دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

آشنایی با مواد غذایی مضر برای دندان ها 

سه شنبه، 22 مهر 1399
حفظ سلامت دهان و دندان یکی از کارهای مهمی است که به سالم ماندن سایر دستگاه‌های بدن کمک می‌کند. باید مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهان‌شوی را راهی برای سالم ماندن دندان‌ها دانست اما مهم‌تر از این‌ها غذاهایی است که می‌خوریم؛ غذاهایی که برخی برای دندان مفید و برخی مضر هستند.

تا حالا به این فکر کرده اید اگر خدای نکرده دندان نداشته باشید صورتتان چه شکلی می شود؟ حتما افرادی را با دندان های سیاه، کثیف، کج و کوله و زرد نیز دیده اید. درست است که دندان ها در حفره ی دهان پنهان شده اند اما تاثیر مستقیمی در زیبایی صورت دارند. بدون شک یک لبخند زیبا بدون داشتن دندان های تمیز و مرتب امکان پذیر نخواهد بود. اگر نمی خواهید این اتفاقات برای شما نیز بیفتند و نمی توانید صورتتان را بدون دندان و مانند هلوی چروکیده تصور کنید بهتر است به عادت های غذایی تان توجه بیشتری داشته باشید. درست است که مسواک زدن بهترین و ساده ترین و البته کم هزینه ترین روش برای حفظ سلامت دندان هاست اما باید بدانید برای داشتن دندان های سالم صرفا مسواک زدن کافی نیست. شما باید از مصرف برخی از مواد غذایی نامناسب پرهیز کنید و حتما نخ دندان بکشید.

1. نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی های گازدار یا نوشابه ها ذره ای فایده ندارند، حتی اگر کلمه ی "رژیمی" روی قوطی آنها نوشته شده باشد. یک منبع معتبر مطالعاتی اخیرا متوجه شد که نوشیدن مقدار زیادی نوشابه ی گازدار، می تواند به همان اندازه برای دندان های شما ضرر داشته باشد که استفاده از متامفتامین و کوکائین کراک، مضر است. سدیم کربنات، پلاک را برای تولید اسید بیشتر برای حمله به مینای دندان فعال می کند. بنابراین اگر شما به طور مداوم از نوشیدنی های گازدار استفاده می کنید، اساسا باعث غرق شدن دندان هایتان در اسید خواهید شد. علاوه بر این نوشابه ها نیز باعث خشکی دهانتان خواهند شد، به این معنی که بزاق کمتری خواهید داشت. یکی دیگر از مهمترین آسیب هایی که نوشیدنی های گازدار به دندان های شما وارد می کند، تغییر دادن رنگ دندان ها و یا ایجاد لکه روی آنها می باشد. توجه داشته باشید که بلافاصله پس از نوشیدن نوشابه های گازدار، دندان های خود را مسواک نزنید؛ این کار در واقع باعث تشدید پوسیدگی خواهد شد.

2. چای و قهوه

هرچه چای و قهوه غلیظ تری مصرف کنید، اثر تیرگی بیشتری بر دندان ها می ماند. ممکن است تصور کنید که چای از این نظر نسبت به قهوه بهتر است اما این تصور درست نیست. برخی انواع چای سیاه اثر مخرب تری بر دندان ها می گذارند. تانن موجود در چای موجب ایجاد لکه بر دندان ها می شود.

3. آبنبات های ترش

این که آب نبات برای دهان و دندان شما مضر است مسئله ی عجیبی نیست. اما آب نبات ترش حاوی انواع و اقسام بیشتری از اسیدها می باشد که باعث می شود ضرر بیشتری به دندان های شما برساند. به علاوه، چون باید آنها را جوید، مدت زمان طولانی تری به دندان های شما می چسبد، به طوری که احتمال پوسیدگی دندان ها را بیشتر خواهد کرد. اگر میل زیادی به مصرف شیرینی ها دارید، سعی کنید یک گوشه از شکلات آن را جدا کنید که بتوانید به راحتی آن را بجوید و دهانتان را شستشو دهید.

4. الکل

همه ی ما می دانیم که نوشیدن الکل برای بدن ضرر دارد. اما آیا متوجه شدید که وقتی الکل می نوشید، دهانتان خشک می شود؟ دهان خشک عاری از بزاق است و ما برای حفظ سلامت دندان هایمان به آن نیاز داریم. بزاق مانع چسبیدن غذا به دندان هایتان می شود و ذرات غذایی روی دندان ها را شسته و از بین می برد. بزاق دهان حتی علائم اولیه پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال و سایر عفونت های دهان و دندانی را بهبود می بخشد. برای کمک به هیدراته نگه داشتن دهانتان، مقدار زیادی آب بنوشید و از دهانشویه های حاوی فلوراید و محلول های آبرسان دهانی استفاده کنید.

5. خیار شور

اسید (معمولا با سرکه هم عرضه می شود) برای فرایند ساختن ترشی، ضروری است. این چیزی است که می دهد ترشی را ترش کرده و به آن طعم شوری می دهد و آن را یک خطر بالقوه برای مینای دندان می کند. در یک مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ در مورد عادات غذا خوردن بر روی نوجوانان انگلیسی انجام شد ، ترشی غذاهای جامد بیشترین ماده ای بود که با سایش دندان در ارتباط بود. خوردن آنها بیش از یک بار در روز، باعث افزایش ۸۵٪. شانس سایش و جرم می شود.

6. کراکر و مواد غذایی شور

کربوهیدرات تصفیه شده موجود در بیسکویت نمکدار و بسیاری از دیگر انواع شیرینی کراکر به سرعت در دهان تبدیل به قند کرده و خوراک لازم را برای باکتری های تشکیل دهنده حفره دندان فراهم می کند. کراکر همچنین وقتی جویده می شود، به صورت خمیر در می آید و باعث آسیب به دندان آسیا و در بین دندان ها لانه می کند.

7. میوه های خشک شده

میوه های خشک شده طوفانی کامل از چسبندگی بوده و به این دلیل تا مدتی در دندان ها باقی می مانند و با تولید اسید در این مدت سبب تخریب دندان می شوند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
سابمیت مقاله چیست؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی