بهترین ظرف نگهداری برنج چگونه باید باشد؟

  چهارشنبه، 07 مهر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
بهترین ظرف نگهداری برنج چگونه باید باشد؟
ظرف نگهداری برنج باید دارای چه ویژگی­ هایی باشد تا بتوان بدون هیچ نگرانی برنج را برای مدت طولانی در آن نگه داشت؟ معمولا هیچ کس گونی در آشپزخانه نگه نمی­دارد و همه به اندازه­ ی نیاز چند هفته تا یک ماه را در ظرفی ریخته و در آشپزخانه می­ گذارند ما بقی برنج را در انبار نگهداری می­ کنند.

روش های صحیح نگهداری مواد غذایی یکی از دغدغه های مربوط به امور خانه داری است. نگهداری از برنج خام در منزل و بهترین ظرف برای نگهداری برنج از سوالاتی است که هر بانوی خانه دار با آن درگیر است. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که برنج مورد نیاز یک سال را یکجا خریداری می کنید و به دنبال بهترین روش نگهداری از آن هستید، مطالعه این مقاله به شما کمک می کند.

یک ظرف نگهداری برنج مناسب باید چگونه باشد؟

بهترین ظرف برای نگهداری برنج همان کیسه­ ی برنج می­ باشد. البته جنس کیسه باید نخی باشد و نه پلاستیکی تا برنج کیفیت خود را از دست ندهد (زیرا کیسه­ های پلاستیکی رطوبت و گرما را در خود نگه می­ دارند). اما هیچ کس دوست ندارد یک گونی برنج را روی کابینت و یا داخل آن قرار دهد. نگهداشتن برنج با گونی در آشپزخانه می­تواند باعث بروز مشکلاتی شود. اول اینکه با باز بودن مداوم در کیسه برنج دانه­ های برنج هوا کشیده و به خاطر گرما و بوی غذای آشپزخانه خیلی زودتر طعم و عطر خود را از دست می­ دهند. دوم این که جلوه­ ی زیبایی ندارد و سوم این که باعث شلختگی آشپزخانه شده و هر لحظه ممکن است بریزد و زحمت صاحب خانه را دو برابر کند. از این رو خانم­ های خانه دار یک ظرف را انتخاب کرده و به اندازه­ ای که می­ خواهند برنج را داخل آن ریخته و مصرف می کنند. اما اگر ظرف نگهداری برنج به درستی انتخاب نشود باعث می­ شود برنج خیلی زود تغییر رنگ و طعم داده و حتی دچار آفت شود پس باید نهایت دقت را در انتخاب ظرف نگهداری برنج به کار ببرید. برای یک انتخاب خوب باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

استحکام ظرف برنج

اگر برنج خیلی در معرض هوا قرار بگیرد طعم آن به سرعت تغییر کرده و کیفیت خود را از دست می ­دهد. از این رو ظرف نگهداری برنج شما باید به گونه ای باشد که کاملا مهر و موم باشد و هیچ گونه راه نفوذ هوایی به داخل آن وجود نداشته باشد. بهتر است از ظرف­هایی استفاده کنید که یک دریچه برای خروج برنج داشته باشند و هر بار که نیاز دارید از برنج استفاده کنید مجبور نباشید درپوش آن را بردارید. با استفاده از ظرف نگهداری برنج مستحکم و غیر قابل نفوذ می­ توانید کیفیت برنج را تا مدت­ها حفظ کنید.

جنس ظرف برنج

جنس ظرفی که برای نگهداری از برنج استفاده می­ کنید نیز بسیار مهم است. ظرف نگهداری برنج می­ تواند پلاستیک باشد. اما سعی کنید از ظروف پلاستیکی مرغوب استفاده کنید زیرا ظروف پلاستیکی که از مواد دسته دوم ساخته می­ شوند معمولا بوی مواد شیمیایی می دهند و برنج نیز به شدت جاذب بود است و بوی بد ظرف می ­تواند روی طعم و بوی برنج تاثیر بگذارد. ظرف نگهداری برنج شیشه ­ای نیز می­تواند انتخاب خوبی باشد به شرط آنکه در کابینت نگهداری شود. هنگامی که برنج را داخل ظرف شیشه­ای می­ریزید اطمینان حاصل کنید که کاملا خشک و تمیز است و هیچ بویی نمی­ دهد. ظرف­ های فلزی که دارای روکش لعابی هستند نیز گزینه­ ی دیگری برای ظرف نگهداری برنج است. در این ظروف می توانید کیفیت برنج را تا مدت­ها حفظ کنید به شرط آنکه نسبت به نفوذ هوا عایق بندی شده باشند. همچنین می­توانید از کیسه­ های مخصوص بسته بندی مواد غذایی که معروف به کیسه­ های Mylar هستند به عنوان ظرف نگهداری برنج استفاده کنید. لایه­ ی داخلی این کیسه ­ها از فویل آلومینیومی است و دهانه­ ی آن یک زیپ محکم دارد.

شفافیت ظرف برنج

برنج نسبت به نور آفتاب بسیار حساس است و اگر مدت طولانی در معرض نور قرار بگیرد پوک شده و از بین می­ رود. ضمن اینکه گرمای نور آفتاب می­ تواند شرایط رشد شپشک را فراهم کند. بنابراین سعی کنید برای نگهداری برنج از ظروف مات استفاده کنید. اگر ظرف نگهداری برنج را در کابینت یا یک فضای تاریک قرار می­دهید شفافیت آن مشکلی ایجاد نمی­کند اما اگر فضای کافی ندارید و مجبورید برنج را بیرون از کابینت و در معرض نور قرار دهید سعی کنید از ظروفی استفاده کنید که کمتر نور خورشید را عبور داده و مات هستند. در چنین شرایطی بهتر است ظرف نگهداری برنج پلاستیک شفاف و شیشه­ ای نباشد. مخصوصا پلاستیک شفاف در شرایطی که ظرف در معرض نور خورشید است چندان مناسب نیست زیرا هم نور خورشید از آن عبور می­کند و هم اینکه خودش گرم می­ شود. اگر در این شرایط از ظرف نگهداری برنج فلزی استفاده می­ کنید دقت داشته باشید که این ظرف دو لایه باشد و فقط بدنه­ ی آن فلزی بوده و داخل آن پلاستیک یا شیشه باشد.

گنجایش ظرف برنج

گنجایش ظرف نگهداری برنج نیز بسیار مهم است. هرچه ظرف بزرگتر باشد مقدار بیشتری در آن جای می­گیرد و در نتیجه زمان مصرف آن نیز طولانی تر می­ شود و در نتیجه امکان تغییر کیفیت و طعم آن نیز افزایش می­یابد. همچنین استفاده از ظرف­ های کوچک نیز باعث دردسر است. زیرا خیلی زود برنج داخل آنها تمام شده و شما مجبورید مدام به انبار سر زده و آن را پر کنید. بنابراین سعی کنید از ظروفی استفاده کنید که اندازه­ ی متعادلی داشته باشند و گنجایش آنها به اندازه­ ی نیاز کوتاه مدت شما باشد. معمولا ظرف نگهداری برنج مناسب ظرفی است که حداکثر ۵/۲ کیلوگرم برنج در آن جای بگیرد. اگر یک خانواده ­ی کم جمعیت اما با مصرف نسبتاً بالای برنج باشید این مقدار می­تواند حدود یک هفته برای شما کافی باشد.

زیبایی ظرف برنج

از آنجا که برنج جز اصلی سفره ­ی غذایی ما­ می­ باشد و هر روز حداقل در یک وعده حتما برنج پخته می­ شود بنابراین ظرف نگهداری برنج نیز بارها مورد استفاده قرار می­گیرد و حتی ممکن است کاملا در دید باشد، از این رو زیبایی نیز فاکتور مهمی برای انتخاب ظرف نگهداری برنج است. خوشبختانه امروزه ظرف­های برنج در جنس­ ها و رنگ­های متنوع در بازار موجود می­ باشد و دست شما برای انتخاب باز است. شما می ­توانید ظرفی را انتخاب کنید که علاوه بر دارا بودن ویژگی­های فوق از زیبایی و طراحی شیک نیز برخوردار باشد. ضمن آنکه رنگ ظرف را نیز می­توانید به تناسب فضای آشپزخانه منزلتان انتخاب کنید.

نگهداری برنج

معمولا برنجی که از بیرون خریداری میکنید اگر از شرکت معروفی نباشد دارای کیسه های پلاستیکی است. به خاطر قیمت بالای این کیسه ها کمتر پیش می آید که برنج را در آنها بفروشند. قاعدتا امکان قرار دادن کیسه های برنج در آشپزخانه و در دیدرس افراد کار مناسبی نخواهد بود. در اینجا بحث استفاده از ظروف مخصوص نگهدرای برنج به میان خواهد آمد. استفاده از این ظروف نیز دارای شرایط خاص است. این ظرف های مخصوص از چند نظر مانند جنس ، گنجایش شفافیت و استحکام قابل بررسی هستند.همانطور که اشاره کردیم بهترین مکان برای نگهداری برنج ها در فضایی خنک و خشک است ؛ در غیر این صورت برنج دچار آفاتی مانند شپشک و کرم خواهد شد. شما میتوانید برنج مورد نیار خود را بسته به اندازه ظرف جداکرده و مابقی را در کیسه های نخی و دور از رطوبت و در جایی خنک نگهدارای کنید.

ظروف پلاستیکی

برنج را میتوان در ظروف پلاستیکی نگهداری کرد. یکی از ویژگی های این ظروف این است که دارای فضایی خشک هستند.سعی کنید در انتخاب این ظرف ها دقت لازم را داشته باشید و از ظرف های پلاستیکی دست اول برای این مورد استفاده کنید. برنج از لحاظ عطر محصولی بسیار حساس است و در صورتی که بسته ای شیمیایی قرار بگیرد امکان تغیر عطر برنج وجود خواهد داشت.

ظروف پلاستیکی مات

استفاده از ظروف پلاستیکی مات برای نگهداری مقدار کم برنج در آشپزخانه مناسب است. دقت کنید حتما از ظرف های پلاستیکی دست اول استفاده کنید، زیرا ظرف های دست دوم بوی مواد شیمیایی می دهد و برنج نیز به سرعت بو را جذب می کند و ریختن آن ها در ظرف های بی کیفیت پلاستیکی باعث کاهش کیفیت عطر و طعم برنج شما خواهد شد. توجه داشته باشید ظرف حتما خشک باشد، زیرا ظروف پلاستیکی باعث ماندگاری رطوبت برنج می شوند و نگهداری آن ها در مدت طولانی در این ظروف، باعث فاسد شدن برنج می شود.

ظروف شیشه ای

یکی دیگر از مناسب ترین جاها برای نگهدرای برنج ظروف شیشه ای است. این ظروف به دلیل نداشتن مواد شیمیایی بسیار مناسب هستند.در این باره باید نکاتی مانند نگهداری آن دور از نور خورشید و داشتن درب توجه کنید.

ظروف فلزی

نگهداری برنج در این ظرف ها پیشنهاد نمیشود همانند دو مورد بالا نیست اما میتوان از آنها برای نگهداری این محصول استفاده کرد. البته در صورتی که این ظرف ها دارای دو لایه و لایه داخلی از پلاستیک یا شیشه باشد استفاده ازآنها بلامانع است.نکته ای که دراین باره باید مورد توجه قرار بگیرد این است که قبل از ریختن برنج درون این ظروف حتما از خشک بودن آن ها اطمینان حاصل کنید و در محیط های سرد و خشک نگهداری کنید.

بهترین روش نگهداری برنج خام

همانطور که در بالا گفته شد، بهترین ظرف نگهداری برنج همان گونی های پارچه ای است. اما شرایط لازم برای نگهداری برنج خام در منزل به شرح زیر است:

۱- برنج را در محلی کاملا خشک و خنک، دور از نور خورشید نگهداری کنید.
۲- می توانید داخل کیسه برنج چد حبه سیر تازه پوست کنده قرار دهید. بوی سیر تازه مانع از حشره زدن برنج خواهد شد. برای از بین بردن حشرات موجود در برنج، مطلب ۷ روش برای از بین بردن شپشک برنج را از دست ندهید!

۳- ریختن چند قاشق نمک لابه لای برنج ها یا استفاده از چوب زردچوبه نیز به دور کردن حشرات از کیسه برنج کمک می کند.
۴- اگر چندین گونی برنج دارید، حتما گونی ها را با فاصله از یکدیگر بگذارید تا هوا به خوبی جریان داشته باشد. همچنین بهتر است گونی ها با دیوار نیز فاصله داشته باشند تا گردش هوا به خوبی انجام شود.
۵- بهتر است گونی های برنج را در مکانی بالاتر از سطح زمین قرا دهید. مثلا از یک سکو برای گذاشتن گونی های برنج استفاده کنید.
۶- برنج را در کیسه های حداکثر ۱۰ کیلویی نگهداری کنید تا نگهداری، زیر و رو کردن و جابه جایی آن ها آسانتر باشد.
۷- برای حفظ عطر برنج، سعی کنید حتما درب گونی ها را ببندید. باز بودن مداوم در کیسه برنج، باعث می شود دانه های برنج هوا کشیده و زودتر خراب شوند.

جلوگیری از کرم زدن برنج

احتمالا تا به حال برنج کرم زده را از نزدیک دیده اید. برای جلوگیری از آفت زدن یا شپشک زدن برنج، بهتر است که از همان ابتدا یک یا دو مورد از مواد زیر را در ظرف یا کیسه برنج قرار دهید.

  • حبه سیر
  • فلفل تند و خشک
  • میخک
  • آهن مانند میخ یا میلگرد
  • برگ گردو
  • پوست گردو
  • برگ درخت چریش
  • نمک
  • زنجبیل
  • زردچوبه

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (169 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (95 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (84 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (83 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (74 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (54 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (48 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (48 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...