آشنایی با نقش اعتماد به نفس در فن بیان

  پنجشنبه، 16 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با نقش اعتماد به نفس در فن بیان
اعتماد به نفس در صحبت کردن، یک نیاز برای این است که بتوانیم با دیگران، موثر تر و صمیمی تر صحبت کنیم و برای اینکه بتوانیم سخنورِ خوبی باشیم باید با آرامش و بدون دلهره و ترس با دیگران حرف بزنیم.

برای اینکه بتوانید روی دیگران تاثیر بگذارید، فروش بهتری داشته باشید، فرد موفق تری نشان داده شوید و … نیاز به مهارت گفت و گو دارید و این مهارت در زندگی بسیار به کارتان خواهد آمد و موفق ترین افراد جهان، اغلب سخنوران ماهری هستند. حالا اگر بخواهید یک گفت و گوی عالی داشته باشید و به صورت خارق العاده با هر کسی حرف بزنید، اولین قدم این است که از لحاظ ذهنی مسلط باشید و اعتماد به نفس بالایی داشته باشید.

وقتی صحبت می کنید، هدفتان این است که با اعتماد به نفس از جایتان بلند شوید: خوش بین، آرام، همراه با احساسی فوق العاده نسبت به خودتان. بهترین شرایط این است که درست همان طوری که از یک مهمانی در روز عید لذت می برید، از این که حرف می زنید هم لذت ببرید.

دلایل عدم اعتماد به نفس و اضطراب در هنگام صحبت کردن

در مرحله اول دلایل اضطراب و عدم اعتماد به نفس که باعث کاهش روابط در جمع های دوستانه، فامیلی و کاری را میشود بررسی خواهیم کرد تا بتوانیم با جلوگیری از این موارد اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم.

دلایل اصلی عدم اعتماد به نفس به چهار دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. رابطه های دوستانه ضعیف و کم
  2. خودگویی اشتباه و منفی گرایی
  3. حضور کمتر از حد معمول در اجتماع
  4. برنامه ریزی ضعیف و نامنظم

روش های رفع استرس در هنگام سخنرانی و صحبت در جمع های شلوغ

همانطور که مطالعه کردید دلایل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد استرس در انسان و عدم اعتماد به نفس می شود اما جای نگرانی نیست چراکه با پیشرفت علم و تکنولوژی پزشکان و روانشناسان روش های نوین و جدیدی برای رفع این نگرانی بیخود و بی جهت کشف کرده اند. با بکار گیری این روش ها میزان استرس شما تا ۸۰٪ کاهش خواهد یافت و ۲۰٪ دیگر امری بسیار طبیعی و عقلانی بدلیل شرایط و حساسیت سخنان خواهد بود. حال در پایین به این موارد اشاره خواهیم کرد:

۱) ورزش منظم و با برنامه

۲) شروع سخنان مقتدرانه

۳) عدم کم رویی و خجالت

۴) تمیرن فراوان (تمیرن بعد از تمرین)

استرس

چگونه با اعتماد به نفس حرف بزنیم؟

  • نگران نباشید؛ واقعا چیزی وجود ندارد که هنگام صحبت کردن نگرانش باشید

اینکه افکارتان را به زبان بیاورید تا دیگران هم بشنوند، اتفاق خوبی است. با حرف زدن در مورد افکارتان می توانید شهامت تان را بالا ببرید و بر کمرویی تان غلبه کنید. دیگران هم شما را از زاویه ای کاملا متفاوت و جدید خواهند دید. اگر همچنان نگران هستید و اضطراب دارید، این اصول سه گانه را به یاد داشته باشید:

  1. ذهن آرام داشته باشید.
  2. خونسرد باشید.
  3. افکارتان را منسجم کنید.

این کار فقط در حد حرف نباشد، بلکه به هر کدام شان واقعا فکر کنید. چشمان تان را ببندید و هر کلمه را آرام و شمرده تکرار کنید. وقتی هر کلمه را ادا می کنید، خودتان را در همان حالت تجسم کنید: آرام، خونسرد و با افکار منسجم.

  • زبان بدن مناسبی داشته باشید

یک ژست صحیح و جذاب این پیام را به دیگران ارسال می کند که به هیچ کس اجازه نمی دهید بر شما تسلط پیدا کند. اگر زبان بدن مناسبی نداشته باشید، ممکن است دیگران فکر کنند به راحتی می توانند روی شما نفوذ داشته باشند. برای اینکه علاقه و تسلط تان را نسبت به موضوع مورد صحبت تان نشان دهید، سعی کنید با استفاده از زبان بدنی مناسب، اعتماد به نفس تان را بیشتر کنید.

  • خوب گوش بدهید بعد صحبت کنید

اگر یک شنونده سرا پا گوش باشید، سوژه های بیشتری دست تان خواهد آمد که درباره ی آنها حرف بزنید. وقتی ببینید اضافه کردن موضوعی به یک گفت وگو چقدر کار ساده ای است شگفت زده خواهید شد، اگر خوب به آن فکر کنید بدون تردید می توانید نظرتان را به خوبی بیان کنید. فقط یادتان باشد به مکالمات دیگران دزدکی گوش ندهید، اجازه دهید شما را به گفت وگویشان دعوت کنند یا شرکت در مکالمه را به زمان مناسبش موکول کنید.

  • سر صحبت را باز کنید

اگر شروع یک گفت وگو برای تان سخت است، سر صحبت را با این جمله باز کنید: «حال شما چطور است؟» یا چیزهایی شبیه این. همچنین می توانید در مورد ماجرای جالب یا عجیبی که به تازگی روی داده است، نظرتان را بگویید. اگر دیدید طرف مقابل تان به ادامه ی گفت وگو تمایل دارد، شما هم ادامه دهید! هیچ چیزی ناراحت کننده تر از ماندن در سکوتی ناخوشایند نیست.

  • در جمع دوستان تان صحبت کنید

خوب به حرف هایی که می زنند گوش دهید تا خوب بفهمید در مورد چه چیزی صحبت می کنند، آن وقت می دانید شما هم در مورد چه چیزی باید حرف بزنید و اظهار نظر کنید! سعی کنید درگیر بحث و گفت وگو شوید. اگر دیگران ببینند شما علاقه مندید، مشتاق می شوند که با شما حرف بزنند!

دیگر راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در هنگام صحبت کردن

  1. یافتن موقعیت مناسب برای صحبت
  2. به دیگران هم اعتماد به نفس دهید
  3. اطلاعات زیادی برای صحبت داشته باشید
  4. ارتباط چشمی را فراموش نکنید
  5. از موضوعاتی که آن ها را درک کرده اید، حرف بزنید
  6. زودتر از سخنرانی در محل حاضر شوید
  7. برنامه ریزی ذهنی درستی داشته باشید
  8. باور خود را تقویت کنید
  9. از مقایسه دست بردارید
  10. لباس مناسب به تن کنید
  11. تلاش نکنید باهوش و زیرک به نظر برسید
  12. از انتقادها به عنوان سکوی پرش استفاده کنید
  13. از بُرد صدای خود استفاده کنید
  14. در حین صحبت، ژست یک فرد قدرتمند را داشته باشید
  15. یک جرعه آب بنوشید

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان