آشنایی با نحوه استفاده از مثال در سخنرانی

  پنجشنبه، 16 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با نحوه استفاده از مثال در سخنرانی
با بهره‌گیری از مثال‌های مختصر، مبسوط و فرضی می‌توان به مخاطب کمک کرد که محتوای سخنرانی را بهتر متوجه شود و با نکات کلیدی بیشتر ارتباط برقرار کند.

اهمیت استفاده از مثال در سخنرانی

سخنوران حرفه ای با به کار بردن روش های مثالی در سخنرانی , می توانند مخاطبانشان را نسبت به موضوع و مسئله ای که مطرح می کنند، قانع می کند.

بین مثال و مصداق و ضرب المثل و قصه و حکایت و داستان، علاوه بر ایجاد جذابیت در سخنرانی، در اقناع مخاطب تاثیر بسیار مهم و اساسی دارد.

سقراط در یکی از سخنرانی های خود در دادگاه آتن ، درباره موضوع اتهامی او نسبت به انتقاد و مخالفتش با دموکراسی آتنی و نحوه انتخاب حاکمان با رای مردمانی که حق رای داشتند، از مثالی جالب استفاده می کند.

او می گوید انتخاب رهبران و حاکمان توسط رای مردم مانند آن است که ما ناخدای کشتی بزرگی که مسافران و اموال بازرگانان را حمل می کند را با رای مردم انتخاب کنیم. قبل از آنکه قرار باشد مردم کسی را انتخاب کنند او باید ناخدا باشد و قابلیت هدایت یک کشتی را در دریا داشته باشد و صرفا با رای مسافران نمی توان فردی را به عنوان ناخدای کشتی انتخاب کرد.

مولانا جلال الدین شاعر بزرگ قرن هفتم هم در کتاب مثنوی معنوی برای بیان بسیاری از مفاهیم عمیق و دقیق عرفانی از قصه ها و حکایت های جذاب و شنیدنی استفاده می کند.

به دانشجویان و هنرجویان و سخن آموزان سخنرانی و سخنوری معمولا توصیه می شود حتما کتاب مثنوی را بخوانند و دقت کنند که چگونه یک شاعری که سخنران بزرگی هم هست، با استفاده از مثال و قصه و داستان و حکایت، مفاهیم و مضامین انسانی و عرفانی را به مخاطبان منقل می کند.

استفاده از مثال در سخنرانی

انواع مثال در سخنرانی

انواع گوناگونی از مثال ها وجود دارد که سخنران یا ارائه دهنده می تواند از آنها استفاده کند تا به مخاطب کمک کند که موضوع و نکات کلیدیِ ارائه را بهتر درک کند. این مثال ها شامل موقعیت ها، مسائل یا داستان های مشخصی می شوند که به انتقال ایده ای عمومی تر کمک می کنند. سه نوع مثال اصلی وجود دارد: مختصر، مبسوط و فرضی.

مثال های مختصر در سخنرانی

مثال های مختصر برای توضیح بیشتر نکته ای به کار می روند که شاید بلافاصله برای مخاطبان واضح نباشد، اما آن قدر پیچیده نیست که نیاز به مثالی طولانی تر داشته باشد. سخنران ممکن است مثال های مختصر را جداگانه یا همراه با نکته اش بیان کند.

سخنران شاید از مثالی مختصر در سخنرانی ای درباره ی سیاست و در توضیح مجلس شورای اسلامی بهره بگیرد. از آنجایی که بسیاری از افراد با چگونگی کار مجلس شورای اسلامی آشنا هستند، سخنران شاید فقط اشاره کند که اعضای این مجلس با رای مردم انتخاب می شوند و با طرحِ مثالی مختصر، توضیح دهد که این مجلس چطور در اداره کشور سهیم است. در این موقعیت شاید لازم نباشد که مثالی با توضیح طولانی از فرایند شکل گیری و کار مجمع گزینندگان مطرح شود؛ چون بسیاری از مردم با این فرایند آشنا هستند.

مثال های مسبوط در سخنرانی

از مثال های مسبوط زمانی استفاده می شود که سخنران درباره ی موضوعی پیچیده تر سخن می گوید و چنین می اندیشد که مخاطبش شاید با آن آشنا نباشد. سخنران در مثالی مسبوط شاید بخواهد با بهره گیری از یک نمودار، جدول یا ابزار دیداری دیگر، به مخاطب کمک کند تا مثال را بفهمد.

نمونه ای که مثال مبسوط می تواند در آن به کار رود، ارائه ای است که در آن سخنران توضیح می دهد که چطور اصل «ارزش زمانی پول» در امور مالی کاربرد دارد. چون این مفهومی است که شاید مردمِ ناآشنا با امور مالی بلافاصله متوجه اش نشوند، سخنران باید از یک معادله و ابزار های کمکی دیگر بهره بگیرد تا به مخاطب کمک کند که این اصل را بهتر بفهمد. مثال مسبوط احتمالا نسبت به مثال مختصر، زمان بیشتری برای توضیح می بَرَد و درباره ی موضوعی پیچیده تر است.

مثال های فرضی در سخنرانی

مثال فرضی مثالی ساختگی است که می تواند زمانی به کار رود که سخنران، موضوعی پیچیده را توضیح می دهد که وقتی آن را در شرایطی واقعی تر یا مرتبط قرار دهد، بهتر معنا می یابد. برای نمونه، اگر سخنرانی درباره ی احتمالات آماری سخن می گوید، به جای توضیح احتمالات برحسب معادلات، شاید برای مخاطب معنادارتر باشد که مثالی فرضی بسازد. این مثال می تواند داستانی درباره ی دختری به نام سارا باشد که ۱۰ آب نبات از کیسه ای محتوی ۵۰ آب نبات برمی دارد؛ نیمی از آب نبات ها به رنگ قرمز و نیم دیگر آبی رنگ هستند.

سپس سخنران، این احتمال را که کل ۱۰ آب نباتِ برداشته شده ی آنی قرمز باشد، مشخص می کند. مثال فرضی به مخاطب کمک می کند تا با تجسمِ بهترِ موضوع، با نکته ی ارائه به شکلی مؤثرتر ارتباط برقرار کند.

چند نکته مهم برای استفاده از مثال در سخنرانی

در یک ارائه ی مطلبی که بر پایه ی شواهد بنا شده است، ذکر نمونه های مختلف با هدف انتقال موثر مفهوم به مخاطب، ضروری به نظر می رسد. مثال، یک موقعیت، جریان و به طور کلی توضیح مکملی است که با هدف انتقال موضوع اصلی بیان می شود. بیان مثال در سخنرانی زمانی می تواند موثر واقع شود که به طور مشخص بر موضوع اصلی تمرکز کرده و به عنوان یک مکمل برای نکته ی کلیدی باشد.

ذکر این نکته لازم است که هرچه مثال کوتاه تر باشد و ارتباط بیشتری با موضوع داشته باشد، در انتقال مفهوم بهتر عمل می کند.

بیان مثال در سخنرانی با هدف تکمیل نکات کلیدی

فردی را تصور کنید که می خواهد در رابطه با موضوع “بهره وری در محیط کار” مطالبی را ارائه کند. او از کارمندی می گوید که با انگیزه ی دریافت پاداش، سخت تر کار می کند و این باعث می شود که بهره وری او افزایش یابد. این نمونه به عنوان مکمل اصل مطلب، به مخاطبان کمک می کند تا تاثیر ایجاد انگیزه بر بهره وری در محیط کار را بهتر درک کنند.

استفاده ی بیش از حد از مثال ممنوع!

درست است که مطرح کردن مثال ها در کنار بحث اصلی موجب درک بهتر مطلب می شود، اما لازم است که سخنران نسبت به میزان استفاده از آن ها هوشیار باشد. استفاده ی بیش از حد از امثال باعث سردرگم شدن مخاطب و دور شدن او از موضوع اصلی بحث می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان