برای جلوگیری از عرق کردن بیش از حد صورت در تابستان چکار کنیم؟

  جمعه، 07 خرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
برای جلوگیری از عرق کردن بیش از حد صورت در تابستان چکار کنیم؟
بسیاری از افراد در طول تابستان تعرق زیادی را تجربه می کنند. به نوشته ی ساعد نیوز تعرق زیاد در طول روز ها و شب های تابستان طبیعی است اگر چه تاثیراتی روی پوست و زیبایی دارد.

عرق توسط غدد زیر پوست به اسم «اکراین» و «آپوکراین» تولید می شود. عرق واکنش طبیعی بدن در مقابل گرماست. درواقع بدن با عرق کردن می خواهد خود را خنک کند. بیشتر حجم عرق را آب تشکیل می دهد. البته در عرق اسید لاکتیک، اوره و مقدار کمی مواد معدنی دیگر مانند سدیم، پتاسیم و… نیز وجود دارد. عرق به غیر نقش خنک کردن بدن، پوست را نرم و مرطوب می کند. یک فرد بالغ می تواند تا ۱۴ لیتر در روز عرق کند. اما چه عواملی باعث می شوند عرق کنیم؟!

  • گرما
  • تحرک و فعالیت های فیزیکی
  • خوردن غذای داغ یا تند
  • عوامل احساسی و عاطفی مانند ترس و استرس
  • عوارض جانبی داروها
  • بیماری و تب
  • تغییرات هورمونی مانند یائسگی، بارداری، بلوغ و…
  • پوشیدن لباس از الیاف مصنوعی
  • داشتن اضافه وزن

علت عرق زیاد سر و صورت

یک مطالعه توسط منبعی معتبر نشان داد که 50-30 درصد افرادی که این نوع عرق کردن را تجربه می کنند، سابقه خانوادگی آن را دارند. تعریق زیاد سر و صورت، ممکن است به خاطر بیماری معروفی به نام هایپر هیدروز جمجمه ای باشد؛ هایپر هیدروز به معنی تعریق بیش از حد برای حفظ دمای طبیعی بدن است؛ شدت این بیماری می تواند کم و یا زیاد باشد. تعریق بیش از حد سر و صورت می تواند احساس بدی به شخص بدهد یا شما را در مکان های عمومی و در اجتماعات دچار ناراحتی کند. اما خبر خوب برای این دسته از افراد این است که راه های درمانی این بیماری نیز توسط محققین کشف شده است.

در حالی که هایپر هیدروز در هر قسمت از بدن ممکن است رخ دهد، اما از آنجایی که تعداد زیادی غدد عرق در صورت و پوست سر وجود دارد. بنابراین اگر مستعد تعریق بیش از حد باشید، ممکن است تعریق زیاد سر و صورت بیش تر شما را اذیت کند.

تعریق زیاد درسروصورت بر چند نوع است

  1. هایپر هیدروز اولیه
  2. هایپر هیدروز ثانویه
  3. بیماری و حمله قلبی
  4. سرطان
  5. دیابت
  6. یائسگی
  7. سکته مغزی
  8. صدمات نخاعی
  9. اندوکاردیت (عفونت لایه داخلی قلب)
  10. تب بدون علت نامشخص
  11. اختلال اضطراب عمومی
  12. گرمازدگی
  13. HIV یا ایدز
  14. هایپر هیدروز
  15. پرکاری تیروئید
  16. لوسمی
  17. مالاریا
  18. یائسگی
  19. لنفوم غیر هوچکینی
  20. چاقی
  21. استرس
  22. بیماری سل
  23. عوارض جانبی دارویی، مانند بعضی از مواردی که هنگام مصرف بتا بلاکرها و ضد افسردگی ها تجربه می شوند

چند روش برای جلوگیری از عرق کردن سر و صورت در تابستان

همه عرق می کنند، عرق کردن یک عملکرد طبیعی در بدن هر فرد است که به تنظیم دمای بدن ما کمک می کند. افراد معمولاً بیشتر از صورت ، سر ، زیر بغل ، دست، پا و کشاله ران عرق می کنند. بعضی از افراد حتی زمانی که دمای اطرافشان گرم نیست و یا در شرایط استرس زا قرار ندارند، در حال ورزش نیستند یا غذای تند نمی خورند هم از ناحیه سر و صورتشان عرق می کنند. اگر شما هم تجربه تعریق زیاد سر و صورت را دارید، حتما به دنبال درمان آن باشید.

شست و شوی صورت با آب سرد

شست و شوی صورت با آب سرد در طول روز باعث می شود منافذ پوست که باعث تعرق می شود بسته شود که راه طبیعی برای جلوگیری از تعرق محسوب می شود.

استفاده از تکه های یخ

تکه های یخ را داخل پارچه ای بپیچید و دقایقی روی صورت قرار دهید، این روش منافذ پوست را می بندد.

استفاده از تکه های یخ برای کنترل تعریق زیاد

مالیدن آب خیار

هر شب در طول تابستان آب خیار را به صورت بمالید چون در درمان اعصاب هم مفید است.

استفاده از سرکه سیب

به دلیل خاصیت الکی که دارد بسیار معجزه آساست. از سرکه رقیق برای ماسک هفتگی به منظور پاکسازی منافذ پوست استفاده کنید.

اجتناب از کرم های چرب

این نوع کرم ها تعرق پوست را بدتر می کند. این نوع محصولات منافذ پوست را می بندد و باعث آلودگی می شود.

خودداری از استفاده لوازم آرایشی

مالیدن چندین لایه لوازم آرایشی روی صورت در طول شب و روز تابستان تعرق پوست را بدتر می کند. سعی کنید در طول تابستان به دنبال آرایشی باشید که پوست شما را بدتر نکند.

روش های درمانی رایج عرق كردن زياد سر و صورت

در حالی که تجربه تعریق زیاد می تواند ناامید کننده باشد، تعداد زیادی گزینه درمانی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. برخی از این گزینه ها عبارتند از:

  1. مصرف ضد عرق های بدون نسخه حاوی کلرید آلومینیوم
  2. مصرف ضد عرق های تجویز شده توسط پزشک که حاوی کلرید آلومینیوم هگزاهیدرات هستند، این ضد عرق های قوی ممکن است برای پوست حساس صورت و سر تحریک کننده باشند. پزشک شما باید بتواند به شما در ایجاد یک رژیم برای مدیریت عرق کردن و همچنین مراقبت از پوست شما کمک کند.
  3. از تزریق بوتاکس می توان برای کاهش فعالیت اعصاب موثر بر غدد عرق استفاده کرد. این ممکن است چندین درمان طول بکشد تا تزریق ها شروع به کار کنند ، اما آن ها می توانند تا 12 ماه به کاهش علائم کمک کنند.
  4. داروهای خوراکی معروف به آنتی کولینرژیک ها باعث کاهش تعریق در کل بدن شما می شوند. آن ها ممکن است عوارض جانبی مانند یبوست ، احتباس ادرار ، سرگیجه و خشکی دهان داشته باشند.
  5. برخی داروهای ضد افسردگی ممکن است تعریق را کاهش داده و به رفع اضطراب که باعث تعریق بدن می شود، کمک کند. آگاه باشید که برخی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد که در واقع ممکن است باعث شود بیشتر عرق کنید.
  6. داروهای خوراکی معروف به بتا بلاکرها و بنزودیازپین ها ممکن است علائم جسمی اضطراب مانند تعریق را مسدود کنند.

با توجه به مطالب فوق برای کسانی که زیاد عرق می کنند راه کارهایی ارائه شد که امیدواریم مفید واقع شده باشند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (87 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (33 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (28 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (30 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (24 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (21 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!