بیماری های عفونی خطرناک در بارداری

  یکشنبه، 23 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
 بیماری های عفونی خطرناک در بارداری
از آن جایی که نوزاد کوچک همه چیز را از بدن مادرش از طریق جفت دریافت می کند، انتظار گرفتن هرگونه بیماری ای هم از مادر برای او وجود دارد. بنابراین برای یک زن باردار مهم است که محیط اطرافش را بشناسد و از خودش کاملا مراقبت کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بارداری می تواند زنان را مستعد ابتلا به برخی از عفونت ها کند. بارداری همچنین ممکن است این عفونت ها را شدیدتر کند. حتی عفونت های خفیف می تواند منجر به بیماری جدی در زنان باردار شود. بعضی از عفونت هایی که در دوران بارداری رخ می دهند در درجه اول برای مادر خطر دارند. سایر عفونت ها می توانند از طریق جفت یا هنگام تولد به کودک منتقل شوند و کودک را در معرض خطر عوارض سلامتی قرار دهد.

برخی عفونت هایی که در دوران بارداری ایجاد می شوند می توانند منجر به سقط جنین، زایمان زودرس یا نقص مادرزادی شوند. برای پیچیدگی مسائل، داروهای مورد استفاده در درمان عفونت ها می توانند عوارض جانبی جدی به خصوص برای کودک ایجاد کنند. بر همین اساس برای مادران باردار مهم است که از ابتلا به عفونت در بارداری جلوگیری کنند تا خطر انتقال آن به نوزاد را کاهش دهند.

علت عفونت در بارداری

بارداری بر روی هر سیستم بدن تأثیر می گذارد. تغییر در سطح هورمون و عملکرد سیستم ایمنی بدن می تواند فرد را در برابر عفونت ها و عوارض جدی آسیب پذیر کند.

تغییر در سیستم ایمنی

در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن به گونه ای تغییر می کند که می تواند مادر و کودک را از بیماری محافظت کند. بخش های مختلف سیستم ایمنی بدن در حالی که قسمت های دیگر را سرکوب می کند، تقویت می شود. سیستم ایمنی بدن با ایجاد تعادل می تواند بدون به خطر انداختن سلامت مادر از بروز عفونت در کودک جلوگیری کند. در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن مادر باید سخت تر کار کند، زیرا باید هم از مادر و هم جنین پشتیبانی کند. این امر مادران باردار را مستعد ابتلا به برخی از عفونت ها می کند.

تغییرات در سیستم های هورمونی بدن

گذشته از تغییرات عملکرد سیستم ایمنی، تغییرات هورمونی نیز می توانند خطر عفونت را افزایش دهند. این نوسانات در سطح هورمون ها غالباً بر دستگاه ادراری مانند کلیه، مجرای ادرار و مثانه تأثیر می گذارد. با بزرگ شدن رحم در دوران بارداری، فشار بیشتری به مجرای ادرار وارد می شود. در همین حال، بدن ت هورمونی به نام پروژسترون را افزایش می دهد که باعث آرامش عضلات حالب و مثانه می شود. در نتیجه ادرار ممکن است خیلی طولانی در مثانه بماند. این خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش می دهد. همچنین تغییرات هورمونی مادر را در معرض ابتلا به نوعی از عفونت مخمر معروف به کاندیدیازیس قرار می دهد.

بیماری های عفونی خطرناک در بارداری

۱- آبله مرغان

اگرچه همه ی ما در مورد این بیماری می دانیم اما هیچ گاه به آن به عنوان بیماری کشنده نگاه نکرده ایم. با وجود خارش واگیر دار و خال های روی پوست اگر به موقع درمان شود مقدار این علایم کمتر شده و اذیت و رنجش کمتری خواهد داشت.

اگرچه در مواردی که مادران باردار دچار این بیماری می شوند و از آن جایی که واکسن آبله مرغان در بارداری ممنوع است و در واقع هیچ واکسنی نمی توان تزریق کرد، ممکن است نوزاد به این بیماری مبتلا شود.

۲- اوریون، سرخک، سرخجه

اگرچه این بیماری ها دیگر به خاطر واکسن های در دسترس خیلی رایج نیستند اما به هر حال می تواند برای نوزاد خیلی خطرنام باشد. مخصوصا اگر مادر در ۴ ماهه اول بارداری به بیماری هایی نظیر سرخجه مبتلا شود.

اگر در دوران بارداری با شخصی که به این بیماری ها مبتلا است یا مشکوک به این ابتلا است تماس داشتید باید خیلی فوری به پزشک مراجعه کنید.

۳- جوش گونه

بیماری دیگری که خیلی خطرناک به نظر نمی آید این جوش هایی هستند که همراه با یک تب و آب ریزش بینی شروع می شوند. معمولا بچه ها و البته حتی بزرگتر ها از طریق تماس به این بیماری مبتلا می شوند.

این مشکل زمانی بدتر می شود که یک زن باردار با آن تماس داشته باشد. معمولا زنان یک سیستم ایمنی در برابر این بیماری دارند و آن را نمی گیرند. اما بهتر است که همیشه مراقب باشید.

۴- سفلیس

اگرچه این بیماری به عنوان بیماری ای که بر بزرگسالان تاثیر می گذارد شناخته شده است اما ممکن است بر نوزادی که مادرش از این بیماری رنج می برد نیز تاثیر بگذارد پس سفلیس و بارداری را جدی بگیرید.

دلیل این عفونت انتقال یک باکتری است. که می تواند از طریق جفت در طول بارداری یا ارتباط مستقیم در هنگام زایمان به نوزاد منتقل شود. اگر تشخیص سفلیس به موقع نباشد اثرات طولانی مدتی خواهد داشت.

اما اگر در مراحل اولیه سیفلیس شناسایی شود، در پاسخ به پرسش “آیا سفلیس قابل درمان است؟”باید بگوییم بله! سفلیس به کمک آنتی بیوتیک قابل درمان است.

۵- تبخال/ آبله مرغان

این یک ویروس رایج است که می تواند منجر به تبخال یا آبله مرغان شود. البته این بیماری خیلی برای نوزاد خطرناک نیست. اما اگر مادر باردار قبلا به این بیماری ها مبتلا نشده باشد ممکن است برای نوزاد خطرناک باشد.

در حالیکه هیچ دارویی برای درمان کامل آن وجود ندارد بعضی از علایم آن با کمک تعدادی داروی ضد ویروس کمتر می شود.

۶- اچ آی وی

آزمایش اچ آی وی هم روال کاملا مشخصی دارد و کاملا ساده انجام می شود. اگر نتیجه ی تست مثبت باشد، پزشک توضیحات کاملی در مورد اینکه این بیماری چیست به مادر خواهد داد.

این بیماری قابل انتقال به نوزاد کوچک است و از طریق جفت در طول بارداری یا حتی وقتی مادر در حال شیر دهی است هم منتقل می شود.

۷- بیماری های مربوط به غذا

یک زن باردار ممکن است مبتلا به بیماری های مربوط به غذا مثل بیماری لیستریوسیس شود که با مصرف باکتری ای که لیستریا مونوسیتوژنز نامیده می شود به وجود می آید. البته این بیماری بسیار نادر است اما اگر زن باردار به آن مبتلا شود نگران کننده می شود. این بیماری ممکن است باعث زایمان زودرس یا سقط جنین هم شود.

خیلی سخت نگیرید. اگر شما مراقب سلامتی خود باشید، جایی برای نگرانی وجود ندارد. امیدواریم بهترین ها برایتان پیش بیاید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (38 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (29 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (29 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (28 نظر) تور عروس و آرایش شبیه عروس، ترکیب جدید بهاره رهنما برای جدیدترین استوری اش بعد از بازگشت از کربلا+ عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (24 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (20 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (19 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (17 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (16 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) رونمایی شهاب حسینی از جدیدترین عکس فرزاندان خودش و همسر سابقش/ آقا پسرشون بزرگ تر از خودشونن (13 نظر) دورهمی خانوادگی علی دایی در خانه ابدی پدرش +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) جشن تولد مفصل و شاهانه بهاره رهنما با حضور دختر اروپا نشینش+عکس/ از تدارک کیک به شکل قو تا چیدمان میزها با انواع و اقسام خوردنی ها به شکل سوپرمارکتی😍 (12 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 3 تیر 1403
محسن تنابنده: برای صحنه های کُشتی گرفتنم در سریال پایتخت 11 کیلو وزن کم کردم!/ روایت نقی معمولی از آسیب های وارده بر بدنش طی فیلمبرداری از کُشتی گرفتنش
مرگ 2 کودک هنگام تمرین تیراندازی پسر جوان
فال ابجد روزانه یکشنبه 3 تیر 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 3 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید «میزنم قدم» مسعود صادقلو+فیلم/ ببین هم واسه تو آدم زیاده هم واسه من ...
نگاهی به اتاق خواب هنری و ساده نیما شعبان نژاد+عکس/چقدرم شلخته و شلوغ و پلوغه...
حکم اعدام توماج صالحی لغو شد
عیادت رهبر معظم انقلاب از همسرشان در بیمارستان دولتی/ 20 روز بستری به صورت ناشناس و احوالپرسی رهبری در آخرین روز حضور همسرشان در تخت بیمارستان
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 3 تیر ماه 1403
تذکر جدی رهبر انقلاب به هر 6 کاندیدای ریاست جمهوری: از اظهارات دشمن شادکن پرهیز کنید
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 3 تیر 1403 + فیلم
بیوگرافی و زندگی نامه شخصی مسعود پزشکیان/روایتی از دنیای پزشکی تا دنیای سیاست+ فیلم و عکس‌های جالب
این زن خاطرات دوران جنینی‌ خود را در شکم مادرش به یاد دارد😲