برای افزایش سوخت و ساز بدن چه کار کنیم؟

  شنبه، 07 اردیبهشت 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
برای افزایش سوخت و ساز بدن چه کار کنیم؟
ساعد نیوز: چگونه متابولیسم بدنمان را افزایش دهیم؟

افزایش متابولیسم برای کسانی که رژیم می‌گیرند، اهمیت زیادی دارد اما اینکه بدنتان با چه سرعتی کالری می‌سوزاند، به عوامل مختلفی بستگی دارد. بعضی از مردم بطور ارثی، متابولیسم سریعی دارند. معمولا آقایان نسبت به خانمها، کالری بیشتری می‌سوزانند حتی در حالت استراحت.

سوخت و ساز اکثر مردم بعد از ۴۰ سالگی بطور مداوم کند می‌شود. اگرچه شما نمی‌توانید سن، جنس و ژنتیک خودتان را کنترل کنید اما راههای دیگری برای افزایش متابولیسم شما وجود دارد که در زیر، ۱۰ تا از آنها را آورده ایم:

  • عضله بسازید

بدن شما دائما در حال سوزاندن کالری است حتی وقتی کاری انجام نمی‌دهید. سرعت سوخت و ساز بدن در حالت استراحت در افرادی که عضله بیشتری دارند، بسیار بالاتر است. هر پوند عضله برای بقا در حدود ۶ کالری در روز مصرف می‌کند در حالیکه هر پوند چربی، روزانه فقط ۲ کالری می‌سوزاند. این اختلاف اندک، در طول زمان می‌تواند بیشتر شود. بعد از یک جلسه تمرین قدرتی، عضلات در سراسر بدن شما فعال شده و میانگین سوخت و ساز روزانه شما افزایش می‌یابد.

  • تمریناتتان را شدیدتر کنید

شاید ورزش هوازی، عضلات بزرگی نسازد اما می‌تواند متابولیسم بدن شما را تا ساعت‌ها بعد از ورزش، افزایش دهد. مهم این است که به خودتان فشار بیاورید. تمرین با شدت بالا نسبت به تمرینات کم شدت یا متوسط، باعث افزایش بیشتر و طولانی‌تری در سرعت متابولیسم شما در حالت استراحت می‌شود. برای این کار، کلاسی با شدت بیشتر را در باشگاه امتحان کنید یا در طول پیاده روی منظم خود، زمان کوتاهی را آهسته بدوید.

  • آب کافی بنوشید

بدن شما برای سوزاندن کالری به آب نیاز دارد. اگر حتی بطور خفیف دچار کم آبی شوید، ممکن است سوخت و ساز بدنتان کند شود. در یک مطالعه، افراد بزرگسالی که در یک روز، ۸ لیوان آب یا بیشتر نوشیده بودند نسبت به آنهایی که ۴ لیوان آب خورده بودند، کالری بیشتری سوزاندند.

برای هیدراته ماندن، قبل از هر وعده غذایی یا میان وعده، یک لیوان آب یا یک نوشیدنی غیر شیرین دیگر بنوشید. همچنین در میان وعده بجای چوب شور یا چیپس از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید زیرا آنها بطور طبیعی حاوی آب هستند.

  • آیا باید نوشیدنی‌های انرژی‌زا را امتحان کنید

بعضی از مواد تشکیل دهنده نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند سوخت و ساز بدن شما را بالا ببرند. آنها سرشار از کافئین هستند که میزان انرژی مصرفی بدن شما را افزایش می‌دهد.

آنها گاهی اوقات حاوی اسید آمینه تورین هستند. تورین می‌تواند سرعت سوخت و ساز بدن شما را بالا ببرد و ممکن است به چربی سوزی کمک کند. اما استفاده از این نوشیدنی‌ها در برخی افراد ممکن است باعث مشکلاتی مانند فشار خون بالا، اضطراب و اختلالات خواب شود. آکادمی اطفال آمریکا، این نوشیدنی‌ها را برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی‌کند.

  • میان وعده بخورید

خوردن میان وعده به دفعات بیشتر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. وقتی شما وعده‌های غذایی بزرگ را با فواصل زمانی زیاد می‌خورید، سوخت و ساز بدن شما بین وعده‌های غذایی، کند می‌شود.

خوردن یک وعده غذایی کوچک یا میان وعده، هر ۳ تا ۴ ساعت، سوخت و ساز بدن شما را فعال نگه می‌دارد بنابراین در طول روز، کالری بیشتری می‌سوزانید. مطالعات متعدد نشان داده‌اند افرادی که بطور منظم، میان وعده می‌خورند در زمان وعده‌های اصلی، غذای کمتری مصرف می‌کنند.

  • وعده‌های غذایی‌تان را تند کنید

غذاهای تند حاوی مواد شیمیایی طبیعی هستند که می‌توانند سرعت سوخت و ساز بدنتان را افزایش دهند. پخت غذاها با یک قاشق سوپخوری فلفل چیلی قرمز یا سبز می‌تواند سوخت‌وساز شما را بالا ببرد. این تاثیر، احتمالا موقتی است اما اگر بطور مکرر غذاهای تند بخورید، اثرات مثبت آن افزایش می‌یابد. برای افزایش سوخت و ساز بدنتان به پاستا و خورش‌ها، فلفل قرمز اضافه کنید.

  • با پروتئین، قوی‌تر شوید

بدن شما هنگام هضم پروتئین در مقایسه با چربی یا کربوهیدرات، کالری بیشتری می‌سوزاند. بعنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، جایگزین کردن برخی کربوهیدراتها با مواد غذایی سرشار از پروتئین بدون چربی می‌تواند سوخت و ساز بدن در زمان صرف غذا را افزایش دهد. منابع خوب پروتئین عبارتند از گوشت گاو بدون چربی، بوقلمون، ماهی، مرغ، پنیر سویا، آجیل، حبوبات، تخم مرغ و محصولات لبنی کم چرب.

  • کمی قهوه سیاه بنوشید

اگر اهل نوشیدن قهوه هستید احتمالا از مزایای آن مانند افزایش انرژی و تمرکز بهره می‌برید. یکی از فواید نوشیدن قهوه در حد اعتدال این است که احتمالا میزان سوخت و ساز شما را در کوتاه مدت، بالا می‌برد. کافئین می‌تواند به شما کمک کند که کمتر احساس خستگی کنید و در زمان ورزش، مقاومت و ایستادگی شما را افزایش می‌دهد.

  • با چای سبز، دوباره شارژ شوید

نوشیدن چای سبز یا چای اولانگ، بخاطر کافئین و کاتچین مزایای زیادی دارد. ثابت شده که این دو ماده، سوخت و ساز بدن را برای ساعت‌ها، بالا می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن ۲ تا ۴ فنجان از هر یک از این دو چای، ممکن است بدن را وادار کند که در طول ورزش‌های با شدت متوسط و در کوتاه مدت، ۱۷ درصد کالری بیشتری بسوزاند.

  • از رژیم‌های غذایی شدید، بپرهیزید

رژیمهای غذایی شدید یعنی آنهایی که برای خانم‌ها کمتر از ۱۲۰۰ کالری و برای آقایان کمتر از ۱۸۰۰ کاری در روز در نظر می‌گیرند، برای هر کسی که امیدوار است سوخت و ساز بدنش را بیشتر کند، مضر است.

اگرچه این رژیم‌های غذایی به شما کمک می‌کنند که چند کیلو وزن کم کنید اما بخاطر نرسیدن مواد مغذی مفید به بدنتان، به شما آسیب می‌رسانند. بعلاوه، اثرات نامطلوبی بجا می‌گذارند زیرا ممکن است عضله از دست بدهید که در نتیجه سوخت و ساز بدنتان کند می‌شود. نتیجه نهایی این است که بدن شما نسبت به قبل از رژیم، کالری کمتری می‌سوزاند و وزنتان زودتر بالا می‌رود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (124 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (86 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (79 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (61 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (55 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (17 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (11 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه سه شنبه 2 مرداد 1403
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت