مدارک لازم جهت تعویض پلاک خودرو

  شنبه، 30 مهر 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
مدارک لازم جهت تعویض پلاک خودرو
با توجه به اهمیت این مساله، در محتوا پیش رو، ابتدا، مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو و موتور، در سال اخیر را بررسی کرده و سپس، به این سوال پاسخ می دهیم که در صورت اعطای وکالت برای عوض کردن پلاک، وکیل باید چه مدارکی را ارائه نماید.

در زمان فروش خودرو یا موتور و یا انتقال مالکیت آن ها، به هرشیوه قانونی دیگر مانند صلح و هبه، یکی از تشریفات قانونی که باید انجام گیرد، مساله تعویض پلاک بوده که با اخذ نوبت از سامانه مربوطه و سپس، مراجعه حضوری فروشنده و خریدار، به مرکز تعیین شده، صورت می گیرد. برای انجام تعویض پلاک خودرو و موتور، علاوه بر اینکه باید مراحل قانونی، انجام گرفته و هزینه های مقرر در قانون پرداخت شود، لازم است تا مدارک مربوط به فروشنده و خریدار نیز به مسئول مربوطه در مرکز تعویض پلاک، ارائه گردد. چراکه، بدون تحویل مدارک مورد نیاز، امکان عوض کردن پلاک وجود نخواهد داشت.

مدارک و پلاک در دست یک مرد

مراحل تعویض پلاک خودرو

هنگامی که مالک یک خودرو یا موتور سیکلت، برای انتقال آن به شخص دیگری، با قرارداد بیع، صلح یا یکی دیگر ازقراردادهای انتقال دهنده مالکیت اقدام می کند، لازم است تا مراحلی طی شده و پس از پرداخت هزینه های لازم، انتقال مالکیت انجام گیرد. اما، در این میان، یکی از مراحل مهم انتقال مالکیت خودرو و موتور سیکلت، مرحله تعویض پلاک آن بوده که علاوه بر پرداخت هزینه، مستلزم ارائه مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو یا موتور نیز می باشد. اهمیت ارائه این مدارک، به اندازه ای بوده که بدون ارائه حتی یکی از آن ها، مراکز تعویض پلاک از پذیرش خواسته فروشنده و خریدار، مبنی بر تعویض پلاک، خودداری کرده تا زمانی که مدارک لازم و قانونی، تکمیل شده و توسط طرفین، ارائه گردد. با توجه به اهمیت این مساله، در ادامه، قصد داریم تا به بررسی مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک خودرو در سال اخیر پرداخته و در بخش بعد، در مورد مدارک لازم برای تعویض پلاک موتور، صحبت خواهیم کرد. اما، پیش از آنکه به توضیح مدارکی که باید برای تعویض پلاک ماشین ارائه شود، بپردازیم، لازم است تا کمی در مورد تعویض پلاک و نحوه اخذ نوبت برای انجام آن، پرداخته و سپس، به این سوال پاسخ دهیم که مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال اخیر، شامل چه مواردی می باشد؟ در حال حاضر، چنانچه، فردی قصد داشته باشد تا برای فروش ماشین و انتقال مالکیت آن، به دیگری اقدام کرده، ابتدا، باید با مراجعه به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک، به آدرس nobatdehi.epolice.ir نوبت مراجعه به یکی از مراکز تعویض پلاک خودرو را دریافت کرده و سپس، در تاریخ مقرر، فروشنده و خریدار، هر دو با هم در مرکز مربوطه حاضر شده و مدارک لازم را نیز ارائه نمایند. لازم به ذکر است که بدون حضور یکی از طرفین، تشریفات تعویض پلاک خودرو، انجام نگرفته، تا زمانی که طرف دیگر نیز در مرکز حاضر شود. البته، در صورتی که طرف حاضر که معمولا خریدار می باشد، از طرف غایب که معمولا فروشنده بوده، وکالت داشته باشد، مراحل عوض کردن پلاک خودرو، انجام گرفته که در این مورد، لازم است تا مدارک لازم برای تعویض پلاک با وکالت، ارائه شده که در بخش پایانی، به توضیح آن، خواهیم پرداخت.

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو برای فروشنده

فروشنده یا به طور کلی، شخصی که نسبت به انتقال مالکیت سند ماشین متعلق به خود، از هرطریقی مانند صلح، به دیگری اقدام نموده، در هنگام حضور در مرکز تعویض پلاک، باید مدارکی را به همراه داشته باشد که این مدارک، عبارتند از: اصل شناسنامه و کارت ملی فروشنده، کارت خودرو و بیمه نامه آن(داشتن بیمه شخص ثالث، اجباری می باشد)، برگ سبز یا برگه شناسایی ماشین، سند مالکیتی که در دفتر اسناد رسمی ثبت گردیده، برگه عدم خلافی خودرو و پرداخت آن در صورت داشتن خلافی، کارت معاینه فنی(برای خودروهای بالای 4 سال از زمان تولید که از طریق سامانه نوبت دهی معاینه فنی می توان برای دریافت آن اقدام نمود) و کارت عابر بانک معتبر جهت پرداخت هزینه ها. لازم به ذکر است که با توجه به رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، مبنی بر جایگزینی برگ سبز خودرو، به جای سند مالکیت تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی، در حال حاضر، سند رسمی از مدارک اجباری برای تعویض پلاک خودرو محسوب نمی گردد.

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو برای خریدار

ارائه مدارک، صرفا توسط فروشنده، جهت عوض کردن پلاک ماشین، کافی نبوده و خریدار یا انتقال گیرنده نیز باید مدارک مورد نیاز را به مراکز تعویض پلاک ارائه دهد تا روند قانونی عوض کردن پلاک ماشین، به طور کامل، انجام گیرد. مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو برای خریدار، در سال اخیر، شامل این موارد می باشد: اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار، کارت عابر بانک معتبر جهت پرداخت هزینه های مربوطه و سندی که احراز آدرس و محل سکونت خریدار ماشین، از طریق آن، امکان پذیر باشد یا قبض آب، برق یا تلفن. در رابطه با مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک خودرو برای خریدار، لازم است به این نکته اشاره شود که در حال حاضر، مراحل احراز آدرس و محل سکونت خریدار، از طریق سامانه سخای پلیس و با استفاده از گزینه استعلام وضعیت آدرس و سپس، مراجعه حضوری مامور پست، به آدرس اعلامی، انجام می گیرد.

مدارک لازم برای تعویض پلاک موتور

در کنار انتقال خودرو، به روش های مختلفی مانند بیع، صلح و هبه، انتقال مالکیت موتور نیز یکی از معاملاتی است که در کشور ما، به صورت گسترده ای انجام می گیرد. از آنجا که بر این انتقال مالکیت، آثار مهمی مترتب بوده، ضروری است تا تشریفات و مقررات لازم، همانطور که در قوانین ذکر شده، انجام گیرد که یکی از این تشریفات، تعویض پلاک موتور می باشد. تعویض پلاک موتور، همانند تعویض پلاک خودرو، از این جهت، دارای اهمیت بوده که در صورت عدم انجام آن، از آنجا که پلاک موتور سیکلت، همچنان به نام مالک قبلی آن بوده، کلیه تخلفات رانندگی و حتی جرایمی مانند تصادفات، به نام وی ثبت شده و این امر، می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای چنین شخصی ایجاد نماید. همانند آنچه در مورد تعویض پلاک خودرو در بخش قبل، گفته شد، برای تعویض پلاک موتور نیز طرفین ابتدا باید، با مراجعه به به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک، به آدرس nobatdehi.epolice.ir نوبت گرفته و در تاریخ تعیین شده، به همراه مدارک مورد نیاز در مرکز مربوطه حاضر شوند.

مدارک لازم برای تعویض پلاک موتور برای فروشنده

شخصی که مالکیت موتور خود را به یکی از روش های قانونی، مانند بیع یا حتی مهریه، به دیگری انتقال می دهد، برای حضور در مراکز تعویض پلاک و انجام مراحل قانونی، باید مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و آن مدارک را در روز تعیین شده به همراه داشته باشد. این مدارک، شامل موارد زیر می باشند: اصل شناسنامه و کارت ملی فروشنده، سند فروش کارخانه سازنده، سند مالکیت موتور که توسط پلیس راهور صادر گردیده، کارت موتور و بیمه نامه آن(دارا بودن بیمه شخص ثالث، اجباری می باشد)، برگه عدم خلافی موتور و فیش واریز آن در صورت داشتن خلافی(که از طریق سایت پرداخت جریمه رانندگی، قابل پرداخت می باشد)، کارت معاینه فنی (در صورتی که بیش از 4 سال از تولید موتور گذشته باشد) و کارت عابر بانک معتبر برای پرداخت هزینه های مربوطه.

مدارک لازم برای تعویض پلاک موتور برای خریدار

علاوه برفروشنده، خریدار نیز باید به منظور تعویض پلاک موتور سیکلت، مدارک مورد نیاز را در روز مراجعه به مراکز تعویض پلاک، به همراه داشته و آنها را به مسئول مربوطه ارائه نماید. مدارک لازم که باید توسط خریدار ارائه شود، در مقایسه با مدارک فروشنده، کمتر بوده و عبارتند از:

اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار موتور، کارت عابر بانک معتبر به منظور پرداخت کردن هزینه های لازم و قبض آب، برق یا تلفن و در صورت نبود این موارد، ارائه کردن مدارک لازم برای احراز محل سکونت خریدار موتور سیکلت به مرکز تعویض پلاک. لازم به ذکر است که همانند آنچه در مورد خودرو گفته شد، در بحث تعویض پلاک موتور سیکلت در سال اخیر نیز احراز آدرس و محل سکونت خریدار، از طریق سامانه سخا پلیس، انجام گرفته. مالیات تعویض پلاک خودرو، توسط فروشنده، پرداخت شده و معادل یک درصد، در مورد خودروی داخلی و دو درصد، در مورد خودروی وارداتی می باشد.

مدارک لازم برای تعویض پلاک با وکالت

در بخش های قبل، در مورد مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو و موتور در سال اخیر صحبت کرده و گفتیم که پس از اخذ نوبت از سامانه نوبت دهی تعویض پلاک، هر دو طرف معامله، یعنی فروشنده و خریدار، باید در مرکز تعویض پلاک، حاضر شده و مدارک خود را ارئه نموده و در صورت عدم حضور یکی از آنها، مسئول مربوطه، از پذیرش تقاضای تعویض پلاک، امتناع خواهد کرد. سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو، سامانه ای است که از طریق آن، متقاضیان می توانند برای پرداخت مالیات انتقال خودرو، پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، اقدام نمایند. اما، گاهی، این امکان برای طرفین وجود نداشته تا در یک یک روز و یک ساعت معین، در یکی از مراکز تعویض پلاک حاضر شوند. در این شرایط، به طور معمول، فروشنده به خریدار، وکالت تعویض پلاک داده تا بتواند به تنهایی و بدون حضور فروشنده، در مرکز مشخص شده، حاضر گردیده و برای انجام مراحل تعویض پلاک خودرو یا موتور، اقدام کند. البته، هیچ منعی ندارد که این وکالت، به یک شخص ثالث نیز داده شود. در هرحال، هر شخصی که به عنوان وکیل فروشنده یا خریدار، برای تعویض پلاک خودرو یا موتور سیکلت، در مرکز مربوطه، حاضر شود، باید مدارک مورد نیاز را نیز ارائه کند. لذا، در این بخش، به این سوال پاسخ خواهیم داد که مدارک لازم برای تعویض پلاک با وکالت درسال اخیر، شامل چه مواردی می باشد؟ شخصی که به وکالت از فروشنده یا خریدار، در مراکز تعویض پلاک حاضر گردیده، به وکالت از هر طرف که حاضر شده، باید مدارک، لازم از سوی وی را به همراه داشته و ارائه دهد که این مدارک، برای تعویض پلاک خودرو و موتور، به طور کامل، توضیح داده شد. اما، علاوه بر این مدارک، وکیل، باید اصل کارت ملی و شناسنامه و اصل وکالت نامه رسمی که در یکی از دفاتر اسناد رسمی، تنظیم گردیده را نیز ارائه نماید.

بنابراین مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو و موتور، در سال اخیر، برای فروشنده و خریدار، متفاوت می باشد. بدین ترتیب که مهم ترین مدارک مورد نیاز برای فروشنده، شامل کارت خودرو و موتور، بیمه نامه و کارت معاینه فنی بوده و از مهم ترین مدارک مربوط به خریدار نیز می توان به سند احراز محل سکونت وی، اشاره نمود. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...