آشنایی با مدرسه عمادیه گرگان

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با مدرسه عمادیه گرگان
یکی از آثار تاریخی گرگان که با معماری بسیار زیبا بنا شده است، مدرسه عمادیه است این بنای تاریخی متعلق به اواخر دوره تیموریان یا اوایل دوره صفوی است. مدرسه عمادیه مربوط به دوره صفوی است و در گرگان، محله درب نو واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

شاید شهر سرسبز گرگان بیش تر به خاطر زیبایی های طبیعی اش شناخته شده باشد ولی در این دیار کهن و در دل بافت تاریخی اش حکایت هایی قدیمی نهفته که تنها با تماشای معماری و سیر در محله قدیمی آن می توان گوش به این حکایت ها سپرد. محله درب نو گرگان، خانه بسیاری از بناهای تاریخی از ادوار مختلف است و گشت و گذار در آن همچون ماشین زمان شما را به اعماق تاریخ می برد.

مدرسه عمادیه گرگان از جاهای دیدنی گرگان است که در دوره شاه سلیمان صفوی ساخته شد و در تاریخ ۱۹ مهر ماه سال ۱۳۷۸ هجری شمسی با شماره سند ۲۴۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این مدرسه پلانی مستطیل شکل و چهار ایوان در دو طبقه دارد که امروزه به عنوان حوزه علمیه استفاده می شود. ساختمان اصلی این مدرسه دارای ۱,۵۵۰ متر زیربنا است و عمده مصالح به کاررفته در ساخت آن شامل چوب، خشت، آجر، سفال و سنگ می شود. وجود ایوان ها، طاق های جناغی و هلالی، آجرکاری های زیبا و در و پنجره های متعدد چوبی جلوه خاصی به این بنا داده اند.

مدرسه عمادیه گرگان

چرا بازدید از مدرسه عمادیه گرگان پیشنهاد می شود؟

  • این بنای تاریخی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
  • تماشای فضای مدارس چند صد سال پیش یک ماجراجویی تاریخی خواهد بود.
  • بازدید از این بنا می تواند نگاه ها را معطوف آن کند تا قدمی در حفظ و حتی مرمت آن برداشته شود.

درباره مدرسه عمادیه

مدرسه عمادیه که نام های دیگری همچون مدرسه آقا حسین عمادیه یا دروازه نو دارد، از بناهای قدیمی شهر گرگان و از جاذبه های گردشگری استان گلستان است که در سال ۹۵۲ هجری قمری در دوره پادشاهی سلیمان صفوی به وسیله روح الله حسینی استرآبادی تاسیس شد.

این مدرسه تاریخی با ۱,۵۵۰ متر وسعت از آب انبار، قبرستان، حمام، مغازه های گوناگون، مسجد گلشن، مجموعه چند تکیه، بافت و عناصر عمده محله درب نو و نیز قسمتی از بافت بازار کهنه استرآباد تشکیل شده است. اخبار دقیقی درباره زمان ساخت این مدرسه موجود نیست؛ ولی اصل بنا به اواخر دوره تیموری و به خصوص اوایل دوره صفویه مربوط می شود.

ورودی مدرسه مزین به در چوبی زیبایی است که در ضلع غربی بنا قرار دارد. سپس به حیاط سنگفرش مدرسه وارد می شوید که محو تماشای حال و هوای سنتی آن خواهید شد. درست مثل خانه های تاریخی، حوضی بزرگ در وسط حیاط قرار گرفته که با درختان نارنج احاطه شده است. دورتادور حیاط نیز ۱۹ حجره برای تحصیل و علم آموزی دانش آموزان وجود دارد.مدرسه عمادیه گرگان در طول سال های متمادی و در جریان مرمت بارها دستخوش تغییرات شده است و سرانجام در تاریخ ۱۹ مهر ماه سال ۱۳۷۸ با شماره سند ۲۴۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.این مدرسه که جزو قدیمی ترین مدارس کشور به حساب می آید؛ امروزه به عنوان حوزه علمیه مورد استفاده است و اگر قبل از ظهر به این بنا سر بزنید، طلابی را می بینید که در ایوان ها یا پیشخوان های تخته ای به گفتگو مشغول هستند.

مدرسه عمادیه گرگان

معماری مدرسه عمادیه

مدرسه عمادیه پلانی به شکل مستطیل دارد و به صورت چهار ایوانی با حیاط مرکزی است که همه عناصر آن به طور قرینه و با شکل و ترتیب منظم و یکسانی کنار یکدیگر قرار دارند. در گوشه غربی مدرسه، ورودی بنا به طور مسقف و پوشیده از تیرهای ضخیم چوبی افقی خودنمایی می کند. چهار ایوان مدرسه از درون حیاط دارای پیشخوان تخته ای با نرده های زیبا هستند و جذابیتی دوچندان به حیاط آن داده اند که درختان، باغچه و حوض آب را در خود جای داده است. حجره ها به شکل یکسان و زیبایی دورتادور محیط داخلی بنا ساخته و حجره های شبیه به هم به وسیله ایوان ها از یکدیگر متمایز شده اند.

بالای طبقه دوم مدرسه گلدسته چوبی کوچکی قرار دارد که در واقع محلی برای ایستادن موذن و اذان گفتن بوده است. از ویژگی های معماری این بنا می توان به سقف آن اشاره کرد که همچون خانه های شمالی به صورت شیب دار و از سفال است.

دو عدد سکو به منظور استراحت، قبل از در ورودی وجود دارد. پس از در اصلی مدرسه، ایوان زیبای شرقی پدیدار می شود که روبه روی ایوان غربی قرار دارد. از درون مدرسه جرزهای ورودی دارای طاق نماهایی هستند که تقریبا نیم متر بالاتر از سطح زمین بنا شده اند.این ساختمان، حیاط مستطیل شکل مرکزی داشته و در سمت جنوب و شمال و شمال غربی نیز حیاط خلوت دارد. بنای مدرسه دارای کرسی چینی و بندکشی است و جرزهای آجری آن با ملات گل و آهک پوشانده شده اند و جرز خشت خام نیز در برخی نقاط به چشم می خورد.

مدرسه عمادیه گرگان

در مدرسه عمادیه گرگان از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

اصلی ترین درب ورودی مدرسه، در چوبی زیبایی است که در ضلع غربی بنا قرار دارد و گفته می شود از مدرسه علمیه یوسفیه واقع در میرکریم به اینجا آورده شده است. به حیاط سنگفرش مدرسه که وارد شوید محو تماشای حال و هوای سنتی آن می شوید. درست مثل خانه های تاریخی، حوضی بزرگ در وسط حیاط قرار گرفته که با درختان نارنج احاطه شده است. دور تا دور حیاط نیز حجره هایی دیده می شود که محل تحصیل و علم آموزی دانش آموزان بوده است.
تعداد حجره های مدرسه عمادیه به ۱۹ عدد می رسد، این حجره ها با رنگ آمیزی آجرها، ایوانچه ها، طاق و طاقچه های جناغی و هلالی، آجرکاری های زیبا و درب و پنجره های متعدد چوبی جلوه خاصی به بنا داده اند ولی زیباترین بخش مدرسه عمادیه ایوان غربی و تالار بزرگش است.

نقشه و معرفی بخش های مختلف مدرسه عمادیه گرگان

در بخش ورودی مدرسه درب چوبی بزرگی قرار دارد، که با گشودن آن پا به یک سراسری نسبتا بزرگی می گذارید، ساختمان اصلی مدرسه ۱۵۵۰ متر مربع زیر بنا دارد و دارای قسمت های مختلفی نیز است، این مدرسه یک بنای کامل است مدرسه عمادیه علاوه بر این که حجره هایی برای برگزاری کلاس های درس نظیر قسمت های آب انبار، مسجد، حمام، تکیه، گورستان و حتی چندین باب دکان هم دارد.

این مدرسه دارای یک حیاط بزرگ است و مانند بسیاری از بناهاب قدیمی در ایران، حوضی مستطیل شکل و بزرگ در وسط محوطه قرار دارد، دور تا دور بنایی که امروزه باقی مانده حجره هایی قرار گرفته اند که روزی محلی برای علم آموزی بودند، ویژگی منحصر به فرد این بنا معماری خاص و فوق العاده زیبای آن است، معماری بنا کاملا ساده و به شکل متقارن و زیبا است.مدرسه دارای دو طبقه است و در هر چهار طرف حیاط ایوان های بزرگی قرار گرفته اند، علاوه بر این در قسمت ورودی حیاط نیز دو سکو کوچک ساخته شده اند که محلی برای رفع خستگی و نشستن رهگذران بوده.بر فراز طبقه دوم مدرسه یک مناره کوچک چوبی بنا شده که این مکان برای ایستادن موذن و گفتن اذان بوده است. مدرسه عمادیه دارای سقفی به شکل شیب دار و از سفال ساخته شده است که مانند بناهای قدیمی دیگر در مناطق شمالی کشور است، بخش های دیگر بنا از سفال، خشت، سنگ و چوب ساخته شده اند، حیاط مدرسه به طور کاملا سنگ فرش شده و در قسمت مرکزی آن جوی آبی قرار دارد.

البته با نگاهی گذرا و ساده به دور تا دور این بنا می توانید نبود برنامه های مراقبتی خاص برای جلوگیری از این بنا را مشاهده کنید، این فقدان از عدم رعایت بهداشتی در بخش های از مدرسه گرفته تا عدم جمع آوری وسایل غیر ضروری در جای جای بنا. بی شک با تدابیری می توان این بنای تاریخی و زیبا را که امروزه کاربری دارد را به یک بنا با ظاهری شکیل تر و مرتب تر تبدیل کرد.

شرایط بازدید مدرسه عمادیه گرگان

در حال حاضر کاربری مدرسه عمادیه برای حوزه علمیه است، مدرسه هر روزه از ساعت۸ صبح تا ۱ بعد ظهر محلی است برای تجمع طلاب، اگر گذر شما به این مدرسه که در مستر بلیط آن را شناختید افتاد خواهید دید که در گذشته چطور طلاب در کنار و گوشه این مدرسه و بر روی ایوان های کوچک جلو حجره ها می نشینند و به گفتگو می پردازند.

در یکا یک حجره ها هم استادان و شاگردان به سبک روزگار گذشته بر روی زمین می نشینند و به علم آموزی مشغول هستند. گردشگران می توانند برای بازدید از این بنا در ساعات اداری به این مکان بروند و در مقابل بازدید از افراد هزینه ای دریافت نمی شود.

برای رفتن به این مکان قدیمی می توانید بعد از رسیدن به خیابان امام خمینی، وارد بازار تعلبندان شوید، بدین گونه علاوه بر بازدید از این بازار زیبا و زنده، به راحتی به محله درب نو دسترسی می یابید. مدرسه عمادیه در نزدیکی مسجد گلشن قرار دارد، البته این مسجد در زمان گذشته بخشی از ساختمان این مدرسه بود.

نکات بازدید از مدرسه عمادیه


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان