دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / فرهنگ و هنر / معرفی فیلم وسریال /

بهترین فیلم های ایرانی دهه 70 

چهارشنبه، 04 اسفند 1400
با توجه به باز شدن فضای فرهنگی ایران و روی کار آمدن دولت اصلاحات در دهه 70، هنرمندان و به‌طور ویژه کارگردانان توانستند بافاصله گرفتن از فضای انقلاب و جنگ به موضوعاتی سوای این مسائل بپردازند. ما در ساعد نیوز 5 فیلم برتر دهه 70 شمسی را برای دیدن شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین فیلم های سینمایی ایران در دهه 70

با توجه به باز شدن فضای فرهنگی ایران و روی کار آمدن دولت اصلاحات در دهه 70، هنرمندان و به طور ویژه کارگردانان توانستند بافاصله گرفتن از فضای انقلاب و جنگ به موضوعاتی سوای این مسائل بپردازند. سینمای ایران در این دهه توانست مخاطبان بیشتری را با سینما آشتی دهد و خود نیز با سینما و جشنواره های جهانی آشتی کرد. موفقیت های سینمای ایران در دهه ۷۰ سنگ بنای موفقیت هایی را گذاشت که سبب شد بسیاری از جهانیان بیشتر از گذشته با فرهنگ ایران درگیر شوند.

دیدن نقش آفرینی بازیگران سینمای ایران در سال های دهههفتاد نیز می تواند جالب و البته توأم با حسرت باشد چراکه بخش عمده ای از این هنرمندان چهره در نقاب خاک کشیده و دیگر در جمع ما نیستند.

بسیاری از فیلم های مشهور و ماندگار دهه هفتاد بارها از تلویزیون بازپخش شده اند. بااین حال برخی آثار کمتر دیده شده نیز وجود دارند که شاید از حیث ارزش های فنی و هنری، محتوای مناسبتی و داشتن ستاره های مشهور در جایگاه ویژه ای قرار ندارند اما تماشای آنها در این روزها می تواند خاطرات خوشی را برای خانواده ها تداعی کند.

1.زیر درختان زیتون

کارگردان: عباس کیارستمی

بازیگران: محمدعلی کشاورز، حسین رضایی، ظریفه شیوا، فرهاد خردمند، طاهره لادانیان

محصول: ۱۳۷۳

زیر درختان زیتون یکی از گنجینه های مهم سینما محسوب می شود که جوایز متعددی را با خود به همراه داشته است. آخرین فیلم سه گانۀ معروف کوکر قصۀ عشق پسر جوانی است که به دلیل نداشتن خانه در مراسم خواستگاری، به او جواب رد می دهند؛ همان شب پس از مراسم خواستگاری، زلزله رخ می دهد و همۀ مردم بی خانمان می شوند.

عباس کیارستمی در این اثر نیز به مانند همۀ آثار باارزشش روایتی مستند گونه را با شاعرانگی روی پرده سینما نقل می کند. ایده جذاب و قابل تأمل او برای خلق این شاهکار دیدنی، بسیار جذاب و ستودنی برای مخاطبانی است که این فیلم را تماشا می کنند. بدون شک جوایز متعددی که این فیلم به دست آورد دلیل محکمی برای اثبات این ادعا است.

2.مسافران

کارگردان: بهرام بیضایی

بازیگران: جمیله شیخی، مژده شمسایی، هما روستا، فاطمه معتمد آریا، فرخ لقا هوشمند، مجید مظفری

محصول: ۱۳۷۰

مسافران بهرام بیضایی را بدون شک باید در صدر جدول بهترین فیلم های دهۀ ۷۰ شمسی دانست. با گذشت ۳۰ سال از انتشار این شاهکار بهرام بیضایی، همچنان این فیلم منتقدان بسیاری را باعلاقۀ بسیار به چالش رمزگشایی و نقد مسافران ترغیب می کند. فیلم سینمایی مسافران در این سال ها همچنان به عنوان راهنمایی برای دانشجویان و هنرجویان نسل جدید در تمام کلاس های درس دانشگاهی، با این امید که شاید نسل جدید بتوانند ادامه دهندۀ این مسیر باشند، تدریس می شود.

داستان آئین عروسی که به هر دلیل شکلی دیگر به خود می گیرد، پی رنگ اصلی مسافران است. ایده بکر مسافران بدون شک محصول سال ها پژوهش و زیست بهرام بیضایی است که می تواند راهنمایی باارزش برای نسل جوان سینمای ایران باشد تا باوجود تمام مشکلات موجود، استوار مانده و دست به آفرینش هنری بزنند و نه ابتذال که ارزش کارشان را تاریخ به خوبی قضاوت خواهد کرد.

مسافران روایت یک مراسم عروسی است که خانوادۀ خواهر عروس را برای رساندن آیینۀ خانوادگی خود به جشن عروسی میراث دار بعدی خانواده به سمت تهران می کشاند.

3.سارا

کارگردان: داریوش مهرجویی

بازیگران: نیکی کریمی، امین تارخ، خسرو شکیبایی، یاسمین ملک نصر

محصول: ۱۳۷۱

فیلم سینمایی سارا یکی از ساخته های موفق داریوش مهرجویی به شمار می رود که داستان آن اقتباسی از نمایشنامۀ خانۀ عروسک هنریک ایبسن است. در کارنامۀ هنری داریوش مهرجویی فیلم های مهمی پیرامون موضوعاتی دربارۀ زنان وجود دارد که از شاخص ترین آن ها می توان به فیلم های سینمایی لیلا، سارا و بانو اشاره کرد.

سارا روایت زنی سخت کوش است که برای تهیۀ مخارج بیماری شوهرش تلاش بسیار می کند اما پس از سال ها جواب این فداکاری خود را به شکلی دیگر دریافت می کند. ساخت آثار ارزشمندی با نگاه خاص به مسائل زنان در جامعه مردسالار، داریوش مهرجویی را به یکی از محبوب ترین کارگردانان ایرانی تبدیل کرده است. فیلم سینمایی سارا توانست جوایز متعددی را در جشنواره های داخلی و خارجی به دست آورد.

4.مرسدس

کارگردان: مسعود کیمیایی

بازیگران: محمدرضا فروتن، مرجان شیرمحمدی، رامبد شکرابی، شروین فتحی، پارسا پیروز فر

محصول: ۱۳۷۶

فیلم سینمایی مرسدس یکی از خاطره انگیزترین فیلم های ساخته شده در دهه ۷۰ است که در آن سال ها مخاطبان بسیاری را برای تماشای این فیلم به سینما کشاند. این ساختۀ متفاوت مسعود کیمیایی روایت پسر جوانی به نام اسفندیار (اسی) است که به دلیل بیماری پدرش مأمور می شود با مرسدس بنزی که نزد پدرش امانت است به سفر برود؛ اسی مأموریت را یک روز به تأخیر می اندازد و در آن روز با دوستانش اتفاقاتی را تجربه می کنند.

5.کلاه قرمزی و پسرخاله

کارگردان: ایرج طهماسب

بازیگران: ایرج طهماسب، فاطمه معتمدآریا، حمید جبلی، مرتضی احمدی، حمیده خیرآبادی

محصول: ۱۳۷۳

بدون شک کلاه قرمزی و پسرخاله محبوب ترین فیلم سینمایی ساخته شده در دهه هفتاد ایران است که با حضور جمعی از بهترین هنرمندان ایران تولید شده است. کلاه قرمزی و پسرخاله پرمخاطب ترین و پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است که پس از گذشت بیش ۲۵ سال همچنان در یاد بسیاری از مخاطبان ایرانی مانده است.
اگر فیلم سینمایی کلاه قرمزی و پسرخاله را مشاهده نکرده اید، پیشنهاد می کنیم حتماً این فیلم جذاب را در اولین فرصت تماشا کنید تا از تماشایش لذت ببرید.

6.بچه های آسمان

کارگردان: مجید مجیدی

بازیگران: رضا ناجی، میر فرخ هاشمیان، بهاره صدیقی، نفیسه جعفر محمدی، فرشته سرابندی

محصول: ۱۳۷۵

بچه های آسمان اولین فیلم سینمایی ایرانی است که به عنوان پنج نامزد نهایی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در سال ۱۹۹۸ انتخاب شده و مجید مجیدی توانست این افتخار را برای اولین بار در میان کارگردانان ایرانی به دست آورد. افتخاری که اصغر فرهادی توانست با دریافت دو جایزه اسکار برای فیلم های جدایی نادر از سیمین و فروشنده آن را کامل کند. بچه های آسمان روایت پسربچه ای است که کفش های خواهرش را گم می کند و به دلیل ناتوانی مالی پدرش مجبور می شود کتانی خود را اشتراکی با خواهرش استفاده کند.

بچه های آسمان از دیگر فیلم های شاخص تاریخ سینمای ایران است که در دهۀ ۷۰ ساخته شده است و توانسته افتخارات بسیاری را به دست آورد.

7.زیرپوست شهر

کارگردان: رخشان بنی اعتماد

بازیگران: گلاب آدینه، محمدرضا فروتن، باران کوثری، محسن قاضی مرادی

محصول: ۱۳۷۹

فیلم سینمایی زیرپوست شهر یکی از مهم ترین فیلم های رخشان بنی اعتماد از کارگردانان بلندآوازه سینمای ایران در دهۀ هفتاد است که در آخرین روزهای دهه ۷۰ مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرد. زیرپوست شهر روایت زندگی خانواده ای فقیر در بحبوحۀ انتخابات را روایت می کند که اتفاقات تلخی را پشت سر می گذارند.

8.قرمز

کارگردان: فریدون جیرانی

بازیگران: محمدرضا فروتن، هدیه تهرانی، کمند امیرسلیمانی، توران مهرزاد، شهره سلطانی

محصول: ۱۳۷۷

فیلم سینمایی قرمز ساختۀ فریدون جیرانی یکی دیگر از محبوب ترین فیلم های سینمایی ایرانی در دهه ۷۰ است که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد و زن را برای محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی به همراه داشت. قرمز را می توان در میان فیلم های خاطره انگیز و خاص سینمای ایران دانست که در دهه ۷۰ طرفداران بسیاری پیدا کرد.

قرمز روایت یک زن به نام هستی است که همسر خود را از دست داده و پس از مدتی با جوانی متمول به نام ناصر ملک ازدواج کرده است. ناصر دچار بیماری سوءظن یا اختلال شخصیت پارانویید است که این مسئله سبب می شود مشکلات هولناکی برای هستی و دخترش (دختری که از ازدواج قبلی خود دارد) به وجود بیاید.

9.آدم برفی

کارگردان: داوود میرباقری

بازیگران:اکبر عبدی، داریوش ارجمند، آزیتا حاجیان

محصول: 1373

فیلم آدم برفی با کارگردانی داوود میرباقری و نقش آفرینی اکبر عبدی، داریوش ارجمند، آزیتا حاجیان و… در رده یکی از پیشروترین و بهترین فیلم های ایرانی قرار می گیرد. این فیلم برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران یک مرد زن پوش را نشان داد و اکبر عبدی در آن نقش بسیار خوش درخشید.

البته اکبر عبدی پس از آن بارها این نوع نقش ها را تکرار کرد، اما هیچ کدام به اندازه فیلم آدم برفی تأثیرگذار و غافل گیرکننده نبودند. این فیلم در ژانر کمدی سیاه قرار می گیرد و به مقوله مهاجرت می پردازد.

10.خواهران غریب

کارگردان: کیومرث پوراحمد

بازیگران: خسرو شکیبایی، افسانه بایگان

محصول: 1374

شاید شما هم با شنیدن نام این فیلم، به یاد ترانه «مادر من، مادر من، تو یاری و یاور من…» با صدای گرم و دل نشین زنده یاد خسرو شکیبایی افتاده باشید. این فیلم ساده و صمیمی به کارگردانی کیومرث پوراحمد و بازی زنده یاد خسرو شکیبایی، درباره خواهرانی دوقلو است که مدتی از هم جدا افتاده بودند.

فیلم های باکیفیت تولید شده در دهه هفتاد مطمئناً بیشتر از ۱۰ فیلم است که معرفی همۀ این فیلم ها از حوصلۀ این مقاله خارج است. در این مقاله تلاش کردیم ۱۰ فیلم برتر دهه ۷۰ سینمای ایران را به شما معرفی نماییم. شما چه فیلم دیگری به این لیست اضافه می کنید؟


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 29 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
ترجمه تخصصی کتاب
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
دکوراسیون سنتی و قدیمی اتاق موسیقی زهرا گونش در خانه‌اش در استانبول+عکس/ انتخاب پیانویی همرنگ با دیوار به سلیقه خانوم والیبالیست
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی