بررسی و مشخصات فنی خودروی کیا اسپورتیج SL

  دوشنبه، 21 مهر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
بررسی و مشخصات فنی خودروی کیا اسپورتیج SL
کیا اسپورتیج SL یک کراس‌اوور با طراحی ظاهری متناسب و عامه‌پسند است که امکانات رفاهی و ایمنی نسبتاً کاملی را ارائه می‌دهد. همین دو نکته باعث شده است تا این خودرو، آمار فروش بسیار خوبی را در بازار ایران ثبت کند و کماکان نیز اوضاع بازار خریدوفروش نسخه‌های کارکرده و هم‌چنین قطعات یدکی آن مناسب باشد

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،اسپورتیج یک شاسی بلند COMPEAT SIZE است که برای اولین بار در سال 1993 معرفی و به بازار عرضه شد نسل دوم این خودرو که در سال های 2004 تولید شد .نسل سوم 2010 و نسل چهارم در سال 2017 معرفی و عرضه شد که به اختصار کلیه ی این نسل ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد چون نخستین نسل اسپورتیج در ایران وارد نشد صرفا به ایکه این نسل بین سالهای 1993 تا 2003 تولید و عرضه شد بسنده میکنیم . نسل دوم این خودرو در سالهای 2004 معرفی و وارد بازار شد این خودرو در فاصله سالهای 2008 تا 2010 به بازار ایران راه یافت این نسل از یک موتور 6 سیلندر CC2700 که توان تولید HP175 درکنار گشتاور و گیربکس NM/R241 را از طریق یک گیربکس 4AT بصورت 4WD بین چرخهای جلو و عقب تقسیم میشود نسل سوم کیا اسپورتیج که با پسوند SL شناخته میشود در سالهای 2011 وارد کشور شد که باتوجه به چهره ی بسیار جذابش و البته خاطرات خوب نسل دوم توانست بسیار بسیار موفق عمل نماید

تصویر
طراحی ظاهری کیا اسپورتیج SL

مشخصات فنی کیا اسپورتیج SL

همان طور که اشاره کردیم، اکثر قریب به اتفاق کیا اسپورتیج های SL موجود در بازار کشور ما مجهز به پیشرانه 2/4لیتری تنفس طبیعی هستند؛ بنابراین ما نیز مشخصات فنی همین نسخه را بررسی خواهیم کرد.

پیشرانه مذکور از سری پیشرانه های Theta II کیا است و از سیستم پاشش سوخت چندنقطه ای (MPI) سود می برد و حداکثر قدرت 176 اسب بخار و حداکثر گشتاور 228 نیوتن متر را تولید می کند. این میزان از قدرت و گشتاور نیز از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و سیستم تمام چرخ محرک AWD روانه هر دو محور این کره ای پرطرفدار می شود.

بر اساس اعلام رسمی شرکت سازنده، کیا اسپورتیج SL با این مشخصات فنی قادر است طی مدت زمان 9/7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و تا حداکثر سرعت 195 کیلومتر در ساعت به حرکت خود ادامه دهد؛ اما در عمل ممکن است با زمانی در حدود 11 ثانیه مواجه شوید. برای پیمایش هر صد کیلومتر مسافت با این خودرو در سیکل ترکیبی نیز به 8/4 لیتر سوخت نیاز خواهید داشت.

مدل خودرو

کیا اسپورتیج SL

پیشرانه

چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها

حجم موتور (CC)

2359

حداکثر قدرت

176 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

228 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

8/4

مصرف سوخت (شهری)

9/5

مصرف سوخت (جاده ای)

6/3

شتاب صفر تا 100 (ثانیه)

9/7

حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت)

195

حجم مخزن سوخت (L)

55

حجم صندوق بار (L)

739

ابعاد لاستیک ها

235/55R18

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

چنداتصالی (Multi Link)

وزن خالص (کیلوگرم)

1522

طول×عرض×ارتفاع (mm)

4440×1855×1645

فاصله بین دو محور (mm)

2640

امکانات رفاهی کیا اسپورتیج SL

زمانی که کیا اسپورتیج SL برای نخستین بار پا به بازار کشور ما گذاشت، هنوز آپشن هایی مثل سقف پانوراما، سردکن صندلی و دی لایت روی خودروهای آسیایی فراگیر نشده بود. از این رو، این خودرو نزد خریداران ایرانی بسیار جذاب جلوه می کرد. در حال حاضر نیز هرچند آپشن های کیا اسپورتیج SL زرق وبرق گذشته را ندارد، اما کماکان می توان وضعیت این خودرو را مناسب و قابل رقابت با خودروهای چینی گران قیمت و صفرکیلومتر بازار دانست.

اکثر کیا اسپورتیج های SL موجود در بازار کشور ما مجهز به آپشن هایی همچون سقف پانوراما، کروزکنترل، کی لس استارتر، گرم کن صندلی های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه و تنظیم برقی صندلی راننده هستند؛ اما امکانات خاصی مثل گرم کن صندلی های عقب، سردکن صندلی های جلو و سیستم صوتی حرفه ای تنها روی برخی از نسخه ها موجود است.

تصویر
طراحی ظاهری کیا اسپورتیج SL

البته همان طور که اشاره کردیم، کیا اسپورتیج SL به دلیل تفاوت در مبدا واردات و هم چنین نصب آپشن های غیرفابریک، تیپ بندی های متعدد و گیج کننده ای دارد. جالب این جا است که تقریبا تمامی فروشندگان این خودرو نیز معتقدند که خودروهای آن ها فول ترین نسخه موجود در بازار کشور است! بنابراین اگر قصد خرید این خودرو را دارید، بایستی آپشن ها را خیلی دقیق و ریزبینانه بررسی کنید.

در جدول زیر می توانید لیست کامل امکانات رفاهی فول ترین نسخه های کیا اسپورتیج SL را مشاهده کنید.

تجهیزات

کیا اسپورتیج SL فول آپشن (2011-2016)

چراغ

چراغ جلو زنون، چراغ عقب LED (فیس لیفت 2014)، مه شکن جلو و عقب، دی لایت، سنسور نور

سیستم های مولتی مدیا

پخش DVD، USB، AUX، Ipod، بلوتوث، 6 بلندگو ( سیستم صوتی حرفه ای اینفینیتی مجهز به ساب ووفر در نسخه های فیس لیفت 2014)

صفحه نمایش

4/3 اینچی لمسی (فول شرکتی) – 7 اینچی لمسی (فول وارداتی)

رینگ ها

18 اینچی آلومینیومی

آینه

آینه های جانبی تاشو برقی مجهز به گرم کن، آینه میانی الکتروکرومیک

تهویه مطبوع

اتوماتیک دوگانه، دریچه برای سرنشینان عقب

صندلی

روکش چرمی صندلی ها، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم کن صندلی های جلو و عقب، سردکن صندلی های جلو

شیشه

شیشه های برقی (شیشه راننده اتوماتیک)، شیشه عقب و شیشه های جانبی عقب دودی

سیستم های هشداردهنده

سنسور پارک عقب، سنسور پارک جلو (فیس لیفت 2014)، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)

سایر امکانات

کروزکنترل، سقف پانوراما، دوربین دید عقب، کی لس استارتر، ترمز پارک پدالی، فرمان سه حالته (فیس لیفت 2014)، درایو مود تک حالته (ECO)، درایو مود چهارحالته (فیس لیفت 2014)

ایمنی کیا اسپورتیج SL

کیا اسپورتیج SL در نسخه های فول آپشن به امکاناتی مثل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، پشت سری های فعال شونده صندلی های جلو و 6 عدد ایربگ مجهز است. هرچند امروزه با وجود تجهیزشدن بسیاری از خودروهای روز دنیا به امکاناتی مثل هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده خروج از خط و ترمز اضطراری، آپشن های ایمنی کیا اسپورتیج SL چندان خاص به نظر نمی رسند، اما کماکان می توان این خودرو را در زمره کراس اوورهای ایمن بازار خودرو کشور جای داد.

تصویر
طراحی داخلی کیا اسپورتیج SL

البته تعداد نسبتاً بالایی از نسخه های ساده تر کیا اسپورتیج SL نیز به کشور ما وارد شده اند که از نظر ظاهری تفاوت خاصی با نسخه های فول آپشن ندارند؛ اما فاقد سیستم های کنترل پایداری هستند و تنها از دو عدد ایربگ بهره می برند.

تجهیزات

کیا اسپورتیج SL فول آپشن (2011-2016)

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (DBC)، پشت سری های فعال شونده صندلی های جلو

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پرده ای سرتاسری (مجموعا 6 عدد)

سیستم ترمز

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)

کیا اسپورتیج SL در ابتدای معرفی خود، تست ایمنی موسسه EURO NCAP را نیز با کسب پنج ستاره ایمنی پشت سر گذاشته است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان