با چربی پوست سر چه کنیم؟

  شنبه، 19 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
با چربی پوست سر چه کنیم؟
بدون شک داشتن موهای چرب یکی از مشکلاتی است که قبل از حل کردن آن باید علت را ریشه یابی کرد.موهای چرب ، بیشتر مشکل افراد با موهای صاف است. وقتی که مو، چرب می‌شود، به کف سر می‌چسبد و روغنی و کثیف به نظر می‌رسد.

بدون شک داشتن موهای چرب یکی از مشکلاتی است که قبل از حل کردن آن باید علت را ریشه یابی کرد.موهای چرب ، بیشتر مشکل افراد با موهای صاف است. وقتی که مو، چرب می شود، به کف سر می چسبد و روغنی و کثیف به نظر می رسد. چربی از غددی در پایه ی مو ترشح می شود. ترشح چربی لازم است، زیرا از شکنندگی موها جلوگیری می کند. همچنین باعث درخشندگی موها می شود، ولی در افرادی که موهای چرب دارند، ترشح چربی بیش از حد است.

علل چرب شدن موی سر

درماتیت سیبریئیک

این بیماری شایع پوست شناخته شده است که بر بسیاری از افراد تاثیر می گذارد. ممکن است در دوران کودکی شروع شود. به شکل زرد، یا قرمز، همراه با خارش، و تکه های پوست بروز میکند . معمولا در پوست سر، صورت و گردن در میان سایر قسمت های بدن که دارای فولیکول های مو و غدد سباسه است ،رخ می دهد.

نوع و جنس موی شما

نوع مویی که دارید نیز می تواند آسیب پذیری خود را نسبت به این مشکل تعیین کند. اگر موهای خوب دارید، باید بدانید که شما هم مستعد ابتلا به این مشکل هستید. موهای ضخیم و فر دار ، ریشه های چرب تری دارند.به یاد داشته باشید که موی فر از حرکت سبوم جلوگیری می کند و موجب چرب شدن ریشه مو می شود. افرادی که دارای موهای ضخیم تر هستند، فولیکول های زیادی دارند و فولیکول بیشتر، غدد سباسه بیشتر و در نتیجه تولید چربی بیشتر می شود.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادلی هورمون ها میتواند موجب تولید بیش از حد چربی شود. این هورمون آندروژن نام دارد. و تولید سبوم را کنترل می کند، بنابراین هر گونه عدم تعادل در سطح این هورمون می تواند منجر به تولید بیش از حد چربی پوست شود، به خصوص در پوست سر.عدم توازن هورمونی در سن بلوغ یا در نوجوانان شایع تر است، به خصوص در پسران که به این هورمون نیاز بیشتری دارند.اگر چه چربی پوست سر منجر به بروز علائم بیشتر در مردان نسبت به زنان می شود، در دوران حاملگی و یائسگی نیز می تواند اثر منفی داشته باشد و همچنین با مشکلات تیروئید مرتبط باشد.

تغذیه مناسب

سعی کنید در رژیم غذایی خود از مواد غذایی با چربی متعادل و غنی از پروتئین ها و ویتامین ها استفاده کنید. مصرف مقادیر کافی از مواد معدنی مانند روی (زینک) و سولفور باعث بهبود گردش خون در بدن و کنترل چربی پوست و پوست سر می شوند.

استفاده از روغن جوجوبا

شاید استفاده از یک روغن برای رفع چربی پوست سر کمی عجیب به نظر برسد؛ اما این کار باعث می شود چربی مناسب جوجوبا جایگزین چربی نامناسب تولید شده توسط غدد سباسه شود و آن را از بین ببرد. مقدار کافی از روغن جوجوبا را روی موها اسپری کرده و ماساژ دهید وبعد از یک ساعت آبکشی کنید. روغن جوجوبا می تواند میزان چربی تولید شده توسط غدد سباسه را تنطیم کند. پس از استفاده از روغن جوجوبا می توانید از یک شامپو با پی اچ ضعیف برای شست وشو استفاده کنید.

استفاده از شامپوهای حاوی سولفات ممنوع!

سولفات در واقع یک دترجنت (پاک کننده) صنعتی است که برای شست وشوی روغن و گریس استفاده می شود. استفاده از این ماده برای پاک کردن روغن موها، موجب آسیب دیدن فولیکول های مو می شود. در واقع فولیکول های مو تحت تأثیر سولفات به طور کامل روغن خود را از دست داده و مجبور می شوند مقدار بیشتری روغن تولید کنند. به جای استفاده از شامپوهای حاوی سولفات که باعث تشدید مشکل چربی پوست سر می شوند، سعی کنید از شامپوهای ملایم تر استفاده کنید.

آبلیمو برای درمان موهای چرب و نازک

پس از اینکه موهایتان را با شامپو و نرم کننده شست وشو دادید، یک مرحله شست وشوی نهایی را نیز با آبلیمو انجام دهید. برای انجام این کار می توانید یک نصف لیمو را با سه لیوان آب مخلوط کرده و موهایتان را با آن آبکشی کنید. آبلیمو فولیکول های مو را تقویت کرده و موجب تنظیم مقدار چربی آنها می شود.

استفاده از حالت دهنده ها و شوینده های طبیعی

امروزه محصولات حالت دهنده بسیاری در بازار وجود دارند که اکثر آنها از مواد شیمیایی و غیرطبیعی ساخته شده اند. فولیکول های مو به منظور جلوگیری از نفوذ این مواد شیمیایی به داخل ممکن است مجبور به تولید بیش از حد سبوم و در نتیجه چربی پوست سر شوند. می توانید برای رفع آلودگی پوست سر با این مواد شیمیایی، از نوشابه استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری نوشابه را آب مخلوط کرده و موهایتان را با آن بشویید. این کار می تواند فولیکول های مو را از آلودگی های شیمیایی پاک کند. همچنین برای حالت دادن موها می توانید از مواد طبیعی مانند کتیرا استفاده کنید.

مصرف ویتامین B

ویتامین B می تواند به تنظیم میزان چربی پوست سر کمک بسیاری کند. این ویتامین که جز گروه ویتامین های محلول در آب است درساختمان میوه ها و سبزیجات تازه به وفور یافت می شود. همچنین مصرف ماهی، تخم مرغ و گوشت به مقدار کافی هم می تواند میزان ویتامین B مورد نیاز را برای فعالیت های عمومی بدن و همچنین کنترل چربی پوست، تأمین کند.

اغلب آدم ها به دلیل تغییر هورمونی بعد از بلوغ غدد چربی پوست سرشان بزرگتر شده و بالطبع ترشح چربی نیز افزایش می یابد و باید گفت ۸۰ درصد افراد پوست و موهای چرب دارند. به جز استفاده از شامپوهای مخصوص موی چرب و شست و شوی بیشتر، راه دیگری برای درمان موی چرب تاکنون دیده نشده است ولی نباید فراموش کرد که موهای چرب ربطی به ریزش مو ندارد و اینکه افراد فکر می کنند موهای چرب زمینه ساز ریزش موست باور غلطی است.

بهترین شامپو برای موهای چرب

از جمله مهم ترین کارهایی که باید برای موهای چرب انجام دهید، انتخاب شامپوی مناسب است تا چربی موها و پوست سر را متعادل کند. شامپوهای زیادی برای موهای چرب در نظر گرفته شده است و هرکس می تواند با امتحان آن ها شامپویی را که با موی سرش سازگاری بیشتری دارد انتخاب نماید. ما در این جا به معرفی چند شامپو می پردازیم.

شامپو Redken

این شامپوی “ردکن” را انتخاب کن که فوراً پوست سر را از روغن های اضافی پاک می کند و آن را تسکین می دهد. شامپو Oil Detox حاوی عصاره آب لیمو نیز هست که به تنظیم سطح PH پوست سر کمک می کند؛ در نتیجه، پوست سر عاری از هر گونه روغن و چربی می شود. این شامپوی سم زدا باعث می شود از شر شوره سر نیز خلاص شوید.

شامپو Purify Clarifying برند Pantene

این محصول برای استفاده روزانه مناسب است و باعث می شود از شر موهای چرب خلاص شوید. وقتی به سبب موهای چرب خود واقعاً احساس درماندگی می کنید، این شامپو با فرمول ویژه خود که بدون پارابن (Paraben) یا هر نوع رنگ است، بدون این که باعث ریزش موها شود، به کمک شما می آید.

شامپو گزنه Klorane

این شامپو حاوی عصاره گزنه است که به آرامی و به طور طبیعی، چربی موهای سر را کنترل و از افزایش بیش از حد آن جلوگیری می کند. استفاده از این شامپوی “کلوران” باعث افزایش حجم موها و جلوگیری از ریزش آن ها می شود و فرمول ویژه آن مخصوص تمیز کردن چربی اضافی پوست سر و موها است.

سرم ضد چربی مو

سرم مو برای آن دسته موهایی استفاده می گردد که زیبایی و درخشندگی خود را در اثر آلودگی هوا، کثیفی، غبار و نورخورشید از دست داده اند. روغن سیلیکون ماده اصلی تشکیل دهنده سرم مو می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (327 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (155 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (111 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (54 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (26 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (12 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (8 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (8 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 19 تیر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 19 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 19 تیر 1403 + فیلم
نوحه محرم 1403 شب دوم + دانلود متن مداحی دل بی تاب اومده چشم پر از آب اومده مجید بنی فاطمه
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
نگاهی به بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس