بهترین ارزهای دیجیتال مبتنی بر حفظ حریم خصوصی

  چهارشنبه، 01 بهمن 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
بهترین ارزهای دیجیتال مبتنی بر حفظ حریم خصوصی
با این که مونرو مشکل حریم خصوصی را به خوبی حل کرده، داده‌‌های اضافی ذخیره‌‌ای با بحث مقیاس‌‌پذیری حل می‌‌شوند که این مسئله ممکن است در بلند مدت سبب به خطر افتادن پذیرش آن شود. علی‌‌رغم این مسئله، مونرو در حال حاضر برترین سکه خصوصی از نظر مارکت‌‌کپ بوده و یکی از بالغ‌‌ترین گزینه‌‌های موجود و دارای اجتماع بسیار قدرتمند محسوب می‌‌شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بیتکوین معمولاً بعنوان روشی ناشناس برای انتقال مبالغ مختلف در نظر گرفته می شود، اما باز هم بلاکچین بیتکوین عمومی بوده و هنگامی که آدرس کیف به یک کاربر مرتبط شود، تمام تاریخچه تراکنش عمومی می شود.

سکه های خصوصی با بکارگیری تعدادی از تکنیک های مختلف، این مشکل را حل و به کاربران خود ابزاری کاملا ناشناس و خصوصی برای مبادله مبالغ مختلف ارائه می کنند. در ادامه چند نمونه از بهترین ارزهای دیجیتال مبتنی بر حفظ حریم خصوصی را بررسی خواهیم کرد.


مونرو (Monero)


مونرو با ساخت تصادفی آدرس یک بار مصرف بعنوان مقصد تراکنش ارسالی، بحث ناشناس بودن را محقق می کند و ارتباط بین آدرس عمومی کاربر و یک تراکنش مشخص را از بین می برد تا به تاریخچه یا تراز مالی شما دسترسی وجود نداشته باشد.

بعلاوه، تراکنش های مونرو وارد میکسرهایی می شود تا لایه بیشتری برای ناشناس بودن اضافه کند. کلید مخفی تضمین می کند که پذیرنده می تواند بلاکچین را اسکن کند تا آدرس های مربوط به حساب خود را مشخص کرده و در عوض فقط به اشخاص واسطه مطمئن خود، اجازه دسترسی به تاریخچه تراکنش ها و ترازهای مالی را بدهد.

با این که مونرو مشکل حریم خصوصی را به خوبی حل کرده، داده های اضافی ذخیره ای با بحث مقیاس پذیری حل می شوند که این مسئله ممکن است در بلند مدت سبب به خطر افتادن پذیرش آن شود. علی رغم این مسئله، مونرو در حال حاضر برترین سکه خصوصی از نظر مارکت کپ بوده و یکی از بالغ ترین گزینه های موجود و دارای اجتماع بسیار قدرتمند محسوب می شود.


زی کش (ZCash)


زی کش بر خلاف مونرو از انواع چندگانه تراکنش پشتیبانی می کند تا بسته به مورد، به همه اجازه انتخاب بین شفافیت و حریم خصوصی را بدهد. تمام تراکنش هایی که صورت می گیرند، در بلاکچین عمومی ثبت می شوند اما داده های مربوط به خود آدرس و میزان تراکنش و بخش یادداشت (memo field) که ارسال می شوند یا یک آدرس خصوصی را ایجاد می کنند، رمزنگاری شده هستند و این مسئله به خوبی داده ها را از قرار گرفتن در معرض عموم مخفی می کند.

به منظور تضمین این مسئله که هیچکدام از ویژگی ها خراب نباشد و تراکنش همانطور که باید رخ دهد، زی کش از اثبات دانایی صفر (zk-SNARKs) استفاده می کند. این تکنیک های کریپتوگرافی تضمین می کنند که می توان اطلاعات را بدون نیاز به آشکار کردن تایید کرد. نقطه ضعف بکارگیری اثبات دانایی صفر زی کش این است که آن ها نیازمند کلید اختصاصی هستند که اگر آشکار شوند، کل شبکه به خطر می افتد.

در حالی که تلاش های زیادی برای به حداقل رساندن احتمال این مسئله به کار گرفته می شود، کاربران نمی توانند به طور قطعی از این تلاش ها مطمئن باشند. زی کش هم همانند مونرو، view keys ارائه می کند که به کاربران اجازه می دهد تا تاریخچه تراکنش خود را به اشخاص واسطه مطمئن، نشان دهند.


دش (Dash)


دش که از عبارت پول دیجیتالی (Digital Cash) گرفته شده، می خواهد بر روی اجزای اصلی بیتکوین فعالیت کند تا ویژگی های بیشتری را در زمینه پول بهبود دهد؛ یکی از این ویژگی ها، حریم خصوصی است.

دش پلتفرمی ارائه می کند که ادعا کرده به کاربران خود حریم خصوصی، امنیت در تراکنش و البته امکان انجام مبادله فوری و با کارمزد پایین را خواهد داد. دش با ترکیب سکه ها با دیگر سکه ها به بحث خصوصی می رسد و این مسئله باعث می شود تا شناخت مبدا (یا مقصد) یک تراکنش به خصوص، صرفا با نگاه به بلاکچین عمومی مشکل شود. این به آن معنا است که دش حریم خصوصی را با ابهام محقق می کند و ترازها به اندازه تقسیم بین آدرس های متعدد، مخفی نیستند.

نکته منفی در این فرایند این است که کاربران هنگام ترکیب سکه ها، هویت خود را مشخص می کنند و این به آن معنا است که سکه ها چند بار ترکیب می شوند تا تاثیرات این موضوع را کاهش دهند.


بیم (Beam)


Beam یک ارز رمزنگاری شده جدید است که در ژانویه ۲۰۱۹ آغاز به کار کرد. این ارز هم همانند زی کش، بر اساس پروتکل mimblewimble بنا شده و برای تایید تراکنش از اثبات دانایی صفر، بدون آشکار کردن اطلاعات استفاده می کند.

Beam که در میدان ارزهای رمزنگاری شده یک تازه وارد محسوب می شود، می تواند برای مشکلاتی که بعد از ورود رقبا برای آن ها به وجود آمد، راه حل هایی ارائه کند. مثال هایی از این مسئله شامل نحوه استفاده Beam از پروتکل شبکه ای می شود؛ این پروتکل تضمین می کند که حریم خصوصی حتی با شخصی که ترافیک شبکه را مشاهده می کند هم به خطر نیافتد، یا این که نحوه عملکرد بلاکچین در ذخیره اطلاعات کمتر از حد عادی، جنبه های مقیاس پذیری بسیار بهتری را به همراه داشته باشد.

Beam با شباهت بسیار زیاد به مونرو و زی کش، به کاربران اجازه می دهد تا از طریق کلیدهای حسابرس (Auditor keys) برای اشخاص واسطه مطمئن، امکان بررسی و مشاهده تراز مالی را فراهم کند. با این که نشانه های اولیه مثبت هستند، باز هم باید صبر کنیم و ببینیم که این ارز در گذر زمان چگونه پیشرفت و توسعه می یابد.


آپولو (Apollo)


آپولو یک ارز رمزنگاری شده و پلتفرم پرکاربرد است که قصد ترکیب قابلیت های متعدد دیگر پلتفرم ها با حریم خصوصی مدنظر خود را دارد. همانند برخی دیگر از ارزهای رمزنگاری شده ای که اینجا توصیف شد، آپولو به کاربران بسته به نیازشان، گزینه تراکنش های عمومی یا خصوصی را فراهم می کند.

آپولو از پوشش پیشرفته IP برای پیشگیری از اختلال تحلیل ترافیک و از ترکیب سکه به عنوان لایه ای اضافی در ناشناس کردن سرمایه ها و سرعت های شدیدا بالای ۱ تا ۲ ثانیه ای به ازای هر تراکنش استفاده می کند. چیزی که آپولو را برجسته می کند این است که بر خلاف باقی پلتفرم ها، ویژگی هایی مثل بازار نامتمرکز، صرافی یکپارچه (برای حذف حریم خصوصی از اختلال در سطح صرافی) و همچنین قراردادهای هوشمند که در حال حاضر در دسترس نیست و در نسخه ۲۰۲۰ ارائه می شود، پشتیبانی می کند.

تمام این نکات باعث می شود که آپولو پرکاربردترین ارز رمزنگاری شده خصوصی باشد. همانند Beam، برای آپولو هم باید صبر کرد و دید که نحوه توسعه و پذیرش اجتماعی به چه شکل خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (459 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (324 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (26 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند