ساعدنیوز
ساعدنیوز

بیانیه آژانس تاکتیک جدید غرب و تغییر زمین بازی از وین سیاسی به وین فنی است

  پنجشنبه، 24 شهریور 1401 ID  کد خبر 222989
بیانیه آژانس تاکتیک جدید غرب و تغییر زمین بازی از وین سیاسی به وین فنی است
مذاکرات احیای برجام همچنان در کما است. هیچ خبر تازه ای از برگزاری دور جدید این مذاکرات وجود ندارد و پالس های منفی ای از سمت غربی ها با صدور بیانیه های جدید علیه ایران صادر میشود. ساعدنیوز در گفتگو با دکتر حشمت الله فلاحت پیشه استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم به این موضوع پرداخته است.

"همه یا هیچ" یعنی ایران فقط تحریم بماند، تا وقتی که روی همه چیز توافق شود! ممکن است که در آینده روی این "همه چیز" هم توافقی صورت نگیرد!! همان طور که بارها خوشبینی ها صورت گرفته و مذاکرات به هم خورده است.

ساعدنیوز: مدتی است که کلاف سر در گم مذاکرات پیچیده تر شده است و تقریباً هیچ یک از طرفین موضع گیری خاصی در خصوص روند آتی گفتگوهای احیای برجام نداشته اند و به نظر می رسد که به نوعی یک توافق نانوشته برای موکول کردن باقی ماجرا به بعد از آبان و انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا صورت گرفته است. اخیراً حضرتعالی توئیتی درباره به ثمر رسیدن تلاش های خبیثانه برای محروم کردن ایران از قراردادهای پرسود انرژی منتشر کردید. پرونده ایران به شورای حکام رفت و یک بیانیه ضدایرانی صادر شد. آیا امیدی هست که تحولی و ابتکاری بتواند این گره کور را باز کند؟

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه: به نام خدا؛ من می خواهم یک مقدار از شرایط کنونی بگویم و به عقب برگردم. اتفاقی که امروز دارد می افتد این است که به هر حال، در شورای حکام آژانس یک بیانیه صادر شد. خیلی ها پیشبینی می کردند که قطعنامه صادر شود ولی خب قطعنامه صادر نشد. خیلی ها فکر می کنند که یک اتفاق مثبت افتاده است ولی نه من معتقدم که این یک کار تاکتیکی بود که کشورهای اروپایی و آمریکا انجام دادند.

ایران باید بداند که آنها از چه تاکتیکی استفاده کردند. از این نظر صدور بیانیه تاکتیکی است که اگر قطعنامه ای علیه ایران صادر می شد، یا قطعنامه ای شبیه قطعنامه قبلی می بود، نوعی محکومیت جمهوری اسلامی ایران را در قطعنامه لحاظ می شد و خواستار همکاری ایران با آژانس می شدند. قطعنامه جدید باید ایران را در درگاه شورای امنیت سازمان ملل متحد و ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد قرار می داد. خب این کار صورت نگرفت و یک بیانیه صادر شد که متن اش همان متن قطعنامه گذشته است هرچند عنوانش "بیانیه" است. دلیل این کار هم آن است که کشورهای غربی نخواستند با صدور قطعنامه جدید، ایران را به سمت پیشرفت های هسته ای بیشتر سوق دهند. این بحثی است که من میخواهم الان به آن بپردازم.

در مقابل تحریم هایی که بعد از خروج ترامپ از برجام علیه ایران اعمال شدند، و اقداماتی که متعاقب آن صورت گرفت از جمله اقدامات نظامی صهیونیست ها علیه برنامه هسته ای ایران، ایران فقط برنامه هسته ای خودش را ارتقاء داد و از این کار به عنوان یک ابزار مؤثر استفاده کرد و این در واقعیت هم ابزار مؤثری بود. هرچند این باعث شد که توان چانه زنی ایران در مذاکرات بالا برود، اما این کار از یک چیز نتوانست ممانعت کند و آن حفظ تحریم ها علیه ایران بود! الان هر چه زمان می گذرد این ایران است که ضرر می کند. چون این ایران است که تحت تحریم است و به ویژه این که چند فورجه زمانی عمده را از دست داده است؛ یکی قبل از شروع جنگ اوکراین که اگر برجام احیاء می شد، ایران به محور بازار انرژی تبدیل می شد، که نشد! الان در شرایطی که قراردادهای زمستانه انرژی در حال بسته شدن است، و قطعاً تا دو ماه آینده تأخیری که شکل می گیرد، قراردادهای انرژی زمستانه بسته شده و تازه اگر بعد از دو ماه مذاکرات احیاء شود، طولانی شدن آن به گونه ای است که دیگر عملاً غرب فصل سرما را پشت سر گذاشته است!

من این مطلب را در پاسخ به استدلال کهنه ای بیان می کنم که بعضی از افراد نزدیک به دولت مطرح می کنند که "زمستان غرب در راه است!" اولاً، سهم ایران در بازار انرژی روز به روز در حال کاهش است؛ دغدغه اروپا بیشتر گاز است؛ به ویژه این که قراردادهای زمستانه بسته شده است. بنابراین، من این را یک تحلیل کهنه می دانم.

به اعتقاد من، منافع کشور نباید قربانی یک سری بلوف های مدیریتی توأم با توهم در داخل و تاکتیک های غربی بشود. کار جدید کار تاکتیکی غربی ها است. غربی ها با بیانیه ای که در شورای حکام آژانس صادر شد، برای کنترل ایران زمین بازی را از وین سیاسی به وین فنی منتقل کردند. فضا را آماده کردند تا ایران و آژانس مذاکره کنند. در طول دو ماهی که همگان عملاً منتظر انتخابات در آمریکا هستند، و تا حدی منتظر انتخابات در سرزمین های اشغالی، که به فاصله یک هفته از انتخابات آمریکا برگزار می شود. ما در پایان نوامبر با یک اکثریت سیاسی جدیدی در کنگره آمریکا، و دولت جدیدی در سرزمین های اشغالی مواجه هستیم و عمدتاً کسانی در نظرسنجی ها پیش هستند که مخالف برجام اند و معتقدند که با سیاست فشار حداکثری باید با ایران وارد مذاکره شد!

طبیعتاً نباید انتظار داشت که امتیازاتی بیش از امتیازات امروز به ایران داده شود. لذا در طول این دو ماهی که دیپلمات ها میز مذاکره را ترک کردند، کار تاکتیکی غربی ها با این بیانیه آن است که ایران را وارد مذاکرات فنی با آژانس کنند. به نظر من، این ادامه کشتن زمان به ضرر ایران است.

کاری که ایران باید انجام بدهد این است که اقدامات مقابله در ایران نباید محدود به برنامه هسته ای بشود بلکه ایران برای موضوع تحریم هم سیاست هایی را باید در پیش بگیرد. قرار نیست که ایران تنها طرفی باشد که از این تحریم ها ضرر کند. ایران باید با اتخاذ سیاست های مؤثر از این وقفه ها جهت تأمین منافع اش بهره بگیرد.

بنده از ابتدا با همین تحلیل، عرض کردم که زمانی که ایرانی ها پذیرفتند که سیاست همه یا هیچ تحمیل به مذاکرات بشود، این به معنای افتادن در یک دام عمده بود. چون اگر به صورت گام به گام کار صورت می گرفت، الان حداقل بخشی از تحریم ها برداشته شده بود و مسائل اساسی ممکن بود باقی بماند ولی "همه یا هیچ" یعنی ایران فقط تحریم بماند، تا وقتی که روی همه چیز توافق شود! ممکن است که در آینده روی این "همه چیز" هم توافقی صورت نگیرد!! همان طور که بارها خوشبینی ها صورت گرفته و مذاکرات به هم خورده است.

بنابراین، در بیانیه شورای حکام فقط زمین بازی را باز هم به ضرر ایران، عوض کردند. اگر تا به حال به ایران از طرف همه اعضای برجام بازی سیاسی داده می شد، الان به ایران یک بازی فنی داده می شود و یک چند ماه دیگر تأخیر صورت می گیرد. جالب این است که هم نماینده های غربی و هم نماینده روسیه سعی کردند با نوعی منت گذاری اعلام کنند که قطعنامه صادر نشد، بلکه بیانیه ای صادر شد که فاقد جنبه الزام آور است!! اما از لحاظ تاکتیکی می بینیم که معنای این کار آن است که ایران در شرایطی که سیاستمداران غربی گرم رقابت های انتخاباتی خودشان هستند، تحت تحریم باقی می ماند! و این ایران است که باید وارد یک بازی با آژانس شود. من معتقدم که ایران برای مقابله با تحریم باید ابزارهایی را تعریف کند که اینگونه تحت تحریم باقی نماند!

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (281 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (106 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (76 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (54 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (47 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (40 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (36 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (29 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (29 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو نوشته تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی درباره حمل بار با ماشینش+ویدیو/ اینجور صحنه ها مختص شهر اولین ها ست و بس👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده