکته مهم در عرضه اولیه توکن های بازی این است که برخی از IGO ها با تعداد ثابتی راه اندازی می شوند که باید بخرید یا به صورت سیستمی بر اساس سطوح تعیین شده آنها را دریافت کنید. به این صورت که هر چه سرمایه گذاری بزرگتر باشد، پاداش نیز بیشتر می شود.همچنین گاهی اوقات می توان از توکن ها برای کنترل حاکمیت بازی بلاک چین استفاده کرد. علاوه بر این، یک IGO می تواند در چندین مرحله عرضه شود که در عرضه اولیه ارزهای دیجیتال (ICO) به این صورت نیست.به عنوان فرد سرمایه گذار که قصد شرکت در عرضه اولیه بازی ها را دارد، پیوستن به دور اول عرضه یک پروژه مزایای بسیاری دارد. چون قیمت ها در دوره های بعدی به تدریج افزایش می یابد. البته خطرات و ریسک های بیشتری را نیز شامل می شود. چرا که در مرحله اولیه هنوز درباره موفقیت یک پروژه اطلاعات کافی وجود ندارد.

مزایای خرید عرضه اولیه بازی

هر سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی پرریسکی، مزایا و معایبی دارد. خرید رمزارز از رویدادهای عرضه اولیه بازی هیجان انگیز است اما بسیار پرریسک خواهد بود. در واقع شما روی یک دارایی ناشناخته سرمایه گذاری کرده اید و نمی دانید آینده آن چه خواهد شد. حتی نمی دانید افزایش قیمت احتمالی چقدر دوام خواهد داشت یا چند سرمایه گذار توکن های پروژه مورد نظر را خریداری کرده اند. از این جنس سؤالات بی پاسخ در رویدادهای عرضه اولیه توکن بازی فراوان است. با این حال در موارد متعددی شاهد افزایش قیمت توکن IGO پس از مدت کوتاهی بوده ایم.

آیتم های انحصاری بازی های رمزارزی معمولاً منحصربه فرد هستند و فقط در طول دوره تأمین مالی قابل خرید خواهند بود. بیشتر اوقات، این آیتم ها در قالب NFT هایی ارائه می شوند که با پیشرفت در بازی، ارزش آنها نیز رشد می کند. اگر بازی و پروژه ای که در آن سرمایه گذاری کرده اید رو به پیشرفت است، می توانید انتظار افزایش قیمت توکن های بومی و NFT های آن را داشته باشید.

سرمایه گذاری در IGO ها چه خطراتی دارد؟

یکی از خطرات این است که مردم از آن بازی حمایت نکنند و مشتاق به فعالیت در آن پلتفرم نباشند.در برخی از موارد ممکن است توسعه دهندگان برنامه های عالی داشته باشند، اما به هر دلیلی گیم پلی بازی به درستی کار نکند یا مردم آن را بازی نکنند. در چنین مواردی پروژه به احتمال زیاد با شکست مواجه می شود و توکن های آن نیز ارزش خود را از دست می دهند.از طرفی ممکن است برخی از این پروژه ها کلاهبرداری باشند،

کسانی که پشت بازی هستند با چند داستان زیبا پول زیادی جمع می کنند و بعد ناپدید می شوند. از قبیل این موارد بارها با ICO ها اتفاق افتاده است. اگرچه هرگز نمی توانید دقیقاً پیش بینی کنید که آیا سرمایه گذاری از طریق یک IGO نتیجه خواهد داد یا خیر اما می توانید با در نظر گرفتن نکات گفته شده در بخش قبلی تا حد امکان از سرمایه خود در برابر ریسک های این چنینی محافظت کنید و با بررسی و مشاهده دقیق پروژه و نحوه سازماندهی IGO اطمینان لازم را حاصل کنید و سپس اقدام به سرمایه گذاری نمایید.

نکات قابل توجه جهت مشارکت در یک IGO

به طور حتم تا این قسمت درباره این موضوع که IGO چیست و چگونه کار می کند، اطلاعات کامل تری بدست آورده اید. نکته مهم جهت مشارکت در رویدادهای IGO جستجوی پروژه هایی است که ریسک سرمایه گذاری شما را در آینده کاهش دهند. دستیابی به این نوع پروژه های قوی بنیاد و با آینده از طریق تحقیق درباره اعضای تیم توسعه دهنده بازی، سوابق آنها، نظارت افراد معروف درباره پروژه و وایت پیپر پروژه امکان پذیر است. به عبارت دیگر، با بررسی هر یک از فاکتورهای ذکر شده می توانید اعتبار یک پروژه عرضه اولیه بازی را مورد سنجش قرار دهید. بهتر است جهت مشارکت و سرمایه گذاری در یک پروژه بازی به هیچ عنوان احساساتی یا هیجانی عمل نکنید.

شیوه اجرا و لانچ پد یا پلتفرم راه اندازی یک پروژه IGO از عوامل مهم و تأثیرگذار در موفقیت آن تلقی می شوند. تجربه بازیکنان شرکت کننده در بازی، نقش آنها در توسعه تعداد زیادی پروژه و مدت زمان مورد انتظار برای کسب دستاوردهای مورد انتظار جهت سرمایه گذاری و کسب سود نیز از دیگر فاکتورهای قابل تأمل در ارزیابی یک پروژه IGO معرفی می شوند.از دیگر موارد قابل توجه جهت مشارکت در یک عرضه اولیه بازی، جامعه فعال آن است. در واقع شانس بیشتر برای کسب موفقیت در بازی تا حد زیادی به تلاش گروه بزرگی از افراد و همفکری آنها با فعالان پروژه بازی وابسته است. سرمایه گذاران و مشارکت کنندگان یک پروژه IGO نیز از دیگر عوامل مهم در موفقیت این پروژه هستند. حضور اسامی مشهوری از سرمایه گذاران و شرکای پروژه، به عنوان یک نقطه قوت در پروژه به شمار می آید.

نکته قابل توجه جهت مشارکت و سرمایه گذاری در عرضه اولیه بازی عدم تضمین این فناوری در کسب سود است. IGO هم مانند هر سرمایه گذاری دیگر پر ریسک خواهد بود و خطرات احتمالی مرتبط با خود را داراست. به عنوان مثال ممکن است پروژه بازی شما جعلی یا کلاهبرداری باشد. بنابراین، بهتر است پیش از هر گونه اقدام و سرمایه گذاری در پروژه تحقیقات کاملی انجام دهید و از شیوه سازماندهی پروژه اطلاعاتی کافی بدست آورید. علاوه بر این، ممکن است بازی ساخته شده به درستی کار نکند و در نتیجه با استقبال زیادی از طرف افراد جهت بازی و مشارکت مواجه نشود.

چگونه عرضه اولیه بازی ها را پیدا کنیم؟

در ابتدا باید بدانید که امکان جستجوی پروژه ها در اینترنت و فضای شبکه های اجتماعی وجود دارد. کافی است هشتگ #IGO را در توییتر جستجو کنید و تعداد زیادی پروژه در حال ظهور را در آنجا خواهید دید.گزینه دیگر استفاده از سرویس های ویژه مانند Play2Earn Club یا GameFi Hunters است. این پلتفرم ها پروژه های واقعا جالبی را منتشر می کنند و مزیتی که دارد آن است قبلاً توسط مدیران بررسی و انتخاب می شوند و پس از آن اطلاعات آنها منتشر خواهد شد.

همچنین، پروژه های جالبی را در لانچ پد ها، مثلا لانچ پد بایننس، خواهید دید. این پلتفرم ها راه اندازی IGO توسط توسعه دهندگان پروژه های بازی را تسهیل می کنند. لانچ پد های عمومی وجود دارد که تأمین مالی انواع پروژه های بلاک چین را تسهیل می کند که یک نمونه از آن پولکااستارتر (Polkastarter) است. به طور خلاصه از طریق بررسی فهرست کوتاه زیر میتوانید در عرضه اولیه بازی های معتبر سرمایه گذاری کنید.

  • پلتفرم Gamefi
  • پلتفرم Speedify
  • پلتفرم Enjin starter

علاوه بر این برخی از پروژه ها در پلتفرم های بزرگ و شناخته شده ای مانند CoinList راه اندازی می شوند.

صنعت بازی های بلاک چین در سال 2021 با سرعتی سریع توسعه یافته است و IGO ها فرصت جدیدی برای کسب درآمد توسعه دهندگان بازی و طرفداران به شمار می روند. علیرغم این واقعیت که عرضه اولیه بازی می تواند راهی عالی برای ورود به یک پروژه امیدوارکننده در مراحل اولیه باشد، هنوز هم مهم است که پروژه ها را تجزیه و تحلیل کنید و خطرات را در نظر داشته باشید. این رویداد هنوز بسیار جوان و نوین است و خطرات آن زیاد است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (232 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (150 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (42 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
قدرت صدای علیرضا قربانی بنای تخت جمشید را خراب می‌کند؟ حاشیه‌های تازه کنسرتی که از امروز شروع می‌شود
از فحاشی به ایرانیان مقیم خارج پای صندوق های رای تا واکنش مردم به دو مرحله‌ای شدن انتخابات در حواشی داغ امروز یکشنبه 10 تیر 1403
وزیر علوم: علم قابل خرید و فروش نیست، ما به علم عنکبوتی اعتقاد نداریم
پیام پزشکیان خطاب به زنان و دختران ایرانی بعد از اعلام نتایج انتخابات
بار مسکن از چه زمانی روی دوش مردم سنگین شد؟