بارداری در سنین بالا چه مزایا و معایبی دارد؟

  سه شنبه، 26 اسفند 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
بارداری در سنین بالا چه مزایا و معایبی دارد؟
احتمال ابتلا به فشار خون بالا به علت سن بالای مادر و نیز فشار خون ناشی از بارداری (مسمومیت حاملگی) در زنان باردار 35 ساله و بالاتر بیشتر است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بارداری در 40 سالگی نسبت به بارداری در 30 سالگی با عوارض بیشتری همراه بوده و در بارداری در این سنین، همچنین برخی مشکلات خاص خود را دارد. ولی با این حال بارداری در این سن غیر ممکن نیست. احتمال باردار شدن در اوایل دهه 40 سالگی تقریبا حدود 20 درصد است و به چرخه قاعدگی زن بستگی دارد. این درصد در اواسط دهه 40 سالگی خانم ها کمتر می شود و به 15 درصد می رسد.

بعد از 45 سال، کاهش تعداد تخمک ها میزان باروری را تحت تاثیر قرار می دهد و احتمال باردار شدن کمتر می شود. کاهش قدرت باروری نه تنها به تعداد تخمک بلکه به کیفیت تخمک نیز بستگی دارد. برخی از تخمک های زنان در 40 سالگی ممکن است دارای ناهنجاری های کروموزومی باشند. این ناهنجاری ها در تخمک ها باعث افزایش خطر سقط جنین و نقص مادرزادی می شود. چنین عوارضی در زنان مسن بیشتر دیده می شود.

آیا بچه دارشدن در سنین بالا مزایایی دارد؟

به رغم موارد گفته شده، بچه دارشدن در سنین بالا علاوه بر اینکه به شما زمان بیشتری می دهد تا در شغل و رابطه تان پیشرفت کنید، هم برای خودتان و هم برای کودک تان مزایای دیگری دارد.

۱. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مادران در سنین بالا صبورترند و تمایل کمتری دارند که سر بچه ها دادوبیداد یا آنها را تنبیه کنند. بنابراین، بچه های آنها مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری کمتری در مدارس ابتدایی دارند.

۲. این مطالعه همچنین نشان داد کودکانی که از مادران مسن تر متولد می شوند، نسبت به آن دسته از هم سالان شان که از مادرانی جوان متولد شده اند، معمولا سالم ترند و بهتر آموزش می بینند.

۳. انتظار برای بچه دارشدن به طولانی تر شدن عمرتان کمک می کند. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۶ دریافت که در زنانی که دیرتر بچه دار شده اند احتمال ادامه زندگی تا ۹۰سالگی بیشتر است.

۴. یک مطالعه در دانشگاه اقتصاد لندن نشان داد کودکانی که مادران شان در ۳۵ تا ۳۹سالگی آنها را به دنیا آورده اند، در سنین ۱۰ تا ۱۱ سال، نمره های بهتری در آزمون های شناختی می گیرند. چرا؟ زیرا احتمالا مادران در سنین بالاتر تحصیلات بالاتری دارند، باتجربه ترند و از رفاه مالی بیشتری برخوردارند و ممکن است این عوامل در داشتن کودکان باهوش تر نقش داشته باشد.

البته هنوز شواهد قطعی وجود ندارد که نشان دهد تأخیر در بچه دارشدن مستقیما چنین نتایجی را در بر دارد. ممکن است عوامل دیگری هم دراین میان سهیم باشند، اما این یافته ها نشان می دهند که بارداری در سنین بالا می تواند مزایایی داشته باشد.

خطرات و عوارض حاملگی در سنین بالا

1. اختلالات کروموزومی

هر چه سن مادر باردار بیشتر باشد احتمال ابتلای جنین او به انواع مشکلات کروموزومی و ژنتیکی بیشتر است و در نتیجه آن احتمال بروز سقط هایی که ناشی از اختلالات کروموزومی هستند نیز بالا می رود.

بالا بودن سن پدر معمولا تاثیر چندانی بر بروز اختلالات ژنتیکی ندارد.

2. فشار خون بالا

احتمال ابتلا به فشار خون بالا به علت سن بالای مادر و نیز فشار خون ناشی از بارداری (مسمومیت حاملگی) در زنان باردار 35 ساله و بالاتر بیشتر است.

3. دیابت

مانند مورد قبل، احتمال بروز دیابت و همین طور دیابت بارداری در سنین بالاتر بیشتر است.

4. خونریزی

شیوع انواع خونریزی ها به خصوص در سه ماهه سوم بارداری که به دلیل کنده شدن جفت و یا جفت سر راهی است، در سنین بالای 35 سال بیشتر می باشد.

5. زایمان زودرس

اغلب در زنان باردار بالای 35 سال سه تا چهار برابر زنان 20 تا 25 ساله زایمان زودرس اتفاق می افتد.

6. بزرگی بیش از حد جنین

منظور وزن هنگام تولد بالای 4 کیلوگرم است که باعث می شود انواع مشکلات بر سر راه زایمان به وجود آید و مادر و نوزاد هر دو صدمه ببینند و یا حتی منجر به زایمان از طریق جراحی (سزارین) شود.3

اقدامات مؤثر برای کاهش خطرهای بارداری در سن بالا

بسیاری از بانوان بعد از 35 سالگی و حتی بعد از 40 سالگی باردار می شوند و با این حال حاملگی رضایت بخش و عاری از مشکلی را تجربه می کنند. این امر می تواند بازتابی از انجام اقدامات مراقبتی مناسب پیش از بارداری و در حین آن باشد. توصیه های زیر از جمله مواردی است که در این باره به شما کمک می کند:

1. مراقبت در زمینه افزایش وزن

بالا بودن وزن از جمله عوامل بسیار مهمی است که در سنین بالا می تواند سلامت مادر و جنین را تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه تلاش کنید تا قبل از اقدام برای بارداری تا حد ممکن وزن خود را به محدوده سالم نزدیک کرده و در طول حاملگی نیز زیر نظر پزشک اقدامات لازم برای کنترل وزن را انجام دهید.

2.فعال بودن در حین بارداری

بسیار اهمیت دارد که در طول بارداری سطح متناسبی از فعالیت بدنی را حفظ کنید. انجام ورزش های ملایم و مناسب با دوران حاملگی به شما کمک می کند تا سطح انرژی خود را بالا ببرید، شاخص های کلی سلامت را ارتقا ببخشید و برای زایمان به موقع و سالم آماده تر باشید.

3. خودداری از مصرف مواد مضر

در دوران بارداری از مصرف الکل، سیگار، قلیان و مواد مخدر بپرهیزید. همچنین استفاده از بسیاری از داروها در دوران حاملگی ممنوعیت دارند و می توانند احتمال بروز نقایص مادرزادی را افزایش دهند. در نتیجه پیش از مصرف هرگونه دارو و مکمل نیز ابتلا با پزشک خود مشورت نمایید.

4. انجام تست های ژنتیکی

انجام تست هایی نظیر آزمایش DNA به شما کمک می کند تا بتوانید در مورد بروز مشکلات مادرزادی و کروموزومی اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. برای اینکه در مورد لزوم انجام این تست ها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید با پزشک متخصص مشورت نمایید.

5. داشتن وعده های غذایی سالم

در حین بارداری شما به مقادیر بیشتری فولیک اسید، ویتامین دی، کلسیم و سایر مواد معدنی نیاز دارید. مطالعات نشان می دهد مصرف مقادیر مناسبی از فولیک اسید در دوران بارداری با کاهش خطر ابتلای جنین به نقایص مادرزادی همبستگی دارد. پس در این دوران غذاهای مغذی تری مصرف کنید و از دریافت مواد معدنی کافی اطینان حاصل نمایید


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان