با خواص شگفت انگیز سیب زمینی بنفش آشنا شوید

  یکشنبه، 07 آذر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
با خواص شگفت انگیز سیب زمینی بنفش آشنا شوید
سیب زمینی بنفش یکی از انواع سیب زمینی هاست که پوست بیرونی آن به رنگ بنفش تیره یا سیاه و گوشت داخلی آن حتی بعد از پخت هم به رنگ بنفش می باشد. سیب زمینی بنفش نسبت به سیب زمینی سفید از بافتی متراکم تر، مغذی تر و خوش طعم تر برخوردار است. در ادامه همراه ما باشید تا با فواید سیب زمینی بنفش بیشتر آشنا شوید.
سیب زمینی بنفش نوعی جدید از سیب زمینی است که دانشمندان توانسته اند آن را با استفاده از جهش های ژنتیکی ایجاد کنند. این گونه، از سیب زمینی معمولی کوچک تر بوده و پوستی به رنگ بنفش تیره دارد. در سال های اخیر استفاده از آن در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی رایج شده است. مشاهدات نشان می دهد که مصرف سیب زمینی بنفش خواص و فواید درمانی بسیاری دارد.

تاریخچه سیب زمینی بنفش

سیب زمینی، علاوه بر گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان، بخشی از خانواده سولاناسه و یا سبزیجات تاجریزی است. این ماده غذایی طیف رنگی متفاوتی دارد و گاهی نیز به رنگ آبی در می آید. در منابع مختلف آمده است که سیب زمینی بنفش در اوایل سال ۱۸۱۷ برای اولین بار در بازار لس هالز به مردم عرضه شد. اطلاعات منتشر شده در سال ۱۸۶۳ پنج رنگ ممکن را برای این ماده غذایی ذکر کرد: بنفش سفید زرد صورتی قرمز .این نوع سیب زمینی در امریکای جنوبی، که از پرو تا بولیوی را تشکیل می دهند بیشتر استفاده می شود و محبوب است. اندازه این سیب زمینی به اندازه یک توپ گلف است. اما اگر برداشتش طول بکشد می تواند بزرگتر نیز شود. سیب زمینی بنفش عطر و طعم خاصی دارد و برای تزیین غذا بسیار پر کاربرد است.

ارزش غذایی سیب زمینی بنفش

نصف فنجان سیب زمینی بنفش شامل مواد مغذی تشکیل دهنده زیر است :

  • 52 کالری
  • 12 گرم کربوهیدرات
  • 1.4 گرم پروتئین
  • 0.1 گرم چربی
  • 1.3 گرم فیبر
  • 6.5 میلی گرم ویتامین سی (11 درصد کل)
  • 341 میلی گرم پتاسیم (10 درصد کل)
  • 0.1 میلی گرم ویتامین B6 (6 درصد کل)
  • 45.7 میلی گرم فسفر (5 درصد کل)
  • 0.1 میلی گرم مس (5 درصد کل)
  • 0.1 میلی گرم منگنز (5 درصد کل)
  • 0.1 میلی گرم تیامین (4 درصد کل)
  • 0.9 میلی گرم نیاسین (4 درصد کل)
  • 16.5 میلی گرم منیزیم (4 درصد کل)

خواص سیب زمینی بنفش برای سلامتی

در حالی که تمام انواع سیب زمینی، دارای کربوهیدرات زیادی هستند، اما نباید از میزان فیبر مفید، ویتامین ها و مواد معدنی آن ها به سادگی گذشت. اما این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه گوشت این ماده رنگی تر باشد، مواد مغذی در آن بیشتر است.

خاصیت ضد سرطانی سیب زمینی بنفش

وجود بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی در این محصول برابر با محتوای آنتی اکسیدانی موجود در انار و توت می باشد .از این رو استفاده از سیب زمینی بنفش می تواند در درمان انواع سرطان ها علی الخصوص سرطان روده بزرگ موثر باشد.

سیب زمینی بنفش درمان کننده آب مروارید

اگر شما نیز با افزایش سن خود از ابتلا به آب مروارید هراسانید می توانید از مزایای سیب زمینی بنفش در زمینه پیشگیری و درمان این بیماری استفاده نمایید .این محصول با دارا بودن ترکیباتی موثر در این زمینه می تواند از بروز بیماری آب مروارید جلوگیری نموده و یا در روند درمان تاثیر بسزایی به همراه داشته باشد.

کنترل قند خون و دیابت با سیب زمینی بنفش

سیب زمینی بنفش شاخص گلیسمی یا (GI) پایینی دارد (یک مطالعه مقایسه ای در انسان نشان داده که سیب زمینی بنفش دارای GI حدود 77 است در حالیکه GI سیب زمینی زرد و سیب زمینی سفید به ترتیب 81 و 93 می باشد).در حالی که تمام انواع سیب زمینی ها به دلیل محتوای کربوهیدرات بر سطح قند خون تأثیر می گذارند، سیب زمینی بنفش به دلیل غلظت بالای ترکیبات گیاهی پلی فنول کمتر از سایر انواع آن اثر می گذارد. این ترکیبات ممکن است با کاهش جذب نشاسته در روده تاثیر کمتری بر روی میزان قند خون داشته باشند.یک مطالعه حیوانی نشان داده که مصرف سیب زمینی بنفش منجر به افزایش تحمل گلوکز و کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت می شود.

سیب زمینی بنفش ضد التهاب است

محتوای آنتی اکسیدانی بسیار بالا و وجود پروتئین های خاص ضد التهاب در سیب زمینی بنفش می تواند از بروز بیماری های حاد التهابی مانند روماتیسم، بیماری های قلبی ، بیماری های التهابی روده و … جلوگیری نماید.

آسان شدن فرایند هضم غذا با سیب زمینی بنفش

این سیب زمینی با دارا بودن خواص ضد التهابی علاوه بر پیشگیری از ابتلا به بیماری های التهابی در شما فرایند هضم غذا را توسط دستگاه گوارش آسان می نماید و به نوعی دوستدار سلامتی دستگاه گوارش شما به شمار می آید.

سیب زمینی بنفش دشمن سرسخت فشار خون و کلسترول

در صورتی که از فشار خون بالا رنج می برید و یا کلسترول خونتان بالا می باشد روی سیب زمینی بنفش حساب ویژه ای باز کنید .این ماده به علت دارا بودن پتاسیم فراوان دشمن سرسخت فشار خون بوده و در کاهش سطح فشار خون بسیار موثر است .با استفاده از این ماده غذایی رگ هایتان را از وجود کلسترول بالا پاکسازی نموده و جریان خونتان را بهبود بخشید.

سیب زمینی بنفش جوان کننده پوست

سبزیجات و میوه ها یکی از گروه های غذایی مفید برای سلامتی و زیبایی پوست به شمار می آیند .سیب زمینی بنفش نیز از این قاعده مستثنی نیوده و به علت آنتی اکسیدان های فراوان در زیبایی و جوان سازی پوست اثرات بالینی اثبات شده ای دارد.

سیب زمینی بنفش در جلوگیری از لخته شدن خون

ترومبوز، نام رسمی برای لخته شدن خون است که یکی از علل مرگ و میر در سراسر جهان می باشد. اما ممکن است با اضافه کردن کمی سیب زمینی بنفش به رژیم غذایی تان بتوانید از این عارضه جلوگیری کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، سیب زمینی بنفش دارای اسید کلروژنیک است. در تحقیقات مختلف اثبات شده است که این اسید برای تخریب لخته های خون و مهار فعالیت آنزیمی پروتئین ها و پپتیدهای پروکوآگولانت مفید است. تحقیقات منتشر شده در مجله Biochemical and Molecular Toxicology نشان داد که اسید کلروژنیک باعث ایجاد تاخیر در تشکیل لخته خون در موش ها می شود و اثرات ضد ترومبوتیک خود را به اثبات رسانده است. بنابراین این مواد عامل مهمی برای درمان لخته خون و احتمالا پیشگیری از این عارضه است.

سیب زمینی بنفش منبع آنتی اکسیدان ها

سیب زمینی بنفش حاوی مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان هاست (دو تا سه برابر بیشتر از سیب زمینی های سفید و زرد) که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو را از بین می برند.سیب زمینی های بنفش حاوی مقادیر بالای آنتوسیانین هاست که به کاهش کلسترول خون بالا، تقویت بینایی و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و دیابت کمک می کند.سیب زمینی بنفش علاوه بر آنتوسیانین ها حاوی مقادیر بالای ویتامین C، کاروتنوئید ها، سلنیوم، تیروزین و پلی فنول هاست؛یک مطالعه کوچک بر روی هشت نفر نشان داده که یک وعده غذایی حاوی سیب زمینی بنفش باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان ها در خون و ادرار می شود.یک مطالعه دیگر در مردان نشان داده که مصرف سیب زمینی بنفش به مدت 6 هفته باعث کاهش نشانگر های التهابی و نشانگر های آسیب DNA شده است.

سیب زمینی بنفش

تامین فیبر مورد نیاز بدن با سیب زمینی بنفش

اکثر مردم در رژیم غذایی خود فیبر کافی دریافت نمی کنند اما افزودن چند وعده سیب زمینی بنفش به رژیم غذایی شما در هفته می تواند به افزایش مصرف فیبر کمک کند.فیبر غذایی به شما کمک می کند احساس سیری کنید، از یبوست جلوگیری می کند، قند خون را تثبیت کرده و به حفظ سطح کلسترول سالم کمک می کند.بسته به روش پخت میزان فیبر سیب زمینی کمی متفاوت است اما بیشتر بستگی به این دارد که آیا پوست آن را می خورید یا نه.به عنوان مثال یک سیب زمینی 100 گرمی با پوست به صورت پخته شده در مایکروویو حاوی 3.3 گرم فیبر است در حالی که یک سیب زمینی با همان اندازه بدون پوست 1.8 گرم فیبر دارد.بخشی از نشاسته در سیب زمینی بنفش نوعی فیبر است که نشاسته مقاوم نامیده می شود. نشاسته مقاوم در برابر هضم در دستگاه گوارش مقاومت می کند اما باکتری های روده بزرگ شما آن را تخمیر می کنند.در طی این فرآیند تخمیر ترکیباتی موسوم به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تولید می شود. این ترکیبات به بهبود سلامت روده کمک می کنند.میزان نشاسته مقاوم سیب زمینی نیز بسته به روش پخت متفاوت است اگرچه به نظر نمی رسد بین رنگ سیب زمینی تفاوت چندانی داشته باشد. نشاسته مقاوم زمانی بیشتر است که سیب زمینی پخته و سپس سرد شود.

عوارض و مضرات سیب زمینی بنفش

  1. زیاده روی در مصرف سیب زمینی بنفش به دلیل مقادیر بالای کربوهیدرات و نشاسته ی موجود در آن می تواند باعث چاقی شود.
  2. اگرچه شاخص گلیسمی سیب زمینی بنفش پایین تر از سیب زمینی معمولی است اما خوردن مقادیر زیاد آن هنوز هم می تواند بر قند خون تأثیر منفی بگذارد.
  3. تحقیقات نشان داده که مصرف زیاد سیب زمینی بنفش در زنان باردار خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد.
  4. مقادیر بالای پتاسیم موجود در سیب زمینی بنفش ممکن است با دارو های بتا بلوکر تداخل دارویی داشته باشد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار
منتخب روز