آشنایی با دریاچه سوها در اردبیل

  دوشنبه، 03 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با دریاچه سوها در اردبیل
دریاچه سوها، یکی از مقاصد بکر و کمتر شناخته‌شده استان اردبیل است که مناظر خیره‌کننده و طبیعت سرسبزی را در اطراف خود دارد. این دریاچه حیرت‌انگیز یکی از منزلگاه‌های محبوب طبیعت‌گردان اردبیل نیز محسوب می‌شود و با آب‌وهوای خنک و دلپذیر خود در فصل تابستان، از ظرفیت‌های بسیاری برای جذب گردشگران برخوردار است.

دریاچهٔ سوها از جاذبه های گردشگری استان اردبیل است که در روستای سوها شهرستان نمین واقع شده است و با اردبیل ۳۵ کیلومتر فاصله دارد. دلیل نام گذاری روستای سوها، وجود چشمه ها و آب فراوان در اطراف آن است که با زیبایی چمنزارهای سرسبز و جنگل تنک اطراف خود، هر گردشگری را شیفته خود می کند.

این دریاچه یک آبگیر کوچک بر روی سدی به نام سوها در فاصله ۴ کیلومتری شمال شرقی روستایی به همین نام با ۳۵۰ خانوار که به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند قرار دارد. مردم محلی این ناحیه را سوا هم می نامند. . روستا سوها در هم جواری جنگل فندقلو و چشمه های آب طبیعی وجود دارد.سو» در زبان ترکی به معنای «آب» است و سوا یا سوها جمع آب ها است.

دریاچهٔ سوها

دریاچه سوها در اردبیل را بشناسیم

زیبایی ها و جاذبه های استان اردبیل به آثار تاریخی محدود نمی شود؛ این استان از نظر جاذبه های طبیعی نیز بسیار غنی است. دریاچه سوها که در نزدیکی شهرستان نیمن قرار دارد؛ یکی از جاذبه های طبیعی استان اردبیل محسوب می شود. این دریاچه که به آن سوا نیز گفته می شود در حقیقت آبگیر پست سد سوهاست. دریاچه سوا حدود ۱/۵ کیلومتر طول و نیم کیلومتر عرض دارد.

آب سوا راکد است؛ از این رو نمی توان در آن شنا کرد. اما نگران نباشید چون علاوه بر شنا تفریحات دیگری نیز در اطراف این دریاچه وجود دارد؛ اگر کمی به گشت وگذار در اطراف دریاچه بپردازید و خوش شانس باشید می توانید اسب های زیبایی که در این منطقه زندگی می کنند را ببینید. به علاوه در فصل بهار معمولا اطراف این دریاچه پوشیده از مه است و عطر بابونه به مشام می رسد.

یک سمت دریاچه سوا از جنگل های بکر پوشیده شده و چشم انداز زیبایی دارد. بنابراین اگر از عکاسی لذت می برید این مناظر زیبا را از دست ندهید. در سوی دیگر این دریاچه، تپه های زیبا و مسیر آبشار لاتون است؛ اگر حال وهوای پیاده روی دارید سری هم به آبشار لاتون بزنید. این آبشار بلندترین آبشار چهارفصل ایران محسوب می شود.

در کنار این تپه ها، اهالی روستای سوها، در آلاچیق ها آش دوغ، خوراکی، چای و قلیان و… می فروشند. از روستا تا کنار دریاچه حدود ۵ کیلومتر فاصله است که بخشی از این مسیر را باید با ماشین های آفرود یا نیستان طی کنید. البته در روستای سوها بعضی از محلی ها مسافران را با نیسان به محل دریاچه می رسانند.

روستای سوها در محلی قرار دارد که جنگل های استان گیلان از آن شروع شده و آب وهوای معتدلی نیز دارد. از آنجا که در اطراف این روستا چشمه های آب فراوانی وجود دارد به آن سوها گفته می شود.

توجه: در اطراف دریاچه موبایل آنتن نمی دهد؛ به علاوه از آنجا که در این منطقه امکانات رفاهی برای مسافران وجود ندارد باید تجهیزات مورد نیاز را همراه داشته باشید. البته می توانید پیش از ترک روستای سوها نیز مایحتاج مورد نیاز خود را خریداری کنید. از کمپ زدن در اطراف دریاچه خودداری کنید زیرا در این منطقه حیوانات وحشی نظیر خرس، گرگ، پلنگ، مار و… وجود دارند؛ بنابراین توصیه می کنیم بعد از تاریک شدن هوا در این منطقه نمانید.

آب و هوای دریاچه سوها

آب وهوای سرد و کوهستانی منطقه سوها، این مکان را به یکی از مقاصد گردشگری مناسب در فصل تابستان تبدیل کرده است. هوای مطبوع و غیرشرجی منطقه در کنار طبیعت سرسبز و بکر، دریاچه سوها را به بهشتی وصف ناشدنی و یکی از رویایی ترین مقاصد اردبیل تبدیل می کند.دریاچه سوها در تیرماه منظره ای مه آلود دارد. تلفیق نسیم خنک کوهستان، درختچه های جنگل فندق لو، جنگل های هیرکانی، چشمه سارهای گوارا و آب های فیروزه ای سوها، مژده روزی خاطره انگیز و فراموش نشدنی را به گردشگران می دهد. در تیرماه، مه نسبتا غلیظی سراسر منطقه سوها را می پوشاند و هر نسیم خنک، قطرات آب را با چهره گردشگران آشنا می کند.

 دریاچه سوها

بهترین زمان سفر به دریاچه سوها اردبیل

بهترین زمان سفر به شهرستان نمین و دریاچه سوها، ۶ ماهه اول سال است. هوای این منطقه از فصل پاییز رو به سردی می گذارد و در زمستان، دریاچه سوها به منطقه ای صعب العبور تبدیل می شود؛ گرچه تماشای مناظر پوشیده از برف و زمستانی اردبیل نیز خالی از لطف نیست.

ماهیگیری در دریاچه سوها

دریاچه سوها، آبی راکد دارد که برای شنا و آبتنی مناسب نیست؛ در عوض، همین راکد بودن آب این دریاچه را برای فعالیت هایی مثل ماهیگیری و قایق رانی بهینه ساخته است؛ البته به یاد داشته باشید که ماهیگیری در دریاچه سوها به هیچ وجه کار آسانی نیست . این دریاچه زیستگاه قزل آلای رنگین کمان محسوب می شود و اداره حفاظت از محیط زیست استان اردبیل، نظارت بر این مکان را عهده دار است و از ماهیگیری در فصل تخم ریزی جلوگیری به عمل می آورد.اطراف دریاچه سوها، محل زندگی اسب های وحشی و زیبایی است که کره های آنان در فصل بهار به جست وخیز و بازی می پردازند و گردشگران را به خود مجذوب می کنند.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه سوا

اکنون که قصد دارید سری به دریاچه سوا بزنید؛ بهتر است به گونه ای برنامه ریزی کنید تا به جاذبه های نزدیک به این دریاچه نیز سری بزنید. معروف ترین جاهای دیدنی اطراف دریاچه سوها عبارتند از:

۱. آبشار لاتون

آبشار زیبای لاتون از دامنه شرقی کوه اسپیناس سرچشمه می گیرد و تقریبا ۱۰۵ متر ارتفاع دارد. فاصله سوها تا لاتون تقریبا ۱۶ کیلومتر است و برای طی کردن آن نمی توان از وسیله نقلیه استفاده کرد. این پیاده روی ۱۶ کیلومتری بدون تورلیدر یا راهنما ممکن است خطرناک باشد.

پس از آنکه به روستای کوته کومه رسیدید باید ۶ کیلومتر دیگر نیز پیاده روی کنید تا به آبشار لاتون برسید. این آبشار بلندترین آبشار چهارفصل کشورمان محسوب می شود و تماشای آن در هر فصلی مسحور کننده است

۲. جنگل های فندقلو

اگر راهی ریاچه سوها شدید، بازدید از جنگل بسیار زیبای فندقلو در ۱۰ کیلومتری شهر نیمن را از دست ندهید. این جنگل که ۱۶ هزار کیلومتر وسعت دارد پوشیده از درختان فندق است و به همین علت نام جنگل فندقلو را برای آن انتخاب کرده اند. در این جنگل علاوه بر درختان فندق درختان دیگری از جمله سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی نیز رشد کرده اند که در کنار یکدیگر منظره ای بی نظیر را به وجود آورده اند.

لازم به ذکر است که حیوانات وحشی نظیر گرگ، گراز و خرس (تعداد اندکی خرس در این منطقه باقی مانده) در این جنگل زندگی می کنند. بنابراین به منظور راهپیمایی در این جنگل حتما از یک راهنما کمک بگیرید.

اگرچه دریاچه سوها دریاچه ای طبیعی نیست، اما موقعیت مکانی آن باعث شده تا محیطی ایده آل برای گردشگران به ویژه طبیعت گردان محسوب شود. همانطور که مطالعه کردید علاوه بر دریاچه سوا جاذبه های دیگر بسیاری در این منطقه وجود دارد که سفرتان را لذت بخش تر کند. در سفر به اردبیل در کنار بازدید از جاذبه های گردشگری حتما از غذاهای محلی اردبیل نیز امتحان کنید. نظر شما در مورد این دریاچه چیست؟ چه اطلاعات دیگری از آن دارید؟


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (33 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (26 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (31 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (20 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (11 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (9 نظر) سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (15 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین آتیلا پسیانی با رونمایی از مبلمان شیک و خوشرنگش / تابلو دیواری خاص و سقف پتیه کاری شده+عکس (8 نظر) اجرای زنده عشقانه و بدون دستگاه امیر مقاره در ماشین/ واقعا چه قدرت صدای محشر و معرکه‌ای👌+ویدیو (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
نوه مصدق: پدربزرگم ترجیح می‌داد ایران فقیر ولی مستقل از امریکا و انگلیس باشد
تصاویر دیده نشده از کودکی بازیگر مردمی و با اخلاق جوکر2!/ الیکا عبدالرزاقی چه کوچولو بوده!😍
(تصاویر) دکوری‌های سنگی و شیک خانه‌ی مینا مختاری و بهرام رادان/ از شومینه پر از سنگ تا جا شمعی و میوه‌‌خوری سنگی/ حتی دکوری‌های اتاق پسرشونم مینیمال و باکلاسه
(عکس) عاشقانه ها و رمانتیک بازی همسر مهدی سلوکی ، بازیگر سریال طوبی/ فقط ببین چه خلاقیت و سلیقه ای به خرج داده خانوم👌
درخواست طلاق بر سر عمل دماغ / می‌خواستی زن نگیری!!!
سوزاندن دختر 3 ساله و شستن بدن سوخته با آب دریا!
منتخب روز   
صورت زخمی و خونی آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان +عکس/ تروری که ناموفق ماند خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!