ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با پلتفرم کرومیا (Chromia) و توکن CHR

  یکشنبه، 04 دی 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
آشنایی با پلتفرم کرومیا (Chromia) و توکن CHR
ارز دیجیتال کرومیا، بلاک‌چینی عمومی و منبع باز است که توسط یک شرکت سوئدی بنام Chromaway AB طراحی شده است.در ادامه بیشتر درباره این ارز دیجیتال بحث می کنیم. همراه ما باشید.

کرومیا یک پلتفرم بلاک چینی برای ساخت برنامه های غیرمتمرکز (DApps) است. ارز CHR نیز توکن بومی این پلتفرم است که به افزایش امنیت آن و پرداخت پاداش به برنامه نویسان پلتفرم کمک می کند. شبکه اتریوم نیز مانند کرومیا، امکان ساخت برنامه های غیرمتمرکز بر بستر خودش را دارد؛ ولی از آنجایی که اتریوم محدودیت های زیادی برای برنامه نویسان DApps در نظر گرفته است، کرومیا همچنان جای پیشرفت بیشتری دارد.در ادامه این مقاله، به پاسخ پرسش CHR چیست؟ می پردازیم و تاریخچه و کاربرد آن را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

پلتفرم کرومیا چیست؟

Chromia یک پلتفرم بلاکچینی جدید برای توسعه اپلیکیشن های غیرمتمرکز است که در پاسخ به کاستی ها و نقاط ضعف بلاکچین های فعلی طراحی شده تا ظهور نسل جدیدی از برنامه های غیرمتمرکز و بهینه سازی Dappهای کنونی را تسهیل کند. کرومیا که قبلا کروماپولیس (Chromapolis) نام داشت، از بلاکچین رابطه ای (Relational Blockchain) استفاده می کند و اولین بلاکچین رابطه ای خود به نام پُست چین (Postchain) را عرضه کرده است. در بخش های بعدی مقاله به این خواهیم پرداخت که بلاکچین رابطه ای در پلتفرم کرومیا چیست و چه ویژگی هایی دارد؛ اما پیش از آن به بررسی کاستی های بلاکچین فعلی می پردازیم.

در حالی که شبکه هایی همچون اتریوم در تئوری، امکان پیاده سازی هر نوع برنامه ای را می دهند، اما به گفته توسعه دهندگان کرومیا در عمل، محدودیت هایی همچون تجربه کاربری بد، کارمزد زیاد، امنیت پایین و خسته کننده بودن برای توسعه دهندگان را دارند؛ این ویژگی ها مانع از جذب کاربران بیشتر به اپلیکیشن های غیرمتمرکز مبتنی بر این شبکه می شود.توسعه دهندگان کرومیا اعتقاد دارند برای جلوگیری از چنین مشکلی، طراحی معماری بلاکچین و مدل برنامه نویسی باید با در نظر گرفتن نیازهای Dappها، بازنگری شود. اولویت های پلتفرم کرومیا در طراحی مدل خود شامل موارد زیر است:

  • مقیاس پذیری اپلیکیشن های غیرمتمرکز برای میلیون ها کاربر.
  • بهبود تجربه کاربری برنامه های غیرمتمرکز برای دستیابی به توازن و مشابهت با کیفیت برنامه های متمرکز.
  • فراهم ساختن امکانی برای توسعه دهندگان تا با استفاده از نمونه های آشنا برنامه های امن بسازند.

پلتفرم بلاکچینی کرومیا برای راه اندازی انواع اپلیکیشن های غیرمتمرکز، به ویژه آن ها که به ظرفیت ورودی و خروجی بالایی نیاز دارند یا به مدیریت مجموعه داده های پیچیده می پردازند، مناسب است. بازی های آنلاین چندنفره مثل Star Atlas و همسایه من آلیس نمونه ای از اپلیکیشن های غیرمتمرکز پرکاربر و گسترده هستند.

پلتفرم کرومیا

تاریخچه کرومیا و بنیانگذاران آن

کرومیا به دست اور پرلمن (Or Perelman)، الکس میزراهی (Alex Mizrahi) و هنریک هیلته (Henrik Hjelte) خلق شد. این افراد، پیش از این، پروتکل توکن بلاک چین “Colored Coins” و کیف پول بیت کوین “Safebit” را راه اندازی کرده بودند. علاوه بر بنیان گذاران کرومیا، حامیان و افرادی که از این پروژه پشتیبانی کردند نیز نقش مهمی داشتند. این افراد از جمله:

  • ● 21M Capital
  • Arrington XRP Capital
  • Neo Global Capital

شروع طراحی و راه اندازی کرومیا از سال ۲۰۱۲ بود. برای اولین قدم ها، تیم توسعه دهنده کرومیا، ابزارهایی را برای ارائه زیرساخت برای میزبانی از برنامه های غیرمتمرکز را طراحی کردند که با نیازهای کاربران هماهنگ باشد. پس از آن، در سال ۲۰۱۴، تیم کرومیا، “ChromaWay” را به عنوان یک شرکت نرم افزاری منبع باز (Open Source) و رایگان راه اندازی کردند. این شرکت از پیشگامان فناوری بلاک چین ۲.۰ بود. از ویژگی های این شرکت می توان به ساخت قراردادهای هوشمند، انتقال و صدور دارایی های دیجیتال اشاره کرد.در نهایت، کرومیا در سال ۲۰۱۸ به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز راه اندازی و منتشر شد. البته، در حال حاضر کرومیا توسط شرکت “ChromaWay” کنترل نمی شود و ارتباطی به یکدیگر ندارند.

هدف ساخت کرومیا

هدف اصلی از ایجاد ارز کرومیا، برطرف کردن مشکلاتی است که در شبکه بلاک چین وجود دارد. این نوع ارز دیجیتال برای بیشتر پلتفرم ها پاسخگو است و همچنین برای رفع مشکلات dApp ها نیز استفاده می شود. از سوی دیگر هر بلاک چین در کرومیا، اجماعی از گره های اعتبارسنجی است که مشابه با شبکه اتریوم فعالیت می کند. این شکل از گره های اعتبارسنجی نیز، زیرمجموعه ای از همه گروه های شامل کروماست.

کاربردهای کرومیا

قابلیت های موجود در ارز دیجیتال کرومیا، از فناوری قبلی با نام Postchain گرفته شده و راه حلی است که برای مشتریان سازمانی ارائه می شود. کرومیا از یک زبان برنامه ریزی مخصوص به نام Rell استفاده می کند که عملکردی مشابه SQL دارد و به کاربران امکان می دهد تا از امنیت و تغییرناپذیری بلاک چین هنگام مدیریت و ذخیره داده ها استفاده کنند. هر dapp در حال کار روی کرومیا در زنجیره جانبی کار می کند، ولی در زنجیره اصلی ریشه دارد. این قابلیت اجازه می دهد هر کاربر برنامه را به طور کارآمدتری طبقه بندی کند و این آزادی را داشته باشد تا از میان گزینه های مختلف، هزینه موردنظر خود را انتخاب کند. یکی از آخرین قابلیت های کرومیا، توسعه استاندارد جدید NFT است که Chomia Originals نام دارد که هم به عنوان یک استاندارد بومی و هم به عنوان یک لایه تقویت کننده کاربرد دارد و فعالیت می کند.

ویژگی های پلتفرم Chromia

  • کدنویسی ۷ تا ۱۰ برابر سریع تر از سایر بلاکچین ها.
  • کرومیا هم بلاکچین است و هم پایگاه داده ارتباطی.
  • به عنوان بلاکچین لایه یک یا یک راهکار لایه ۲ سریع، می توان از آن استفاده کرد.
  • از Chromia می توان به عنوان یک بلاکچین عمومی، خصوصی یا به صورت هیبریدی استفاده کرد.

در حال حاضر اکثر برنامه های غیرمتمرکزی که در کرومیا پیاده سازی می شوند در حوزه امور مالی، بازی، املاک و سلامت هستند؛ اما پلتفرم کرومیا قصد ورود و تمرکز روی مباحثی همچون اینترنت اشیا، خدمات سازمانی و زنجیره های تامین را هم دارد.

نحوه کارکرد پلتفرم Chromia به چه صورت است؟

بلاکچین کرومیا یک لایه مستقل و همچنین یک راهکار لایه دو سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. طراحی ساختار آن به نحوی است که هم اپلیکیشن های غیرمتمرکز فعلی و هم نسل جدید برنامه های موجود را بهبود می بخشد. مکانیسم عملکرد Chromia به شکلی است که ساختار کارمزد ها را قابل تنظیم کرده و مدیریت بهتر داده ها را امکان پذیر می سازد. مشابه راهکار شاردینگ اتریوم، هر بلاکچین در کرومیا در اختیار مجموعه ای از نودهای اعتبارسنج (Validator) قرار می گیرد، که زیرمجموعه ای از تمام نودهای متعلق به Chromia هستند. این نودهای زیرمجموعه، الگوریتم اجماعی تحت عنوان تحمل خطای بیزانس یا Byzantine Fault Tolerance (به اختصار BFT) را اجرا می کنند.

