راهکارهایی برای مرتب کردن وسایل اضافی خانه

  دوشنبه، 23 فروردین 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
راهکارهایی برای مرتب کردن وسایل اضافی خانه
شما تنها فردی نیستید که درون خانه‌اش وسایل اضافی با بی‌نظمی و بهم‌ریختگی مواجه است. با کمک گرفتن از چند راه حل ساده شما می‌توانید وسایل اضافی خانه خود را نظیم داده و مرتب کنید.

گاهی این وسایل اضافی خانه کاربردی ندارند و تنها علتی که هنوز هم نگهداری می شوند به دلیل خاطرات آنها می باشد. قند عروسی، کتاب داستان کودکی، لباس عروس قدیمی که حتی به تن هم نمی رود، اولین اسباب بازی بچگی و… گوشه ای از این خاطرات است. بسیاری از این وسایل حتی در طول سال، از مکانشان خارج هم نمی شوند. به نظرتان با وسایل اضافی خانه چه کاری باید انجام دهیم؟ در ادامه این نوشته با ما همراه باشید تا در این مورد به شما پیشنهاداتی ارائه دهیم.

ساخت قفسه های چوبی برای نظم دهی به خانه

قفسه های چوبی زیبا کمک می کنند تا وسایل لوکس، دکوری و کتاب ها در جای مناسب قرار داده شوند. از طرفی، قفسه های موجود در بازار هم چنگی به دل نمی زند. یا در حدی که شما می خواهید زیبا نیست و با وسایل دیگر منزل ست نمی شود و یا برای جای دادن اقلام شما کافی و متناسب نیست و نیازتان را برآورده نمی سازد. اگر به هنر ساخت با چوب علاقه مندید، زود دست به کار شوید و یک قفسه شخصی بسازید. می توانید از مواد بازیافتی شروع کنید.

تصویر
مرتب کردن وسایل اضافی خانه

قدم اول برای مدیریت وسایل اضافی خانه، تهیه ی لیست است. باید لیستی از همه وسایل خانه تهیه کرده و بعد مشخص کنیم چه وسایلی را می خواهیم و به کدامشان نیازی نداریم.

یک راه خوب برای این که متوجه شویم چه وسایلی را دیگر نمی خواهیم این است که ببینیم در یک یا نهایتاً دو سال گذشته چقدر از هر وسیله ای استفاده کرده ایم. بررسی وسایل و تصمیم به دور انداختن یکی و نگه داشتن دیگری ممکن است سخت باشد، اما نباید به خاطر سخت بودن این کار، وسایل بی استفاده را به خانه ی جدید ببریم.

بعد از این که لوازم اضافی را مشخص کردیم باید تصمیم بگیریم که با هر یک از آن ها چه کار کنیم. برای ساده تر شدن این کار وسایل اضافی خانه را دسته بندی می کنیم و راجع به آن ها تصمیم می گیریم. در ادامه درباره ی هر دسته به صورت جداگانه صحبت می کنیم.

کتاب ها

بیشتر ما احساس دلبستگی خاصی به کتاب هایمان داریم. با وجود این تعداد زیادی کتاب در کتابخانه مان داریم که سال هاست به کارمان نمی آیند. بسیاری از این کتاب ها می توانند برای دیگران مفید باشند. اگر کتاب ها نسبتاً نو و سالم اند می توانیم آن ها را به کتاب فروشی هایی که کتاب دست دوم می خرند بفروشیم. یک راه دیگر فروش آنلاین در سایت های تعویض و فروش کتاب است. اگر هم کتاب ها قابل فروش نیستند یا به هر دلیلی نمی خواهیم آن ها را بفروشیم، اهدای کتاب به کتابخانه ها راه حل خوبی است. به یاد داشته باشیم که تقریباً هیچ وقت لازم نیست که کتابی را دور بریزیم.

لباس ها

اگر لباسی در خانه داریم که همچنان قابل استفاده است اما برای ما کوچک یا تکراری شده، بهتر است آن را اهدا کنیم. ابتدا باید این لباس ها را بشوییم و بعد تفکیک و بسته بندی کنیم. برای یافتن افرادی که به این لباس ها نیاز دارند می توانیم از دوستان و آشنایان پرس وجو کنیم. مراجعه به خانه های سلامت و مؤسسات خیریه هم گزینه های خوبی هستند. در صورتی که لباسی دیگر قابل استفاده نیست می توانیم آن را به کهنه تبدیل کنیم یا در اسباب کشی برای پر کردن فضاهای کارتن ها به کار ببریم.

تصویر
مرتب کردن وسایل اضافی خانه

اگر در خانه خود امکانات مناسب برای مرتب کردن وسایل اضافی را ندارید این موضع باعث هرچه بیشتر شدن بی نظمی و بهم ریختگی می شود. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره خواهیم کرد. منبع اولین بی نظمی و بهم ریختگی در خانه کاغذ و برگه است. برگه های پرداخت بانکی و قبوض نمونه هایی از این نوع وسایل اضافی هستند. اگر برای آن ها برنامه ای کارآمد نداشته باشید برگه ها روی یکدیگر تلمبار شده و میزان قابل توجهی کاغذ در گوشه و کنار خانه بهم ریختگی را بیشتر می کنند. بهترین راه حل برای کاغذ و برگه های اضافی طبقه بندی و مرتب کردن آن ها است. طبقه بندی باعث می شود در آینده اگر این کاغذ و برگه ها مورد نیازتان بود به راحتی از آن ها استفاده کنید. برای طبقه بندی اگر فکر می کنید نمی توانید به طور کامل پیاده سازی کنید، می توانید از کمک متخصصان بهره مند شوید.

تلفن همراه، کلید، کیف پول و لپ تاپ

از موارد دیگری که باعث بی نظمی و بهم ریختگی فضای خانه می شود می توان به تلفن همراه، کلید، کیف پول و لپ تاپ اشاره کرد. نبود فضای طراحی شده مناسب برای از این دست وسایل باعث هرچه بیشتر شدن بهم ریختگی و از طرفی ناامید شدن شما برای حل این مشکل در خانه شما می شود. پس بهتر است توجه لازم را به این وسایل داشته باشید و آن ها را در قسمت های مشخص قرار دهید.

کیف ها، کاور کامپیوتر، کوله پشتی، کیف های ورزشی و کاپشن و پالتو

کمدها و جا لباسی منزل شما به سرعت توسط کیف، کاور کامپیوتر، کوله پشتی، کیف های ورزشی و کاپشن و پالتو پر می شوند. بعد از پر شدن آن ها و در نبود جایی برای نگهداری، صندلی ها و نرده ها جایگزین کمد و جا لباسی می شوند. این مسئله به خودی خود باعث بی نظمی و بهم ریختگی در فضای خانه شده و از نظر بصری جلوه نامناسبی را ایجاد می کنند. به طور معمول در هر خانه ای این وسایل به تعداد زیادی قابل مشاهده است. گام اول برای مرتب کردن فضای خانه، جدا کردن این وسایل است.

برای مثال اگر فرزندتان هر سال یک کوله پشتی هدیه می گیرد، بهتر است کوله پشتی های قدیمی را به موسسه های خیریه اهدا کنید. نگاهی دقیق به لباس های خود بیاندازید. لباس هایی که دیگر برای اندام شما مناسب نیست را جدا کرده و به افرادی که نیاز دارند بدهید. تمامی کیف ها و لباس های بیرونی نظیر کاپشن و پالتو را در کمد نزدیک در خانه آویزان کنید تا ضمن سهولت در پیدا کردن آن ها، فضای خانه شما مرتب و بانظم شود.

وسایل بازی کودکان و اسباب بازی

بیشترین بی نظمی و بهم ریختگی در فضای خانه توسط بچه ها از کودکی تا دوران مدرسه ایجاد می شوند. مرتب کردی این بی نظمی حتی برای افراد متخصص و باتجربه نیز سخت است. اسباب بازی با توجه به تعداد و اهمیت آن برای کودکان نیاز به برنامه ریزی و توجه بیشتری دارد. اگر فرزندتان موافق بود مقداری از این وسایل بازی را به موسسه های خیریه اهدا کنید تا دیگران نیز از بازی کردن با آن ها لذت ببرند. این کار باعث می شود فضای اتاق فرزندتان سیمای مناسبی به خود ببیند. برای وسایل هنری و کار دستی فرزندتان نیز باید فکری کنید. با توجه به اینکه کودکان علاقه دارند بیشتر مواقع نزدیک والدین خود باشند، بهتر است سبدی جهت جمع آوری این وسایل در نزدیکی خود قرار دهید.

ابزار مختلف با کارایی مشترک

مداد، خودکار، کیسه های خرید، دفترچه یادداشت، کاسه بشقاب، وسایل آشپزخانه و لیوان ها از جمله وسایلی هستند که امکان دارد به تعدد در خانه شما رویت شوند. با بررسی تمام وسایل و جدا سازی آن ها شما می توانید وسایل مورد استفاده خود را در فضای خانه نگهداری کنید و وسایلی که مورد نیازتان نیست را به موسسه های خیریه اهدا کنید. کار دیگری که در این زمینه می توانید انجام دهید این است که قبل از خرید نگاهی کامل به وسایل ذکر شده ی خود بیاندازید و نسبت به نیازهای خود اقدام به خرید وسایل کنید. برای خرید وسایل جدید کمی واقع بین باشید.

خودداری از تصمیم گیری در مورد وسایل اضافی

بعضی از افراد برای فضای بهم ریخته خانه ی خود به موقع نمی توانند تصمیم گیری کنند. بهتر است بگوییم از تصمیم گرفتن خودداری می کنند. با جابجایی وسایل اضافی به زیرزمین، پارکینگ و کمدها سعی بر این دارند تا صورت مسئله را پاک نمایند. روش های گفته شده در نوع خود از سریع ترین راه حل ها در مرتب کردن فضای نامرتب به حساب می آیند اما در نهایت یک روز باید با این بهم ریختگی مواجه شد و در قبال آن تصمیمی اساسی گرفت. پس بهترین راه حل برای مقابله با بی نظمی و بهم ریختگی تصمیم گیری قاطع برای مرتب کردن فضای خانه است.

رابطه بیماری با بی نظمی

گاهی اوقات بیماری های طولانی مدت و عدم توانایی مناسب بدن خود سبب ایجاد بی نظمی و بهم ریختگی در فضای خانه می شود. در این حالت امکان دارد فرد بیمار عاری از انرژی و یا نقصان حرکتی شود. هر چقدر توانایی رسیدگی به امورات خانه کمتر شود این بی نظمی و بهم ریختگی ها بیشتر بروز پیدا می کنند و باعث کاهش قدرت تصمیم گیری می شود. در این حالت بهتر است با کمک گرفتن از شرکت های خدمات منزل، شخصی هفته ای یک بار برای تمیز کردن فضای خانه اینگونه از افراد بیاید. برای اکثر ما بهم ریختگی جزیی از زندگی مدرن به حساب می آید. اگر به مبارزه با آن می روید، قطعا تنها نخواهید بود. اما مسئله امیدوار کننده این است که با جدیت و کمی کمک گرفتن چه از طریق دوستان و چه از طریق متخصصین شما می توانید به این مشکل غلبه کرده و زندگی آرام در فضایی مرتب را تجربه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (681 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 4 ثانیه "جوجه کوچولو" را در میان "گوسفندان" پیدا کنند
مدل موی انتخابی ساده زهرا گونش در هر موقعیت و با هر استایلی/ حدس میزنید چی باشه؟ این سبک رو هر دختر اسپرتی میپسنده +عکس
ویدیو/ 10 اختراع دوران باستان با ظاهر متفاوت امروزی/ آپدیت ورژن جدید از اختراعات بشر اولیه
استایل کردن مونا نیکی همسر علیرضا نیکبخت با دامن بلند جین و کت کوتاه/ خانوم های خاص توی تابستون اینطوری تیپ میزنن +عکس
جشن تولد عاشقانه ی یاسمن فرمانی و همسرش علی قلی زاده دو لژیونر فوتبالی در کنار هم / وایب تم نارنجی با بادکنک ها هلیومی برا تولد فوق العاده ست
ویدیو/ روایت شنیدنی استاد فرشچیان از اتفاقاتی که منجر به خلق اثر بی‌نظیر تابلوی عصر عاشورا شد
(ویدئو) این هنرمند با ترفندهای نقاشی غافلگیرکننده‌اش، شما را شگفت‌زده خواهد کرد / سومی همه را بهت‌زده کرد!
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویدیو/ ضریب هوشی حیرت‌انگیز "بامشاد" در سریال نقطه چین/ فقط سوالات خیلی خیلی سختِ مهران مدیری...
(عکس) «ماگان» کشتی بادبانی باستانی خلیج فارس؛ میراثی 4000 ساله که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان