فواید رازیانه برای پوست و مو

  سه شنبه، 31 فروردین 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
فواید رازیانه برای پوست و مو
رازیانه گیاهی است معطر ، علفی و دوساله که ارتفاع آن تا ۲ متر می رسد ساقه آن دارای شیارهای هم ردیف و موازی می باشد برگهای آن نازک و نخی مانند شوید است گلهای رازیانه زرد و بصورت خوشه در انتهای ساقه ظاهر می شود و به دو صورت وحشی و زراعی در ایران دیده می شود.

رازیانه یک گیاه دارویی است که طبع گرم و خشکی دارد. در طب سنتی ایران، از آن به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می شود. چون گیاه بسیار گرمی است. اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره مند شوید، باید آن را با ماده ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند و بهترین گزینه ما برای همراهی با آن سکنجبین و عسل است.

خواص روغن رازیانه برای پوست

توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک یا روغن بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. جوان سازی پوست صورت

روغن رازیانه به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها که دارد به رفع چین و چروک کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

2. سفیدی پوست صورت

روغن رازیانه با کاهش چربی پوست، باعث روشن تر و سفید تر شدن رنگ پوست صورت می شود.

3. آفتاب سوختگی

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مالیدن روغن رازیانه رقیقی شده با روغن حامل (روغن نارگیل یا روغن زیتون)، مانع از اثر اشعه ماورا بنفش (UV) نور خورشید بر روی پوست شده و خطر آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

4. درمان سریع زخم

مطالعات در ایتالیا نشان داده که روغن رازیانه به دلیل خواص ضد عفونی کننده قوی که دارد به بهبود سریع تر زخم ها کمک کرده و از عفونت زخم جلوگیری می کند.

5. درمان شوره سر

روغن رازیانه دارای خواص ضد قارچی است و می تواند به درمان قارچ موی سر و شوره سر کمک کند.

6. مو های زائد بدن

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از روغن رازیانه رقیق شده با روغن حامل به مدت 12 هفته می تواند به رفع مو های زائد بدن زنان کمک کند.

7. چاقی صورت

در طب سنتی از روغن رازیانه برای چاقی صورت استفاده می کنند، یک قطره از روغن رازیانه را با روغن حامل ترکیب کنید و هر شب صورت خود را با آن ماساژ دهید.

تاثیر رازیانه در لکه های پوستی

رازیانه برای مشکلات مختلف گوارشی از جمله سوزش سردل، گاز روده، نفخ، کاهش اشتها و کولیک در نوزادان استفاده می شود. همچنین برای عفونت های فوقانی دستگاه تنفس، سرفه، برونشیت، وبا، کمر درد، خیس کردن رختخواب و مشکلات بصری استفاده می شود. برخی از زنان استفاده از رازیانه برای افزایش جریان شیر مادر، ترویج قاعدگی، کاهش فرایند تولد و افزایش میل جنسی استفاده می کنند. پودر رازیانه به عنوان یک ضماد برای اثر مارگزیدگی استفاده می شود. رازیانه در رفع چین و چروک های پوست زنان بسیار مؤثر است و باعث تداوم جوانی چهره زنان می شود و به علت خاصیت ضد بلغمی موجب از بین رفتن کیست های زیر چشمی می شود.

رازیانه گیاهی برای رفع لکه های پوستی و کاهش دردهای زنانه

رازیانه گیاهی معطر است که به صورت علفی گل دار و دارای برگ های نازک است و به عنوان گیاهی مملو از هورمون های زنانه یا همان استروژن شناخته شده است. رازیانه طبع گرم و خشکی دارد و رطوبت های بدن زنان را رفع می کند به طوری که تنظیم کننده وضعیت هورمونی آنها است. در حال حاضر به دلیل تغییر سبک تغذیه و رفتن به سمت تغذیه غربی، زنان کشورمان از مشکلات بسیاری رنج می برند که از آن جمله می توان به دردهای دوران قاعدگی، نامنظمی های این دوران، عفونت و اختلالات هورمونی اشاره کرد. در چنین شرایطی مصرف گیاهان دارویی مانند رازیانه به میزان روزانه حداقل یک لیوان، این دردها را بر طرف می کند و معمولا با تنظیم هورمون های زنانه و بهبود وضعیت زنانه همراه خواهد بود. در موارد معدودی ممکن است مصرف رازیانه به میزان بالا موجب بدتر شدن نظم دوران قاعدگی شود که در این حالت لازم است بیمار ابتدا با زیاد کردن و سپس با کم کردن میزان رازیانه به تدریج وضعیت مطلوب را بدست آورد. مصرف رازیانه در دوران عادت ماهانه مشکلی ندارد اما میزان مصرف بستگی به وضعیت بیمار دارد. همچنین رازیانه به علت داشتن استروژن و داشتن طبع گرم اثرات خوبی روی شادابی، شفافیت و از بین بردن لکه های پوستی دارد. رازیانه در رفع چین و چروک های پوست زنان بسیار مؤثر است و باعث تداوم جوانی چهره زنان می شود و به علت خاصیت ضد بلغمی موجب از بین رفتن کیست های زیر چشمی می شود. برای رفع لکه های پوستی نیز اگر عرق رازیانه با گلاب و روغن بنفشه و کمی پودر زعفران مخلوط شود و شب ها به پوست صورت مالیده شود، می تواند در رفع آنها و چین و چروک ها مؤثر باشد.

آیا درباره ی تاثیر رازیانه روی زیبایی چیزی می دانید؟

انه ای پر از خاصیت است که در طب سنتی برای درمان نیش مار و پاکسازی بدن استفاده می شده است. همچنین قرار دادن آن در رژیم غذایی و جویدن دانه رازیانه به بدن قدرت و استقامت بدنی می بخشد. از طرفی در گذشته برای سرکوب اشتها و کاهش وزن استفاده می شود. همچنین دانه رازیانه می تواند برای سلامت پوست و پاکسازی بدن استفاده شود.

پاکسازی پوست

رازیانه می تواند می تواند منافذ پوست را پاکسازی کند و چرک، آلودگی، سبوم اضافه و سلول های مرده را از سطح پوست و منافذ پاک می کند. برای اینکار ابتدا ۱ قاشق غذاخوری رازیانه را در آب جوش بریزید و اجازه دهید برای ۲۰ دقیقه دم بکشد و پس از سرد شدن ۲ قطره روغن درخت چای در دمنوش بریزید و صورتتان را شستشو دهید و مابقی را در بطری نگه داشته و هر چند وقت یکبار از آن استفاده کنید. برای شستشوی صورت می توانید پنبه را به محلول آغشته کرده و روی صورت بکشید. علاوه بر این به دلیل خاصیت مدر بودن رازیانه می تواند از احتباس آب در بدن جلوگیری کند و در نتیجه آکنه و سایر باکتریها و میکروبها را از طریق ادرار از بدن دفع نماید و با این کار به پوست نرمی و لطافت بخشیده و آن را پاکسازی می کند. می توانید ۱ قاشق غذاخوری رازیانه را در یک قابلمه آب جوش بریزید و پس از ۲۰ دقیقه دم کشیدن روزانه به صورت ناشتا میل کنید.

درمان آکنه

رازیانه به دلیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی که دارد برای مقابله و درمان آکنه مناسب است. این خواص می توانند از بروز آکنه جلوگیری کرده و باکتری ها و میکروب های رو و زیر سطح پوست را از بین ببرند و به دلیل خواص ضد التهابی که دارند از ورم و التهاب صورت ناشی از آکنه جلوگیری می کند. همچنین رازیانه دارای ترکیباتی است که به درمان آکنه کمک می کند.

تونر طبیع

خاصیت قابض بودن دانه های رازیانه می تواند روی پوست اثر مثبت داشته باشد و به جمع شدن منافذ باز پوست کمک می کند و همچنین چربی پوست را کاهش داده و منافذ پوست را کوچک می کند. همچنین پوست را سفت کرده و فرم آن را حفظ می کند، در واقع ترکیبات موجود در رازیانه می تواند خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کند. رازیانه را به صورت چای دم کنید و پس از سرد شدن در بطری بریزید و دو بار در روز روی صورت اسپری کنید.

از بین برنده ی سلولیت

از دانه های رازیانه برای درمان سلولیت در داروهایی که تجویز می شود استفاده می گردد و ترکیبات موجود در آن می تواند منجر به نرم شدن پوست ناحیه مورد نظر، رطوبت رسانی و از بین بردن سلولیت در بلند مدت است. رازیانه را بکوبید و با اضافه کردن مقدار کمی آب به آن خمیری تهیه کنید و روی پوست قسمتی که سلولیت دارد بگذارید.

از بین برنده ی چین و چروک

خواص آنتی اکسیدانی موجود در رازیانه با رادیکالهای آزاد واسترس های اکسیداتیو مقابله کرده و در نتیجه سلامت پوست را بهبود می بخشند. از طرفی خواص ضد پیری که در دانه های رازیانه وجود دارد می تواند از پیری زودرس پوست و مو جلوگیری کند. ۱ قاشق چایخوری رازیانه را در یک لیوان آب بریزید و پوست خود را با آن شستشو دهید تا به پوست رطوبت، نرمی و لطافت بخشد.

لایه برداری طبیعی

پودر دانه رازیانه می تواند برای پوست به عنوان لایه برداری طبیعی عمل کند، برای استفاده از این خاصیت ۱ قاشق غذاخوری دانه رازیانه را پودر کنید و به آن ۱ قاشق چایخوری آب اضافه کنید و روی صورت به صورت ماسک قرار دهید، این کار سلولهای مرده را از سطح پوست پاک می کند و سبوم اضافه را نیز برطرف می کند. همچنین می توانید با ماساژ دادن پوست با نوک انگشتان جریان خون را در سطح پوست افزایش دهید.

عوارض و مضرات روغن رازیانه

زنان باردار

متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری از مصرف روغن رازیانه به صورت خوراکی و موضعی، اجتناب کنند؛ روغن رازیانه می تواند باعث افزایش سطح استروژن شده و خطر سقط جنین در دوران بارداری را افزایش دهد. همچنین افزایش هورمون استروژن در زنان، باعث تشدید علائم سرطان پستان، سرطان رحم، فیبروئید رحمی و اندومتریوزیس می شود.

نوزادان و کودکان

توصیه می شود که روغن رازیانه را به هیچ وجه نباید برای نوزادان و کودکان استفاده کرد.

صرع

پیشنهاد شده که افراد مبتلا به صرع از مصرف روغن رازیانه خودداری کنند چون باعث تشدید علائم بیماری می شود.

آلرژی و حساسیت

روغن رازیانه در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک و حساسیت می شود.زیاده روی در مصرف روغن رازیانه می تواند منجر به تشنج، توهم و عدم تعادل روانی شود.

طرز تهیه روغن رازیانه

روش اول : برگ های رازیانه

برگ های تازه رازیانه را جدا کرده و خوب بشویید و خشک کنید. در یک ظرف شیشه ای بزرگ، برگ ها را خرد کرده و در دو فنجان روغن زیتون بریزید، درب ظرف را محکم ببندید و به مدت 2 هفته زیر نور خورشید بگذارید. هر روز صبح طرف را تکان دهید، بعد از دو هفته روغن رازیانه آماده است. روغن را از صافی رد کنید و در یک ظرف شیشه ای به مدت شش ماه در یک جای تاریک و خنک نگه دارید.

روش دوم : دانه های رازیانه

روغن رازیانه را در کارخانه ها با استفاده از دانه های رازیانه و از طریق فرآیند تقطیر بخار تولید می کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان