بررسی مشخصات فنی خودروری هیوندای i20

  پنجشنبه، 12 تیر 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
بررسی مشخصات فنی خودروری هیوندای i20
اگر بخواهیم به شکل کلی درباره ی طراحی بیرونی هیوندای i20 صحبت کنیم باید بگیم که این خودروی هاچ بک در فیس لیفت جدید خود جوان پسند تر و مدرن تر شده است، در ضمن طول و عرضش هم زیاد تر شده، هرچند در ارتفاع کاهشی را داشته است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، نسل جدید هیوندای آی 20 - Hyundai i20، باایجاد تغییرات وطراحی منحصر به فرد، در سال 2014 درکشور هندوستان رونمائی و درهمان سال به بازار های جهانی معرفی وعرضه گردید نسل قبلی این خودرو، توسط شرکت آسان موتور ، نماینده رسمی محصولات هیوندای به صورت وارداتی به مشتریان داخلی ارائه می گردید. اکنون اما تنها خط تولید هیوندای درایران بعد از چند سال تعطیلی، دوباره آغاز به کار کرده است و نسل جدید این خودرو را در کنار برادر کوچکتر یعنی i10 مونتاژ می کند. البته ناگفته نماند که شرکت کرمان موتور جهت کاهش قیمت نهائی خودرو ، تغییراتی را در رابطه با تجهیزات و امکانات این خودرو اعمال کرده که می توان به حذف سانروف و ایربگ پرده ای آن اشاره کرد. یکی از مواردی که درنسل قبلی هیوندای i20، موجبات ایراد منتقدین را فراهم کرده بود، طراحی داخلی به شدت اقتصادی و بی روح هیوندای i20 بود. هیوندای با درنظر گرفتن جذابیت هاچ بک های اقتصادی در بازار حال حاضر دنیا، دست به طراحی مجدد داخل کابین i20 زد که نتیجه کار تا حد مطلوبی قابل قبول به نظر می رسد. ظاهر داخلی نسل جدید هیوندای i20، با دمیده شدن روحی تازه در آن، ظاهر کسل کننده قبل را کنار گذاشته و هم چنین تا حدودی سعی به القای روح لوکس بودن به این هاچ بک اقتصادی داشته است. i20 اتومبیلی است که درکلاس خودروهای هاچ بک و مینی قرار دارد و کم مصرف و کم استهلاک بشمار می آید. این خودرو که درسال 2017 فیس لیفت و به روزرسانی را تجربه نمود، از نظر سایز دقیقا در میان خودروهای i10 و i30 قرار دارد.

در خصوص محاسن و معایب هیوندای i20 در ادامه بحث می کنیم و تفاوت های هیوندای i20 کره ای و آنچه که در ایران و به وسیله ی کرمان موتور مونتاژ می شود را هم به شما می گوییم، هیوندای i20 در دو مدل ۵ درب و ۳ درب در حال تولید است که، مدل ۵ درب آن توسط شرکت ایرانی کرمان موتور جهت مونتاژ در نظر گرفته شده است.

تصویر
طراحی ظاهری هیوندای i20

امکانات رفاهی هیوندای i20 کرمان موتور:

قبلا گفتیم که کرمان موتور اعلام کرده که برای کم کردن قیمت هیوندای i20 و کمک به خرید آسان تر برخی از آپشن های هیوندای i20 را کم کرده است که در زیر امکانات رفاهی هیوندای i20 مونتاژی کرمان موتور قابل مشاهده است:

  • آينه الكتروكروميك
  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو (۲ کیسه هوا)
  • سیستم پخش MP5 + صفحه نمایش ۷ اینچ
  • سنسور پارك عقب
  • چراغ مه شكن جلو و عقب
  • ABS + EBD
  • سیستم كنترل پایداری الکترونیکي (ESC)
  • كامپيوتر سفري
  • كنترل سيستم صوتي از روي فرمان
  • تهويه مطبوع اتوماتيك + تصفيه هواي يونيزه
  • سیستم كنترل ايستايي در سربالايي (HAC)
  • اخطار دهنده فشار باد چرخ ها (TPMS)
  • سنسور باران
  • محفظه خنك نگهدارنده
  • دوربین دید عقب
  • سیستم رهیاب ماهواره ای و بلوتوث
  • چراغ روشنایی روز (Day Light)
  • سنسور نور
  • تریم داخلی دو رنگ
  • آینه جانبی برقی همراه با گرمکن
  • دارای ۶ بلندگو

شاهد حذف چه آپشنهایی بودیم:

برخی حذف این آپشن ها را ایراد می دانند و معتقدند که کرمان موتور نباید کیسه هوا را کم می کرد، و بهتر بود که از آپشن های غیر ضروری کم کرد، برخی هم در پاسخ به این عزیزان می گویند که هرکس هیوندای i20 بهتر می خواهد پول بیشتر بدهد و از آسان موتور نسخه وارداتی آن را خریداری کند، در زیر به بیان آپشنهای حذف شده خواهیم پرداخت:

  1. سانروف
  2. کاهش تعداد کیسه های هوا از ۵ به ۲ کرده است.

در ادامه به بیان معایب هیوندای i20 خواهیم پرداخت:

۱-شتاب گیری ضعیف این هاچ بک کره ای:

همیشه در زمینه شتاب باید اول به توازن بین قدرت موتور و وزن خودرو دقت زیادی کرد، لذا در این هاچ بک کره ای، وزن خشک آن در حدود ۱۰۲۵ کیلوگرم تا ۱۱۹۳ کیلوگرم بسته به تجهیزات است، که بی شک اگر وزن دیگر رقبای این هاچ بک را با دقت مورد بحث قرار دهیم، متوجه زیادی وزن این هاچ بک هیوندای خواهیم شد، پس همین امر بی شک منجر به این می شود که، هیوندای i20 شتاب صفر تا صد ۱۱.۴ ثانیه را دارا باشد، که بسیار ضعیف به حساب می آید، در ضمن حداکثر سرعتش ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

در اینجای کار است که به جهت اثبات گفته هایمان به مقایسه کلی شتاب رقبای هیوندای i20 می پردازیم :

شتاب صفر تا صد پژو ۲۰۸ : ۸ ثانیه

شتاب صفر تا صد سئات لئون : ۷.۲ ثانیه

شتاب صفر تا صد آلفا رومئو جولیتا ۲۰۱۶ : ۷.۸ ثانیه

شتاب صفر تا صد لیفان ایکس۵۰: ۱۳.۵ ثانیه

۲-کمبود جا در کابین برای افراد قد بلند و درشت هیکل در این خودروی محصول هیوندای:

در مسافرت ها کمبود جا بسیار مهم است چرا که اگر شاهد کمبود جا باشیم در مسیرهای طولانی خستگی و کلافگی زیادی را شاهد خواهیم بود، اما درخصوص هیوندای i20 باید گفت که مهندسین کره ای تلاش کرده اند که با افزایش طول و عرض تا حدودی این ایراد را در فیس لیفت جدید رفع کنند، که تا حدی هم موفق بوده اند. ما یک سری بررسی بر روی هیوندای i20 صورت دادیم که:

  • دو فرد با قد ۱۸۵ در عقب نشستند و دچار خستگی شدند.
  • شخصی با قد ۱۹۰ در صندلی جلو نشست (به راحتی) و احساس راحتی کرد.
  • شخصی با قد ۱۷۴ به راحتی توانست در عقب بنشیند و کاملا احساس راحتی کرد.

اما باز هم به هر حال این ماشین برای افراد قد بلند در صورتی که در عقب بنشینند، مشکل ایجاد می کند و در مسافت های طولانی این افراد در i20 دچار خستگی می شوند.

حالا نوبت به بررسی نقاط مثبت(محاسن) هیوندای i20 است:

۱-طراحی بیرونی هیوندای i20 :

از نمای روبه رو که به هیوندای i20 نگاه می کنیم شاهد تغییرات بسیار خوبی در این خودروی هستیم. مهمترین تغییرات که هیوندای i20 در فیس لیفت جدیدش شاهد بوده را می توان موارد زیر ذکر کرد:

  • گرافیک چراغ های جلو
  • درب کاپوت
  • جلوپنجره
  • چراغ های مه شکن

تصویر
طراحی داخلی هیوندای i20

از نمای بغل هم هیوندای i20 توسط مهندسین هیوندای تغییراتی را به خود دیده است که همین تغییرات باعث شده که برخی از مهم ترین عیب های فیس لیفت قبلی به صورت کامل تبدیل به حسن شود در زیر به بیان این تغییرات خواهیم پرداخت:

  • فرم خوب و به روز شده آینه های بغل
  • دو خط موازی را به نمای بغل اضافه کردند که این دو خط هم سو از لبه ی چراغ جلو تا چراغ پشتی هیوندای i20 ادامه یافته است به شکلی که، دستگیره های این ماشین را پوشش هنرمندانه ای می دهد.
  • سادگی خاص که به وسیله ی مهندسین هیوندای در نمای جانبی صورت پذیرفته است.
  • زه در زیر درب های i20 همانند سایه ای ، طراحی جانبی آن را محو زیباییش کرده است.

همین تغییرات باعث ایجاد تناسب بین نمای جلو و عقب گردیده است.

تصویر
طراحی ظاهری هیوندای i20
  • چراغ های عقب هیوندای i20 شباهت زیادی به هیوندای سورنتو نسل جدید دارد، گرافیک جذاب چراغ های عقب خودرو باعث شده که هیوندای i20 به شدت جوان پسند شود موردی که قبلا در i20 شاهد نبودیم.

اگر بخواهیم به شکل کلی درباره ی طراحی بیرونی هیوندای i20 صحبت کنیم باید بگیم که این خودروی هاچ بک در فیس لیفت جدید خود جوان پسند تر و مدرن تر شده است، در ضمن طول و عرضش هم زیاد تر شده، هرچند در ارتفاع کاهشی را داشته است.

۲-طراحی داخلی هیوندای i20:

طراحی داخلی هیوندای i20 در نسل قبلی خود دارای معایب بسیار زیادی بود، اما در نسل کنونی این معایب رفع شده است، رفع این معایب و ترمیم و به روز رسانی آن ها نشانه فهم و درک بالای مهندسین هیوندای از انتقادات پیرامونشان می باشد، لذا با قبول معایب و رفع آن در فیس لیفت جدید شاهد به حداقل رسیدن معایب هیوندای i20 هستیم، در خصوص طراحی داخلی فیس لیفت ۲۰۱۳ هیوندای i20 باید اعتراف کنم که هم جوان پسند تر شده و هم امروزی تر در ضمن همه چیز به صورت درست و صحیح در سر جای خود قرار گرفته است، به طور مثال جای دادن صفحه کیلومتر و مانیتور کوچک سفری، راننده خودرو را کمک می کند که به راحتی و بدون زحمت و حواس پرتی اطلاعات مهم و ضروری چون ساعت، اطلاعات دستگاه پخش و مقدار مسیری که با موجودی بنزین می توان طی کرد را ببیند.

در میان داشبورد هیوندای i20 هم شاهد ۱ عدد دستگاه هستیم که امکانات خوبی را در خود جای داده است. در ضمن ورودی USB هم در زیر و در بغل گرمکن ها و فندک برقی قرار دارد. در میان کنسول هم گیربکس ۴ سرعته خودکار HiVEC قرار دارد.


مصرف سوخت هیوندای i20:

هیوندای i20 در بخش مصرف سوخت هم به خوبی عمل می کند و استاندارد آلایندگی یورو ۴ را دارد. و مصرف سوخت ترکیبی i20 بسیار خوب و منطقی می باشد، چرا که ۶.۵ لیتر را در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند، در ضمن یک مدل i20 یعنی سری S-Blue کم مصرف ترین نسخه هیوندای i20 است، این مدل از i20 دارای موتور ۱.۱ لیتری دیزلی و تکنولوژی Start-Stop است که موفق شده مصرف ۲.۸۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و آلایندگی CO2 به میزان ۸۴ gr/km را ثبت کند.

ارزان ترین مدل…

ارزان ترین مدل i20 نیز مجهز به موتور ۱.۲ لیتری با ۷۴ اسب بخار قدرت است که ۴.۱ لیتر در یکصد کیلومتر مصرف سوخت و gr/km ۱۱۲ آلایندگی دارد. موتور بنزینی ۱.۴ لیتری مصرف ۴.۵۸ لیتر در یکصد کیلومتر و آلایندگی gr/km127 دارد. موتور ۱.۴ لیتری دیزلی نیز مصرف ۳.۴۱ لیتر در یکصد کیلومتر و آلایندگی gr/km ۱۲۷ را دارد.
در آخر هم باید بگویم که، حجم باک این هاچ بک کره ای، در فیس لیفت ۲۰۱۳ آن، ۴۵ لیتر و در مونتاژی کرمان موتور ۵۰ لیتر گنجایش دارد.

مشخصات فنی هیوندای i20:

درباره ی مشخصات فنی فیس لیفت ۲۰۱۳ این خودرو در ابتدای کار توضیح دادیم. حال لازم است تا خودروی مونتاژی کرمان موتور را زیرو رو کنیم، تا شما همراه عزیز و همیشگی متوجه شوید که، زیر کاپوت این محصول جدید کرمان موتور چه خواهد گذشت.

مونتاژی کرمان موتور:

آخرین نسل از هیوندای i20 با تنوع خوب و جالبی، از قوای محرکه در بازار بین المللی تولید و عرضه می شود، که شامل سه موتور بنزینی و یک موتور دیزل می باشد. موتورهای بنزینی ۱.۲ لیتری، ۱.۴ لیتری چهار سیلندر به همراه ۱۶ سوپاپ و ۱ لیتری سه سیلندر مجهز به ۱۲ سوپاپ و توربوشارژ به ترتیب با حداکثر قدرت ۸۴، ۱۰۰ و ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ماکزیمم ۱۲۲، ۱۳۴ و ۱۷۱ نیوتن متر عرضه می شوند.

  • لازم به ذکر است که، یک موتور دیزلی ۴ سیلندر به حجم ۱.۴ لیتر با قدرت ماکزیمم ۹۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر قابل دسترس است، موتور بنزینی ۱.۴ لیتری است، همچنین تمامی موتورها از استاندارد یورو ۶ تبعیت می کنند، برای سیستم انتقال قدرت، هیوندای برای مدل ۱.۲ لیتری بنزینی گیربکس دستی ۵ دنده و برای مدل بنزینی ۱.۴ لیتری یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و برای مدل مجهز به توربوشارژر یک گیربکس ۶ سرعته دستی در نظر گرفته است.

هندلینگ و کیفیت سواری هیوندای i20:

هندلینگ و کیفیت سواری، هیوندای i20 هم بسیار خوب و منطقی است، خودرویی با فرمان پذیری خوب و مناسب همراه با پایداری می باشد، چرا که از تعلیق خشک بهره خیلی خوبی را می برد، ضمنا ناگفته نماند که شما در داخل کابین هیوندای i20 بعضا شاهد کوبش هایی جذب شده از جاده هستید که برای سرنشینان محسوس است، اما وقتی این کوبش ها را با دیگر رقبا مقایسه می کنیم نمی توانیم زیاد از هیوندای i20 گلایه کنیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان