بررسی امکانات و مشخصات خودروی لیفان x60

  یکشنبه، 15 تیر 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
بررسی امکانات و مشخصات خودروی لیفان x60
درباره ی شتاب لیفان x60 باید گفت که صفر تا صد این کراس اوور چینی در حدود ۱۳.۲ ثانیه برآورد شده است و حداکثر سرعت هم به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می رسد، مصرف سوخت آن هم در هر صد کیلومتر ۱۰.۵ لیتر می باشد ضمن اینکه استاندارد آلایندگی یورو ۳ را هم دارا می باشد و حجم باکی معادل با ۵۵ لیتر را داراست.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، «کراس اور تک دیفرانسیل چینی»؛ این عبارت سه کلمه ای تا پیش از ورود ام وی ام X33 به بازار برای مشتریان ایرانی، مفهوم چندانی نداشت اما پس از فروش فوق العاده چشمگیر این خودرو، رقیبان نیز به فکر عرضه محصولاتی مشابه افتاند که لیفان X60 مونتاژی کرمان موتور یکی از اولین این خودروها بود و با ظاهر خوب و مشخصات قابل قبولش، فروش قابل توجهی را نیز تجربه کرد. چهار سال پس از عرضه مدل دنده ای، کرمان موتور تصمیم به عرضه نسخه اتوماتیک لیفان X60 در تابستان 1395 گرفت که در لیست تجهیزات جانبی اش، فقط در سیستم پخش دی وی دی و دوربین عقب با X60 دنده ای متفاوت است.

لیفان x60 از ابتدا تا به امروز چگونه عرضه شد:

در ابتدای ورود به کشور عزیزمان ایران، لیفان x60 با گیربکس دنده ای در بازار ایران عرضه گردید، پس از آن به صورت اتوماتیک از نوع CVT در سال ۲۰۱۵ میلادی وارد شد (در همین مقاله به طور مختصر توضیح می دهیم) و در آخرین بار ورود به ایران هم، در همین سال میلادی (۲۰۱۶) باکمی تغیییرات وارد شد.

الگو طراحی و کلاس این خودرو چینی:

شاید برای خیلی ها که در عرصه خودرویی مطالعه دارند این جمله که چینی ها ماشین های خود را از خودروهایی از کمپانی های مطرح دنیا الگو می گیرند، عجیب نباشد.

اما درباره ی خودروی مد نظر این مقاله یعنی لیفان X60 باید گفت که شباهتش تا حدودی به تویوتا راوفور نسل قبلی و کمی هم به هیوندای سانتافه نسل گذشته شباهت دارد. این خودرو چینی در گروه کراس اوور های کوچک شهری یعنی کلاس D قرار دارد. (همراهان گرامی اول خودرو اگر اطلاعات کافی از کلاس های مختلف خودرو ندارید اینجا کلیک کنید تا مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید).

تصویر
طراحی ظاهری لیفان X60

مشخصات فنی لیفان X60 مدل ۲۰۱۶:

همان طور که در ابتدای این مقاله هم گفتیم این خودرو از لحاظ فنی مانند قبل ارائه شده و باید گفت که موتور این خودرو همان موتور ۱۸۰۰ سی سی لیفان است که تا کنون در ایکس ۶۰، ۷۲۰، ۸۲۰، و ۶۲۰ های موجود در ایران از آن استفاده گردیده است. این موتور که با همکاری ریکاردو انگلستان طراحی شده است، توانایی تولید ۱۳۱ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۶۸ نیوتن متر در دور موتور ۴۲۰۰ دور بر دقیقه را دارا می باشد.

در کل باید گفت که همیشه یک خودرو را باید براساس هزینه ای که می کنید و رقبایی که دارد بررسی کرد لذا از این جهت باید گفت که عملکرد این کراس اوور چینی در خیابان و جاده قابل قبول است اما شما هرگز نمی توانید در مسیرهای خاکی و ناهموار از این خودرو انتظار خاصی داشته باشید، در حقیقت علت هم این است که این خودرو به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز نیست، و انتقال قدرت فقط در محور جلو انجام می شود، رانندگی آفرود برای آن امکان پذیر نیست. ترمزگیری لیفان X60 و عکس العمل آن نسبت به فشردن پدال ترمز بسیار خوب است که این به لطف سیستم ترمز چهار چرخ دیسکی و بهره مندی از فناوری ABS+EBD حاصل می شود.

تصویر
طراحی لیفان x60

گیربکس جدید لیفان x60:

بی شک مهم ترین تغییر این خودرو در مدل ۲۰۱۵ میلادی عرضه شده به میهنمان همان طور که در ابتدا گفتیم، گیربکس آن و استفاده از گیربکس CVT می باشد. لذا بر خود لازم دانستیم تا توضیحاتی مختصر از آن را خدمت شما ارائه دهیم. در کل گیربکس ایکس ۶۰ ارائه شده در سال ۹۴ با همکاری ZF ساخته شده است و ۸۰ درصد قطعات اصلی آن از بلژیک به چین ارسال می شوند. این گیربکس دارای حالت های P، R، N، D و S است و همچنین می توان به صورت دستی نیز آن را هدایت نمود.

تصویر
طراحی ظاهری لیفان X60

طراحی ظاهری:

همان طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کوچکی به تغییرات مدل ۲۰۱۶ که فقط در ظاهر آن ایجاد گردیده است گفتیم اینجا هم تکرار می کنیم که در نسخه ۲۰۱۶ لیفان X60، جدای از تغییرات خطوط جلو پنجره، شاهد اضافه شدن بخش پلاستیکی برروی قوس روی چرخ ها، رینگ های ۱۶ اینچی با طراحی جذاب تر و همینطور خطوط LED متفاوت در چراغ های عقب هستیم.

تصویر
طراحی ظاهری لیفان X60

به طور کلی درباره طراحی ظاهری این خودرو باید گفت که با نگاهی توام با دقت به ظاهر خودرو می توان نکات مثبت خوبی را به چشم دید(دوستان عزیز توجه فرمایید که توضیحاتی ما با توجه به رده قیمتی است و هرگز در تحلیل یک خودرو نمی توان آن را با یک خودرو گران تر مقایسه کرد) که تا حد زیادی با طراحی و تکنولوژی روز دنیا همسو است. روی هم رفته طراحی این شاسی بلند چینی برای این خودرو ترکیب سادگی با یکسری المان ها همچون خطوط مستقیم نسبتا برجسته و برآمدگی ها و بخش های به اصطلاح متورم است که باعث شده نسبت به رقبای خود ظاهر کلی آن جذاب شود. استفاده از یک جلو پنجره کرومی ساده در کنار چراغ هایی شبیه به چشم های شاهین و همین طور قوس نسبتا بزرگ روی چرخ ها، همگی جزء برگ برنده های لیفان X60 در زمینه طراحی ظاهری هستند. استفاده از آینه های جانبی بزرگ، باعث شده تا راننده به خوبی بتواند هنگام رانندگی به اطراف احاطه داشته باشد. موضوع تمرکز برروی طراحی چراغ ها را در قسمت پشتی هم می توان دید که باتوجه به استفاده از سیستم نوردهی LED و فرم ذوزنقه شکل، جلوه خوبی را ایجاد کرده است.

طراحی داخلی لیفان X60:

وقتی به درون کابین این خودرو چینی وارد می شویم، بوی مواد مورد استفاده از کابین متوسط پایین بودن آن را فریاد می زند، و طراحی به سبکی است که گویی وارد یک تویوتا راوفر شده اید، بدین جهت عکس طراحی داخلی یک لیفان ایکس ۶۰ و تویوتا راوفر نسل قبل را قرار داده ایم تا به شما ثابت کنیم که بد بیراه هم نمی گوییم.

تصویر
طراحی داخلی لیفان X60

در کل و جدای این مسائل در بسیاری از قسمت ها از پلاستیک نوع خشک و سفت استفاده شده است. و نکته قابل تحسین در بخش نورپردازی است چرا که نورپردازی اجزاء داشبورد، مخصوصا جلوآمپر دیجیتالی رضایت بخش است و هنگام رانندگی در شب حس خوبی را منتقل می کند.

شتاب و مصرف سوخت لیفان X60:

درباره ی شتاب لیفان x60 باید گفت که صفر تا صد این کراس اوور چینی در حدود ۱۳.۲ ثانیه برآورد شده است و حداکثر سرعت هم به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می رسد، مصرف سوخت آن هم در هر صد کیلومتر ۱۰.۵ لیتر می باشد ضمن اینکه استاندارد آلایندگی یورو ۳ را هم دارا می باشد و حجم باکی معادل با ۵۵ لیتر را داراست.

ابعاد خودرو:

همان طور که در ابتدا مقاله هم گفتیم لیفان X60 در کلاس D قرار می گیرد که به عنوان یک شاسی بلند کوچک شهری و خانوادگی عرضه شده است. ابعاد آن به صورت ۴۳۲۵ میلی متر طول، ۱۷۹۰ میلی متر عرض و ۱۶۹۰ میلی متر ارتفاع است و فاصله دومحور آن به ۲۶۰۰ میلی متر می رسد. حجم صندوق عقب هم ۴۰۵ لیتر در حالت عادی و در زمانی که صندلی تا می شود، به ۴۳۵ لیتر افزایش می یابد.

ایمن بودن:

امکانات ایمنی لیفان که در زیر مشاهده می کنید:

  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
  • سیستم ترمز و پایداری جلو و عقب دیسکی
  • Abs-ebd
  • سیستم های امنیتی قفل مرکزی
  • سیستم های امنیتی ریموت کنترل
  • سیستم های امنیتی ایموبیلایزر

امکانات رفاهی(آپشن های لیفان X60):

درکل این خودرو کراس اوور چینی دارای امکانات رفاهی زیر می باشد.

  • سیستم های فرمان و هدایت هیدرولیکی _تلسکوپی
  • سیستم تهویه مطبوع کنترل دستی است
  • سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا پخش CD و MP3 است.
  • سیستم صندلی تنظیم دستی می باشد.
  • سیستم آینه و شیشه ها برقی است.
  • سیستم روشنایی دارای تنظیم نور چراغ ها و مه شکن جلو و عقب است.
  • سنسور پارک عقب هم دارد.

مقایسه لیفان x60 و mvmx33:

محاسن lifan x60 نسبت به mvm x33

  1. کسب رتبه بالاتر در آزمایشات شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
  2. طراحی بدنه به روزتر و زیباتر
  3. طراحی و نمای مدرنتر چراغ های جلو (نسبت به ایکس ۳۳ طرح قدیم دنده دستی )
  4. باز شدن درب عقب خود رو به بالا و عدم نیاز به فضای پشت باز زیاد برای باز کردن درب عقب
  5. عدم وجود بار لاستیک زاپاس بر روی درب عقب و عدم افتادگی درب عقب به مروز زمان.(البته وجود لاستیک بر روی درب حسنی هم دارد که در ادامه خواهیم گفت )
  6. مصرف سوخت کمتر با توجه حجم موتور کمتر(۱۸۰۰cc)
  7. خوابیدن کامل صندلی های عقب به جلو و تا شدن کامل کفی های صندلی های عقب و در نتیجه ایجاد یک فضای باز زیاد برای حمل بار و یا استراحت یا خواب سرنشینان
  8. طراحی زیبا و مدرن نمای داخلی به ویژه داشبرد جلو که از نورپردازی زیبا و صفحه نمایش دیجیتال بهره می برد
  9. قیمت ارزانتر نسبت به رقیب خود با توجه دارا بودن امکانات تقریبا برابر با هم(اختلاف قیمت ۱۴ میلیون تومانی)
  10. سیستم باز وبسته شدن متغیر سوپاپ ها در پیشرانه لیفان ایکس ۶۰ به بهتر است.
  11. تکنولوزی بهتر و جدید در گیربکس

محاسن mvm x33 نسبت lifan x60

  1. حجم موتور بیشتر نسبت به رقیب خود و احتمالا قدرت بیشتر این خودرو ( ۲۰۰۰ به ۱۸۰۰ ). البته لیفان مدعی است که موتور ۱۸۰۰ آن با تکنولوژی جدیدتر و برای وزن ۱۳۰۰ کیلویی این خودرو کاملا محاسبه شده و کافی است.
  2. وجود لاستیک زاپاس بر روی درب عقب که هم به عنوان عیب و هم مزیت محسوب می گردد. (توجه فرمایید که عیب به دلیل ایجاد وزن بیشتر بر روی درب و ایجاد افتادگی درب عقب در دراز مدت است هرچند دارای مزیت هم است که در دسترس بودن سریع زاپاس و تعویض راحت چرخ به ویژه در روزهای بارانی یا هنگامی که بار زیادی در صندوق عقب وجود دارد می باشد.)
  3. مدت گارانتی بیشتر خودرو توسط شرکت سازنده نسبت به رقیب خود
  4. امکانات رفاهی بهتر از لیفان است.

در ادامه لازم میدانیم که معایب و محاسن خودروی لیفان x60 را طبق روال گذشته بیان کنیم:

محاسن لیفان x60:

  • طراحی به روز خودرو
  • خدمات پس از فروش مناسب
  • ابعاد مناسب شهری این خودروی چینی

معایب لیفان x60:

مشکلات لیفان x60

  • سواری خشک
  • کیفیت ساخت بسیار پایین
  • استهلاک بالا
  • کشش نامطلوب پیشرانه

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان