دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / خانه داری /

بهترین راه برای پاک کردن نخود فرنگی و فریز کردن آن 

سه شنبه، 01 خرداد 1403
یادگیری روش صحیح پاک کردن و فریز کردن نخود فرنگی به شما کمک می‌کند تا از تلخ‌شدن و تبدیل قند موجود در آن به نشاسته جلوگیری کنید. پس بهتر است فکر نکنید که با گیاهی همچون لوبیا سبز روبه‌رو هستید که به‌راحتی می‌توان آن را پاک کرد و در فریزر قرار داد. تمام قلق‌های مربوط به این کار را در ادامه این مطلب از ساعد نیوز به شما آموزش می‌دهیم.

یکی از کارهایی که بعد از عرضه نخودفرنگی به بازار و در مدت کوتاهی که موجود است می‌توان انجام داد، خرید و پاک کردن نخود فرنگی و فریزکردن آن برای ماه‌های سرد سال است. با این کار می‌توانید هر زمان که خواستید برای رسپی‌های مختلف از آن استفاده کنید و به‌صورت تازه همیشه در دسترس شما خواهد بود.

روش صحیح و مراحل پاک کردن نخود فرنگی


شاید در مواجهه با تمیزکردن نخودفرنگی به نیروی بازوی خود اتکا کنید. این کار علاوه‌بر سبزشدن دست‌وبال شما، باعث خستگی و بعد از آن له‌شدن نخودها خواهد شد. بهتر است قبل از شروع این کار، روش‌ها و مراحل اصولی آن را بدانید.

روش اول


این روش برای کسانی‌ست که حوصله و زمان زیادی برای پاک کردن نخود فرنگی ندارند. برای این کار به وسایل خاصی نیاز نیست؛ فقط باید قبل از هر کاری به‌خوبی نخودها را بشویید و بعد مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله 1: یک قابلمه به ابعاد مناسب برای نخودفرنگی و آب انتخاب کنید. تا نیمه آن را پر از آب کنید و روی شعله گاز قرار دهید تا بجوشد.

  • مرحله2: نخودفرنگی‌های شسته‌شده را درون آب جوش بریزید، بعد از چند دقیقه مشاهده می‌کنید که به‌راحتی از غلاف خود جدا می‌شوند.

مرحله 3: نخودها را آبکشی و غلاف‌ها را جدا کنید. حال می‌توانید به‌راحتی در هر رسپی که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید.

روش دوم


روش صحیح پاک کردن و فریز کردن نخود فرنگی با این متد، به صبر و حوصله بیشتر و کمی دقت نیاز دارد. با این ‌حال نتیجه کار، رضایت‌بخش و تمیز خواهد بود. برای اجرای این روش باید مراحل زیر را اجرا کنید:

  • مرحله 1: ابتدا نخودسبزها را به‌خوبی بشویید. برای این کار می‌توانید از ضدعفونی‌کننده سبزیجات استفاده کنید. بعد آن‌ها را آبکشی و کار را شروع کنید.

  • مرحله 2: حالا نوبت بستن یک پیشبند و آغاز کار پوست‌کندن نخودفرنگی‌هاست.

  • مرحله 3: انتهای غلاف و ساقه نخودفرنگی را بزنید. یک رشته الیافی مشخص می‌شود. کافی‌ست این رشته را به سمت پایین بکشید و شاهد این باشید که دو طرف غلاف از هم باز و نخودها نمایان می‌شوند.

  • مرحله 4: با حرکت انگشت خیلی راحت می‌توانید نخودها را از غلاف جدا کنید. کار شما برای پاک کردن نخود فرنگی تمام شد!

روش درست فریز کردن نخود فرنگی


می‌توانید نخودفرنگی را بدون بلانچ‌کردن فریز کنید. با این کار ممکن است برای دو تا سه ماه اول خوب باشند؛ اما بعد از آن طعم نشاسته‌ای و تلخی خواهند داشت. اگر دوست دارید روش صحیح پاک کردن و فریز کردن نخود فرنگی را بدانید و نخودها طعم لطیف و شیرین خود را حفظ کنند، نباید همین‌طور تازه و سفت یخ بزنند.

مرحله اول: شستن نخودها


بعد از پاک کردن نخود فرنگی‌ها و خارج‌کردن آن‌ها از پوسته، در یک ظرف مناسب بریزید و بعد با آب سرد بشویید. با دست نخودها را زیر و رو کنید تا به‌خوبی شسته شوند و بقایای پوست روی آن‌ها دیده نشود.

مرحله دوم: پختن نخودها


در یک قابلمه مناسب آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. نخودفرنگی را به آب در حال جوش اضافه کنید و مطمئن شوید که قابلمه بیش‌ از حد پر نشود. باید فضای زیادی برای حرکت نخود وجود داشته باشد. اگر نخودفرنگی در قابلمه زیاد باشد، برخی بیش ‌از حد پخته می‌شوند و برخی دیگر کم‌تر پخته می‌شوند. نخودفرنگی‌ها باید حدود 2 دقیقه بعد از جوشیدن مجدد آب در قابلمه باشند.

مرحله سوم: بلانچ‌کردن نخودها


فورا نخودفرنگی‌ها را بردارید و آبکشی کنید. بعد آن‌ها را در یک تشت آب سرد و یخ بریزید. آب یخ کمک می‌کند تا نخودها با توجه به حرارت موجود در خود بیشتر نپزند و نرم نشوند. پس از خنک‌شدن تمام نخودها، آب آن را خوب خالی کنید.

کنسرو کردن نخودفرنگی


حال که روش صحیح پاک کردن نخود فرنگی و فریزکردن آن را می‌دانید، بد نیست با یکدیگر با روش‌ نگهداری طولانی‌مدت آن، یعنی کنسروکردن، آشنا شوید. برای این کار به نخود پاک‌شده، آب و نمک نیاز دارد. میزان نمک مورد استفاده به خود شما بستگی دارد:

  1. در گام اول نخودفرنگی مرغوب بخرید و بعد از جداکردن از غلاف، آن‌ها را به‌خوبی بشویید.

  2. بعد چند شیشه را از قبل آماده کنید که کاملا تمیز و بدون چربی باشند. برای این کار می‌توانید داخل آب جوش قرار دهید و بعد اجازه دهید خشک شوند.

  3. بعد از خشک‌شدن شیشه‌ها، نخودفرنگی‌ها را داخل آن‌ها بریزید و کمی نمک هم روی نخودها بپاشید.

  4. یک قابلمه یا کتری را آب کنید و اجازه دهید بجوشد. سپس فرصت دهید تا خنک شود. بعد آب جوشیده را داخل شیشه‌ها بریزید و درِ آن‌ها را ببندید.

  5. یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید و درون آن آب بریزید. شیشه‌ها را داخل قابلمه بگذارید و اجازه دهید یک ساعت روی حرارت متوسط باشد.

  6. پس از آن اجازه دهید شیشه‌ها خنک شوند و داخل یخچال یا کابینت قرار دهید. با این کار بین 12 تا 18 ماه ماندگاری خواهند داشت و می‌توانید برای غذاهای دلخواه خود از آن‌ها استفاده کنید.

نکته: اگر کنسروها را بیرون یخچال قرار داده‌اید، بعد از بازکردن در، بهتر است باقی‌مانده آن را به داخل یخچال منتقل کنید تا کپک نزند و خراب نشود.

کلام آخر


در این مطلب سعی بر آن بود تا بهترین روش‌های پاک کردن نخود فرنگی و فریزکردن آن را به شما آموزش دهیم. پاک‌کردن آن تنها با پیداکردن یک رشته در غلاف و کشیدن آن تمام می‌شود. آن‌چه که اهمیت دارد، رعایت نکات مهم و اصولی برای فریز یا کنسروکردن نخودفرنگی است. با این کار شما می‌توانید در تمام طول سال این ماده غذایی خوشمزه و پرکاربرد را داشته باشید و در تهیه غذاهای مختلف از آن استفاده کنید؛ از سوپ‌ها گرفته تا انواع سالاد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 06 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به سِت ساعت و دستبند فریبا نادری پری سیمای سریال ستایش +عکس/شیک ، خاص ، اعیانی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
حیات وحش ؛ لحظات هیجانی نبرد حیوانات /مبارزه هزارپا با مارمولک و موش / موش غول پیکر اسیر هزارپا شد!!
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
ترجمه تخصصی کتاب
تصاویری جالب و دیدنی از جشن تولد سیاستمداران معروف و روسای جمهوری ایران؛ از احمدی‌نژاد و روحانی تا حاج قاسم و پزشکیان + عکس