بی حالی و خستگی دوران بارداری را چگونه کم کنیم؟

  یکشنبه، 28 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
بی حالی و خستگی دوران بارداری را چگونه کم کنیم؟
خستگی در دوران بارداری یک سیگنال معقول از بدن شما است که نیاز است در این روزها کمتر کار کنید. پس به آن گوش دهید و به میزانی که نیاز دارید، استراحت کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، خستگی نشانه اولیه بارداری است که تقریبا تمام زنان در سه ماهه اول بارداری آن را تجربه می کنند؛ که می تواند هفته ها بعد از لقاح و باروری اتفاق بیافتد. خستگی در اوایل دوره بارداری معمولا با شروع سه ماهه دوم بارداری بهتر می شود. خستگی دوران بارداری معمولا در سه ماهه سوم بارداری مجددا زیاد می شود، اگر چه از یک بارداری تا بارداری بعدی متفاوت است.

چگونه حس خستگی در بارداری را کم کنیم؟

خستگی در دوران بارداری یک سیگنال معقول از بدن شما است که نیاز است در این روزها کمتر کار کنید. پس به آن گوش دهید و به میزانی که نیاز دارید، استراحت کنید. ممکن است از رخت خواب خود بلند نشده و از نکات زیر تبعیت کنید:

  • برای خودتان اهمیت قائل شوید. اگر اولین مرتبه است که مادر می شوید، از این فرصت استفاده کرده تا بر روی مراقبت از خود تمرکز کنید. اگر هم اکنون چند کودک دارید، باید توجه خود را بر روی هر دو مساله متمرکز کنید. اکنون زمان یک مادر فوق العاده بودن نیست. وقت دیگری را برای شستن ظرف ها اختصاص دهید و سعی کنید دائما نگران تمیز کردن خانه نباشید. اگر توانایی استخدام شخصی را برای انجام این کارها دارید، بهتر هم می شود. برای بررسی کارهایی که باید انجام دهید، از یک فهرست کمک بگیرید و در صورت امکان، کارهای زیادی را در فهرست خود یادداشت نکنید. اگر خسته هستید، در زمانی که می توانید به خود استراحت داده و آرام باشید. زیاد اهل چرت زدن نیستید؟ هرگز زمانی بهتر از الان برای امتحان کردن آن وجود ندارد!
  • درخواست کمک کنید. در ماه های آینده برای مادر شدن، وزن زیادی را حمل خواهید کرد. پس اجازه دهید شریک زندگی، اعضاء خانواده و دوستان بدانند که شما چقدر با گذشت زمان ضعیف می شوید؛ پس آنها می توانند سهمی در انجام کارها داشته باشند. اگر هر کسی در اطراف شما پیشنهاد کمک می دهد، رد نکنید! اینکه شخص دیگری خرید از فروشگاه مواد غذایی را انجام دهد، به این معنا است که ممکن است انرژی کافی برای شما باقی مانده باشد تا به پیاده روی بروید (قبل از اینکه به رخت خواب بروید).
  • زمان خواب خود را افزایش دهید. این مساله ممکن است کاملا واضح باشد، اما اگر همیشه خواب هستید، حتی یک ساعت بیشتر در طول شب خوابیدن در هنگام بارداری می تواند به صبح بیدار شدن شما کمک کند. فقط بیش از حد نخوابید، چون زیاد خوابیدن می تواند باعث افزایش میزان خستگی شما شود.
  • سعی کنید بیشتر آرام باشید. آیا در پایان روز خسته هستید؟ عصرهای خود را با آرامش و ترجیحا با قرار دادن پاهای خودتان در بلندی سپری کنید (پا خود را بالا نگه دارید)، به جای اینکه پای شما بر روی زمین باشد. و برای استراحت تا زمان شب صبر نکنید. اگر می توانید در طول روز چرت بزنید یا استراحت کنید؛ این کار را با تمام وجود انجام دهید. اگر در خوابیدن دچار مشکل هستید، حداقل سعی کنید دراز کشیده و استراحت کنید یا یک چرت کوتاه بزنید. اگر شاغل هستید، چرت زدن در اداره ممکن است برای شما امکان پذیر نباشد (مگر اینکه برنامه کاری انعطاف پذیری داشته و به یک مبل راحت دسترسی داشته باشید)؛ اما بالا گذاشتن پاهایتان بر روی میز در حین ناهار یا زمان استراحت ممکن است امکان پذیر باشد.
  • سایر فرزندان خود را نیز درگیر این مساله کنید. آیا باردار هستید و کودکان دیگری در خانه دارید؟ ممکن است به دلیل واضح، بیش از حد خسته باشید. یا خستگی ممکن است کمتر مشخص باشد، زیرا شما اکنون به این مساله عادت کرده اید (یا بیشتر از آن مشغول کار هستید تا متوجه این مساله شوید). در هر صورت، اینکه خودتان را در اولویت قرار دهید در زمانی که بچه های دیگر نیاز به توجه شما دارند، ساده نیست. اما سعی کنید. برای آنها توضیح دهید که بزرگ کردن یک کودک کار سختی است و باعث خواب آلودگی شما می شود. درخواست کمک کردن از اعضاء خانه به شما امکان استراحت بیشتری می دهد. بیشتر وقت خود را با هم سپری کنید؛ مثل کتاب خواندن، پازل حل کردن، دکتر بازی کردن در حالی که شما بیمار هستید (یا خانه وقتی در حال چرت زدن هستید!)، و فیلم تماشا کنید. تلاش برای خوابیدن بیشتر می تواند دشوار باشد، اما اگر بتوانید استراحت خود را با زمان خواب یا استراحت آنها تنظیم کنید، ممکن است بتوانید چرت بزنید.
  • خوب غذا بخورید. سعی کنید انرژی خود را حفظ کنید، شما به منبع ثابتی از سوخت نیاز دارید. از دستورالعمل های مربوط به رژیم غذایی دوران بارداری تبعیت کنید، بر روی تقویت کننده های انرژی سالم و طولانی مدت مانند پروتئین و کربوهیدارت های پیچیده تمرکز کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی کالری دریافت می کنید (که اگر حالت تهوع صبحگاهی دارید، گفتن آن از انجام دادنش بسیار ساده تر است، اما قطعا ارزش تلاش کردن را دارد). یک رژیم غذایی سالم و متعادل، کلید یک بارداری سالم است. چند راه مورد علاقه خود را برای افزایش سریع انرژی خود انتخاب کنید. کافئین یا شکر (هر دو)، به نظر یک راه حل سریع برای برطرف شدن خواب آلودگی هستند، اما برای برطرف شدن مشکل خواب آلودگی از شکلات یا تکه های کارامل مصرف نکنید. حس سرحالی که به شما می دهند ممکن است سریع خاتمه پیدا کرده و شما را خسته تر کند.
  • مرتبا غذا بخورید. مانند بسیاری دیگر از علائم بارداری، خستگی به خوبی با مصرف 6 وعده غذایی بهبود پیدا می کند. نگاه داشتن سطح قند خون خود در یک سطح ثابت، به ثابت نگه داشتن سطح انرژی شما نیز کمک می کند. پس، از مصرف نکردن وعده های غذایی اجتناب کنید، وعده های غذایی سالم را انتخاب کرده و اغلب از وعده های غذایی کوچک و میان وعده حاوی پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده، و سایر مواد مغذی مهم برای تقویت خود مصرف کنید.
  • تحرک داشته باشید. مطمئنا، "مبل" هیچ وقت جذاب تر از اکنون به نظر نمی رسید؛ اما به طور متناقض، مقدار کافی از ورزش های مناسب می تواند انرژی دهنده بیشتری از یک مبل برای شما باشد. بنابراین پیاده روی ساده در جنگل، کمی تند تند راه رفتن در ساختمان یا پارک، کلاس یوگا مخصوص زنان باردار، یا حتی پیاده روی سریع به فروشگاه مواد غذایی در هر زمانی که می توانید را امتحان کنید. نه تنها احساس سرحال بودن بیشتری می کنید (به لطف اندورفین ها، که هورمون های بهبود خلق و خو هستند)، بلکه در طول شب نیز بهتر می خوابید. به علاوه، ورزش کردن به روش های مختلفی، هم برای شما و هم برای کودک مفید است. فقط بیش از حد ورزش نکنید؛ چون می خواهید ورزش خود را خاتمه داده و احساس انرژی بیشتری بکنید، نه اینکه خسته شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (536 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (163 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (84 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (12 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) کتاب های آموزش زبان انگلیسی "جان" پسر 6 ماهه بهرام رادان و مینا مختاری در اتاقش+عکس/ قفسه ای جمع و جور و بامزه به سلیقه مامان خوش ذوق (6 نظر) (عکس) گریه های تلخ نسرین مرادی، فریده سریال نون خ در روز تشییع پیکر همسر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
تیتر امروز   
دانلود آهنگ جدید «آبی فیروزه‌ای» از مصطفی راغب و حمید هیراد+فیلم/ دل من بنده به تار موی دلبند تو…
جسد دختر مفقودی سیل پیدا شد / عملیات جست و جو او هفت روز طول کشید
بازداشت دو پسر به اتهام تعرض به یک دختر در خانه اجاره ای/ داستان سرایی متهمان لو رفت
کشف برکه‌های نمکی زیر سطح سیاره مریخ
هشدار مهم لاریجانی مبنی بر خطرات شکل گیری دیکتاتوری در صورت رأی ندادن
نگاه دوباره به سانحه سقوط بالگرد آقای رئیس جمهور؛ می شد پیشگیری کرد!
ویدیو/ خداحافظی وزیر آموزش و پرورش دولت شهیدجمهور در مجلس/ شاید امروز آخرین روزی باشد که در این مقام به شما گزارش می‌دهم
سونامی استعفای اساتید پزشکی در دانشگاه‌های کره جنوبی
تلاش عناصر ضدانقلاب برای فسخ قرارداد سالن‌های رای گیری / با این وحوش فحاش چگونه برخورد کنیم؟ / ایرانیان خارج از کشور بخوانند
یا رشد 8 درصدی یا اعدام در حواشی داغ امروز سه شنبه 12 تیر 1403
هم اصولگرایان بودند، هم اصلاح طلبان، عدم مشارکت 60 درصدی چه معنایی دارد؟
سخنان تاریخی رهبر انقلاب درباره انتخابات 2 مرحله‌ای
خودکشی ویدا زن پیمان آدیداس بعد ازدواج دومش ! / بخاطر خیانت شوهرش قرص برنج خورد ! + عکس شوهر دومش
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 12 تیر 1403
گزارش کامل از مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در حواشی انتخابات 1403
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس