با خاصیت عرق زیره آشنا شوید

  سه شنبه، 25 آبان 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
با خاصیت عرق زیره آشنا شوید
زیره از قدیمی‌ترین چاشنی‌هایی است که کاربردهای فراوان آن مورد توجه بشر قرار گرفته است. زیره منبع بسیار غنی از فیبر خوراکی است. این ماده در دفع ضایعات غذایی، حفظ سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.در ادامه متن به بررسی خواص و نکاتی در مورد عدم زیاده روی در مصرف زیره برای دور ماندن از عوارض احتمالی آن خواهیم پرداخت.

زیره در مناطق گوناگونی از جمله افغانستان، ایران، هند، مصر، شیلی و بسیاری نقاط دیگر کشت شده یا به صورت خودرو رشد می کند. این گیاه با ارتفاع تقریبی 50 سانتی متر و دارای برگ هایی پر مانند و 20 تا 30 سانتی متری است. میوه زیره که لفظ دانه هم به آن اطلاق می شود، هلالی شکل، دارای خطوط برجسته و بسیار شبیه زیره سبز است. برداشت این محصول در ساعات اولیه صبح انجام می شود. ساقه های بریده، جمع آوری و خشک شده و سپس، دانه ها استخراج می شوند عرق زیره را بسیاری از افراد برای کاهش وزن و لاغری به کار می برند. این یکی از عرقیاتی است که نمی توان صرفا برای کاهش وزن استفاده کرد و خواص فوق العاده متعدد دیگری را نیز به همراه خواهد داشت.

مهمترین خواص عرق زیره

دانه های زیره مقدار مطلوبی فیبر و کربوهیدرات به بدن می رساند. اما عرق آن ممکن است مقدار کمتری و ناچیزی از آنها را برای بدن به همراه داشته باشد. با این حال مواد مغذی و همینطور فواید بسیاری را به وسیله آن می توان به بدن رساند که برجسته ترین آنها را برایتان بیان خواهیم کرد.

تقویت عملکرد قلب با زیره

زیره از بهترین خوراکی هایی است که می تواند برای تقویت ماهیچه های قلب مورد استفاده قرار گیرد. کاهش فشار خون و جلوگیری از تصلب شرائین از مهم ترین فواید عرق زیره به حساب می آید. به همین دلیل، مصرف آن می تواند در مقابله با بیماری های قلبی و عروقی به شدت موثر باشد. افزودن زیره خشک به غذا و نان هم می تواند به همین اندازه در بهبود سلامت قلب تأثیر گذار باشد.

تاثیر عرق زیره بر بهبود سلامت عمومی بدن

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن از مهم ترین فواید عرق زیره است. تقویت سیستم ایمنی به بهبود مقاومت بدن در مقابل عوامل بیماری زا و عفونت ها منجر می شود. به علاوه، مصرف زیره و محصولات جانبی آن به ضدعفونی بدن هم کمک کرده و روند درمان بیماری ها را تسریع می کند.

درمان سرماخوردگی و احتقان با عرق زیره

زیره یک آنتی هیستامین ضعیف است. به علاوه، این گیاه دارای مواد ضد میکروبی بوده و به آرام کردن سرفه و عضلات و ماهیچه های درگیر در آن هم کمک می کند.

فرد سرما خورده

بهبود یبوست با عرق زیره

همان طور که پیش تر هم گفته شد، زیره از منابع خوراکی سرشار از فیبر به شمار می رود. یعنی، هر 100 گرم زیره، چیزی در حدود 38 گرم فیبر بدن را تأمین می کند. در عین حال، فیبر از جمله مواد غذایی مفید برای بهبود عملکرد روده به شمار می رود.

عرق زیره باعث افزایش شیر مادران شیرده می شود

بعد از رازیانه ، زیره مناسب ترین گیاهی است که می تواند به افزایش شیر مادران شیرده کمک کند. از دیگر فواید عرق زیره این است که اگر مادر شیرده از زیره یا عرق آن استفاده کند، کودک او دچار نفخ یا سوء هاضمه نخواهد شد. شایان ذکر است که مادران شیرده باید این ماده را با احتیاط کامل و به میزان اندک مصرف کنند.

درمان کولیک با عرق زیره

کولیک که از آن با عناوینی نظیر قولنج یا دل پیچه هم یاد می شود، نوعی درد شدید است که ابتدا با حالت تشدید شونده پدیدار شده و سپس، به طور ناگهانی متوقف می شود. کولیک ساده، بیش تر در نوزادان دیده می شود. از فواید عرق زیره این است که می تواند بیماری کولیک را درمان کند. نوزادان مبتلا به این عارضه بدون هیچ دلیل خاصی، بی وقفه گریه می کنند و نمی توانند به اندازه کافی به سینه مادر چسبیده و از آن تغذیه کنند.

درمان بی اشتهایی با عرق زیره

از دست دادن اشتها از مشکلات رایج دنیای امروز است. بخش عمده ای از این اتفاق، ناشی از دسترسی نداشتن به خوراکی هایی است که از نظر مواد غذایی غنی تلقی می شوند. به علاوه، پیروی از سبک زندگی ناسالم و عاداتی نظیر استفاده از دخانیات هم یکی دیگر از دلایل عمده کاهش اشتها به شمار می رود. کمک به بهبود اشتها از بهترین فواید عرق زیره به حساب می آید. برای کسب بهترین نتیجه، لازم است این ماده به صورت مداوم، با دوز پائین و برای طولانی مدت مصرف شود. به این ترتیب، فرد به تدریج شاهد بهبود وضعیت تغذیه خود خواهد بود.

بی اشتهایی

عرق زیره در مقابله با بثورات جلدی

استفاده از پماد زیره یا نوشیدن عرق این گیاه می تواند در درمان التهابات و بثورات جلدی و بهبود احساس خارش ناشی از آن موثر باشد. برای درست کردن پماد زیره، کافی است مقداری زیره خشک پودر شده با اندکی آب ولرم ترکیب شود. استفاده از این ترکیب در ناحیه تحت درمان، به شدت می تواند در برطرف کردن التهاب و خارش موثر باشد. شستشوی محل آسیب دیده با دمنوش زیره هم می تواند در رفع بثورات جلدی تأثیر گذار باشد. برای انجام این کار، لازم است دانه های زیره در مقداری آب در حال جوش ریخته شده و پس از خنک شدن مورد استفاده قرار گیرد.

کاهش وزن و حذف چربی های شکمی با عرق زیره

یکی از معروف ترین تاثیراتی که همگان از خواص عرق زیره با خبر هستند، تاثیر مطلوب بر چربی سوزی و لاغری است. گاهی راهکارهای بسیاری برای کاهش وزن پیش گرفته می شود که شامل انواع رژیم های کاهش وزن و همینطور فعالیت بدنی می شود. راهکاری که تاثیر به سزایی در کنار این موارد خواهد داشت استفاده متعادل از دمنوش زیره یا عرق آن است.

تسکین سوزش معده باعرق زیره

در اغلب موارد، علائم اسیدی بودن و سوزش معده ممکن است با نشانه های حمله قلبی اشتباه گرفته شود. به طور معمول، این عارضه با سوزش شدید ناحیه سینه و سکسکه یا آروغ همراه است. از شایع ترین فواید عرق زیره این است که به شکل قابل توجهی می تواند عارضه سوزش معده را تسکین دهد. نوشیدن دمنوش این گیاه و اضافه کردن پودر زیره به ماست یا غذا هم در بهبود این عارضه بی تأثیر نخواهد بود. همچنین، ترکیب عرق زیره با عصاره نعناع هم می تواند به برطرف کردن سوزش معده کمک کند.

عرق زیره در درمان حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ ممکن است ناشی از عفونت روده بوده و نشانه وجود اختلال در عملکرد بدن باشد. از جمله فواید عرق زیره می توان به تأثیر آن در برطرف کردن یا کاهش این علائم اشاره کرد.

خواص عرق زیره برای معده و دستگاه گوارش

این نوشیدنی برای معده و دستگاه گوارش تاثیرات مطلوب زیر را به همراه خواهد داشت:

  • موثر در بهبود سوء هاضمه
  • بهبود نفخ معده
  • مسکنی مفید برای رفع دردهای شکمی و گوارشی
  • موثر در ترشح آنزیم های گوارشی برای کمک به هضم بهتر غذا
  • موثر در تقویت معده

کاهش کلسترول با عرق زیره

مطالعات نشان داده اند که مصرف غذاهای حاوی فیبر بالا به شدت در کاهش کلسترول بد خون تأثیر گذار است. به علاوه، استفاده از این قبیل خوراکی ها به افزایش کلسترول خوب خون هم کمک می کند. این امر به شکل قابل توجهی در کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی موثر است. بنابراین، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را نیز می توان در زمره فواید عرق زیره برشمرد.

تاثیر عرق زیره برای قاعدگی

اغلب خانم ها به دلیل تغییرات هورمونی که در طول عمر خود تجربه می کنند ممکن است مشکلات مختلف را داشته باشند. عرقیات گیاهی و داروهای گیاهی مختلف تا حد مطلوبی به رفع برخی از عوارض ایجاد شده کمک می کند. عرق زیره با موارد زیر تاثیر به سزایی را برای خانم ها به ویژه در دوران قاعدگی به همراه خواهد داشت:

عوارض و مضرات مصرف بیش از حد عرق زیره

در این مقاله تلاش شده است تا فواید عرق زیره و تأثیر این گیاه در بهبود و تقویت وضعیت سلامت بدن مورد بررسی قرار گیرد. با این حال، مصرف هر ماده ای ممکن است به موازات اثرات مثبت از برخی عوارض جانبی نیز برخوردار باشد. از جمله مضرات عرق زیره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیب به کبد با مصرف زیاد عرق زیره

مطالعات نشان داده اند که عصاره روغنی زیره حاوی مقادیر بسیار زیادی ترکیبات آلی فرار است. بنابراین، مصرف طولانی مدت این ماده ممکن است به کلیه ها و کبد صدمه بزند.

افزایش احتمال سقط جنین با عرق زیره

تحقیقات نشان داده اند که مصرف زیره و فرآورده های آن ممکن است با افزایش احتمال زایمان زودرس و سقط جنین همراه باشد. بنابراین، استفاده از آن به هیچ عنوان به بانوان باردار توصیه نمی شود. در عین حال، به مادران شیرده هم پیشنهاد می شود که جانب احتیاط را رعایت کرده و مقادیر اندکی از این ماده را مصرف کنند.

ایجاد سوزش معده با زیره

جالب این جا است که مقابله با سوزش معده یکی از فواید عرق زیره است که در این مطلب هم به آن اشاره شده است. با این حال، علیرغم تأثیر آن در کاهش ناراحتی و نفخ معده، مصرف این ماده می تواند فشار معمول بر اسفنکتر مری را کم کرده و خود عامل ایجاد سوزش معده باشد! اسفنکتر مری دریچه ای است که به طور معمول، محتویات معده را درون آن نگه می دارد. عملکرد نامناسب این دریچه می تواند به بازگشت محتویات و اسید معده به مری منجر شده و با احساس سوزش توأم باشد.

ایجاد نفخ و باد گلو با مصرف عرق زیره

از دیگر مضرات عرق زیره می توان به قابلیت آن در افزایش گاز معده اشاره کرد. به طور معمول، این امر با باد گلو همراه است.

اثرات مخدر مانند عرق زیره

عرق زیره می تواند مانند یک ماده مخدر عمل کرده و اعتیاد آور باشد. بنابراین، از عوارض عرق زیره و مصرف بی رویه آن می توان به احساس خواب آلودگی، گیجی، از دست دادن حواس و حالت تهوع اشاره کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (560 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان