بدون هیچ دردسری ارتودنسی دندان انجام دهید

  چهارشنبه، 10 اسفند 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
بدون هیچ دردسری ارتودنسی دندان انجام دهید
توضیحات: بدون هیچ دردسری ارتودنسی دندان انجام دهید آیا می خواهید بدون هیچ دردسری ارتودنسی دندان انجام دهید؟آیا نمی خواهید کسی متوجه درمان ارتودنسی شما شود؟ اگر جواب شما به این سوالات مثبت است شما می توانید با ارتودنسی متحرک دندان هایتان را مرتب کنید.

آیا می خواهید بدون هیچ دردسری ارتودنسی دندان انجام دهید؟ آیا تمایل دارید بدون سیم کشی دندان ها دندان های شما مرتب شود؟ آیا نمی خواهید کسی متوجه درمان ارتودنسی شما شود؟ اگر جواب شما به این سوالات مثبت است شما می توانید با ارتودنسی متحرک دندان هایتان را مرتب کنید.

در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا با اینکه ارتودنسی متحرک چیست و چه مزایا و معایبی دارد آشنا شوید.

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک چیست؟

اصولا اکثر افراد با ارتودنسی ثابت سنتی که همان سیم کشی دندان هاست آشنا هستند اما شاید با اینکه دقیقا ارتودنسی متحرک چیست آشنا نباشند. براکت های ارتودنسی متحرک برخلاف براکت های ثابت به دندان ها متصل نیستند و فرد در هر زمان که بخواهد می تواند به راحتی آنها را از دهان خارج کند و آزادی عمل در رژیم غذایی حین درمان ارتودنسی دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان دارد.

با روی کار آمدن ارتودنسی متحرک تحول عظیمی در این حوزه ایجاد شد به خصوص با جدیدترین نوع ارتودنسی متحرک به نام الاینر شفاف که معروف به ارتودنسی نامرئی است.

شایان ذکر است که برخی از انواع ارتودنسی ثابت هم در دسته ارتودنسی نامرئی قرار دارند که عبارتند از ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی لینگوال که طرفداران زیادی دارند؛ که در ادامه توضیحات اندکی درباره این روش های خواهیم داد.

ارتودنسی سرامیکی: تنها وجه تمایز این روش با ارتودنسی ثابت فلزی در این است که به جای براکت های فلزی از براکت های سرامیکی شفاف استفاده می شود که کمتر به چشم می آیند.

ارتودنسی لینگوال: به این نوع ارتودنسی، ارتودنسی پشت دندانی هم گفته می شود و دقیقا همان ارتودنسی ثابت فلزی است که به جای چسبیدن به جلوی دندان ها به پشت دندان ها چسبیده می شوند.

ارتودنسی متحرک

انواع ارتودنسی متحرک

در اینجا به نقل از دکتر کامیار خضری به عنوان بهترین متخصص ارتودنسی در سعادت آباد قصد داریم انواع ارتودنسی متحرک را معرفی کنیم.

الاینر شفاف

الاینرهای شفاف پلاک هایی از جنس پلاستیک شفاف هستند که در ساخت و طراحی آنها خبری از سیم های فلزی نیست. معمولا به توصیه متخصصین ارتودنسی نیاز است که هر دو هفته یک بار پلاک های را تعویض کنید و جایگزین دیگری استفاده کنید. به دلیل نامرئی بودن الاینرها اکثر بزرگسالان تمایل به انجام این نوع ارتودنسی دندان دارند.

نکته: همه افراد کاندیدای مناسبی برای استفاده از الاینرهای شفاف نیستند تنها در صورتی که میزان ناهنجاری های دندانی خفیف تا متوسط باشد از آنها می توانید استفاده کنید.

ارتودنسی فانکشنال

این نوع ارتودنسی متحرک علاوه بر مرتب کردن دندان ها منجر به بهبود وضعیت فک بالا و پایین هم می شود.

ریتینر ارتودنسی

معمولا متخصصین ارتودنسی پس از اتمام درمان ارتودنسی ثابت دندان استفاده از ریتینرها یا تثبیت کننده ارتودنسی را توصیه می کنند. این نوع دستگاه ارتودنسی متحرک از بازگشت درمان ارتودنسی و حرکت و جابجایی دندان ها جلوگیری می کند.

ارتودنسی متحرک

طول درمان ارتودنسی متحرک چقدر است؟

ارتودنسی دندان یکی از درمان های طولانی مدت است که البته طول درمان ارتودنسی متحرک کوتاه تر از ارتودنسی ثابت است و به طور متوسط بین 12 تا 36 ماه زمان می برد.

مزایای ارتودنسی متحرک چیست؟

از جمله مزایای ارتودنسی متحرک عبارتند از:

  • به راحتی می توانید در هنگام غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن براکت ارتودنسی متحرک را از دهانتان خارج کنید.

  • خطر آسیب دیدگی و پوسیدگی دندان ها با این روش بسیار کمتر از ارتودنسی ثابت است.

  • در صورتیکه درد غیرقابل تحمل داشته باشید می توانید به صورت موقت از دستگاه ارتودنسی استفاده کنید.

  • در موقعیت های حساس اجتماعی امکان خارج کردن دستگاه ارتودنسی متحرک از دهان وجود دارد.

  • انواع مختلف ارتودنسی متحرک به نسبت ارتودنسی ثابت کمتر به چشم می آیند و کمتر کسی متوجه درمان شما می شوند.

  • بیماران در طی درمان ارتودنسی متحرک هیچ گونه محدودیت غذایی ندارند و برخلاف ارتودنسی ثابت می توانند از غذاهای سفت، چسبنده و رنگی نیز مصرف کنند.

معایب ارتودنسی متحرک چیست؟

از جمله معایب ارتودنسی متحرک عبارتند از:

  • تاثیر منفی روی گفتار افراد دارد.

  • ارتودنسی متحرک تنها قادر به درمان ناهنجاری های محدود دندانی است و برای درمان ناهنجاری های شدید نیاز به ارتودنسی ثابت دندان است.

  • در صورتی که بیمار با متخصص ارتودنسی همکاری نداشته باشد و از الاینرها به طور مرتبط استفاده نکند درمان با شکست مواجه می شود.

  • معمولا استفاده از الاینرهای شفاف برای فک پایین دشوار است و در اکثر مواقع تنها برای مرتب کردن دندان های فک بالا از آن استفاده می شود.

آیا ارتودنسی متحرک درد دارد؟

ارتودنسی متحرک ممکن است بین 3 الی 5 روز اول باعث آزار و یا حتی درد شود که در صورت آزاردهنده بودن درد می توانید با مشورت پزشک خود از مسکن استفاده کنید.

هزینه ارتودنسی متحرک چقدر است؟

هزینه ارتودنسی متحرک با توجه به میزان ناهنجاری دندانی، سن بیمار، تعداد پلاک های مورد استفاده، میزان تجربه و مهارت متخصص ارتودنسی و ... دارد. بهترین کار برای اطلاع از هزینه ارتودنسی متحرک مراجعه به کلینیک های ارتودنسی نزدیک محل زندگی یا محل کار است.

ارتودنسی ثابت بهتر است یا ارتودنسی متحرک؟

پاسخ به این سوال بستگی به نظر متخصص ارتودنسی و میزان شدت ناهنجاری دندانی بیمار دارد؛ چرا که هر کدام از این روش ها برای درمان مشکل خاصی طراحی شده اند و هر کدام مزایای خاص خود را دارند. برای مثال ارتودنسی ثابت برای درمان ناهنجاری های شدید دندانی مناسب هستند در حالی که ارتودنسی متحرک برای درمان ناهنجاری های محدود تا خفیف دندانی مناسب هستند.

سوالات متداول درباره ارتودنسی متحرک

تفاوت ارتودنسی متحرک و ثابت در چیست؟

در ارتودنسی ثابت براکت ها روی دندان ها چسبیده می شوند شما اجازه دستکاری یا جابجایی آنها را ندارید. اما ارتودنسی متحرک پلاک های متحرکی هستند که در هنگام غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می توانید از دهان خود خارج کنید.

آیا امکان غذا خوردن با ارتودنسی متحرک وجود دارد؟

یکی از مزایای اصلی دستگاه ارتودنسی متحرک این است که امکان خارج کردن آنها از دهان در هنگام غذا خوردن و نوشیدن وجود دارد. به همین دلیل متخصصین ارتودنسی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پلاک ها توصیه می کنند که در هنگام غذا خوردن پلاک ها را از دهان خود خارج کنید.

ارتودنسی متحرک برای درمان چه مشکلاتی مناسب است؟

از ارتودنسی متحرک برای درمان ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی مانند هم پوشانی دندان ها، کراس بایت، اپن بایت، اورجت و ... استفاده می شود و اینکه آیا شما کاندیدای مناسبی برای این درمان هستید یا خیر بر عهده متخصص ارتودنسی است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (215 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (167 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (55 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (34 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (10 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (8 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 19 تیر 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 19 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 19 تیر 1403 + فیلم
نوحه محرم 1403 شب دوم + دانلود متن مداحی دل بی تاب اومده چشم پر از آب اومده مجید بنی فاطمه
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
روایتی از بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس