ساعدنیوز
ساعدنیوز

اسرائیل چگونه با آب به جنگ فلسطینی‌ها رفته است؟ تراژدی سرما و بحران آب در غزه

  یکشنبه، 03 دی 1402 ID  کد خبر 368053
اسرائیل چگونه با آب به جنگ فلسطینی‌ها رفته است؟ تراژدی سرما و بحران آب در غزه
ساعدنیوز: یونیسف اعلام کرده است که احتمال مرگ کودکان به‌دلیل قحطی آب 20برابر بیشتر از کشته‌شدن در بمباران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از همشهری، ساختمان‌های فروریخته، خیابان‌های مملو از آوارهای انبار شده و صدای بمباران‌هایی که در غزه قطع نمی‌شوند، تنها بخش کوچکی از بحران و مصیبتی است که این روزها در نتیجه جنگ رژیم‌صهیونیستی بر ساکنان غزه تحمیل شده است. فراتر از تصاویر تخریب‌ خانه‌ها و اماکن مسکونی فلسطینی‌ها داستان اصلی جنگ‌هایی مانند غزه معمولا پس از جنگ‌ خود را نشان می‌دهد. قحطی آب سالم یکی از بحران‌هایی است که اکنون در غزه جنگ‌زده تشدید شده است و حتی برخی کارشناسان گفته‌اند که قحطی آب آشامیدنی در غزه اقدامی عمدی از سوی صهیونیست‌ها برای فشار بیشتر بر اهالی غزه است.


سلاحی به نام آب

کمبود آب شرب سالم در غزه یک بحران ساختگی و عمدی از سوی صهیونیست‌هاست که حتی قبل از جنگ غزه نیز جریان داشته است. این بحران اما اکنون در نتیجه جنگ غیرقابل تحمل شده و صهیونیست‌ها با جلوگیری از ورود آب شرب به غزه دست به یک بحران ساختگی علیه ساکنان غزه زده‌اند. به‌عبارت دیگر، می‌توان گفت که رژیم صهیونیستی از آب به‌عنوان یک سلاح علیه مردم غزه استفاده می‌کند.

کمبود آب قبل از جنگ

دشواری و کمبود دسترسی به آب آشامیدنی سالم مسئله جدیدی در غزه نیست و حتی قبل از جنگ غزه کمبود آب سالم در غزه باعث شیوع بسیاری از بیماری‌های عفونی در میان ساکنان این باریکه شده بود. براساس گزارش واشنگتن پست، تا پیش از جنگ از هر 4 کودک فلسطینی یک نفر به دلیل آب ناسالم با بیماری اسهال روبه‌رو بوده است. همچنین افزایش مرگ‌ومیر زنان باردار به دلیل عدم‌دسترسی به آب آشامیدنی سالم در غزه پیش از جنگ مسئله‌ای بود که بارها سازمان بهداشت جهانی نسبت به آن هشدار داده بود.

شروع جنگ و قحطی آب

جنگ فعلی در غزه باعث قحطی کامل آب شرب در میان 2.2میلیون نفر از ساکنان این باریکه متراکم شده است. بخش مهمی از آب آشامیدنی غزه از طریق دستگاه‌های آب شیرین کن خارج از غزه وارد می‌شود و اکنون رژیم‌صهیونیستی ورود آب از این دستگاه‌ها را قطع کرده است. همچنین آب مدیترانه علاوه بر شوری از نظر بهداشتی نیز به دلیل ورود فاضلاب سواحل مجاور با آلودگی شدیدی روبه‌روست و حتی قابلیت مصرف بهداشتی نیز ندارد. لذا ساکنان غزه در جنگ فعلی نه‌فقط با کمبود آب آشامیدنی که حتی برای موارد بهداشتی و شست‌وشو نیز به آب مناسب دسترسی ندارند. همچنین بیشتر تاسیسات تصفیه فاضلاب غزه نیز بر اثر بمباران‌ها تخریب شده‌اند و بخشی از تاسیسات فعال آب و فاضلاب نیز به دلیل قطع برق و مسدود شدن جاده‌ها، امکان انتقال آب به دیگر مناطق غزه را ندارند. همچنین براساس گزارش سازمان ملل، بیش از 96درصد از آب زیر زمینی غزه قابل شرب نیست.

روایت شاهدان عینی از بی‌آبی

خبرنگار واشنگتن پست در غزه به سراغ مادری فلسطینی با نام «عبیر البیاض» رفته که مادر 4 فرزند ازجمله یک نوزاد 8هفته‌ای است. این زن فلسطینی گفته است که نوزادش ساعت‌ها گریه می‌کند، اما شیر کافی برای او ندارد، چون در روز فقط 250سی سی آب برای نوشیدن در دسترس دارد، درحالی‌که کالج آمریکایی زنان و زایمان حداقل آب آشامیدنی روزانه برای مادران شیرده را بین 3 تا 4 لیتر می‌داند. همچنین فیلم‌هایی از غزه منتشر شده که در آن وضو گرفتن فلسطینیان با آب باران در جنوب نوار غزه را به‌دلیل نبود آب نشان می‌دهد.

تلفات کودکان بر اثر بی‌آبی 20برابر بیشتر از جنگ

بی‌آبی باعث شده تلفات پنهان در جنگ غزه بسیار بیشتر از شهدایی باشد که در نتیجه بمباران مستقیم در جنگ جان خود را از دست خواهند داد. به‌گفته یونیسف، قحطی آب باعث شده تا احتمال مرگ کودکان زیر 5سال در اثر بیماری اسهالی 20برابر بیشتر از تلفات در نتیجه بمباران مستقیم باشد. براساس این گزارش، در حال حاضر کودکان فلسطینی در غزه به 90درصد از نیازهای طبیعی خود ازجمله‌ آب سالم دسترسی ندارند.

افزایش نگران‌کننده بیماری‌ها

گزارش سازمان ملل اعلام کرده است که قحطی آب آشامیدنی، بسیاری از فلسطینیان را در معرض بیماری‌های ناشی از آب ناسالم مانند وبا، حصبه و هپاتیت قرار داده و این احتمال وجود دارد که تلفات پنهان پس از جنگ به چندین برابر برسد. براساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، از 29نوامبر تا 10دسامبر که همزمان با بمباران نوار غزه است، موارد اسهال ناشی از بیماری سل در کودکان زیر 5سال با 66درصد افزایش به حدود 60هزار نفر رسیده است. در میان بزرگسالان نیز بیماری اسهال 55درصد افزایش یافته است. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل همچنین از افزایش موارد مننژیت، آبله‌مرغان، یرقان و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی به دلیل آب ناسالم خبر داده است.

فقدان آب حداقلی برای زنده ماندن

سازمان ملل در گزارش رسمی خود اعلام کرده که در حال حاضر سرانه دسترسی اهالی غزه به آب سالم 1.5 تا حداکثر 2لیتر آب در روز است؛ درحالی‌که هر انسان برای زنده ماندن به حداقل 3لیتر آب در روز نیاز دارد. براساس این گزارش، این سه لیتر آب حداقل میزان برای شرب است و آب مورد نیاز برای مصارف بهداشتی در حداقلی‌ترین شرایط به 15لیتر در روز می‌رسد. سازمان امدادی بنیان که در ترکیه مستقر است هم گزارش داده 95درصد از جمعیت غزه به دلیل جنگ، فاقد آب آشامیدنی سالم هستند.

هشدار کارشناسان

عمران علی، پژوهشگر مؤسسه تحقیقات بهداشت جهانی در دانشگاه یورک آمریکا در گفت‌وگویی با نیویورک تایمز هشدار داده است که خطرات کم‌آبی، اهالی غزه را تهدید می‌کند، چون ساکنان غزه مجبور به نوشیدن منابع آب غیرقابل شرب و ناسالم شده‌اند و در این وضعیت، بیماری‌های عفونی مانند وبا، حصبه و اسهال خونی در غزه به اوج خود خواهد رسید. همچنین جولیان شیلینگر، محقق آب در دانشگاه «توئنته» هلند گفته است تلفات ناشی از کمبود آب در غزه، بخش پنهان تلفات غیرمستقیم جنگ است که هفته‌ها پس از جنگ این تلفات به اوج خود خواهد رسید و در این میان کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد دارای معلولیت، قربانیان اصلی تلفات پنهان ناشی از قحطی آب خواهند بود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (284 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (155 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (108 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (88 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (65 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (58 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (44 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (37 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (40 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (23 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سوتی های عاشقانه سلمان نون خ تمامی ندارد +ویدیو/ بیچاره میخواست ثواب کنه کباب شد😂 مهران مدیری: بخاطر یک دختر از برادرش سیلی خوردم +ویدئو سلفی زیبا و جذاب مریم کاویانی، مرضیه سریال فاصله ها و پسر خوش چهره و چشم رنگی‌اش+عکس رونمایی کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ از تیپ و استایل متفاوتش در پشت صحنه/ کارشون واقعا سخته+عکس نگاهی به گوشه شیک خانه نسرین مقانلو و رونمایی از بوفه زیبا و لوکسش/ اصیل و ایرانی پسند+عکس تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 سوسانو چگونه از دنیا رفت و جومونگ چه بلایی سر او آورد؟ بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده