به چه قراردادهایی، قرارداد تجاری گفته می‌شود؟

  یکشنبه، 06 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
به چه قراردادهایی، قرارداد تجاری گفته می‌شود؟
یکی از اصلی ترین اصول تجارت قرارداد است، قرارداد های تجاری مکتوب که آینده کار یک تجارت را مشخص می کند .در بازار سنتی ایران حرف مرد سند بود و کمتر پیش می آمد که سند مکتوبی نگاشته شود که البته زمینه ساز مشکلات و اختلافات فراوان می شد از این رو قرارداد ها امروزه در این خصوص راهگشای خیلی مسائل و مشکلات هستند.

قرارداد تجاری

توافقات میان افراد می تواند در قالب یک سری از عقود متنوع باشد. رشد سریع مبادلات و معاملات تجاری باعث رونق قراردادهای تجاری شده است.این نوع قرارداد با قراردادهای تابع حقوق مدنی متفاوت است. ماهیت این نوع از قراردادها شرایطی را برای اطلاق قید تجاری به آن ایجاب می کند. در حقیقت قراردادهای تجاری، آن دسته از قراردادهایی هستند که در ماده 2 قانون تجارت ما مشخص شده است. براساس این ماده، معاملات تجارتی از قرار ذیل است:

  1. خرید یا تحصیل هر نوع مال منقول به قصد فروش یا اجاره اعم از این که تصرفاتی در آن شده یا نشده باشد.
  2. تصدی به حمل و نقل از راه خشکی یا آب یا هوا به هر نحوی که باشد.
  3. هر قسم عملیات دلالی یا سفارش کاری ( کمیسیون) و یا عاملی و همچنین تصدی به هر نوع تاسیساتی که برای انجام بعضی امور ایجاد می شود، از قبیل تسهیل معاملات ملکی یا پیدا کردن خدمه یا تهیه و رسانیدن ملزومات و غیره
  4. تاسیس و به کار انداختن هر قسم کارخانه مشروط بر این که برای رفع حوایج شخصی نباشد.
  5. تصدی به عملیات حراجی
  6. تصدی به هر قسم نمایشگاه های عمومی
  7. هر قسم عملیات صرافی و بانکی
  8. معاملات برواتی اعم از این که بین تاجر یا غیر تاجر باشد.
  9. عملیات بیمه بحری و غیربحری
  10. کشتی سازی و خرید و فروش کشتی و کشتی رانی داخلی یا خارجی و معاملات راجع به آنها

هر قراردادی که غیر از موارد مذکور باشد، قرارداد مدنی تلقی خواهد شد.

تصویر

اصول قراردادهای تجاری

هر قرارداد تجاری، سلسله شرایطی دارد که شامل شرایط عمومی و شرایط خاص می باشد. شرایط عمومی در تمام قراردادها مشترک است و شرایط خاص طبق توافق طرفین قرارداد برقرار می شود. قانون تجارت در قوانین عمومی به طرفین قرارداد اجازه می دهد که در صورت بروز اختلاف به محاکم و دادگاه حل و فصل اختلاف مراجعه کنند، اینکه قرارداد تجاری در چه شرایطی شکل می گیرد جزء شرایط عمومی قرارداد می باشد. شروط خاص قراردادهای تجاری، در تنظیم هر قراردادی متفاوت است و شامل مواردی مانند: مقدار معاملات، زمان و مکان پرداختی ها، اعتبارات و پایان زمان قراردادها است که همه این امور به توافق طرفین قرارداد بستگی دارد.

شروط قراردادهای تجاری

ممکن است در عقد قراردادها چند نوع شرط گذاشته شود که مربوط به مراحل پیش آمده در اجرای قرارداد باشد؛ از این رو، شروط قراردادهای تجاری شامل سه نوع زیر می باشند:

  • شرط صفت

مربوط به کمیت و کیفیت موضوع قرارداد است و برای تعیین مقدار تعهد طرف مقابل به کار می رود.

  • شرط نتیجه

شرط نتیجه در قرارداد، شرطی است که قول تحقق امری به طرفین داده شود که به نتیجه قرارداد بستگی دارد.

  • شرط فعل

شرط به اقدام به کاری صرف نظر از نتیجه حاصله است که طرفین شرط کرده اند.

تنظیم قرارداد به منزله تثبیت و تضمین حقوقی توافقات شفاهی طرفین معامله قراردادهای بازرگانی است. این امکان وجود دارد که به دلیل زیرکی یکی از طرف ها یا سهل انگاری آنها هنگام تنظیم قرارداد، شرطی مغایر با توافقات شفاهی حین مذاکره در متن قرارداد درج گردد که منجر به تضییع حقوق یکی از طرف های معامله گردد. لذا باید در تنظیم کلمه به کلمه عبارات در قرارداد وسواس و دقت زیادی مبذول گردد. حتی ممکن است یک طرف مذاکره از کم تجربگی طرف مقابل سو استفاده کرده و یک پیش نویس از پیش تهیه شده قرارداد را برای امضا ارایه دهد. معمولا شرکت های بزرگ دارای قراردادهای استاندارد و با قید و شرط های خاصی هستند که می توانند به میزان قابل توجهی حقوق طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهند.

به چه قراردادی، قرارداد بین المللی گفته می شود؟

قرارداد بین المللی به قراردادی گفته می شود که حداقل یک عنصر خارجی در آن وجود داشته باشد، مثل تابعیت طرفین، محل انعقاد قرارداد، محل اجرای قرارداد و غیره. برای قراردادهای بین المللی یک تعریف حقوقی و یک تعریف اقتصادی وجود دارد. اشخاص بسیاری با انواع معاملات بین المللی سر و کار دارند و در رابطه با این معاملات دچار مشکلاتی می شوند. دانستن این­که چه اصول و قواعد حقوقی را می بایست در تنظیم متن انواع قرارداد های بین المللی خود به کار برند تا از ضرر و زیان احتمالی در موقع بروز اختلاف پیشگیری کنند، حائز اهمیت است. متن قرارداد زمانی واجد وصف بین المللی خواهد شد که دو طرف قرارداد در دو کشور مختلف اقامت داشته باشند یا این­که محل اجرای قرارداد، خارج از محل اقامت دو طرف باشد. همچنین قبل از تنظیم انواع قرارداد های بین المللی ، طرفین باید با یکدیگر در مورد کیفیت، نوع، مقدار و موعد تحویل کالا یا خدمت، پرداخت بها و تضامین قراردادی و سایر مسائل مرتبط مذاکره و گفتگو کنند. قرارداد تجاری بین المللی قراردادی است که طرفین آن، از طریق پذیرش حقوق و تعهدات که حداقل یک عنصر فراملی دارد، اقدام به ایجاد یک ماهیت حقوقی می کنند.

ارکان و ساختار قرارداد های بین المللی کدامند؟

اهمیت قرارداد در همه جای دنیا کاملاً محرز و ثابت است. در روابط پیچیده اقتصادی و تجاری، تنظیم قرارداد حقوقی با توجه به اصول قراردادهای تجاری بین المللی ضمانت کننده امور متعددی است که باعث پیچیدگی آن شده است. به طور کلی، قراردادها معمولاً به صورت مکتوب منعقد می شوند. هر قراردادی چه داخلی و چه بین المللی شکل خاص خود را دارد که باید نکات حقوقی مهمی را در آن­ها رعایت کرد. اگر شما هم نیاز به یک قرارداد بین المللی کامل دارید که تمامی بندهای لازم را داشته باشد می توانید درخواست تنظیم قرارداد را ثبت کنید تا تجربه ده ها قرارداد شکست خورده را تجربه نکنید.

  • طرفین قرارداد: یک قرارداد حقوقی دارای دو طرف است که ممکن است شخصی حقیقی یا حقوقی باشد.
  • موضوع قرارداد: تعهد یا انجام کاری است که قرارداد برای آن تنظیم شده است. موضوع قرارداد نباید خلاف مقررات و قوانین جاری کشور یا حقوق بین الملل باشد و باید منفعت عقلایی داشته باشد.
  • تعهدات: در تنظیم قراردادهای تجاری بین المللی باید تعهدات و مسئولیت های طرفین به وضوح مکتوب شوند.
  • مدت زمان قرارداد: مدت برای انجام تعهدات و مفاد قرارداد باید تعیین شود.
  • تضمین قرارداد: وقتی قراردادی منعقد می شود، به خصوص چنان­چه موضوع آن انجام کار یا ساختن چیزی باشد، این تردید وجود دارد که اگر طرف قرارداد به تعهد خود عمل نکند چگونه باید جبران خسارت شود یا در صورت انجام کار و وجود نقص چگونه خسارت گرفته شود؛ تعیین تضمین در قرارداد می تواند این مسائل را تا حدودی حل نماید.
  • و موارد دیگر از قبیل بهای کالا یا خدمات، نحوه اجرای تعهد، موارد فسخ یا انفساخ قرارداد، گارانتی و تضمین، موارد عدم مسئولیت، حوادث قهری یا فورس ماژور، قانون حاکم بر قرارداد، شیوه حل و فصل اختلافات.

دسته ­بندی کلی قراردادهای تجاری بین المللی

در خصوص قراردادهای بازرگانی بین ­المللی نیز می ­توان موارد دیگری به فهرست بالا افزود؛ اما به طور عمده می ­توان اکثر قراردادهای تجاری بین ­المللی را در سه دسته کلی قرار داد:

  1. قراردادهای بین ­المللی خرید و فروش کالا
  2. قراردادهای بین­ المللی حمل و نقل
  3. قراردادهای بین ­المللی بیمه

هر یک از سه دسته فوق ­الذکر دارای ویژگی­ هایی هستند.

تهیه و تنظیم قراردادهای تجاری

تنظیم یک قرارداد حرفه ای، دقیق و منسجم نه تنها می تواند از بروز اختلافات آتی که ممکن است باعث اتلاف وقت و هزینه شود، جلوگیری کند، بلکه می تواند با تسهیل روند اجرای قرارداد موجب تحکیم روابط بین تجار گردد و انجام معاملات بعدی را سبب شود. تنظیم یک قرارداد دقیق و موثر نیازمند تجربه عملی فراوان در این زمینه، احاطه کامل به موضوع قرارداد، توجه به توان مالی و قدرت چانه زنی طرفین، توجه به اوضاع و احوال انعقاد قرارداد و نیز مستلزم احاطه کامل به قوانین و مقررات مرتبط با قرارداد است. تهیه و تنظیم انواع قراردادهای بازرگانی از جمله قراردادهای سرمایه گذاری و مشارکت، خرید و فروش بر اساس مقررات اینکوترمز، نمایندگی انحصاری و غیر انحصاری، توزیع، قراردادهای انتقال تکنولوژی، لیسانس، فرانشیز، کلید در دست، بیع متقابل، قراردادهای تامین سرمایه، قراردادهای خدمات مشاوره، قراردادهای پیمانکاری، مهندسی، تامین و ساخت، قراردادهای حمل و نقل و بیمه، انواع تفاهم نامه، مدیریت مذاکرات قراردادی، نظارت حقوقی بر اجرای صحیح قراردادها، مذاکره در حل و فصل اختلافات ناشی از قراردادها می تواند حقوق طرفین را جهت اجرای تعهدات آن تضمین نماید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (442 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (260 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (118 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (57 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (22 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (17 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (11 نظر) نشسته نماز خواندن احمدرضا عابدزاده در خانه اش در کنار کریم باقری+عکس (8 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی با برگزاری مهمانی در خیابان جلوی خانه اش حماسه آفرید/ این مهمونا برن پشت سرشونم نگا نمیکنن🤣 (8 نظر) گریه های تلخ سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه در خانه ابدی پدرش / روحش شاد و یادش گرامی (8 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد