از خاصیت دارویی بومادران چه می دانید؟

  یکشنبه، 25 مهر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
از خاصیت دارویی بومادران چه می دانید؟
خواص بومادران هزاران سال است که در طب سنتی به کار برده می‌شود. به ویژه از آن برای تسریع در بهبود زخم‌ها به عنوان مرهمی موثر به کار می‌بردند. با طبع گرم و خشک و ویژگی‌هایی که گیاه بومادران برای بدن به همراه دارد، فواید و خواص متعددی به بدن می‌رسد. با این خواص در این مقاله آشنا شوید.

بومادران یکی از پر خاصیت ترین گیاهان دارویی است که نام لاتین آن از نام آشیل قهرمان یونانی گرفته شده است و در یونان باستان از آن برای ضد عفونی کردن زخم سربازان در نبردهای طولانی استفاده می شد. گیاه بومادران در طب سنتی برای درمان معده درد، پیشگیری از ابتلا به عفونت و کاهش فشار خون بالا استفاده می شود.

در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید تا با خواص دم کرده و عرق گیاه بومادران بیشتر آشنا شوید؛

مشخصات گیاهشناسی بومادران

بومادران یک گیاه علفی چند ساله است و تقریباً تمام قسمت های گیاه از نظر پزشکی مفید هستند. این گیاه که بومی مناطق زیادی در نیم کره شمالی است, هزاران سال قدمت دارد - حتی به افسانه های یونان باستان هم می رسد. نام های عامیانه زیادی برای این گیاه وجود دارد, از جمله فلفل سیاه پیر, گیاه خونریزی بینی, ملوفیل, سرباز و غیره. هم برگ ها و هم گل های بومادران خوراکی هستند, ساقه هایش را هم می توان برای مرهم موضعی خرد و استفاده کرد.

برگ های گیاه بومادران بوی خاصی دارند که کمی تند یا فلفلی هستند, به خصوص وقتی که برای آزاد کردن ترکیبات آروماتیک خرد می شوند. آمریکایی های بومی و بریتانیایی باستانی از این گیاه به طور گسترده ای استفاده می کردند و در طب سنتی چینی نیز تا حد زیادی به عنوان یک ماده سفت کننده و منقبض کننده, وجود دارد با این حال, این گیاه یکی از متنوع ترین و بهترین گیاهان دارویی در التیام طبیعی در سراسر جهان است.

گل بومادران

ترکیبات و مواد مغذی موجود در گیاه بومادران

مواد مغذی گیاه بومادران شامل انواع فلاونوئیدها, روتین و تانین و همچنین کومارین, ساپونین, سینئول, لاکتون, اوژنول و آنتی اکسیدان های دیگر است علاوه بر این, این گیاه می تواند آهن, فسفر و گوگرد را از برگ هایش به بدن ما تامین کند.

خاصیت دارویی بومادران

گیاه بومادران از زمان های بسیار قدیم به واسطه خواص درمانی اش از شهرت و اعتبار بالایی برخوردار بوده است. چینیان باستان شاخه های بومادران را در هنگام پیشگویی در اطراف می پراکندند و به آن عنوان لقب "ساقه پیشگو" داده اند.
نام علمی این گیاه، میلفولیوم، به معنی هزاربرگ است که به شاخه های پر برگ بومادران اشاره دارد. نام دیگر آن خون دماغ بوده که دلیل این نامگذاری استفاده از آن برای بندآوردن خونریزی دماغ است. روستاییان برگ های تازه بومادران را در سوراخ های بینی فرو کرده و خونریزی را بند می آوردند. در ادامه به بررسی مهم ترین خواص دارویی ان پرداخته خواهد شد.

دمنوش بومادران زرد

گیاه بومادران برای التیام زخم:

این گیاه به خاطر توانایی اش در التیام زخم های آشیل در افسانه های یونانی معروف هستند, روند التیام زخم های موضعی را تسریع می کند.

انعقاد خون با گیاه بومادران:

این گیاه وقتی استفاده می شود، می تواند لخته شدن خون را تحریک کند و آن را برای آسیب های حاد بسیار ارزشمند می سازد; با این حال, می تواند به عنوان یک رقیق کننده خون در بدن عمل کند, بنابراین باید احتیاط کرد.

بومادران و درمان آمنوره:

عدم تعادل هورمونی در بدن می تواند خطر ابتلا به سندروم پیش از قاعدگی، قاعدگی نامنظم و آمنوره در زنان را افزایش دهد؛ در طب سنتی گفته می شود که بومادران جریان خون را در ناحیه لگن افزایش داده و به درمان قاعدگی نامنظم و آمنوره کمک می کند. اگر برای داشتن یک پریود منظم درگیر هستید استفاده از این گیاه به ویژه در فرم چای می تواند به افزایش نظم و حفظ سلامت باروری شما کمک کند.

کاربرد بومادران در درمان ورم پستان:

ماستیت که به نام عفونت و ورم پستان هم شناخته می شود یکی بیماری مسری ناشی از التهاب غده ی پستانی است که بیشتر در زنان شیرده دیده می شود؛ بومادران به دلیل خواص آنتی سپتیک که دارد برای درمان عفونت و ورم پستان مفید است. اگر پستان های شما شیر بسیار زیادی تولید می کند, تا جایی که برایتان دردناک است, مصرف خوراکی یا موضعی این گیاه علائم را از بین می برد.

کاربرد گیاه بومادران برای اضطراب:

تحقیقات نشان می دهد که چای بومادران به دلیل خواص آرام بخش طبیعی که دارد می تواند به کاهش سطح هومون های استرس در بدن کمک کرده و استرس و اضطراب را درمان کند. از زمان های قدیم این گیاه برای کاهش هورمون های استرس و القای حس آرامش در بدن و ذهن استفاده می شده است.

درمان آسم با گیاه بومادران:

بومادران دارای خواص آرام بخش است که به افزایش اکسیژن رسانی و بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و علائم و حملات آسم را کاهش می دهد.

همچنین بومادران دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش التهاب برونش ها و آرام کردن راه های هوایی کمک می کند.

گیاه بومادران برای کاهش التهاب:

مقادیر بالای فلاونوئید ها و سزکویی ترپن لاکتون های موجود در بومادران دارای خواص ضد التهابی طبیعی هستند که خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، گلودرد، مشکلات تنفسی و درد شکم را کاهش می دهند. این گیاه برای کاهش التهاب در بخش های مختلف بدن از جمله علایم ورم مفاصل, نقرس و سندروم روده تحریک پذیر استفاده می شده است. هر دو کاربرد موضوعی و خوراکی می تواند به رفع این مشکلات کمک کند.

گیاه بومادران برای سلامت دستگاه گوارشی:

گیاه بومادران به تحریک ترشح آنزیم های گوارشی و صفرا معروف است که می تواند روند گوارشی را سرعت بخشیده و علائم یبوست, نفخ معده و اسهال را کاهش دهد.

گیاه بومادران برای فشار خون بالا:

نتایج مطالعات نشان می دهد استفاده منظم از گیاه بومادران می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند و خطر ابتلاء به سکته قلبی، سکته مغزی، آترواسکلروز و دیگر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه روی موش ها ثابت کرد که مصرف چای بومادران، مانع ورود کلسیم به عروق خونی می شود و به کاهش فشار خون کمک می کند.

درمان سرماخوردگی با گیاه بومادران:

از دوران باستان برای درمان سرماخوردگی و تب از چای بومادران استفاده شده است. گیاه بومادران منافذ و عروق خونی را باز می کند. بنابراین در دفع سموم بدن از طریق تعریق موثر است، التهاب را از بین می برد و خاصیت آنتی بیوتیکی آن عفونت ناشی از بیماری سرماخوردگی را از بین می برد. توصیه می شود به منظور کاهش سرفه، عطسه و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی، از ترکیب چای بومادران و نعنا استفاده شود.

بهبود سیستم گوارش با گیاه دارویی بومادران:

گیاه بومادران به تحریک ترشح آنزیم های گوارشی و صفرا کمک می کند. بنابراین می تواند روند گوارشی را سرعت بخشد و خطر ابتلاء به مشکلات مربوط به سیستم گوارش مانند یبوست، نفخ معده و اسهال را کاهش دهد. علاوه بر این اگر از سندروم روده تحریک پذیر رنج می برید، چای بومادران می تواند به بهبود علائم این بیماری کمک کند. شواهد علمی نیز به تأثیر مثبت بومادران را در پیشگیری و درمان زخم معده نشان داده است.

رفع اضطراب با گیاه بومادران:

مصرف گیاه بومادران تأثیر مستقیمی بر کاهش هورمون های استرس زا دارد. این گیاه دارای اثرات مشابه داروی دیازپام است و به درمان استرس و اضطراب کمک می کند. علاوه بر این مصرف بومادران به دلیل خواص آرام بخشی که دارد برای درمان بی خوابی بسیار مفید و سودمند است. افراد می توانند برای درمان بی خوابی، هر شب قبل از خواب یک فنجان چای بومادران بنوشند.

خواص بومادران برای پوست:

خاصیت دارویی بومادران برای پوست بسیار حائز اهمیت است که در این بخش خدمتتان معرفی شده است.

نکته مهم (تست عدم حساسیت) : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود و صبر کردن به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

اگزما و خارش پوست

1. جوان سازی پوست صورت با بومادران

چای بومادران به سم زدایی و پاک سازی بدن کمک می کند و با افزایش بازسازی سلول های پوستی برای رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت مفید است.

2. درمان اگزما با بومادران

گیاه بومادران دارای خواص ضد التهابی است که برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما مفید بوده و خارش ناشی از آن را کاهش می دهد.

3. درمان زخم های پوستی با بومادران

اعتقاد بر این است که آشیل و سربازانش از گیاه بومادران برای درمان سریع تر زخم های پوستی و کاهش خونریزی آن ها استفاده می کردند.

گفته می شود که یک ترکیب شیمیایی به نام آشیلین در گیاه بومادران باعث انعقاد سریع خون شده و به بسته شدن زخم ها کمک می کند. همچنین به دلیل خواص ضد التهابی موجود در این گیاه دارویی، قرمزی اطراف زخم سریع تر درمان می شود.

طرز استفاده از گیاه بومادران

1-دم کرده 10 تا 20 گرم سرشاخه گلدار یا برگ در نیم لیتر آب و مصرف یک تا سه فنجان در روز (این دم کرده چون سریعاً فاسد و تیره رنگ می شود باید همیشه به مقادیر کم تهیه شود) اصلح آن است که برای هر وعده، دم کرده تازه تهیه و مصرف کرد.

2-شیره تازه گیاه به مقدار 50 تا 100 گرم در روز.

3-تنطور (تنتور) یک پنجم به مقدار 30 تا 50 قطره در روز.

عوارض استفاده از بومادران

  • بومادران می تواند بر چرخه قاعدگی تاثیر گذاشته و باعث سقط جنین شود به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان باردار از مصرف دمنوش و روغن بومادران اجتناب کنید.
  • هنوز اطلاعاتی از اثر بومادران در دوران شیردهی منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان شیرده بدون مشورت پزشک از مصرف آن خودداری کنند.
  • هنوز مطالعاتی درباره اثر بومادران بر روی نوزادان و کودکان صورت نگرفته به همین دلیل توصیه می شود که از مصرف آن اجتناب کنید.
  • بومادران ممکن است در برخی افراد باعث حساسیت و واکنش های آلرژیک شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (628 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (76 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان