آشنایی با موزه استاد صنعتی در تهران

  سه شنبه، 14 تیر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با موزه استاد صنعتی در تهران
موزه استاد علی اکبر صنعتی در سال ۱۳۲۵ تأسیس شد. این موزه نزدیک به ۶ هزار تابلو و بیش از هزار پیکره و تندیس گچی، سنگی و برنزی از شخصیت‌های علمی و ادبی ایران و تیپ‌های گوناگون اجتماعی آفرید که شماری از آنها در موزه استاد صنعتی نگهداری می‌شود.

یکی از موزه های شهر تهران موزه علی اکبر صنعتی است که برای نمایش آثار این هنرمند راه اندازی شده است. علی اکبر صنعتی در مدت حیاتش نزدیک به ۶ هزار تابلو و بیش از هزاران مجسمه گچی، سنگی و برنزی خلق کرد که شخصیت های علمی و ادبی ایران و تیپ های گوناگون اجتماعی را می توان در آنها دید. تعدادی از این آثار در ساختمانی مربوط به دوره قاجار نگهداری می شوند و علاقه مندان را به سوی خود می کشانند. این موزه حدود 350 متر با متروی امام خمینی فاصله دارد و به راحتی می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

پیشینه موزه استاد صنعتی

علی اکبر صنعتی، متولد سال ۱۲۹۵، در کرمان یکی از کودکان پرورش یافته پرورشگاه صنعتی کرمان است. او که از آغاز به نقاشی علاقه مند بود به مدرسه کمال الملک وارد گردید و پس از ۱۲ سال موفق به اخذ دانش نامه لیسانس شد. علی اکبر صنعتی در طی ۶۲ سال کار خود، نزدیک به ۱۰۰۰ نگاره و ۴۰۰ پیکره (مجسمه) ساخت. صنعتی از نخستین پیکره تراشان و نگارگران سبک رئالیسم معاصر و بنیادگذار نخستین موزهٔ آثار هنری معاصر است.

عمارت موزه صنعتی بر جای مانده از عمارتهای دوره قاجار میدان توپخانه (امام خمینی) است. رضا خان در زمان نخست وزیری و قبل از رسیدن به شاهی در این خانه زندگی می کرده است و جلسه ای را در زیرزمین این خانه شب قبل از رای گیری برای انحلال سلسله قاجار با برخی نمایندگان برگزار کرده است. در سال ۱۳۲۴ به کوشش عبدالحسین صنعتی زاده، پسر حاج علی اکبر صنعتی زاده بنیادگذار پرورشگاه صنعتی کرمان (با نام استاد علی اکبر صنعتی نقاش و پیکره ساز اشتباه نشود)، و با آثار علی اکبر صنعتی کرمانی باززنده سازی و به موزه و نمایشگاه تبدیل شد و به جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران واگذار می شود. موزه صنعتی به صورت رسمی در سال ۱۳۲۵ آغاز به کار می کند. پس از آن در سال ۱۳۳۰ استاد صنعتی نمایشگاه و کارگاهش را به میدان راه آهن جابه جا کرد که شوربختانه در رخدادهای سال ۱۳۵۷ مورد تازش قرار می گیرد و آثارش از میان می روند. جمعیت شیر و خورشید سرخ هم دچار دگرگونی نام می شود و با عنوان جمعیت هلال احمر، موزه را اداره می کند. در همین سال ها برخی از هنرمندان دیگر هم آثار خود را به استاد صنعتی پیشکش می کنند و این آثار هم در موزه صنعتی به نمایش عموم گذاشته می شود. در کتاب راهنمای موزه ها و بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی در سال ۸۳ اعلام شده در این موزه ۶۰۰۰ هزار نقاشی، هزار مجسمه سنگی، برنزی و گچی وجود دارد.

با آغاز پروژه ساخت متروی تهران در سال ۱۳۷۶ تعطیلی موزه صنعتی نیز آغاز می شود و به دلیل ساخت مترو برخی از ساختمان های میدان ویران می شوند و ساختمان موزه صنعتی با بی دقتی شرکت مترو و مدیریت وقت موزه، آسیب می بیند. در سال ۱۳۸۶ شرکت مترو تصمیم می گیرد ورودی های ایستگاه مترو امام خمینی را افزایش دهد. یکی از ورودی ها هم از زیر ساختمان موزه صنعتی انتخاب می شود و این دلیلی می شود برای تعطیلی دوباره موزه. در سال ۱۳۹۵ سازمان میراث فرهنگی با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران بازسازی و نوسازی بنا و پیکره ها را آغاز کردند. که یکسال بعد به پایان رسید و موزه دوباره فعال شد.

 موزه استاد صنعتی

معماری موزه استاد صنعتی

ساختمان موزه صنعتی از ساختمان های باقی مانده عصر قاجار است. ساختمان در دو طبقه ساخته شده و طبقه یکم با تالاری بزرگ که در ورودی آن در جنوب شرقی عمارت است، دو در دیگر نیز برای موزه وجود دارد که یکی در جنوب غربی عمارت و دیگری در خیابان خیابان فردوسی است. در فردوسی به به نیم طبقه دوم راه دارد، در طبقه اول دستشویی، آشپزخانه و انبار قرار دارد و در شمال غربی موزه صنعتی یک حیاط کوچک قرار دارد. ورودی ها و پنجره ها به صورت نعل اسبی بوده و ستونها با گچبری قاشقی مزین شده و سرستونها نیز با گچبریهای زیبا آذین بندی شده اند. ازاره های سنگی به بلندای یک و نیم متری پیرامون موزه صنعتی را دربر گرفته و نما با آجر کاری و کاشی های ۷ رنگ معرق تزئین شده است.

بنای موزه استاد متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی است که در دوران پهلوی به جمعیت شیر و خورشید سابق سپرده شد. در اصل این بنا به عنوان نخستین مرکز شیر و خورشید قلمداد می شود که به مدت پنج سال فعالیت داشت. بنابراین از این منظر، بنای موزه نماد آغاز فعالیت های بشردوستانه هلال احمر محسوب می شود. این بنای تاریخی در ۲۴ آبان سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای موزه استاد صنعتی تهران

دیدنی ها و امکانات موزه صنعتی تهران

نزدیک به ۶ هزار تابلو و بیش از هزار پیکره و تندیس گچی، سنگی و برنزی از شخصیت های علمی و ادبی ایران و تیپ های گوناگون اجتماعی در موزه استاد صنعتی نگهداری می شود. یکی از جالب ترین این تندیس ها، مجسمه گروهی از زندانیان سیاسی دوره قاجار است. این تندیس در مرکز موزه قرار دارد.

برخی از چهره های برجسته که می توان تندیس های آن ها را در موزه صنعتی تهران مشاهده کرد، شامل فردوسی، سعدی، مسیح مصلوب، دهخدا، کمال الملک، کریم خان زند، جواهر لعل نهرو، مهاتما گاندی، لویی پاستور، ملک الشعرای بهار، شاه عباس و نادرشاه افشار می شود.علاوه بر مجموعه تندیس ها، موزه صنعتی دارای سالن تئاتر، شهر فرنگ، نمایشگاه تک چهره ها و موزه مردم شناسی است. «علی اکبری» مدیر موزه های جمعیت هلال احمر در مورد انتقاد برخی ها به نصب آسانسور در موزه استاد صنعتی تشریح کرده است:

افراد زیادی به این موزه می آیند که جانباز و معلول هستند ولی با موزه خاطره دارند و مشتاق هستند که از طبقه دوم هم بازدید کنند. از همین رو موزه استاد صنعتی اولین موزه ای است که در آن آسانسور نصب شده است.ضمن اینکه جمعیت هلال احمر اساسا نگاه انسانی دارد و موظف به پاسخگویی به معلولان است.

 موزه صنعتی تهران


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (636 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (566 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...