برای جلوگیری از سقط جنین چه کار کنیم؟

  جمعه، 07 خرداد 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
برای جلوگیری از سقط جنین چه کار کنیم؟
سقط جنین در هفته های قبل از بیست و دوم یعنی تقریبا در حدود پنج و شش ماهگی جنین رخ می دهد. جنین دراین دوره به طول معمول کمتر از پانصد گرم است و سقط شدنش می تواند مشکلاتی را برای زنان فراهم اورد.

از دست دادن جنین به صورت خود به خودی و بدون دخالت را سقط جنین می گویند. معمولا این اتفاق قبل از هفته بیستم بارداری می افتد.به یاد داشته باشید در اصطلاح پزشکی این نوع سقط جنین با سایر سقط های آگاهانه و یا ضروری متفاوت می باشد. به معنای ساده تر از دست دادن ناخواسته ی جنین قبل از هفته بیستم و خاتمه یافتن بارداری را سقط جنین طلقی می کنند.

راه های پیشگیری از سقط جنین ، می توانند برای داشتن یک بارداری سالم مفید و موثر باشند، چون به طور کلی نمی توان از خود سقط جنین پیشگیری کرد. سقط جنین به معنای پایان یافتن بارداری در طول هفته ها و یا ماههای اول بارداری است که به طور غیر منتظره و ناخواسته ای رخ می دهد. به این شرایط سقط خود به خودی جنین نیز گفته می شود. برخی از عواملی که منجر به بروز سقط جنین می شوند در اغلب موارد قابل پیشگیری نیستند. این عوامل شامل ناهنجاری های کروموزومی و مشکلات رشد جنین است.

سقط جنین عارضه ای نسبتا شایع است. در حدود 10 درصد از بارداری ها پیش از هفته سوم به سقط منتهی می شوند. با این حال آمار واقعی سقط جنین ممکن است بیش از این باشد؛ زیرا بسیاری از مادران حتی پیش از پی بردن به بارداری دچار سقط جنین می شوند.

علی رغم آنکه نمی توان از وقوع سقط جنین پیشگیری کرد ولی راه کارهایی برای داشتن یک بارداری سالم وجود دارد. این راهکارها ممکن است خطر پایان زودرس بارداری و سقط جنین در مادران باردار راکاهش دهد.

تشخیص علت اصلی سقط جنین دشوار است. تنها در مواردی نادر می توان علت سقط جنین را تشخیص داد. در این موارد درمان علت اصلی می تواند به پیشگیری از سقط جنین در بارداری های بعدی کمک کند.

آیا می توان به محض شروع سقط آن را متوقف کرد؟

در اغلب موارد نمی توان از وقوع سقط جنین فارغ از آنکه در کدام سه ماهه بارداری رخ داده است پیشگیری کرد. در واقع علائم سقط به طور معمول نشان دهنده آن است که بارداری قبلا به پایان رسیده است.در برخی موارد نیز این علائم می توانند نشانه وضعیتی موسوم به تهدید به سقط باشند. این عارضه معمولا در طول 20 هفته اول بارداری رخ داده و ممکن است همراه با خونریزی های شدید باشد به طوری که تصور کنید بارداری شما رو به اتمام است.در صورت تشخیص ضربان قلب جنین علی رغم به نظر رسیدن وقوع حتمی و قریب الوقوع سقط جنین بارداری شما می تواند بدون هیچ مشکلی ادامه پیدا کند. با این حال به منظور پیشگیری از وقوع سقط کامل جنین بهتر است تحت نظر و مراقبت کامل پزشک خود باشید.درمان سقط جنین احتمالی که پزشک ممکن است آن را تجویز کند شامل موارد زیر است:

  • پرهیز از نزدیکی
  • استراحت در بستر
  • تجویز پروژسترون تزریقی
  • تزریق آمپول رگام در مادران Rh منفی
  • بررسی وجود عوامل خطر دیگری مانند بیماری های زمینه ای که می توانند منجر به خونریزی شوند.

نکاتی برای داشتن یک بارداری سالم

در بیشتر موارد نمی توان از سقط جنین جلوگیری کرد. با این حال، می توان با رعایت یک سری نکات احتمال بارداری سالم را بالاتر برده و احتمال خطر سقط جنین را کاهش داد.

اسید فولیک مصرف کنید

مصرف روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک ممکن است خطر نقص مادرزادی را که منجر به سقط جنین می شود کاهش دهد. قبل از اینکه قصد بارداری داشته باشید، هر روز مصرف این ویتامین را آغاز کنید. مصرف آن را در دوران بارداری برای تاثیر بیشتر طبق دستور متخصص زنان ادامه دهید.

یک سبک زندگی سالم را دنبال کنید

عادات ناسالم خود را ترک کنید، این عادات شامل:

  • سیگار کشیدن
  • مصرف الکل
  • استفاده از مواد مخدر
  • کاهش مصرف کافئین، میزان کافئین خود را به 300 میلی گرم (میلی گرم) یا کمتر در روز محدود کنید.

علاوه بر ترک عادات ناسالم، می توان سلامت بارداری را با استفاده از موارد زیر افزایش داد:

  • ورزش منظم
  • خواب کافی
  • رژیم غذایی سالم و متعادل
  • وزن سالم، اضافه وزن، چاقی یا کمبود وزن ممکن است خطر ابتلا به عوارض دوران بارداری را افزایش دهد.

از بروز عفونت جلوگیری کنید

دستان خود را مرتبا بشویید. این می تواند به شما کمک کند از بیماری هایی مانند آنفولانزا و ذات الریه که به راحتی گسترش می یابد جلوگیری کنید.

می توانید با دکتر زنان خود در مورد واکسیناسیون های دیگری که ممکن است در دوران بارداری نیاز داشته باشید، از جمله واکسن آنفولانزا و یا … صحبت کنید.

شرایط مزمن را مدیریت کنید

در صورت داشتن مشکلاتی از جمله فشار خون، دیابت یا بیماری خودایمنی، برای درمان یا مدیریت صحیح آن با پزشک خود همکاری کنید. زیرا می تواند به عنوان یک عامل در پدیده سقط جنین نقش مهمی داشته باشد.

رابطه جنسی ایمن را تمرین کنید

برخی از بیماری های مقاربتی (STD) می توانند منجر به عوارضی در دوران بارداری شوند. قبل از اقدام به بارداری آزمایش انجام دهید. اگر از قبل باردار هستید، در اسرع وقت آزمایش بدهید.

در دوران بارداری، در هر رابطه جنسی خود، چه رابطه دهانی چه مقعدی، از روش های جلوگیری از بارداری مطمئنی استفاده کنید تا خطر ابتلا به بیماری مقاربتی را کاهش دهید.

سقط جنین چه به خودی خود اتفاق بیفتد و چه با رضایت قلبی یک خانم انجام شود ممکن است تا مدت ها جسم و روح وی را دچار اختلال کرده و سرزنش کردن او در این شرایط کار درستی نمی باشد. به خانم هایی که به تازگی سقط جنین داشته اند توصیه می شود مدت زمانی را به منظور بازگشتن به شرایط عادی و التیام آسیب های ذهنی و جسمی خود اختصاص دهند. به خوبی استراحت کنند و رژیم غذایی سالمی را داشته باشند.در رابطه با جلوگیری از سقط جنین، تقریباً در هر مورد نمی توان از بروز آن جلوگیری کرد. به احتمال زیاد سقط جنین نتیجه یک ناهنجاری کروموزومی است که از رشد مناسب جنین جلوگیری می کند.

خوراکیهای مفید و مضر برای جلوگیری از سقط

در طب سنتی برای جلوگیری از سقط از غذاهایی استفاده می کنیم که رطوبت کمتری دارند و کثیرالغذا هستند مثلاً گوشت ماهیچه گوسفندی به صورت کبابی، مغزیجات به صورت بوداده، نانهای سالم و مقویات رحم مثل سیب، به، هویج و رب و مربای آن ها بسیار کمک کننده است. مادر باردار باید از مصرف لبنیات و نان های فطیری پرهیز کند و از خوردن خوراکیهای غلیظ و لزج خودداری کند که شامل ماکارونی، رشته آشی، لازانیا، کله پاچه، حلیم و سوپ های چرب می شود؛ گوشت مانده، ماهی، خوراکی های نفاخ، غذاهای کنسروی، غذاهایی که دارای ادویه جات زیاد هستند نیز از پرهیزهای دوران بارداری است.همچنین استفاده مادر از یک سری از سنگهای قیمتی مثل مروارید، عقیق سبز، زمرد و یاقوت به حفظ جنین کمک می کند. از تدابیر کلی که می توان به آن اشاره کرد این است که مادران مدت زمان استحمام را کوتاه کنند و از اعمال یداوی مانند استفاده از فصد، حجامت، خون گیریهای زیاد که باعث تحریک بدن مادر برای سقط می شوند، خودداری کنند.

بهترین راه برای جلوگیری از سقط جنین

سقط ناخواستۀ جنین به معنای پایان یافتن بارداری قبل از هفتۀ ۲۰ بارداری است. سقط ناخواستۀ جنین در سه ماهۀ اول بارداری بیشتر اتفاق می افتد. در این قسمت قصد داریم بهترین راه ها را برای جلوگیری از سقط جنین برای شما با زبان ساده بیان کنیم.

۱- کرم پروژسترون در جلوگیری از سقط جنین

سقط جنین می تواند در اثر پایین بودن سطح پروژسترون نیز منجر به سقط جنین می شود. زنان بارداری که سطح پروژسترون پایینی دارند، نمی توانند جنین را در بدن شان حفظ کنند. پروژسترون هورمون مهمی در دوران بارداری است زیرا می تواند محیطی سالم و سودمند را برای محافظت از جنین و تغذیه ی آن در رحم ایجاد کند.

اگر پروژسترون کمی داشته باشید، کرم پروژسترون یکی از معجزات اصلی برای رفع این مشکل است که باید بدانید. توصیه می شود از کرم پروژسترون بلافاصله پس از تخمک گذاری استفاده شود و مصرف آن را تا زمان قاعدگی تان ادامه بدهید. اگر از کرم پروژسترون برای بارداری استفاده می کنید، باید استفاده از آن را ادامه بدهید.

۲- استفاده اسید فولیک یا ویتامین های پیش از قاعدگی برای جلوگیری از سقط جنین

در ابتدا، لازم است بدانید که مصرف مکمل اسید فولیک یا ویتامین های مورد نیاز بدن، قبل و بعد از حاملگی به زنان کمک می کند تا با خطر سقط جنین در دوران بارداری خود مبارزه کنند. پزشکان متخصص زنان و زایمان معمولاً مصرف ۶۰۰ میلی گرم مکمل اسید فولیک را در طی هر روز به زنان در حال تلاش برای باردار شدن توصیه می کنند تا احتمال سقط جنین را در دوران حاملگی این افراد از بین ببرند.

۳- با نوشیدن آب از سقط جنین جلوگیری کنید

به جای مصرف نوشیدنی های شیرین و کافئین دار و الکلی آب بنوشید شما می توانید تحت نظر پزشک چای یا قهوه نیز مصرف کنید اما در نوشیدن آنها زیاده روی نکنید.

۴- جلوگیری از سقط جنین با مدیریت بیماری ها

کنترل و مدیریت بیماری ها قبل از بارداری مهم ترین مرحله برای جلوگیری از سقط جنین در ماه های اول بارداری است، اگر مادر باردار به بیماری هایی مثل فشار خون بالا، تیروئید یا دیابت دچار باشد، ابتدا باید با مراجعه به پزشک آن ها را کنترل کرده و سپس برای باردار شدن برنامه ریزی کند.

۵- برای جلوگیری از سقط جنین به سفرهای طولانی نروید

یکی از روش های جلوگیری از سقط جنین جلوگیری از سفرهای طولانی است. در طول سه ماهه ی اول و دوم بارداری، جنین به طور کامل توسعه نیافته است. در این زمان، جنین در رحم مادر ناپایدار و ضعیف است. به همین دلیل است که سفر در مسافت های طولانی در اولین ماه های بارداری ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. هنگام سفر، قدم زدن یا انجام کارهای سنگین، باید توجه زیادی به خودتان داشته باشید.

۶- جلوگیری از سقط جنین با دوری از تنش و استرس

آیا می دانستید که تنش و استرس می تواند خطر سقط جنین را در طول حاملگی افزایش دهد؟ بنابراین، اگر باردار هستید، باید از استرس، اضطراب و افسردگی تا جایی که ممکن است، دوری کنید. اختلاف نظر در خانواده علت شایع بروز استرس و افسردگی است. یادتان باشد که نباید درگیر نزاع و اختلاف خانوادگی شوید. شما و شوهرتان باید به همه ی اعضای خانواده تان بگوید که یک محیط راحت در خانه ایجاد کنند تا نسبت به رشد درست و مناسب کودک اطمینان داشته باشید.

۷- اجتناب از مصرف گیاهانی که باعث سقط جنین می شوند

همه ی گیاهان دارویی برای زنان باردار مناسب نیستند. برخی از گیاهان سمی در نظر گرفته می شوند و مصرف این گیاهان می تواند موجب سقط جنین شود. این گیاهان عبارتند از کوهوش آبی، کوهوش سیاه، پونه، ریشه کرفس، دکمه طلایی، نارون قرمز، بومادران معمولی، زنجبیل، انجدان، سداب، وج، جینسنگ، میوه ی ارس، خوک طلایی، مر حجازی، روغن ساسافراس، دم شیر، برنجاسف جنوی، گل جعفری، سنبل ختایی، کرف. اگر باردار هستید، باید از مصرف این گیاهان پرهیز کنید تا به این ترتیب از ریسک سقط جنین و سقط جنین جلوگیری شود.

۸- اجتناب از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و الکل برای جلوگیری از سقط جنین

پس از باردار شدن، زنان باید مصرف نوشیدنی های کافئین دار خود را محدود کرده و در هر روز، بیش از دو فنجان قهوه (۲۰۰mg) مصرف نکنند، چون کافئین موجود در این مواد مضر بوده و بر میزان ترشح هورمون های بدن مادران باردار تاثیر می گذارد. به همین دلیل، پزشكان متخصص زنان و زايمان ادعا مي كنند كه نوشيدن بيش از حد قهوه، خطر مبتلا شدن زنان حامله به مشکل سقط جنین به شدت افزایش خواهد داد.

۹- ترک سیگار و جلوگیری از سقط جنین

دانشمندان با انجام تحقیقات مختلف نتیجه گیری کرده اند که سیگار کشیدن یک خطر عمده برای سلامت مادر باردار و نوزاد متولد نشده اين افراد محسوب می شود. در واقع، سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری سرطان، بیماری های قلبی، اختلالات ریه، فشار خون بالا و سکته مغزی را در این افراد به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. زنان معتاد به سیگار که بیشتر در معرض دود سیگار قرار دارند، در معرض خطر سقط جنين بوده و مشکلاتی مانند ناباروری، زایمان زودرس و یا تولد نوزادان با وزن کم را بیشتر تجربه می کنند.

۱۰-اجتناب از حمام داغ یا سونا برای جلوگیری از سقط جنین

زنان باردار باید با آب ولرم حمام کنند. این هم یکی از نکات مهم برای جلوگیری از سقط جنین است که باید بدانید. حمام داغ یا سونا بدترین گزینه برای زنان باردار است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که حمام داغ و سونا ممکن است شما را در معرض خطر بروز اختلال در رشد عصب های جنین و سقط جنین قرار دهد.

از دست دادن جنین به صورت خود به خودی می تواند ناراحت کننده باشد. لذا برای جلوگیری از سقط جنین باید اقداماتی در این مورد انجام داد. امیدواریم نکات ارائه داده شده مفید باشند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (39 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (39 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (33 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (28 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (21 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (22 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (21 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (21 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
نوه مصدق: پدربزرگم ترجیح می‌داد ایران فقیر ولی مستقل از امریکا و انگلیس باشد
تصاویر دیده نشده از کودکی بازیگر مردمی و با اخلاق جوکر2!/ الیکا عبدالرزاقی چه کوچولو بوده!😍
(تصاویر) دکوری‌های سنگی و شیک خانه‌ی مینا مختاری و بهرام رادان/ از شومینه پر از سنگ تا جا شمعی و میوه‌‌خوری سنگی/ حتی دکوری‌های اتاق پسرشونم مینیمال و باکلاسه
(عکس) عاشقانه ها و رمانتیک بازی همسر مهدی سلوکی ، بازیگر سریال طوبی/ فقط ببین چه خلاقیت و سلیقه ای به خرج داده خانوم👌
درخواست طلاق بر سر عمل دماغ / می‌خواستی زن نگیری!!!
سوزاندن دختر 3 ساله و شستن بدن سوخته با آب دریا!
منتخب روز   
خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن