آزادی قاتل 16نفر پس از 28 سال حبس/ جزییات قتل های سریالی سال 75 چه بود؟

  دوشنبه، 27 فروردین 1403 ID  کد خبر 384171
آزادی قاتل 16نفر پس از 28 سال حبس/ جزییات قتل های سریالی سال 75 چه بود؟
ساعدنیوز: قاتل‌ سریالی معتادان در دهه 70 که جان 16 فرد معتاد را در شهریار گرفته و اجسادشان را به آتش کشیده بود، بعد از گذشت 28 سال، از زندان آزاد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از همشهری آنلاین، شروع این قتل‌های زنجیره‌ای به سال 75 برمی گردد. در آن سال اجساد سوخته 16 مرد در اطراف شهریار پیدا شد که از میان این 16 نفر، تنها هویت 3 نفراز آنها به دست آمد.

ماموران پلیس شهریار در آن زمان، به تحقیقات جامع و گسترده ای پرداختند و در لابه لای پرونده افراد گمشده، هویت 3 نفر از مقتولان را که همگی معتاد بودند شناسایی کردند. خانواده این افراد با حضور در پزشکی قانونی، از روی مشخصات و مدارک به‌جا مانده از قربانیان، آنها را شناسایی کردند اما هویت 13 جسد دیگر هرگز مشخص نشد.

از همان زمان این فرضیه وجود داشت که احتمالا قربانیان، افراد کارتن‌خواب و معتاد بودند که از سوی خانواده‌هایشان طرد شده بودند.

تحقیقات در این پرونده در همان سال به شکل ویژه ادامه داشت تا اینکه ‌پسر یکی از مقتولان قدم در اداره پلیس گذاشت و سرنخی را در اختیار تیم تحقیق قرار داد.

وی گفت: پدرم همیشه یک ساعت مچی با طرح خاصی در دست داشت. وقتی جسد سوخته وی کشف شد و ما او را در پزشکی قانونی شناسایی کردیم، خبری از ساعت پدرم نبود. این یعنی قاتلش، ساعت و مدارک دیگر پدرم را به سرقت برده بود. این ماجرا ادامه داشت تا اینکه به صورت اتفاقی مردی را دیدم که ساعت پدرم در دستش بود. وی اکبر نام دارد و در محله ما زندگی می‌کند. شک ندارم ساعتی که در دستش بود متعلق به پدرم است و احتمال می دهم که او جان پدرم را گرفته است.

دستگیری

با این سرنخ، اکبر دستگیر شد اما در بازجویی ها خودش را بیگناه دانست. با این حال در بازرسی خانه‌اش و ادامه تحقیقات مدارک و شواهدی به دست آمد که نشان می‌داد کسی جز اکبر قاتل سریالی نیست.

از سوی دیگر قتل های زنجیره‌ای، ‌از روزی که اکبر دستگیر شده بود، متوقف شده و دیگر قتل مشابهی در این زمینه رخ نداد. دیگر برای پلیس محرز شده بود که اکبر عامل قتل های زنجیره ای است تا اینکه او سرانجام اعتراف کرد.

وی اعتقاد داشت که افراد معتاد بیمار هستند و رنج می کشند. از طرفی خانواده هایشان را عذاب می‌دهند و او با قتل آنها هم خودشان، هم خانواده‌هایشان را نجات می‌داد. به همین دلیل افراد معتاد را شناسایی کرده و بعد از کشاندن آنها به محلی خلوت، ابتدا با ضربات چاقو به قتل می رساند و سپس اجسادشان را به آتش می کشید.

پیچ و خم های قضایی

پس از اعترافات اکبر این پرونده، ‌پیچ و خم های بسیاری را طی کرد. قاتل سریالی که به 16 جنایت اعتراف کرده بود در دادگاه منکر شد و خودش را بیگناه دانست. با این حال دادگاه با حضور اولیای دم 3 نفر از مقتولان که شناسایی شده بودند و شکایت آنها، مرد قاتل را به قصاص محکوم کرد. حکم قطعی شد و به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران ارجاع شد تا مقدمات اجرای آن فراهم شود.

سال 96 بود اکبر پای چوبه دار رفت تا قصاص شود اما بخت با او یار بود که فقط اولیای دم یکی از مقتولان در زندان حاضر شد و بقیه حضور نیافتند. آن روز اولیای دمی که در زندان حضور داشتند با دیدن التماس‌های اکبر قبول کردند که با دریافت دیه از قصاص بگذرند. به این ترتیب حکم اجرا نشد و قاتل سریالی به زندان بازگشت. اولیای دم دو قربانی دیگر در همه این سال‌ها برای پیگیری پرونده‌شان در شعبه اجرای احکام حاضر نشدند تا آخرین درخواست خود مبنی بر قصاص یا بخشش قاتل در ازای دریافت دیه را عنوان کنند. سال‌ها گذشت و قاتل همچنان بلاتکلیف در زندان بود تا اینکه چند روز قبل بر اساس ماده 429 قانون مجازات اسلامی توانست با سپردن وثیقه از زندان آزاد شود.

بر اساس این ماده قانونی، چنانچه محکوم به قصاص در زندان است و صاحب حق قصاص، بدون عذر موجه یا به علت ناتوانی در پرداخت فاضل دیه یا به جهت انتظار برای بلوغ یا افاقه ولی دم یا مجنی علیه، مرتکب را در وضعیت نامعین رها کند، با شکایت محکوم علیه از این امر، دادگاه صادرکننده حکم، مدت مناسبی را مشخص و به صاحب حق قصاص اعلام می ‌کند تا ظرف مهلت مقرر نسبت به گذشت، مصالحه یا اجرای قصاص اقدام کند. در صورت عدم اقدام او در این مدت، دادگاه می ‌تواند پس از تعیین تعزیر بر اساس کتاب پنجم «تعزیرات» و گذشتن مدت زمان آن با أخذ وثیقه مناسب و تأیید رییس حوزه قضایی و رییس کل دادگستری استان تا تعیین تکلیف از سوی صاحب حق قصاص، مرتکب را آزاد کند. به این ترتیب قاتل سریالی بعد از گذشت 28 سال توانست با سپردن وثیقه از زندان آزاد شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (610 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (61 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان