دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

آیا دندان از داخل دچار پوسیدگی میشود؟ 

شنبه، 18 بهمن 1399
شکر با باکتری ها ترکیب می شود و مینای دندان را تضعیف می کند. هر بار که غذای شیرین می خورید، دندان هایتان تا بیست دقیقه در برابر آسیب مواد اسیدی قرار می گیرند و به مرور زمان فاسد می شوند. اگر بدانید علت پیدایس دندان پوسیده  در دهان چیست، می توانید از آن جلوگیری کرده و بیشتر به سلامت و بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید

دهان شما یک اکوسیستم متعادل و پویا است که مملو از باکتری های زنده (هم از نوع خوب و هم نوع بدش) است. اکثر باکتری های داخل دهان سودمند بوده و برای دهان و دندان شما مفید هستند. اما برخی از آن ها خرابکار هستند. این باکتری های خرابکار قندها و کربوهیدرات های موجود در مواد غذایی را تجزیه کرده و آنها را به اسیدهایی تبدیل می کنند که مینای دندان را از بین برده و باعث پوسیدگی می شوند. با تحلیل مینای دندان، سوراخ های ریز و درشتی در سطح و عمق دندان ایجاد خواهند شد. وجود حفره، تغییر رنگ و سایر علائم ظاهری دیگر در دندان مجموعاً پوسیدگی دندان نامیده می شود.

حفره ها نواحی آسیب دیده دائمی موجود در سطح سخت دندان های شما هستند که به منفذهای کوچک یا سوراخ های بزرگی تبدیل می شوند. این حفره ها که به آن ها پوسیدگی دندان یا پوسیدگی نیز گفته می شود، ناشی از ترکیبی از عوامل مختلف از جمله باکتری های موجود در دهان، مصرف تنقلات مکرر، نوشیدن نوشیدنی های شیرین و امتناع از تمیز کردن مناسب دندان ها می باشند.

حفره ها و پوسیدگی دندان ها یکی از رایج ترین مشکلات بهداشتی موجود در سراسر جهان هستند. این بیماری به ویژه در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان بیشتر دیده می شود. اما هر کسی که دندان دارد می تواند در سطح دندان های خود حفره هایی داشته باشد و لذا کودکان نوپا نیز از این امر مستثنی نیستند.اگر حفره ها درمان نشوند، بزرگ تر می شوند و روی لایه های عمیق تر دندان های شما تأثیر می گذارند. آنها می توانند به درد شدید دندان، عفونت و افتادن دندان منجر شوند.مراجعه ی منظم به دندان پزشکی و داشتن عادت های خوبی مثل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بهترین محافظان شما در برابر حفره ها و پوسیدگی های دندانی هستند.

علل پوسیدگی دندان از داخل

شکر با باکتری ها ترکیب می شود و مینای دندان را تضعیف می کند. هر بار که غذای شیرین می خورید، دندان هایتان تا بیست دقیقه در برابر آسیب مواد اسیدی قرار می گیرند و به مرور زمان فاسد می شوند. اگر بدانید علت پیدایس دندان پوسیده در دهان چیست، می توانید از آن جلوگیری کرده و بیشتر به سلامت و بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی کنید.عواملی که باعث پوسیدگی و کرم خوردگی دندان می شوند به شرح زیر هستند:

عدم شستشوی دهان

اگر مرتب دندان هایتان را مسواک نزنید، دندان ها جرم می گیرند و باکتری های موجود به مینا آسیب می رسانند.

تجمع جرم روی دندان

وقتی باکتری، اسید، مواد غذایی و بزاق دهان باهم ترکیب می شوند، جرم تشکیل می شود. این جرم به دندان می چسبد و با گذشت زمان ضخیم تر می شود و نیاز به جرم گیری دندان دارد. اسید موجود در جرم، مینای دندان را از بین می برد و در نهایت داخل آن سوراخ ایجاد می کند. وقتی مینای دندان تخریب شود اما روی دندان سوراخ ایجاد نشود، به آن کرم خوردگی دندان می گویند.

خشک بودن دهان

بزاق به شستشوی دهان و از بین بردن جرم ها کمک می کند. اگر دهانتان خشک باشد و بزاق کمی داشته باشید، جرم زودتر روی دندان رسوب می کند و سریع ضخیم می شود و سبب بوی بد دهان می شود.

خوردن و آشامیدن

همه دردسرها از همین جا شروع می شود. دلیل اصلی کرم خوردگی دندان غذاست ولی از آنجایی که همه ما مجبوریم برای زنده ماندن غذا بخوریم، هیچ راه فراری نیست. وقتی غذا یا نوشیدنی می خورید، همه کربوهیدرات های موجود در غذا روی دندانتان می مانند؛ تا وقتی که مسواک بزنید. گاهی حتی با مسواک زدن هم نمی توانید همه بقایا و ذرات غذا را از روی دندان پاک کنید. غذاهایی که بیشتر به دندان می چسبند، احتمال دندان های پوسیده را بیشتر می کنند. بنابراین باید مرتب مسواک بزنید؛ بخصوص بعد از خوردن شیر، نوشابه یا غذاهای خشک مانند آجیل، برشتوک، آب نبات، کارامل، شکلات تافی، کشمش، غلات شیرین، کلوچه و قرص نعنا که به شدت حالت چسبندگی دارند و لای دندان ها گیر می کنند.

باکتری و اسید

بیشتر افراد از این حقیقت فرار می کنند اما چه بخواهید و چه نخواهید باکتری ها داخل دهانتان زندگی می کنند و از کربوهیدرات هایی که به دندانتان چسبیده تغذیه می کنند. در نتیجه تغذیه این کربوهیدرات ها، اسید تولید می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
گام به گام مراحل چاپ کتاب
سابمیت مقاله چیست؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
مراحل اکسپت مقاله
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
تبدیل پایان نامه به مقاله !