کرومیا دارای یک معماری شبکه منحصربه فرد تحت عنوان بلاکچین رابطه ای و یک زبان برنامه نویسی سفارشی به نام Rell است. عملکرد Rell مشابه SQL بوده و به توسعه دهندگان امکان می دهد تا از قابلیت تغییرناپذیری و امنیت بلاکچین ها بهره مند شوند؛ همچنین به طور همزمان، داده ها را با استفاده از کارایی پایگاه داده ارتباطی مدیریت و ذخیره سازی کنند. اما بلاکچین ارتباطی پلتفرم کرومیا چیست و چطور کار می کند؟

بلاکچین در واقع فهرست ساده ای از تراکنش هاست که برای یافتن هر چیزی باید جستجوی خود را از ابتدا تا انتها پیش ببرید. در مقابل، پایگاه داده، ارتباطی تکنولوژیکی است که شبکه اجتماعی، بانک ها و تمام برنامه های کاربردی و غیرضروری شما را در زندگی روزمره مدیریت می کند. بلاکچین های ارتباطی همه جا هستند و دهه هاست که توسط سازمان های مختلف استفاده می شوند. از ترکیب بلاکچین و پایگاه داده ارتباطی، بلاک چین ارتباطی (Relational Blockchain) پدید می آید.

مزایای کرومیا

  • تمامی برنامه های غیرمتمرکزی که بر بستر کرومیا ساخته می شوند، به صورت مستقل کار می کنند.
  • برنامه های غیرمتمرکزی که از بلاک چین کرومیا استفاده می کنند، امکان مالکیت بر بلاک چین های مستقل را دارند.
  • برنامه های غیرمتمرکز ساخته شده بر بستر کرومیا امکان ساخت ساید چین (Side Chain) و توکن بومی خود را برای کسب درآمد، دارند.

معایب کرومیا

در حال حاضر، هنوز هیچ چالش قابل توجهی برای کرومیا گزارش نشده است. ولی همان طور که می دانید، کرومیا تمامی خدماتش را به صورت رایگان در اختیار کاربرانش قرار می دهد. از این رو، احتمال می رود که توجه هکرها را به خود جلب کرده و امنیت بالای خود را از دست دهد. البته، این موضوع کاملا احتمالی است و فعلا این پلتفرم با خطر امنیتی مواجه نشده است.

خدمات پلتفرم کرومیا چیست؟

به جز بلاکچین رابطه ای، کرومیا خدمات و ابزارهای دیگری هم مانند موارد زیر به کاربران و توسعه دهندگان ارائه می کند:

  • زبان برنامه نویسی Rell: زبان رابطه ای یا Relational language که به اختصار به آن Rell گفته می شود، زبانی بر پایه SQL است که پیاده سازی برنامه های غیرمتمرکز را امکان پذیر می کند.
  • مرورگر بلاکچینی: Chromia Explorer کاملا غیرمتمرکز است و به کاربران امکان مشاهده تراکنش ها و فعالیت های روی زنجیره های مختلف را می دهد.
  • صندوق کرومیا: Chromia Vault نرم افزاری است که به کاربران امکان مدیریت توکن ها و اپلیکیشن های مبتنی بر بلاکچین کرومیا را می دهد. نمونه اپلیکیشنی که از این صندوق استفاده می کند، بازی Mines of Dalarnia است.
  • سیستم ورودی واحد: Single Sign On یک سیستم ورود منحصر به فرد است که امکان ورود کاربران بدون به خطر انداختن امنیت را امکان پذیر می کند.

توکن CHR چیست؟

توکن بومی شبکه Chromia با نماد CHR شناخته می شود. این توکن در بستر شبکه های اتریوم (با استاندارد ERC-20) و بایننس اسمارت چین (با استاندارد BEP-20) قرار دارد. اما کاربرد رمزارز پلتفرم کرومیا چیست؟کاربران توکن CHR را برای پرداخت هزینه استفاده از اپلیکیشن های غیرمتمرکز می پردازند و توسعه دهندگان اپلیکیشن ها هم هزینه تایید تراکنش ها و میزبانی (Hosting) پلتفرم خود را با این توکن به کرومیا پرداخت می کنند. همچنین می توانید توکن Chromia را در این پلتفرم سپرده گذاری کنید. توسعه دهندگان هم با ذخیره سازی CHR می توانند توکن اپلیکیشن غیرمتمرکز خود را تولید کنند.

خرید و فروش ارز دیجیتال CHR

حال اگر که قصد خرید ارز دیجیتال CHR را دارید، بهتر است که قبل از هر اقدامی، بدانید که کدام صرافی ها از این ارز دیجیتال پشتیبانی می کنند و آن را می فروشند. با خرید ارز دیجیتال CHR وارد دنیای معاملاتی آن می شوید و می توانید با توجه به آینده آن، بر روی آن به صورت بلند مدت سرمایه گذاری کنید. صرافی هایی که از CHR پشتیبانی می کنند، عبارت اند از:

  • صرافی بایننس (Binance)
  • صرافی کراکن (Kraken)
  • صرافی کوکوین (Kucoin)
  • صرافی “BitHumb”
  • صرافی “Houbi Global”
  • صرافی “FTX”

بهترین کیف پول های سخت افزاری کرومیا

  • کیف پول سخت افزاری Ledger
  • کیف پول سخت افزاری Trezor
  • بهترین کیف پول های دسکتاپ کرومیا
  • کیف پول دسکتاپ Electrum
  • کیف پول دسکتاپ Exodus
  • بهترین کیف پول های نرم افزاری کرومیا
  • کیف پول نرم افزاری Trust Wallet
  • کیف پول نرم افزاری Mycelium
  • کیف پول نرم افزاری Blue Wallet
  • کیف پول نرم افزاری Bitcoin Wallet

نتیجه گیری و کلام پایانی

کرومیا یک پلتفرم بلاکچینی با هدف حل مشکل مقیاس پذیری اپلیکیشن های غیرمتمرکز به حساب می آید که از شبکه ای از بلاکچین های رابطه ای تشکیل شده است. کرومیا در حقیقت یک پلتفرم بلاکچین رابطه ای به حساب می آید که راه حل های لایه ۲ و لایه یک را برای نسل جدید اپلیکیشن های غیرمتمرکز توسعه می دهد. پستچین فناوری بلاکچین رابطه ای است که زیربنای پلتفرم Chromia قرار می گیرد. توکن بومی این پلتفرم CHR نام دارد و این پلتفرم این امکان را در اختیار برنامه های غیرمتمرکز قرار می دهد تا توکن هایی باپشتوانه CHR صادر کرده یا از آن به منظور پرداخت های درون برنامه ای خود استفاده نمایند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (277 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (76 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (55 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (27 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (18 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (15 نظر) نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید (14 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (12 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (12 نظر) خلاقیت و هنرنمایی پسر بچه با دریل روی کابینت‌های آشپزخانه شان+ویدیو/ چهره مامانش بعد دیدن این حماسه دیدنیه (11 نظر) تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش (11 نظر) خلاقیت خنده دار اسباب بازی فروش اهوازی در کشاندن بچه ها به مغازه حماسه آفرید+عکس/ مغز تورو باید طلا نه الماس گرفت😂 (11 نظر)
دیگران می‌خوانند   
همدستی خواهرزن و قاچاقچی مواد مخدر برای آدمکشی/ راز جسدی که در انباری پنهان شده بود ظاهر متفاوت حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها وقتی دبیرستانی بود/ چقدر جوون و لاغر بود+عکس نگاهی به حلقه های نامزدی بازیگران معروف و ستاره های تیم ملی/ از سردار آزمون تا الهام حمیدی و بهاره رهنما+عکس گشت و گذار جذاب و دیدنی حامد آهنگی درکنار همسر و پسرش/ سفر خانوادگی کمدین محبوب همراه خانواده به کیش+عکس نگاهی به چهره دلنشین رهبر معظم انقلاب در دوره نوجوانی+عکس/ دستخط زیبای رهبری در کنار عکسی که به دوستشان هدیه دادند (فیلم) خودزنی هوادار دو آتیشه نساجی در حاشیه بازی با پرسپولیس / اگه نرم تو استادیوم خودمو میکشم! سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی مجری بهش میگه فرض کن یه چوب کبریتی +ویدئو/فقط اونجاش که میگه مگه میشه یه تنه درختی چیزی...🤣 هنرنمایی های شگفت انگیز اُوستا نجار خوش ذوق در ساخت تخت خواب و کتابخانه برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 تصویری متفاوت از بن سلمان با یک عینک عجیب! +عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 + فیلم عکس های جالب و تاریخی از گدایان ایرانی دوره قاجار/ از گدای گاو سوار تا گدای سبیل دراز! دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج خلاقیت تحسین برانگیز یک سبزی فروش باسلیقه ایرانی برای کشاندن مشتری به مغازه/ باریکلا به این هوش و هنر+عکس آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟ نوشته جالب و پربازدید یک بقال ایرانی برای نسیه ندادن اجناس حماسه ساز شد/ بنده خدا بدجور زخم خورده است+عکس آخرین عکس تلخ رضا داوودنژاد با خانواده دختر عمویش مونا داوودنژاد که به یادگار ماند+عکس رونمایی از تیپ باکلاس و شیک پوریا پورسرخ در عروسی خواهرش/ خواهر و برادر صمیمیت میباره ازشون+عکس (عکس) اتاق خواب مخصوص فرحناز پهلوی در کاخ نیاوران ؛ از وان و روشویی و دستشویی مخصوص کودکان تا یوزپلنگ ایرانی/ داشتن همچین امکاناتی هنوزم برای همه قفله، چه برسه به اون موقع‌ها!!! فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) سفره چیدن سمانه پاکدل، مهتاب دلنوازان برای مهمونای عزیز و گرامیش/ به به چه رنگ و لعابی (فیلم) غلغل کردن چشمه نفت خام در مزرعه برنج یک شالیکار خوش شانس خوزستانی/ شانس اگه تصویر بود... فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 چیدمان بوفه شیک و خاص خانه مدرن نسرین مقانلو با ظروف دکوری قدیمی/ خونه اس یا آنتیک فروشی؟ (عکس) رونمایی از هدیه های خاص مینا مختاری، همسر بهرام رادان / وقتی مامان بشی جنس کادوهایی که میگیری کلا عوض میشه! دو نفره پدر و دختری جواد رضویان و دخترش در کنار دریا+عکس قابی جالب از «جومونگ» در کنار «سعید معروف»+عکس ذوق زدگی و خوشحالی علی ضیا از پذیرایی جالب هتل محل اقامتش در اصفهان؛ کاهو با سکنجبین+ ویدیو (فیلم) تقلید صدا و حرکات شکیب آوای باران در مقابل حمیدرضا پگاه، بایگر نقش طاها در این سریال / بنده خدا رو وسط خیابان نگه داشتن! ادعای وکیل زهره فکورصبور درباره دستگیری فردی مشکوک در پرونده خودکشی این بازیگر جوان و مطرح کشور+ویدیو (فیلم) پیمان معادی با دخترش در افعی تهران همبازی شد / ماشالا دخترش چقدر بزرگ شده ... صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: وقتی ازش علت سربازی نرفتن و میپرسن و میگه بخاطر تک پدری معاف شدم😅 +فیلم (فیلم) خواستگاری ایمان صفا در سریال اکازیون با گل های قبر مادرش! / تا کمیته رو دید فرار کرد آقای عاشق پیشه تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند! تدارک مسافرت 4 روزه از مبدا بلژیک به مقصدی نامشخص توسط سپیده بزمی پور با رونمایی از چمدان های بامزه و باکلاسشان+عکس/ خوش بگذره (فیلم) ارسطوی پایتخت و عمو حسن، املتی معروف به هم رسیدند! / به قول عمو حسن: عجب سوسیسیه، همش گوشته! خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای سیخ زدن مرغ حماسه ساز شد+عکس/ لامصب مُرغه یه قیافه ای گرفته انگار تقصیر منه😂 خلاقیت بی نظیر یک طراح در طراحی تخت خواب هایی با الهام از میوه ها و کیک/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 + فیلم
دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج
آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟
همدستی خواهرزن و قاچاقچی مواد مخدر برای آدمکشی/ راز جسدی که در انباری پنهان شده بود
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند!
عرض ارادت و احترام فوتسالیست های قهرمان به رهبر انقلاب+ عکس/ دورهمی دوستانه و صمیمی ورزشکاران با آیت الله خامنه ای
بیوگرافی و زندگی خصوصی امین میری،زهرمارخان سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بازارگردی مهراب و پیمان قاسمخانی با دختر خاله‌شان بعد از 20 سال دوری
دختر بچه 10 ساله همبازی‌اش را در تهران به قتل رساند!
عکس العمل هوشمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب با اطلاع یافتن ایشان از لغو دیدارشان از سوی مقام عالی‌رتبه سیاسی در هواپیما/ سرتعظیم فرو آوردن سران در برابر ابتکار شجاعانه رهبری