آشنایی با مبادله اتمی در بازار ارزهای دیجیتال

  دوشنبه، 11 اسفند 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با مبادله اتمی در بازار ارزهای دیجیتال
اتمیک سواپ (Atomic Swap) با هدف از بین بردن تمرکز در تبادلات میان رمزارزها و آلت کوین‌های مختلف ایجاد شده است. در این پلتفرم نیاز به هیچ واسطی وجود ندارد و افراد می‌توانند به طور کاملاً مستقل به مبادلات رمزارزها به صورت نظیر به نظیر بپردازند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، تصور کنید چه اتفاقی می افتاد اگر معاملات ارزهای دیجیتال هیچ کارمزدی نداشت و هیچ صرافی هک نمی شد! غیر واقعی و سورئال به نظر می آید؟ پس جالب توجه است بدانید که به زودی این اتفاق با استفاده از مبادلات اتمی در دنیای کریپتو رخ خواهد داد و دیگر هیچ هک یا کارمزدی وجود نخواهد داشت! در حوزه کریپتو، داستان هک شدن صرافی موضوع جدیدی نیست. چنین اتفاقاتی به این دلیل رخ می دهد که صرافی های متمرکز، خدمات معاملات را ارائه می دهند. این صرافی های متمرکز همچنین می خواهند با استفاده از کاهش کارمزدهای معاملات خود سود و سرمایه بیشتری بدست آورند و این درحالی است که صرافی کاملا غیرمتمرکز هنوز وجود ندارد. اگر هیچ کارمزدی برای معاملات وجود نداشته باشد، هیچ انگیزه ای برای داشتن صرافی های متمرکز وجود نخواهد داشت و در این صورت هیچ صرافی و هیچ حمله هک مرتبط با آن وجود نخواهد داشت. برای به تحقق پیوستن موارد ذکر شده، فناوری جدیدی به نام مبادلات اتمی یا (atomic swaps) به وجود آمده است که به وسیله آن حوزه کریپتو امن تر و کامل تر خواهد شد.

اتمیک سواپ (Atomic Swap) یا مبادله اتمی

مبادله اتمیک تکنیکی است که امکان تبادل سریع دو رمزارز مختلف را که در شبکه های مجزا از بلاکچین اجرا می شوند، فراهم میکند. این روند که به عنوان مبادله متقابل اتمیک نیز شناخته می شود، مبتنی بر قراردادهای هوشمند است و به کاربران این امکان را می دهد تا رمزارز های خود را مستقیماً از کیف پول های شخصی خود مورد معامله قرار دهند. بنابراین مبادله های اتمیک، اساساً، معاملات نظیر به نظیر در بلاکچین های مختلف هستند.

علیرغم اینکه این روش نوآورانه است، ایده معاملات بین زنجیره ای سال هاست که مورد بحث است. تیر نولان اولین کسی بود که در سال 2013 یک پروتکل کامل مبادله اتمیک را توصیف کرد. با این حال، یک پروتکل مبادله ای غیرقابل اعتماد به نام p2ptradex توسط دانیل لریمر در سال 2012 ارائه شد که برخی آن را نمونه اولیه مبادله اتمیک می دانند.

در سال های اخیر، بسیاری از توسعه دهندگان شروع به آزمایش پروتکل های مبادله اتمیک کردند. شواهد نشان می دهد که بیت کوین، لایت کوین، کومودو و دکرد همگی نقش مهمی در این روند داشته اند.

ظاهراً، اولین مبادلات نظیر به نظیر اتمیک در سال 2014 انجام شده است اما در سال 2017 بود که این تکنیک توسط عموم مردم شناخته شد و این به دلیل مبادلات موفقیت آمیز بین LTC / BTC و DCR / LTC بوده است.

مبادلات اتمی داخل زنجیره (On Chain) و خارج از زنجیره (Off Chain)

همان طور که پیشتر گفتیم، مبادلات اتمی هم بر روی زنجیره و بلاکچین اصلی و هم به صورت خارج از زنجیره انجام می شوند. در ادامه هر یک را توضیح می دهیم:

مبادلات اتمی داخل زنجیره

مبادلات آن چین بر روی بلاک چین هر یک از دو ارز دیجیتال ثبت خواهد شد. برای انجام یک اتمیک سواپ آن چین، هر دو ارز دیجیتال میبایست شرایط زیر را دارا باشند:

● پشتیبانی از HTLC
● دارا بودن الگوریتم هش یکسان

مبادلات اتمی خارج زنجیره

از طرف دیگر مبادلات خارج از زنجیره، امکان صورت دادن اتمیک سواپ در بیرون از زنجیره اصلی بلاک چین را ممکن میسازند. این مبادلات در جایی صورت میگیرند که اصطلاحاً آن را لایه دوم نامگذاری میکنیم. بیت کوین و لایت کوین اولین مبادله اتمی خارج از بلاکچین را روی شبکه لایتنینگ در نوامبر ۲۰۱۷ اجرا کردند.

مزایای مبادلات اتمی

۱. اتمیک سواپ، دنیای ارزهای دیجیتال را وسیع تر از صرفا یک پول دیجیتال می کند. از آنجا که افراد با ارزهای دیجیتال متفاوت قادر به تعامل با یکدیگر خواهند بود، دنیای ارزهای دیجیتال محدود به چند ارز دیجیتال نخواهد بود و روز به روز دارایی های متنوع تری به این حوزه افزوده خواهد شد.

۲. درحال حاضر قابلیت همکاری بین دارایی های مختلف در دنیای ارز های دیجیتال یک مشکل بزرگ است. مبادله اتمی قصد دارد کاربران همه ارز های دیجیتال را در کنار هم جمع کند تا تعامل آن ها با یکدیگر را تسهیل کنند.

۳. صرافی های متمرکز مستعد حملات گسترده ای هستند. مبادله اتمی نیاز به داشتن واسطه هایی از قبیل صرافی های متمرکز را برطرف می کند و مبادلات را تا حد ممکن مستقیم و روشن می کند.

۴. صرافی های متمرکز مشکوک به خطرات مربوط به نگهداری و فساد داخلی هستند. نگهداری کیف پول و غیر فعال کردن برداشت ها دو مشکل بزرگ است. مبادله اتمی کنترل واسطه ها بر پول شما را از بین می برد.

۵. معاملات مستقیم بین کیف پول ها ویژگی مهم غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال را در آن ها پیاده سازی می کند. صرافی ها به طور کلی برای اهداف نظارتی طراحی شده اند، این روش کار، کل روند معاملات را به طور فزاینده ای متمرکز می کند.

۶. از آنجا که مبادله اتمی مستقیماً دو کیف پول را به یکدیگر متصل می کند، تمام مراحل و تأیید های مورد نیاز مبادلات متمرکز را برطرف می کند. این روش بسیار سریعتر است.

۷. صرافی های متمرکز معمولاً هزینه های زیادی را به شما تحمیل می کند، به ویژه هنگامی که می خواهید کلید خصوصی ارزهای خود را به کیف پول خود برگردانید. در این روش این هزینه ها کاهش یافته اند.

معایب مبادلات اتمی

۱. هنوز کاملاً توسعه نیافته است

تنها چند ارز رمزنگاری شده برای مبادله اتمی در دسترس است و بیشتر آنها با بیت کوین یا Litecoin (که یک چنگال بلاکچین بیت کوین است) مبادله می شوند. کل سیستم مبادله اتمی هنوز کاملاً توسعه نیافته است و به احتمال زیاد هنوز هم به پیوند با بیت کوین نیاز دارد. به عنوان مثال، ما سکه A و سکه B داریم. در این زمان به احتمال زیاد هیچ مبادله مستقیمی بین سکه A و سکه B در دسترس نیست، این بدان معنی است که سکه A باید ابتدا به بیت کوین مبادله شود و سپس همان مقدار بیت کوین نیاز دارد که با سکه B مبادله شود.

۲. کاربر پسند (User Friendly) نیست

در شکل فعلی، مبادله اتمی به سطح دانش بالایی از برنامه نویسی و پروتکل های بلاکچین نیاز دارد. فقدان رابط کاربری گرافیکی مناسب یک نقطه ضعف بزرگ است زیرا کسی نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند و این به معنی مقبولیت کمتر است.

۳. به دفعات لازم آزمایش نشده است

در بین انجام مبادلات اتمی چندین اتفاق ممکن است رخ دهد. آدرسهای فرستنده و گیرنده می توانند از طریق حملات به خطر بیفتند. هنوز سو استفاده هایی وجود دارد که ممکن است به محض پذیرش جریان اصلی مبادله اتمی حاصل شود و تنها راه کشف این خطرات آزمایش دقیق پروتکل و بررسی آن از چندین زاویه است که هنوز انجام نشده است.

به طور کلی، این معایب در مقایسه با انبوه مزایا فقط موانعی جزئی هستند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (193 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (84 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (36 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (26 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (12 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب خطاب به پسرانشان: اگر می‌خواهید داخل اقتصاد شوید، شناسنامه‌تان را عوض کنید، لقب خامنه‌ای را بردارید
مردی که بعد از 19 سال پی به مَرد بودن زنش برد
ثروت نجومی هانده ارچل بازیگر محبوب ترکیه ای/خانم بازیگر اهل کار خیر هم هستن + عکس
(عکس) مانتو بلوچی و شلوار طلاکوب سحر دولتشاهی، همسر همایون شجریان، در کنار پژمان جمشیدی/ چقدر اصیل و زیباست
(ویدئو) صید ماهی غول پیکر از دریای خزر توسط ماهیگران ترکمنستانی
دختری که توانست دل ناصرالدین شاه را بدزدد/توصیف زیبایی شاه از دختر دلربا ++عکس
ابتکار خلاقانه مسعود پزشکیان با پوشش متفاوت در مراسم تنفیذ+عکس/ حماسه آفرینی در دانلود ورژن جدید...
مادری که در قبر زایمان کرد
لحظه به لحظه با مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری در حسینیه بیت رهبری
گزارش تصویری از حضور چهره های شناخته‌شده سینما و ورزش در مراسم ختم سعید راد/ از چهره متفاوت استاد پرستویی و علی پروین تا امین حیایی،مهراوه شریفی‌نیا و نفس بازغی
لوازم آشپزخانه سفید یا سیلور؛ کدام انتخاب بهتری است؟
چرا ترامپ از کاملا هریس می‌ترسد؟
یادی کنیم از فن کمر مازندرانی بهروز فریبا، خواهرزاده محسن تنابنده در سریال "پایتخت"، که روی رحمت پیاده کرد/ یه فن زد در حد المپیک پاریس و رحمتو ناکار کرد 🤣
شیائومی از خودروی 1500 اسب‌بخاری خود رونمایی کرد
(عکس) کد مورس همستر 7 مرداد+ آموزش دریافت یک میلیون سکه رایگان در برنامه فقط تا ساعت 22 امشب
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