فواید بادام برای رفع یبوست

  یکشنبه، 29 فروردین 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
فواید بادام برای رفع یبوست
بادام یکی از خوشمزه ترین و مقوی ترین خشکبارهای شناخته شده می‌باشد که در طب سنتی خواص متعددی دارد. در این بخش از ساعد نیوز فواید این خشکبار خوشمزه برای یبوست و بیماری های گوارشی بیان خواهیم کرد با ساعد نیوز همراه باشید.

یبوست یک اختلال گوارشی بسیار رایج است که افراد در سنین مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد. یبوست به صورت پزشکی یعنی حرکت روده سه بار یا کمتر در یک هفته ، در یبوست شدید، حرکت روده به یک بار و کمتر در هفته کاهش می یابد.

یبوست چه زمانی رخ می دهد؟

یبوست زمانی رخ میدهد که فرد در دفع مدفوع دچار مشکل میشود و دچار سفتی شکم و عدم کار کردن درست روده می شود.
علائمی که میتوانید متوجه شوید دچار یبوست شده اید:

  • کم شدن تعداد دفع نسبت به حالت عادی
  • کوچک بودن مدفوع به هنگام دفع
  • مدفوع سخت و خشک
  • عدم احساس راحتی پس از دفع
  • نفخ شکم

دلایل ابتلا به یبوست:

  • تغییر عادات ورزشی و عدم تحرک کافی
  • تغییر رژیم غذایی و عدم مصرف فیبر کافی
  • مصرف بیش از حد مواد غذایی ملین( مانند آجیل و تمام مواد غذایی مسهل کننده)
  • استرس و اختلال اعصاب
  • تضعیف عضلات گوارشی
  • عدم مصرف آب و مایعات مورد نیاز بدن

راههای پیشگیری از یبوست:

مصرف مواد غذایی غنی و سرشار از فیبر میتواند باعث راحت شدن عمل دفع شود. منابع غنی فیبر شامل میوه، سبزی، آجیل، حبوبات و غلات و دانه های کامل مانند جو و گندم سبوسدار است.
مصرف آب بیشتر از مقدار مورد نیاز روزانه به مقدار یک تا دو لیوان. البته در صورتی که محدودیتی از نظر پزشکی برای شما وجود ندارد.

خواص بادام خیس خورده؛ از درمان یبوست تا کاهش وزن

تحقیقات نشان داده است مصرف مداوم بادام خیسانده شده می تواند باعث افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) شود و همین موضوع به کاهش وزن انسان کمک می کند. مصرف بادام پوست کنده در اول صبح می تواند بخشی از یک رژیم غذایی کم کالری باشد که توانایی کاهش کلسترول بد خون و نیز تسهیل روند کاهش وزن را دارد. بادام یکی از خوش طعم ترین و پرخواص ترین دانه هایی است که انسان ها به عنوان آجیل از آن استفاده می کنند. این دانه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست. بادام را می توان به صورت خام و یا بوداده مصرف کرد. اما برخی مردم ترجیح می دهند آن را پس از خیس کردن مصرف کنند. محققان می گویند بادام خیسانده شده دارای خواص بی شماری از سلامت دستگاه گوارش تا مبارزه با سرطان است. در حقیقت بادام خیس شده از بسیاری از جهات مانند بافت، مواد مغذی در دسترس، و مزه از بادام خام بهتر است. خیساندن بادام باعث نرم شدن لایه بیرونی آن می شود که همین موضوع روند هضم آن و جذب ریزمغذی ها را تسهیل می کند. پوست کندن لایه بیرونی بادام اجازه می دهد تا تمامی مواد مغذی آن در فرآیند هضم آزاد شود. بادام پوست کنده می تواند باعث آزاد شدن لیپاز، آنزیمی که برای شکستن و هضم چربی هاست، شود. تحقیقات نشان داده است مصرف مداوم بادام خیسانده شده می تواند باعث افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) شود و همین موضوع به کاهش وزن انسان کمک می کند. مصرف بادام پوست کنده در اول صبح می تواند بخشی از یک رژیم غذایی کم کالری باشد که توانایی کاهش کلسترول بد خون و نیز تسهیل روند کاهش وزن را دارد. همچنین بادام سرشار از فولات است. این ماده می تواند کارکرد مناسب جفت (لوله ای که مواد غذایی و اکسیژن را از مادر به جنین می رساند) را تقویت کند. همچنین فولات خطر مشکلات قلبی مادرزادی در جنین را کاهش می دهد. از این رو، زنان باردار می توانند بادام را در رژیم غذایی خود قرار دهند.بادام یکی از منابع غنی پروتئین گیاهی، پتاسیم، و منیزیم است. این مواد می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی را کاهش دهند. تحقیقات ثابت کرده است بادام خیسانده شده دارای پلی فنول ها و آنتی اکسیدان هایی است که می تواند مانع از بیماری های قلبی شود. این تحقیقات ارتباط مستقیم میان مصرف بادام و کاهش بیماری های قلبی را تایید کرده است . همچنین بادام به دلیل آنکه دارای سطح سدیم پایین تر و پتاسیم بالاتر است، می تواند در تنظیم فشار خون بسیار مفید باشد. فشار خون بالا اصلی ترین دلیل وقوع سکته مغزی، سکته قلبی، و بیماری های عروقی است. منیزیم موجود در بادام می تواند خطر گرفتگی عروق را کاهش دهد . تحقیقات نشان داده است بادام خیس شده می تواند سطح قند خون را کنترل کند. پژوهش دانشمندان چینی حاکی از آن است مصرف بادام می تواند در کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ تاثیرگذار باشد. همچنین به دلیل فیبر بالای بادام، مصرف آن می تواند درمانی مناسب برای یبوست باشد. مبارزه با سرطان و حفظ سلامت پوست و مو از دیگر خواص مصرف بادام است.

خواص بادام

بادام شیرین از نظر طب قدیم ایران کمی گرم و تر است .

۱) بادام ملین بوده و روغن بادام ضد یبوست است مخصوصا از روغن بادام می توان رفع یبوست برای بچه ها استفاده کرد .

۲)بادام سینه را نرم می کند .

۳)شیر بادام برای رفع سرفه ، ناراحتی حنجره و تنگی نفغس مفید بوده و خلط آور است .

۴) بادام برای درمان زخم روده ها و مثانه و اسهال مفید است .

۵)بادام بو داده مقوی معده بوده و قابض است .

۶)بادام تقویت کننده نیروی جنسی است و تولید اسپرم را زیاد می کند .

۷)بادام را آسیاب کرده و با عسل مخلوط کنید برای درد کبد و سرفه مفید است .

۸)چغاله بادام لثه و ریشه دندان را تقویت می کند .

۹) چغاله بادام برای خشکی دهان مفید است .

۱۰)شکوفه بادام را دم کنید و بعنوان مسهل برای اطفال استفاده کنید .

۱۱)دم کرده پوست قهوه ای رنگ مغز بادام بهترین دارو برای تسکین درد و التهاب مجاری تنفسی است .(مقدر مصرف ۵ گرم در ۱۰۰ گرم آب )

۱۲)جوشانده برگ درخت بادام برای نارسائی کبد و کیسه صفرا مفید است .

۱۳)روغن بادام خواب آور است و بیخوابی را از بین می برد .

۱۴)برای صاف کردن سینه و نرم شدن روده ها و از بین بردن سرفه خشک باید روغن بادام را با شکر و کتیرا مخلوط کرده و بخورید .

۱۵)روغن بادام را با آب گرم مخلو ط کنید داروی خوبی برای رفع اسهال و دل پیچه بچه ها خواهد بود . ضمنا این مخلوط سنگ مثانه را خارج کرده و ادرار کردن را آسان می کند .

۱۶)برای درمان نقرس و رفع خمیدگی پیران ، مهره های پشت را با روغن بادام چرب کنید .

۱۷)برگ تازه درخت بادام مسهل و ضد کرم است .

۱۸)برگ خشک شده درخت بدام قابض بوده و اسهال را از بین می برد.

۱۹)روغن بادام شیرین بدلیل خاصیت نرم کنندگی و ضد التهاب در کرم ها و پمادها بکار می رود.

۲۰)برای رفع بیماریهای سینه ، روغن بادام شیرین را با هموزن آن عسل و یک زرده تخم مرغ مخلوط کنید که بصورت خمیر یکنواختی داراید سپس به آن جوشانده گل ختمی اضافه کرده و یک قاشق چایخوری از انرا بفاصله هر سه ساعت بخورید .

۲۱)برای رفع خارش پوست بچه هائیکه که سرخک و مخملک دارند روغن بادام را در تمام سطوح بدن آنها بمالید خارش را تسکین می دهد .

۲۲)مالیدن روغن بادام بر روی پوست التهاب را رفع کرده و سوختگی را درمان می کند.

۲۳) روغن بادام اگزما را رفع می کند .

خواص بادام تلخ

مغز بادام تلخ ازنظر طب قدیم ایران خیلی گرم و خشک است:

۱-بادام تلخ را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید ضماد خوبی برای سر درد می باشد همچنین مالیدن آن بر دور چشم برای تقویت بینایی مفید است .

۲- خوردن بادام تلخ برای تنگی نفس ، سرفه و ورم ریه مفید است .

۳-بادام تلخ رابا عسل بخورید کبد و طحال را تمیز می کند .

۴-برای رفع درد کلیه ها بادام تلخ را با نشاسته و نعناع بخورید .

۵- بادام تلخ را با عسل برای قولنج مفید است .

۶-برای از بین بردن سنگ کلیه و ناراحتی های کلیه ، بادام تلخ را با شیره انگور مخلوط کرده و بخورید .

۷-اگر عادت ماهیانه خانم ها عقب می افتد بهترین طرز درمان آن قرار دادن شیاف بادام تلخ در مهبل است .

۸-برای ازبین بردن لکه های صورت ، بادام تلخ را پودر کنید و با سرکه مخلوط کرده و ضمادی از آن درست کنید و روی پوست بمالید .

۹-ضماد بادام تلخ برای درمان زخم های کهنه خارش و مخملک بکار میرود .

۱۰- ضماد ریشه درخت بادام تلخ برای درمان انواع دردها مفید است .

۱۱-ضماد ریشه درخت بادام برای پاک کردن طحال ، کلیه و دفع کرم روده بکار می رود .

۱۲-دم کرده ریشه درخت بادام تلخ برای پاک کردن طحال ، و دفع کرم روده بکار می رود .

۱۳-روغن بادام تلخ خاصیت مسهلی درد .

۱۴-روغن بادام تلخ برای تنگی نفس ، درد کلیه و خارج کردن سنگ مثانه مفید است .

۱۵-برای رفع زنگ زدن و صدا در گوش یک قطره از روغن بادام تلخ را در گوش بریزید .

۱۶-مالیدن روغن بادام تلخ روی صورت ، لکه ها و چین و چروک را از بین می برد .

۱۷-رغن بادام تلخ ترک دست و پا را که از سرما ایجاد شده از بین می برد .

۱۸-آنهایی که مبتلا به اگزما هستند اگر از بادام تلخ خمیری درست کنند و از آن بجای صابون برای شستن نقاطی که مبتلا به اگزما است استفاده کنند بزودی بهبود می یابند .

۱۹-خمیر بادام تلخ برای رفع بوی بد پا و زیر بغل مفید است .

۲۰-روغن بادام تلخ برای درمان سیاه سرفه مفید است .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان