ساعدنیوز
ساعدنیوز

از خاصیت دارویی بومادران چه می دانید؟

  یکشنبه، 25 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
از خاصیت دارویی بومادران چه می دانید؟
خواص بومادران هزاران سال است که در طب سنتی به کار برده می‌شود. به ویژه از آن برای تسریع در بهبود زخم‌ها به عنوان مرهمی موثر به کار می‌بردند. با طبع گرم و خشک و ویژگی‌هایی که گیاه بومادران برای بدن به همراه دارد، فواید و خواص متعددی به بدن می‌رسد. با این خواص در این مقاله آشنا شوید.

بومادران یکی از پر خاصیت ترین گیاهان دارویی است که نام لاتین آن از نام آشیل قهرمان یونانی گرفته شده است و در یونان باستان از آن برای ضد عفونی کردن زخم سربازان در نبردهای طولانی استفاده می شد. گیاه بومادران در طب سنتی برای درمان معده درد، پیشگیری از ابتلا به عفونت و کاهش فشار خون بالا استفاده می شود.

در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید تا با خواص دم کرده و عرق گیاه بومادران بیشتر آشنا شوید؛

مشخصات گیاهشناسی بومادران

بومادران یک گیاه علفی چند ساله است و تقریباً تمام قسمت های گیاه از نظر پزشکی مفید هستند. این گیاه که بومی مناطق زیادی در نیم کره شمالی است, هزاران سال قدمت دارد - حتی به افسانه های یونان باستان هم می رسد. نام های عامیانه زیادی برای این گیاه وجود دارد, از جمله فلفل سیاه پیر, گیاه خونریزی بینی, ملوفیل, سرباز و غیره. هم برگ ها و هم گل های بومادران خوراکی هستند, ساقه هایش را هم می توان برای مرهم موضعی خرد و استفاده کرد.

برگ های گیاه بومادران بوی خاصی دارند که کمی تند یا فلفلی هستند, به خصوص وقتی که برای آزاد کردن ترکیبات آروماتیک خرد می شوند. آمریکایی های بومی و بریتانیایی باستانی از این گیاه به طور گسترده ای استفاده می کردند و در طب سنتی چینی نیز تا حد زیادی به عنوان یک ماده سفت کننده و منقبض کننده, وجود دارد با این حال, این گیاه یکی از متنوع ترین و بهترین گیاهان دارویی در التیام طبیعی در سراسر جهان است.

گل بومادران

ترکیبات و مواد مغذی موجود در گیاه بومادران

مواد مغذی گیاه بومادران شامل انواع فلاونوئیدها, روتین و تانین و همچنین کومارین, ساپونین, سینئول, لاکتون, اوژنول و آنتی اکسیدان های دیگر است علاوه بر این, این گیاه می تواند آهن, فسفر و گوگرد را از برگ هایش به بدن ما تامین کند.

خاصیت دارویی بومادران

گیاه بومادران از زمان های بسیار قدیم به واسطه خواص درمانی اش از شهرت و اعتبار بالایی برخوردار بوده است. چینیان باستان شاخه های بومادران را در هنگام پیشگویی در اطراف می پراکندند و به آن عنوان لقب "ساقه پیشگو" داده اند.
نام علمی این گیاه، میلفولیوم، به معنی هزاربرگ است که به شاخه های پر برگ بومادران اشاره دارد. نام دیگر آن خون دماغ بوده که دلیل این نامگذاری استفاده از آن برای بندآوردن خونریزی دماغ است. روستاییان برگ های تازه بومادران را در سوراخ های بینی فرو کرده و خونریزی را بند می آوردند. در ادامه به بررسی مهم ترین خواص دارویی ان پرداخته خواهد شد.

دمنوش بومادران زرد

گیاه بومادران برای التیام زخم:

این گیاه به خاطر توانایی اش در التیام زخم های آشیل در افسانه های یونانی معروف هستند, روند التیام زخم های موضعی را تسریع می کند.

انعقاد خون با گیاه بومادران:

این گیاه وقتی استفاده می شود، می تواند لخته شدن خون را تحریک کند و آن را برای آسیب های حاد بسیار ارزشمند می سازد; با این حال, می تواند به عنوان یک رقیق کننده خون در بدن عمل کند, بنابراین باید احتیاط کرد.

بومادران و درمان آمنوره:

عدم تعادل هورمونی در بدن می تواند خطر ابتلا به سندروم پیش از قاعدگی، قاعدگی نامنظم و آمنوره در زنان را افزایش دهد؛ در طب سنتی گفته می شود که بومادران جریان خون را در ناحیه لگن افزایش داده و به درمان قاعدگی نامنظم و آمنوره کمک می کند. اگر برای داشتن یک پریود منظم درگیر هستید استفاده از این گیاه به ویژه در فرم چای می تواند به افزایش نظم و حفظ سلامت باروری شما کمک کند.

کاربرد بومادران در درمان ورم پستان:

ماستیت که به نام عفونت و ورم پستان هم شناخته می شود یکی بیماری مسری ناشی از التهاب غده ی پستانی است که بیشتر در زنان شیرده دیده می شود؛ بومادران به دلیل خواص آنتی سپتیک که دارد برای درمان عفونت و ورم پستان مفید است. اگر پستان های شما شیر بسیار زیادی تولید می کند, تا جایی که برایتان دردناک است, مصرف خوراکی یا موضعی این گیاه علائم را از بین می برد.

کاربرد گیاه بومادران برای اضطراب:

تحقیقات نشان می دهد که چای بومادران به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد می تواند به کاهش سطح هومون های استرس در بدن کمک کرده و استرس و اضطراب را درمان کند. از زمان های قدیم این گیاه برای کاهش هورمون های استرس و القای حس آرامش در بدن و ذهن استفاده می شده است.

درمان آسم با گیاه بومادران:

بومادران دارای خواص آرام بخش است که به افزایش اکسیژن رسانی و بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و علائم و حملات آسم را کاهش می دهد.

همچنین بومادران دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش التهاب برونش ها و آرام کردن راه های هوایی کمک می کند.

گیاه بومادران برای کاهش التهاب:

مقادیر بالای فلاونوئید ها و سزکویی ترپن لاکتون های موجود در بومادران دارای خواص ضد التهابی طبیعی هستند که خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، گلودرد، مشکلات تنفسی و درد شکم را کاهش می دهند. این گیاه برای کاهش التهاب در بخش های مختلف بدن از جمله علایم ورم مفاصل, نقرس و سندروم روده تحریک پذیر استفاده می شده است. هر دو کاربرد موضوعی و خوراکی می تواند به رفع این مشکلات کمک کند.

گیاه بومادران برای سلامت دستگاه گوارشی:

گیاه بومادران به تحریک ترشح آنزیم های گوارشی و صفرا معروف است که می تواند روند گوارشی را سرعت بخشیده و علائم یبوست, نفخ معده و اسهال را کاهش دهد.

گیاه بومادران برای فشار خون بالا:

نتایج مطالعات نشان می دهد استفاده منظم از گیاه بومادران می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند و خطر ابتلاء به سکته قلبی، سکته مغزی، آترواسکلروز و دیگر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه روی موش ها ثابت کرد که مصرف چای بومادران، مانع ورود کلسیم به عروق خونی می شود و به کاهش فشار خون کمک می کند.

درمان سرماخوردگی با گیاه بومادران:

از دوران باستان برای درمان سرماخوردگی و تب از چای بومادران استفاده شده است. گیاه بومادران منافذ و عروق خونی را باز می کند. بنابراین در دفع سموم بدن از طریق تعریق موثر است، التهاب را از بین می برد و خاصیت آنتی بیوتیکی آن عفونت ناشی از بیماری سرماخوردگی را از بین می برد. توصیه می شود به منظور کاهش سرفه، عطسه و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی، از ترکیب چای بومادران و نعنا استفاده شود.

بهبود سیستم گوارش با گیاه دارویی بومادران:

گیاه بومادران به تحریک ترشح آنزیم های گوارشی و صفرا کمک می کند. بنابراین می تواند روند گوارشی را سرعت بخشد و خطر ابتلاء به مشکلات مربوط به سیستم گوارش مانند یبوست، نفخ معده و اسهال را کاهش دهد. علاوه بر این اگر از سندروم روده تحریک پذیر رنج می برید، چای بومادران می تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند. شواهد علمی نیز به تأثیر مثبت بومادران را در پیشگیری و درمان زخم معده نشان داده است.

رفع اضطراب با گیاه بومادران:

مصرف گیاه بومادران تأثیر مستقیمی بر کاهش هورمون های استرس زا دارد. این گیاه دارای اثرات مشابه داروی دیازپام است و به درمان استرس و اضطراب کمک می کند. علاوه بر این مصرف بومادران به دلیل خواص آرام بخشی که دارد برای درمان بی خوابی بسیار مفید و سودمند است. افراد می توانند برای درمان بی خوابی، هر شب قبل از خواب یک فنجان چای بومادران بنوشند.

خواص بومادران برای پوست:

خاصیت دارویی بومادران برای پوست بسیار حائز اهمیت است که در این بخش خدمتتان معرفی شده است.

نکته مهم (تست عدم حساسیت) : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود و صبر کردن به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

اگزما و خارش پوست

1. جوان سازی پوست صورت با بومادران

چای بومادران به سم زدایی و پاک سازی بدن کمک می کند و با افزایش بازسازی سلول های پوستی برای رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت مفید است.

2. درمان اگزما با بومادران

گیاه بومادران دارای خواص ضد التهابی است که برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما مفید بوده و خارش ناشی از آن را کاهش می دهد.

3. درمان زخم های پوستی با بومادران

اعتقاد بر این است که آشیل و سربازانش از گیاه بومادران برای درمان سریع تر زخم های پوستی و کاهش خونریزی آن ها استفاده می کردند.

گفته می شود که یک ترکیب شیمیایی به نام آشیلین در گیاه بومادران باعث انعقاد سریع خون شده و به بسته شدن زخم ها کمک می کند. همچنین به دلیل خواص ضد التهابی موجود در این گیاه دارویی، قرمزی اطراف زخم سریع تر درمان می شود.

طرز استفاده از گیاه بومادران

1-دم کرده 10 تا 20 گرم سرشاخه گلدار یا برگ در نیم لیتر آب و مصرف یک تا سه فنجان در روز (این دم کرده چون سریعاً فاسد و تیره رنگ می شود باید همیشه به مقادیر کم تهیه شود) اصلح آن است که برای هر وعده، دم کرده تازه تهیه و مصرف کرد.

2-شیره تازه گیاه به مقدار 50 تا 100 گرم در روز.

3-تنطور (تنتور) یک پنجم به مقدار 30 تا 50 قطره در روز.

عوارض استفاده از بومادران

  • بومادران می تواند بر چرخه قاعدگی تاثیر گذاشته و باعث سقط جنین شود به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان باردار از مصرف دمنوش و روغن بومادران اجتناب کنید.
  • هنوز اطلاعاتی از اثر بومادران در دوران شیردهی منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان شیرده بدون مشورت پزشک از مصرف آن خودداری کنند.
  • هنوز مطالعاتی درباره اثر بومادران بر روی نوزادان و کودکان صورت نگرفته به همین دلیل توصیه می شود که از مصرف آن اجتناب کنید.
  • بومادران ممکن است در برخی افراد باعث حساسیت و واکنش های آلرژیک شود.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (283 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (107 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (78 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (62 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (54 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (54 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (43 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (37 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (32 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
مهران مدیری: بخاطر یک دختر از برادرش سیلی خوردم +ویدئو سلفی زیبا و جذاب مریم کاویانی، مرضیه سریال فاصله ها و پسر خوش چهره و چشم رنگی‌اش+عکس رونمایی کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ از تیپ و استایل متفاوتش در پشت صحنه/ کارشون واقعا سخته+عکس نگاهی به گوشه شیک خانه نسرین مقانلو و رونمایی از بوفه زیبا و لوکسش/ اصیل و ایرانی پسند+عکس تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده