ساعدنیوز
ساعدنیوز

فواید و عوارض مصرف سیر در بارداری

  سه شنبه، 18 آذر 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
فواید و عوارض مصرف سیر در بارداری
سیر یک داروی شناخته شده برای درمان مشکلات قلبی است. خوردن سیر در دوران بارداری می تواند احتمال بروز این عوارض را کاهش دهد. سیر دارای ترکیبات آلیسین است که به تعادل سطح کلسترول کمک می کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اگر باردار هستید حتما برای تان مهم است که چه غذاهایی را باید در این دوران بیشتر بخورید و کدام ها جزو غذاهای ممنوعه به حساب می آیند. اگر به طور کلی از گیاهان در رژیم غذایی تان زیاد استفاده می کنید و فکر می کنید به صرف اینکه این خوراکی ها بی ضرر هستند می توانید آنها را هر چقدر که دل تان می خواهد مصرف کنید، همین جا باید صبر کنید و این مطلب را تا انتها بخوانید.
سیر گیاهی است که در موارد زیادی از جنبه های سلامت مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه که پر از خواص درمانی است به عنوان یک عامل طعم دهنده نیز در بسیاری از غذاها استفاده می شود و در مجموع مزایای بسیاری در سلامت کلی بدن دارد. سیر یکی از آنتی بیوتیک های طبیعی است که خوردن آن انسان را از بسیاری بیماری ها مصون می کند.
در بیشتر فرهنگ ها زنان باردار از سیر به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزمره خود استفاده میکنند. مصرف مقدار کم آن در وعده های غذایی بدون شک مشکلی ایجاد نمی کند اما خوردن مکمل های سیر در این دوران سلامت محسوب نمی شود.

سیر می تواند باعث ناراحتی های گوارشی شود، همچنین احتمال خونریزی را در دوران بارداری افزایش می دهد و مصرف آن به دلیل رقیق کردن خون در موعد نزدیک به زایمان توصیه نمی شود.

مصرف سیر تا زمانی که در مقادیر متعادل باشد بی خطر است. این مورد به ویژه در سه ماهه اول بارداری بیشتر صادق است. اگر می خواهید به غذایی که درست می کنید سیر بیفزایید اطمینان حاصل کنید که زیاد اضافه نمی کنید زیرا خوردن بیش از حد سیر در سه ماهه اول بارداری می تواند اثرات منفی بر روی جنین داشته باشد.

همچنین باید در سه ماهه دوم و سوم بارداری نیز سیر را در رژیم غذایی خود با احتیاط مصرف کنید، زیرا خوردن سیر اضافی در این مدت می تواند فشار خون شما را کاهش داده و آن را رقیق کند. از این رو درباره مقدار سیر مناسب برای شما تجویز پزشک توصیه می شود.

در حین بارداری چقدر سیر می توانید بخورید؟

زنان باردار می توانند روزانه حدود ۱۵ تا ۳۰ گرم سیر تازه مصرف کنند که تقریباً معادل ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم عصاره سیر است. در دوران بارداری همچنین می توانید از ۰٫۰۳ تا ۰٫۱۲ میلی لیتر روغن سیر استفاده کنید.

علاوه بر این می توانید در مورد امکان استفاده از مکمل های سیردار در حین بارداری نیز با پزشک خود صحبت کنید. دوز ۴۰۰ میلی گرم قرص سیر که به صورت یخ زده موجود است می تواند در صورت لزوم سه بار در روز در دوران بارداری مصرف شود.

فواید خوردن سیر در حین بارداری

سیر به دلایل زیادی به عنوان یک ماده افزودنی سالم در رژیم غذایی شناخته می شود و این حتی در مورد زنان باردار نیز صادق است. در اینجا برخی از فواید خوردن سیر در دوران بارداری ذکر شده است :

۱) کاهش خطر ابتلا به پری اکلامپسی

پری اکلامپسی یک عارضه معمول دوران بارداری است که با فشار خون بالا و میزان بالای پروتئین در ادرار مشخص می شود و می تواند مشکلات زیادی را هم برای مادر و هم برای نوزاد ایجاد کند. اگر کلیه ها و کبد یک زن در دوران بارداری به درستی کار نکند یا مشکل لخته شدن خون یا ورم ریوی داشته باشد، می تواند جهت جریان خون را به سمت جفت تغییر داده و منجر به بروز زایمان زودرس شود.

خوردن سیر می تواند به حل این مشکل کمک کند. خوردن سیر می تواند خطر فشار خون بالا را کاهش داده و سطح پروتئین موجود در ادرار را حفظ کند.

۲) کاهش سطح کلسترول و خطرات مشکلات قلبی

سیر یک داروی شناخته شده برای درمان مشکلات قلبی است. خوردن سیر در دوران بارداری می تواند احتمال بروز این عوارض را کاهش دهد. سیر دارای ترکیبات آلیسین است که به تعادل سطح کلسترول کمک می کند.

۳) جلوگیری از سرطان

مصرف سیر می تواند از بروز سرطان به ویژه سرطان روده و معده جلوگیری کند. خوردن سیر، پیاز و پیازچه می تواند خطر ابتلا به سرطان معده و روده را کاهش دهد.

۴) کاهش خطر عفونت ها

خوردن غذاهای سیردار می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و به مبارزه با بیماری های مختلف کمک کند. با خوردن سیر می توانید با انواع عفونت ها و سرماخوردگی یا آنفولانزا مقابله کرده و کودک خود را نیز سالم نگه دارید.

۵) مبارزه با عفونت های قارچی

سیر دارای آلیسین می باشد که سرشار از خواص ضد قارچی است و باعث می شود از آن به عنوان یک داروی ایده آل برای مقابله با عفونت های قارچی واژن مانند سندرم حساسیت به قارچ و کاندیدیاز استفاده شود.

۶) درمان مشکلات پوستی

خواص ضد میکروبی سیر آن را به یک راه حل ایده آل برای مقابله با عفونت های پوستی یا حتی عفونت های موجود در دهان تبدیل می کند. کاربرد موضعی سیر در چنین مواردی باعث تسکین می شود.

۷) جلوگیری از ریزش مو

آلیسین موجود در سیر ترکیبی بر پایه گوگرد است. گوگرد به داشتن خاصیت جلوگیری از ریزش مو معروف است و همچنین باعث رشد موهای جدید می شود.

۸) کاهش خستگی

سیر همچنین برای کاهش خستگی در زنان باردار مفید است. خستگی و احساس کسالت یک مشکل شایع در دوران بارداری است که با خوردن سیر البته تا حدی می توان از این احساس رها شد. خوردن سیر حتی می تواند سرگیجه و حالت تهوع دوران بارداری را کاهش دهد.

اثرات جانبی خوردن مواد غذایی دارای سیر زیاد

با وجود مزایای وافری که برای خوردن سیر ذکر شد مصرف زیاد آن می تواند منجر به عوارض جانبی در زنان باردار شود. در اینجا برخی از آن ها ذکر شده است:

  • سیر رقیق کننده طبیعی خون است. اگر زیاد سیر مصرف کنید، ممکن است منجر به خونریزی غیرقابل کنترل در حین زایمان طبیعی یا سزارین شود.
  • خوردن سیر به مقدار زیاد می تواند منجر به فشار خون پایین شود. اگرچه فشار خون پایین برای زنان مبتلا به پری اکلامپسی مفید است، اما ممکن است برای زنان دیگر مضر باشد. در دوران بارداری در چند هفته اول فشار خون به دلیل انبساط رگ ها کاهش می یابد. با این حال هنگامی که فشار خون به سطح خطرناکی کاهش می یابد ممکن است بدن را دچار ضعف نموده و حتی شوک ایجاد کند.
  • سیر ممکن است با برخی داروهای ضد انعقادی مانند انسولین، سیکلوسپورین، کومادین و ساکیناویر واکنش منفی نشان دهد.
  • سیر می تواند باعث آزاد شدن انسولین و کاهش سطح قند در خون شود.
  • سیر ممکن است توانایی فرد در جذب ید را کاهش داده و منجر به کم کاری تیروئید شود.

بسیاری از خانم ها بر این باورند که خوردن سیر در دوران بارداری می تواند باعث سقط جنین شود. در حالی که سیر دارای خواصی است که ممکن است باعث سقط جنین شود اما این اتفاق تنها زمانی رخ می دهد که در مقادیر زیاد مصرف شود.

دستور تهیه غذاهای سیردار سالم برای خانم های باردار

اضافه کردن مقدار کمی سیر در رژیم غذایی بارداری می تواند برای مادر و نوزاد مفید باشد. با این حال اگر می خواهید سیر را به غذاهای خود اضافه کنید، قبل از انجام این کار باید با پزشک مشورت کنید. در صورت تأیید پزشک برای مصرف سیر، می توانید دستور های زیر را امتحان کنید.

۱- سوپ گل کلم با سیر

سوپ گل کلم با سیر یک غذای مناسب برای یک وعده غذایی است. می توانید این سوپ گیاهی سالم را به سرعت تهیه کنید.

مواد لازم:

  • ۲ تا ۳ تکه سیر خرد شده
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • یک کاسه گل کلم خرد شده
  • ۵ فنجان آب مرغ کم سدیم
  • برگ تازه آویشن خرد شده
  • فلفل سیاه و نمک طعام

مقداری روغن زیتون را در یک ماهیتابه گرم کرده و سیر را به آن اضافه نمایید. آن را هم بزنید تا زمانی که عطر و طعم خاصی پیدا کرده و یا اینکه رنگ آن قهوه ای طلایی شود. گاز را خاموش کنید. آن را به یک کاسه منتقل کنید و کنار بگذارید.

آب مرغ را در قابلمه بریزید. گل کلم، آویشن، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید. بگذارید این مخلوط به مدت ۱۵ دقیقه به جوش آید تا گل کلم ترد شود. سپس بگذارید تا مدتی خنک شود.

آن را به مخلوط کن منتقل کرده و مخلوط کنید. چاشنی سیر بو داده و آویشن خرد شده را اضافه کنید و لذت ببرید.

۲- نخود فرنگی آب پز و سرخ شده با سیر

نخود فرنگی یکی از علاقه مندی های همیشگی بچه ها و بزرگسالان است و همواره می توان آن را همراه غذا میل کرد. شما می توانید آن را همراه طعم دهنده ها درست کنید و در دوران بارداری با لذت میل کنید.

مواد لازم:

  • ۳ تکه سیر ریز شده
  • ۲ فنجان نخود فرنگی
  • نصف قاشق غذاخوری روغن پخت و پز
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن کنجد
  • ۱ قاشق غذاخوری دانه کنجد
  • نمک

مقداری آب را در یک ظرف بزرگ بجوشانید و نخود فرنگی، نمک و مقداری روغن پخت و پز را به آن اضافه کنید. بگذارید حدود یک دقیقه بپزد و سپس کنار بگذارید.

در یک قابلمه سیر خرد شده را سرخ کنید و نخود فرنگی آب پز را به آن اضافه کنید. مقداری نمک و روغن کنجد بپاشید و هم بزنید تا سرخ شود. نخود فرنگی های سرخ شده را به یک بشقاب منتقل نموده و آن را با دانه کنجد مخلوط کنید.

۳- مرغ سیر عسلی

مرغ سیر عسلی غذایی خوشمزه بوده و می توان آن را به صورت خوراک یا با برنج میل کرد.

مواد لازم :

  • یک چهارم فنجان سیر خرد شده
  • ۱ فنجان سس سویا
  • ۱ فنجان عسل
  • یک چهارم فنجان زنجبیل خرد شده
  • ۴ تکه مرغ بی استخوان

فر را تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. عسل، سیر، زنجبیل و سس سویا را با هم مخلوط کنید تا خوب ترکیب شوند. مرغ ها را درون یک کاسه ریخته و مخلوط فوق را روی آن ها بریزید و بگذارید یک ساعت یا بیشتر در آن بخوابد.

آن ها را به مدت ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید. حال مجدداً مرغ ها را با مخلوط عسل و سیر لعاب بزنید و بپزید. می توانید مرغ ها را با برنج یا سبزیجات میل کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (70 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (31 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (28 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (22 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (20 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ... نگاهی به حیاط باصفا و دلباز خانه زیبای مهدی قائدی در ایران/ خونه نگو باغ بگو+عکس رونمایی رضا گلزار از مادر جوان و کم سن و سالش/ چه خانم ایرانی باکلاس و اصیلی+عکس هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ حضور دختران ابراهیم رئیسی در یک همایش بین المللی+عکس شباهت بی حد و انداره پردیس پورعابدینی به خواهر باکلاس و بزرگتر از خودش/ مگه داریم این همه شباهت؟+عکس از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 تیکه انداختن خنده دار به بهرام افشاری، بهتاش پایتخت/ داداش تو با این رشدت سال بعد نارگیل میدی!+ویدیو نگاهی به مراسم ازدواج لاکچری و باشکوه یک مرد 86 ساله با اولین عشق زندگی‌اش/ بعد از 60 سال چه بریز و بپاشی کرده براش+ویدیو مازندرانی حرف زدن شهاب حسینی در حضور نقی و ارسطوی پایتخت+ویدیو/ محسن تنابنده: برای نقش شوهر فهیمه گزینه خوبی هستی😂 حضور پدربزرگ و دایی مژده لواسانی در برنامه زنده و بوسیدن دست پدربزرگ توسط خانم مجری +ویدیو/ خدا برا هم حفظتون کنه نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای جشن تولدش/ خونه نگو کاخ بگو😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق با کندن دیوار حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو
تیتر امروز   
تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ... هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...