دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / گردشگری /

آشنایی با جاذبه های قلعه آمبر در هند 

سه شنبه، 16 اسفند 1401
قلعه آمبر یکی از بهترین مقاصد گردشگری شهر جیپور در کشور هندوستان است که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و اسم خود را از الهه امبه گرفته است. این قلعه پر از شگفتی‌های هنری و نقاشی‌ها، حکاکی‌ها و معماری‌های جالبی است.

نیمه دوم هر سال که می شود تور هند به یکی از پرطرفدارترین تورهای گردشگری تبدیل می شود آب و هوای مناسب هند در این زمان از سال بهترین فرصت برای دیدن از جاذبه های بینظیر این کشور است. اگر به ایالت راجستان و شهر جیپور بروید مجموعه ای از بهترین جاذبه ها در انتظارتان است. از مهمترین جاذبه های جیپور قلعه امبر (Amer Fort) است، قلعه ای باشکوه که هر گردشگری به محض رسیدن به این شهر دلش می خواهد از آن بازدید کند. در ادامه ساعد نیوز را همراهی کنید تا با قلعه امبر بیشتر آشنا شوید.

قلعه امبر نه فقط یکی از بهترین مقاصد گردشگری در شهر جیپور که در کل راجستان است. قلعه امبر و جایگار به عنوان یک ساختمان در نظر گرفته می شوند و یک راه زیرزمینی این دو قلعه را به هم وصل می کند، راهی که به نظر می آید در زمان جنگ و حمله دشمنان به عنوان راه فرار استفاده می شده است. این قلعه بر روی تپه آراوالی قرار دارد و توسط «راجا من رینگ اول» یکی از نه وزیر بزرگ دربار اکبر ساخته شده هرچند که بعدها پادشاهان دیگر این قلعه را بزرگ تر کردند. معماری خیره کننده این قلعه ترکیبی از معماری هندی و مغولی است و از سنگ ماسه های قرمز و مرمر درست شده است. این قلعه جایی است که در آن می توانید در میان برج و باروها، دروازه ها و راه های سنگ پوشیده قدم بزنید و چشم اندازهای باشکوه ببینید. یکی از زیباترین چشم اندازه های اینجا دریاچه Maota است که از این بالا زیبایی باشکوهی دارد.

تاریخچه قلعه آمبر

این قلعه روی تپه آراوالی قرار دارد و توسط راجا من رینگ اول از وزیران بزرگ خاندان Kachhawa ساخته شده است که در طی سال‌های بعدی پادشاهان دیگر این قلعه را گسترش دادند. دوران ساخت این قلعه بیشتر از یک قرن به طول کشیده و این نشان دهنده عظمت بنای قلعه است که از سال 1600 میلادی شروع شده و تا سال 1727 میلادی به اتمام رسیده است. قلعه آمبر در سال 2007 در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. این قلعه زیبا علاوه بر یک اقامتگاه ییلاقی برای خاندان سلطنتی، از نظر نظامی نیز اهمیت فراوانی داشته است. قلعه آمبر جیپور و کاخ‌ها محل اقامت مهاراجه‌های قبیله راجپوت و خانواده آنها بوده است که جزو ثروتمندان آن دوران در آن منطقه بوده‌اند. همچنین بنایی مذهبی در نزدیکی قلعه آمبر جیپور واقع شده است که نیایشگاه بسیار مقدس برای هندوها محسوب می‌شود.

معماری قلعه آمبر

معماری این قلعه بسیار خیره کننده است و ترکیبی از معماری هندی و مغولی است که از سنگ ماسه‌های قرمز و مرمر درست شده است. کاخ زیبای داخل قلعه نیز از جنس سنگ ماسه سرخ و مرمر و دارای چهار طبقه است که هر کدام یک حیاط اختصاصی دارند. در ورودی کاخ معبدی خواهید دید که متعلق به شیوا، الهه فرقه چیتانیا است.

معرفی بخش‌های مختلف قلعه آمبر

قلعه آمبر دارای 3 سطح مختلف است که هر کدامشان حیاط جداگانه ای دارند. مجموعه اصلی قلعه شامل دیوان عام و دیوان خاص، شش محل باشکوه یا کاخ آینه، جای ماندیر و سوخ نیواس است. در زمان‌های گذشته از این قلعه به عنوان محل زندگی خاندان سلطنتی استفاده می‌شده است. یکی از محبوب ترین قسمت‌های Amber Palace حکاکی ای معروفی به نام گل جادویی است که بر روی یک سنگ مرمر روی ستون انجام شده است. بر روی این سنگ مرمر 6 طراحی زیبا از گل لوتوس، دم شیر، عقرب، مار کبری، دم ماهی، ذرت و خرطوم فیل حکاکی شده است. یکی از مهمترین جاذبه‌های قلعه آمبر «شیش محل» است که از جنس موزائیک‌های آینه‌ای و شیشه‌های رنگی است، در صورت روشن کردن یک شمع انعکاس آن در هزاران آینه به وجود می‌آید و صحنه‌ای فوق العاده و بی نظیری را در آن زمان خواهید دید. در هنگام بازدید از این قلعه حتما به بالای تپه‌های اطراف قلعه بروید و چشم انداز شهر را از زاویه بالا ببینید. در اطراف این قلعه فروشگاه‌های صنایع دستی و غرفه‌هایی برای خرید سوغاتی برای خودتان و آشنایان وجود دارند. همچنین راهنماهای محلی نیز در این مجموعه برای نشان دادن قسمت‌های مختلف مسلط به زبان هندی و انگلیسی با دریافت مبلغی مشخص در هر ساعتی آماده هستند.

نکاتی برای بازدید از قلعه امبر

  • قلعه امبر یکی از جاذبه های اصلی شهر امبر است، برای همین بیشتر وقت ها شلوغ است. اگر حوصله شلوغی و صف ایستادن را ندارید وسط هفته از این قلعه دیدن کنید.

  • این قلعه و نواحی اطرافش خیلی بزرگ است و پیاده روی تنها راه لذت بردن از زیبایی های قلعه است پس لباس و کفش راحت بپوشید.

  • همراه خودتان بطری آب و کلاه آفتابگیر داشته باشید.

  • در اطراف این قلعه کافه هایی برای استراحت وجود دارد.

کارهایی که باید انجام دهید

  • حتما به بالای تپه های اطراف قلعه بروید.

  • در شهر امبر فروشگاه های صنایع دستی و غرفه هایی هستند که می توانید از آن ها صنایع دستی و کارهای هنری زیبا بخرید.

  • در داخل قلعه می توانید با پرداخت 900 روپیه دو نفری سوار فیل شوید و فیل سواری را هم تجربه کنید.

  • تا شب منتظر بمانید تا نمایش نورها شروع شود و چشم اندازهای تماشایی را در آسمان شب تماشا کنید.

خلاصه

قلعه امبر که با نام قصر امبر نیز شناخته می‌شود، در شهر امبر، در 11 کیلومتری جیپور قرار دارد و یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های راجستان است. دژ را راجامان سینگ اول در قرن شانزدهم ساخت که المان‌های متنوعی از سبک‌های مختلف معماری منطقه را دارا است و از نظر معماری، شاهکار محسوب می‌شود. تک تک جزییات دژ مانند ستون‌ها، دیوارنگاره‌های باشکوه و آثار هنری ساخته شده با شیشه، عاج و چوب صندل، همگی به تنهایی جاذبه‌هایی ارزشمند و دیدنی هستند. این دژ با هیچ کدام از آثار به‌جا مانده از آن دوران، قابل قیاس نیست. از بالای قلعه امبر می‌توانید چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از تپه‌های اطراف و شهر ببینید. از این قلعه به‌عنوان لوکیشن بسیاری از فیلم‌های بالیوودی نیز استفاده کرده‌اند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله